Rzalı R.

Qədim Qobustan qayaları

 

Qobustan Böyük Qafqaz dağlarının cənub-şərq ətəkləri ilə Xəzər dənizi arasında qobu və yarğanlara malik ərazidir. Adı ilə bağlı müxtəlif fərziyələr, yozumlar olsa da, ən ağlabatanı ərazisində çoxlu qobuların olması ilə bağlıdır - Qobustan qobular diyarı mənasını ifadə edir. Qobu türk mənşəli sözdür, qurumuş geniş çay vadisi mənasını daşıyır. Geoloqların apardığı tədqiqatlar nəticəsində məlum olub ki, ən böyük palçıq vulkanları da Qobustanda olub. Bu qədim yaşayış məskəninə səfər edən səyyahlara qəsəbənin mərkəzində 4 metrə qədər hündürlükdə olan və ətrafı məhəccərlə dövrələnmiş daşın üstünə bərkidilmiş kəmərçinli siluet şəkilli oxatan adam fiquru bələdçilik edir. Biz də siluet adamın oxunu tuşladığı istiqamətə yollanırıq.
Qəsəbədə yaşayan Əmrah dayı Böyükdaş dağına çıxmağa bələdçilik edərkən dedi ki, əvvəllər Qobustan qoruğuna getmək üçün dəmir yolu relslərinin üstündən keçmək lazım gəlirdi, altmışıncı illərin axırları olardı, körpü tikdilər. 30 il olar ki, bura gəlib gedənlərin, yazıb-pozanların ayağı kəsilmir. Ömrü uzun olmuş onu da dedi ki, dədə-babadan buralar zəhərli gürzələrlə dolu olur, işdir, rast gəlsəniz, işiniz olmasın, özü sürünüb gedəcək. Yavaş-yavaş dağa qalxırıq, hər yan susuzluqdan qurumuş səhralığa oxşasa da, yaşayış məskəni üçün buraları uyğun seçməkdə babalarımıza haqq qazandırırıq. Quruluşuna görə hər yan təbii tələdi. Vəhşi heyvanları, ceyranı, maralı, dağ keçilərini bir anın içində qovub qaranəfəs edərək dağın uçurumuna qısnayıb ovlamağa nə var?! Bir azdan yaşadığımız XXI əsrin rəqəmsal sürətindən ayrılıb 12-15 min il əvvələ, bəlkə də daha qədim tarixə "daxil oluruq". Qayaların üzərində nələr yoxdur?! Bir yanda oxlu-nizəli, ova hazır atağızlı cəngavərlər, bir yanda qavaldaşın sümüyədüşən diringisinə qol götürüb oynayan dəstə-dəstə cavanlar, o biri yanda rəqs edən cavanlara əl çalan iri budlu qadınlar, vəhşi at ilxıları, ayğırlar, qayaların uçurumuna sıxışdırılmış biçarə öküz, günəş şəkli çəkilmiş gəmi, dənizə səyahət, qurbankəsmə və biçin mərasimləri, o tərəfdə vəhşi qabanı qovan itlər, irigözlü kök keçilər, marallar, gurlar, qarmağa düşmüş tısbağa, daha nələr...
