Kəbutər
Abşeron lövhələri: Qala Dövlət Tarix Etnoqrafiya Qoruğu
XXI əsrin qoruğuna marşrut işləmir
Ən əvvəl ondan başlayaq ki, Qala kəndi İçərişəhər qədər əhəmiyyətli
bir qoruqdu. Və özəlliyi ondadır ki, pullu azərbaycanlıların
kor qoyduğu İçərişəhərdən fərqli olaraq Qala kəndi qədimliyini olduğu kimi qoruyub saxlaya
bilib. Amma bu qədimliyin qorunması sənəd üzərində əksini
tapana qədər kənd üç dəfə dağıdılıb.
Ən dəhşətli
dağıntı Şura
hökuməti Azərbaycana
ayaq basanda və 30-cu illərdə baş verib. Birinci dəfə əsgərlərə kazarma,
ikinci dəfə orta məktəb tikmək üçün
əsrlərdən keçib
gələn daşlar
divardan qoparılıb.
Qala qəsri və ona bitişik
gözətçi qüllələrinin
yerində indi xarabalıq qalıb. Tikan və qanqalların
hökmranlıq etdiyi
bu ərazidə yeraltı yolların dar keçidləri iri daşlarla qapanıb. Bununla belə kənd adamlarından yerin altına enib həmin yollarla tanış olan da tapılıb.
Ümumiyyətlə, Abşeron torpağının tarixi yerin üstündən daha çox altında “məskən salıb”. Qala qoruğunun direktoru, tarix elmləri namizədi Fikrət Abdullayevin dediyinə görə, yerüstü
hissəsi XVII əsrə
aid bir abidənin
“dərinliyinə vardıqca”
daha qədim tarixə aid olduğu üzə çıxır. O mənada Qala kəndindəki abidələrin
yaşı hələ
də gözəyarı
müəyyənləşib. Çünki içi Qala qoruğu qarışıq Abşeron
torpaqlarında sözün
əsil mənasında
arxeoloji qazıntılar
aparılmayıb. Ən
azından, bütün
Abşeron qalalarına
xas olan yeraltı yolların hara aparıb çıxardığını
müəyyənləşdirmək olardı. Çünki belə yeraltı yollardan Qala kəndindəki qəsrdə
və məscidlərdə
də mövcuddur.
İndi də kənddə vəziyyət ideal deyil. Su və digər sosial problemlər bir tərəfə, qəsəbəyə adi nəqliyyat işləmir.
Sanki qalalılar XXI əsrdə yox, hələ də heyvan nəqliyyatından istifadə edilən XVIII əsrdə yaşayırlar.
Qala Qoruğu
Qala Dövlət Tarix Etnoqrafiya Qoruğu 1988-ci ildə təşkil olunub və qəsəbənin tarixi hissəsini əhatə edir. 156 ha ərazidə
216 tarix, memarlıq arxeoloji abidələr qorunub saxlanır. Abidələrin ən qədimi
eramızdan əvvəl
II minilliyə aiddir.
Ən qədim tapıntının
isə 5 min illik tarixi var. Bunlar qayaüstü rəsmlər
və keramik qablardı. Yeri gəlmişkən, muzeyin
otaqlarını gəzərkən
həmin gil
qabların, insan sümüklərinin karton
qutulara və mis qablara yığılaraq
taxçalarda saxlandığını
gördük. Fikrət müəllim
harada arxeoloji tapıntı görsə
götürüb gətirib.
Bələdçiliyi də özü
edən muzey direktorunun gücü bundan artığına çatmır. Araşdırmaq, o qabları bərpa etmək isə artıq onun imkanları xaricindədir.
Ona görə də bu tapıntılar tədqiq olunacaq vaxtı gözləyə-gözləyə
beləcə karton qutular qəbiristanlığında
saralıb-solurlar.
Tarix sübut edir ki, Qala kəndi
Abşeronun ən qədim yaşayış
məskənlərindən biri olub.