Tariximizi, keçmişimizi və kimliyimizi öyrənmək üçün babalarımızın "qardaşlığı", nənələrimizin "bacılığı" - Qobustan qayalarına çıxıb daşları danışdırmaq kifayətdir. Əcdadlarımız min illər boyu tənbəllik etmədən döymə, qazma, sürtmə və digər rəsm üsulları ilə təsərrüfat və məişətlərini, mədəniyyətlərini, həyat tərzlərini qayaların üzərinə köçürərək özlərini bizlərə tanıdıblır. Behiştliklər öz tarixlərini yaradıblar da, yazıblar da. Ona görə də bu qayaları bələdçisiz də gəzmək olar. Böyük bir tarix, era qayaların üzərindəki sənət əsərlərində həkk olunub. Əslində Qobustan dağətəyi zonadır, yaşıllıqsız, meşəsizdir, dediyimiz kimi, səhralığı xatırladır. Lakin kağız-qələm anlayışının olmadığı bir tarixdə nər qayalar burada əcdadlarımıza sanki tarixlərini, həyat tərzlərini sinələrində təsvir etmək, yaratmaq fürsəti vermək üçün sıralanıblar. Adda-budda qızmar gündən oğurlanıb qayaların arasında "gizlənən" cırlaşmış böyürtkən, doqquzdon, ardıc, dağdağan ağaclarına, yerdonbalana, yovşana rast gəlmək olur. İndi də yayın qızmar vaxtıdır deyə yağışdan sonra əmələ gələn azömürlü bitkilər də quruyub, istidən canını götürüb qaçan çölsiçanları sərinləmək üçün özlərini açdıqları dəliklərdən torpağın altına təpirdilər. Arabir mürgüyə dalmış boz qayaların üstünə qonan sığırçın, sərçə, qaratoyuqlar da yemək axtarmaqla məşğuldurlar. Torpaq əsasən yağış suları ilə qidalandığından yayın bu vaxtlarında ətraf yaşıllıqsız, qupqurudur. Ayaqyalın gəzmək könlümüzdən keçsə də, nəsibimiz olmadı. İstidən qızmış torpaq, daşlar təndir kimi yanır. Təsvirlər isə istidən bezənə oxşamır, qaynar qayaların sinəsində özlərini günə verirdilər. Biz də qayaların arasında kölgəlik axtarırdıq ki, istidən yanmayaq. Bir sözlə, Qobustan mağaralardan, qayalardan və bu qayaların üzərində yaradılmış həyat səhnələrindən ibarət böyük bir tarixdir. Qalır, bu daşları danışdırmaq.

Danış görüm, a daş "qardaş"!

Hər şey göz önündədir, nə dərviş nağıllarına, nə bələdçiyə, nə də salnaməçiyə ehtiyac var. Daşlarla "dil tapmaq" da çətin deyil, axı öz əcdadlarımızdır. Onlar öz həyat tərzlərini, bolluca ovdan sonra keçirdikləri bayram şənliklərini adi daşlarla iri qayaların üzərinə elə real, elə dinamik həkk ediblər ki, sanki indicə qayalar canlanıb uzaq keçmişdən danışacaqlar. Ümumi sayı 6 mindən çox olan qayaüstü təsvirlər kolleksiyasında insan və heyvan təsvirləri, ovçular, uçanlar, qaçanlar, sürünənlər, hətta balıq və gəmi təsvirləri də mövcuddur. Dünya alimlərinin gəldiyi qənaətə görə, minillik tarixi dövrlərdə yaranaraq nəsildən-nəsilə keçmiş Qobustan abidələri dünyada açıq səma altında yeganə muzeydir ki, tarixi minilliklərlə hesablanan bir dövrü əhatə edən eksponatları ilə həmin yaşayış məskəninin özündə, ilkin yerində nümayiş etdirilir. Bu abidələr kompleksi zolaqvari kiçik sahədə yerləşən Böyükdaş, Kiçikdaş və Cingirdağdakı qayalıqlar arasındadır. İlk təəssüratdan görünür ki, bütün yaşayış atributları - təsərrüfat və məişət alətləri, çalğı alətləri, yeməkləri, yatmaqları, yastıqları, yorğanları, qab-qacaqları, bəzək-düzək əşyaları hamısı daşdan olan qədim insan düşərgəsi Qobustan tariximizin çox uzaq və maraqlı dövrünü əhatə edən dilsiz-ağızsız arxivdir, kitabxanadır. Balaca çaxmaqdaşı və çaydaşlarından o qədər qaşov kəsər, biz, bıçaq, ox ucu, iskənə, sürtgəc, çapacaq kimi əmək alətləri, müxtəlif bəzək əşyaları, muncuqlar, bazubəndlər düzəldiblər ki, Qobustan qoruğunun arxeoloji fondunda onlara baxarkən ulu babalarımızın əməksevərliyinə və bacarığına həsəd aparmamaq olmur. Özü də bu alətlər ibtidai formada, başdansovdu deyil, yüksək zövqlə, incəliklə, səliqə-sahmanla işlənmişdir.
Bir az aralıda əcdadlarımızın "ana mağara" mənasını daşıyan ilk yaşayış "evi" - "Ana zağa" sanki özü qəsdən yol kənarında mövqe tutub ki, "ağbirçək" kimi qonaqları qəbul edib, ötənləri bir-bir "nəql eləsin". Bu mağara qaya parçalarının sürüşməsi və təbii olaraq yarımörtülü sığınacaq halına gəlməsi nəticəsində yaranıb. Mağaranı əmələ gətirmiş qayaların üzərində müxtəlif tarixi dövrlərdə insan həyatını əks etdirən səhnələr təsvir edilib. Bundan başqa "Kənizə", "Ovçular zağası", "Füruzə", "Daşaltı", "Ceyranlar" kimi daş dövrü düşərgələri də mövcuddur. Ərazi başdan-başa təbiət abidələri ilə zəngindir. Zaman-zaman əsən güclü küləklər, yağan yağışlar və qızmar günəş zərgər kimi qayaları cilalayıb, elə bil sapa mirvari düzüb. Üzüyuxarı qalxırıq. Sanki insanlar əbədi yaşamaq üçün qayaların sinəsinə düzülüblər, leşkərləri, köç-külfətləri ilə birlikdə. Qadın heykəlcikləri və şəkilləri diqqətimizi çəkdi. Bizə bələdçilik edən qoruğun baş elmi işçisi Süleyman Süleymanov deyir ki, qadın təsvirləri anaya, qadına göstərilən hörmətin, pərəstişin təzahürüdür, bu təsvirlərin çoxu kölgə şəklində qazılmış, içərisi sürtülərək hamarlanmışdır. Kişi təsvirləri daha əzəmətli və cəngavər görünürlər. Yəqin bu da onunla bağlıdır ki, kişilər qəbilənin yaşamaq mənbəyi, necə deyərlər, gedən ayağı, vuran-gətirən əlləri idilər. Nənələrimiz arasında oxlu-nizəli, kişilərlə bərabər ov ovlayan, quş-quşlayan qadınlar olsa da, onların vəzifəsi əsasən kişilərin ovladıqları heyvanları, dənizdən gətirdikləri balıqları təmizləyib, bişirib-düşürmək, uşaqlara baxmaq, süfrə açıb yemək paylamaq və digər ev qayğıları ilə məşğul olmaq idi. Müxtəlif silahlarla yaraqlanmış-yasaqlanmış babalarımız piyada, süvari ovçu, döyüşçü, cəngavər, yallı oynayarkən, qayıqlarla balıq ovlamağa gedərkən və karvanbaşı kimi təsvir olunublar.
Qayalarda sayca ən çox heyvan təsvirləridir - iribudlu, iribuynuzlu öküzlər, dağkeçiləri, gurlar, marallar, ceyranlar, yırtıcılar və s. Açıq muzeyə gələn hər kəsdə sual yaranır: necə olub ki, insanlar bu nəhəng qayaları cıza-cıza, qaza-qaza bu cür dəqiq əsərlər yaradıblar?! Ömrünün 30 ildən çoxunu Qobustan abidələrinin tədqiqinə həsr edən alim Cəfərqulu Rüstəmov izah edir ki, qədim qobustanlıların ömrü uşaqlıqdan qocalanadək heyvanlar arasında keçib, onların bütün hərəkətlərini müşahidə ediblər, çəkilmiş digər yaşayış səhnələri də bu qəbildəndir. Bir də ki, axı, daşdan başqa məşğul olmağa heç nə yox idi. İrigözlü ceyran, maral təsvirləri bir ayrı aləmdir. Maralların haça buynuzları elə dəqiq və gözəl işlənib ki, lap özünə layiq. Qayalar üzərindəki şir, pələng, bəbir, canavar, it, pişik, tülkü kimi yırtıcı heyvanlar da böyük sənətkarlıqla işlənib. Bu da ona işarədir ki, vaxtilə Qobustanda yırtıcılar da yaşayıb.