Qala kəndi Azərbaycanda yeganə etnoqrafik qoruqdu. Etnoqrafik qoruğun missiyası
nəinki memarlıq və arxeoloji abidələri mühafizə
və bərpa etməkdən, həm də etnoqrafiyanı bərpa etməkdən ibarətdir. Eyni zamanda
qədim adətlər
və tarixi ənənələrin yaşanıb
qorunması deməkdir.
Ekosfera Qeyri-Hökumət Təşkilatının
köməyi ilə Qalada qədim xalçaçılıq və
dulusçuluq sənətini
yaşatmaq üçün
emalatxana açılıb.
İndiyə qədər 30 nəfər
qıza xalça-palaz,
8 nəfərə keçə
toxumaq öyrədilib.
Dulusçu isə bir nəfərdir. Qədimdə qoyunçuluqla məşğul
olan kənd böyük uğur əldə edib. Belə ki, Qala qoyun
cinsi adla deyilirmiş. Hazırda 4 Qala
cins qoyunun bərpası ilə məşğuldurlar. Quyruqlu və
qalaqaşı cins qoyunları 15-20 kq quyruqlarını gəzdirə
bilmədiyindən onlar
üçün xüsusi
qurğu düzəldilirmiş.
Bu cinsdən olan
qoyunlar bütövlükdə
80-90 kq ət verir.
Muzeyin ərazisində təcrübə
üçün zəfəran
bağçası da
salınıb. Fikrət müəllim
deyir bir var danışalar, tarixi mənbələrdən
oxuyaq, bir də var özümüz
təcrübədə təsdiq
edək ki, doğrudan da Abşeron zəfəranı
dünyada tayı-bərabəri
olmayan bir bitkidir. Abşeronun digər ərazilərindən
fərqli olaraq Qalanın zeytun bağları hələ də qorunub saxlanır. Təcrübə sahələrində həm də pambıq əkilir. Qədim Qala kəndi qoyunçuluqla yanaşı
pambıq əkməklə
də məşğul
olub və bu ərazinin iqliminə uyğunlaşmış
məhsuldar pambıq növü olub. Hələ növlərin bərpası
baş tutmayıb.
Amma məhsuldarlıq onların
gözlədiyindən daha
artıq olub. Qala həm də taxıl kəndi olub. Deyilənlərə
görə kəndin adı da tat
dilində buğda sözündən götürülüb.
Tat deyimi ruslar Azərbaycana ayaq açandan və möhkəmlənəndən sonra
yaranıb. Onlar Bakı kəndlərinin
Fikrət müəllim qarşıya
qoyulan vəzifənin
turizmi inkişaf etdirməkdən ibarət
olduğunu deyir. Hələlik Qalaya məktəb uşaqları gəlir.
Ona görə də Qala qoruğunda uşaq otaqları fəaliyyət göstərir.
3 minə
yaxın əhalisi olan kəndin köhnə ərazisi bütünlüklə qoruq
elan olunub. Yeni tikilənlər
isə artıq qoruğun ərazisinə daxil deyil. Fikrət Abdullayev tikinti məsələsini bütün
yaşayış qoruqları
üçün ənənəvi
hesab edir. Gəncədə, Ordubadda,
Lahıcda, İçərişəhərin
özündə də
bu problem yaşanır.
Qoruğun ərazisində tikinti
və təmir işləri aparmaq üçün Mədəniyyət
Nazirliyinin xüsusi komissiyasının icazəsi
lazımdır. Komissiya əraziyə
baxış keçirir
və onun təqdim etdiyi xüsusi layihə əsasında ətraf mühitin görkəminə
xələl gəlmədən
tikinti işləri aparılır. Kəndin qoruq
hissəsində yalnız
köhnə daşlardan
istifadə etməyə
icazə var. Bu daşları isə
ətraf kəndlərdə
sökülən evlərdən
toplayırlar.
Yeni Azərbaycan.-2007.-10 iyul.-S.8.