Yaşlı adamlar danışır ki, ötən əsrin əvvəllərində qayaların arasında şirə, pələngə oxşayan vəhşi heyvan dolaşırmışE Çox maraqlı təsvirlərdən biri də gəmilər, gəmiçilər və balıqlardır. S.Süleymanov deyir ki, qayalarda çəkilmiş balıq növünün hamısı nərə cinslidir. Gəmilər isə qazma üsulu ilə işlənib. Budur, qayığın içərisində 2 adam oturub, tarazlıq olsun deyə yüklərini də ortaya yığıblar. Bu ağıllı insanlar ağacdan, qarğıdan və qamışdan düzəltdikləri gəmilərə xüsusi bər-bəzək, yar-yaraşıq da veriblər. Danışırdılar ki, ilk dəfə 1981-ci ildə Qobustana gələnə qədər bu qədim yaşayış məskəninə şübhə ilə yanaşan məşhur səyyah Tur Heyerdal günəş təsvirli gəmilərin gözəlliyinə heyrətini gizlədə bilməyib: "Qobustan kökləri çox qədimə gedən və indiyə qədər məlum olmayan Mesopotamiyadan da qədim mədəniyyət ocağıdır" -deyib.

Hava yastığı üzərində dayanmış qavaldaş

Qayaların üzərində nə qədər istəsən halay şəklində rəqs səhnələri var. İnsanın təbiətlə üz-üzə qaldığı ibtidai dövrdə insanlar hər gün ov ovlamalı, bunun üçün də güclü, çevik olmalı, qaçan heyvanın arxasınca qovmalı, lazım
gələndə onun üstünə atılmalı, ağaca dırmaşmalı, qayadan aşmalı, bir sözlə qida əldə etmək üçün sərt vərdişlərə yiyələnməli idilər. Onlar bunu çoxlu məşq etməklə, xüsusən də halay şəklində "yallı" oynamaqla qazanırdılar. Əlbəttə ki, bu rəqsləri səssiz-səmirsiz deyil, qavaldaşın ritmləri altında edirmişlər. Doğrudan da bu daş əcdadlarımızın yüksək musiqi mədəniyyətinə malik olduqlarına tutarlı sübutdur. Cingirdağ və Böyükdaş dağları arasında iki qədim "musiqi aləti" var. Daş dövründən zəmanəmizə qədər gəlib çatmış bu daş alətlər özündən altdakı qayaya azca toxunaraq bir növ hava yastığı üzərində dayanıblar. Bunlar qavaldaşdı, bir himə bənddilər ki, balaca toxunasan müxtəlif ahəngli musiqilər ifa etsinlər, diringi, "yallı" çalsınlar. Tədqiqatçılar deyir ki, uğurlu ov mərasimindən sonra bir neçə adam qavaldaşda çalar, qalanları da əl-ələ verib "yallı" gedərmişlər, təsvirlərdə olduğu kimi. Qəribədir ki, zərbəni daşın müxtəlif yerlərinə vurduqda, səslərin ahəngi də dəyişir, yəni istənilən musiqinin ritmini tutmaq olur.
Yeri gəlmişkən, ekuskursiyamız günün axşam çağına düşdüyündən yavaş-yavaş toran qarışırdı, torpaq da istidən təndir kimi yanan qayalar da xeyli sərinləmişdi. Nə gizlədək, üzü qaranlığa doğru minillərdən bəri mürgüyə dalmış qayaların şər çağı görüntüsündən, mağaralardan, əcdadlarımızın yaşayış məskənindən, bir də bu sükunəti pozan küləyin tükürpədən səsindən qorxurduq. Sanki ordu-ordu qayalıqlar bir zamanlar daşa dönmüş insanlardı, indi də canlanıb üstümüzə gəlirdilər. Babalarının məskənində qayğısızlıqla bayaqdan sığırçını o yan, bu yana qovan balaca Ərtoğrul halından məmnun olsa da, biz tezliklə evə dönməyə yığışırdıq. Lakin başlayan güclü şimal-qərb küləyi bir andaca gözəllikqarışıq elə vahimə yaratdı ki, ifadə etməkdə gücsüzük. Güclü külək qavaldaşa toxunduqca ritmsiz musiqi sədaları ətrafa yayılır, sanki iri qayalar da bu havaya rəqs edirdilər. Ağdamın Xıdırlı ilə Çullu kəndləri arasındakı Səsverən qalası yada düşdü. Hamımız uşaq idik, böyük qardaşım mal-qaranı örüşə aparmışdı, günorta anam çay-çörək hazırlayıb kiçik qardaşımla məni ona nahar aparmağa göndərdi. Xeyli yol getdik, bir də gördük ki, qardaşım mal-qaranı bir dağın yamacına ötürüb, özü də uşaqlarla çiling-ağac oynayır. Kiçik qardaşım dedi ki, bax o dağ Səsverən qalasıdı, indi mən Mahiri çağıracam, dağ yeddi dəfə əks-səda verib səsimi yayacaq. Həmin gün axşamadək qalanın ətrafında oynayıb, tez-tez ucadan çığırırdıq, qala da səsimizi dalğalı şəkildə bir neçə dəfə ətrafa yayırdı. Aradan xeyli vaxt keçdi. Bir dəfə örüşdən gələn qardaşım dedi ki, bu gün Səsverən qalasına bir avtobus adam gəlmişdi, hamısının da başında şlyapa vardı, sovxozumuzun direktoru Qulu dayı da orda idi. Bizə tapşırdı ki, mal-heyvanı buralarda otarmayın, bunlar Bakıdan gəliblər, alimdilər, bir neçə gün alaçıq qurub burada qalacaqlar. Öyrənəcəklər ki, bu dağ niyə hər sözü yeddi dəfə dalğalı şəkildə ətrafa yayır...
Nə isə, qavaldaşın səsi bizi əməllicə həyəcanlandırmışdı. Süleyman müəllim də izah verməkdən yorulmurdu: "Əcdadlarımızın musiqi aləti təkcə qavaldaş olmayıb, qamışdan, dəridən, qarğıdan, ağacdan da çox maraqlı, həm də oynaq ifalı nəfəs və zərb alətləri düzəldiblər".

Romalıların Qobustanda nə işi?

Qəribədir, antik dövrdə, çox əsrlər öncə romalılar Qobustana nə üçün gəliblər? Ancaq fakt budur ki, gəliblər. Böyükdaş dağının aşağı səki sahəsində romalılara məxsus latın qrafikasında kitabə aşkar olunub. Bu kitabə romalıların ildırım sürətli XII Legionunun və onun senturiyasının eramızın I əsrinin 84-96-cı illəri arasında Qobustanda olduğunu söyləyir. Alimlər, tədqiqatçılar romalıların I əsrdə Azərbaycana səfərinin məqsədi barədə qəti söz deyə bilməsələr də, yazılı mənbələrdə qədim Roma qoşunlarının Zaqafqaziyaya basqınları və yerli xalqların onlara qarşı mübarizəsi barədə məxəzlər çoxdur. Kitabədə yazılır: "İmperator Domisian Sezar Avqust Germanskinin dövrü Lütsi Yuli Maksim XII ildırım sürətli legionun senturiyası". İmperator Domisian "Germanski" ləqəbini 84-cü ildə almış və ölümündən sonra Roma senatı qəddarlığına və özbaşına hərəkətlərinə görə hər yerdə onun heykəllərini məhv etmiş, adını silmişdir. Tədqiqatlar göstərir ki, Qobustandakı Roma kitabəsi eramızın 84-96-cı illəri arasında yazılmışdır və Domisianın ölümündən sonra romalılar bir daha Azərbaycan torpağına gəlməmişlər. Əgər gəlsəydilər, sözsüz, bu kitabəni də məhv edərdilər. Azərbaycanın və dünyanın bir neçə görkəmli alimi - İshaq Cəfərzadə, P.X.Tumbil, Y.A.Paxomov, Z.İ.Yampolski və başqaları Roma kitabəsinə böyük elmi məqalələr həsr edərək beynəlxalq mətbuatda çıxış ediblər. Hətta ömrünün bir neçə ilini həyat yoldaşı, alim Səfiyyə Cəfərzadə ilə birlikdə Qobustan qayalarında alaçıqda, dəyədə yaşayaraq bu qədim yaşayış məskənini dünyaya çıxaran görkəmli alim İshaq Cəfərzadə ötən əsrin ortalarında həmin daş kitabənin üzərində iki ədəd sadə üsulla qazılmış xaç işarəsi də aşkar etmişdi. Bu işarələr romalıların qədim insan düşərgəsi Qobustanda olduğunu bir daha təsdiq edir. Bir neçə daş və qaya üzərində ərəb əlifbası ilə kufi və nəsx xətti ilə yazılmış yazılar da mövcuddur. Bunlar əsasən adlar və nəsil adlarıdır. Alimlər bu yazıları XIII-XIV əsrlərə aid edirlər.
Göründüyü kimi, Qobustanda antik dövrdən başlayan həyat orta əsrlərə qədər davam edib. Aparılan tədqiqatlar göstərir ki, bir sıra daşlarda ərəb əlifbası ilə "bəylər" sözü də yazılıb. Son əsrlərə aid yazılar isə Mərəzə-Şamaxı zonasından olan nəsillərin adlarıdır. Yazılıtəpədəki daşın üzərindəki yazı isə pir kimi ibadət yerinin olmasını müəyyən edir.
Qobustanı gedib-görən, gəzən hər kəsdə sual yaranır: buralar suptropik quru iqlimə malikdi, suyu şorandı, meşəsi, yaşıllığı yoxdu, bitki örtüyü çox kasıbdı, tez-tez vulkan püskürür, yayda yer-göy təndir kimi yanır, başını gizləməyə yer tapmırsan - elə isə, əcdadlarımız min illər boyu məskən kimi niyə buranı seçiblər? Aparılmış arxeoloji tədqiqatlar göstərir ki, Qobustan ərazisinin quruluşu indiki kimi olmamışdır. Nə Abşeron dənizinin qalıqları olan qayalar, nə də vulkanlardan əmələgəlmə Torağay və Kənizə kimi əzəmətli dağlar vardı. Qərinələr ötdükcə ərazi geoloji cəhətdən dəyişmiş, formalaşmışdır. Məsələn, Kənizə vulkanı sonuncu dəfə 1950-ci ilin mayında püskürmüş, son 15-20 il ərzində isə bir neçə palçıq vulkanı püskürmüşdür. Uzun illərdən bəri həm yerli alimlərin, həm də başda məşhur İsveç səyyahı Tur Heyerdal olmaqla əcnəbi mütəxəssislərin Qobustanda apardıqları tədqiqatlar göstərir ki, bu ərazidə ibtidai insanların yaşama atributlarını şərtləndirən əsas qidadır ki, o da buralarda müxtəlif növ mal-heyvan sürüləri şəklində bol olub. Məntiqə görə də, bu qədər heyvanın yaşaması üçün ərazi bol yem ehtiyatına, sıx bitki örtüyünə malik olmalı idi. Belə olmasaydı, qayalarda təsvir edilmiş, sümüklərinin qalıqları tapılmış heyvanlar bu ərazidə yaşaya bilməzdi. Alimlər söyləyir ki, qədim Qobustanda nəinki bol bitki örtüyü, hətta savanna tipli, ondan da sıx meşəliklər olub. "Ana zağa" mağarasındakı ocaq yerlərindən götürülmüş kül-kömür qalıqlarından bəlli olur ki, bu əcdadlarımız ocaqlarında şam və palıd ağacları da yandırıbmış. Sübut isə odur ki, nəqliyyatın olmadığı bir vaxtda qədim insanlar ocaq yandırmaq üçün Böyük Qafqazdan palıdı, şamı çiyinlərində necə gətirə bilərdilər?! Özü də elə bir zamanda ki, hələ heyvanlar əhliləşməmişdi. Çox ehtimal ki, bu ağaclar vaxtilə Qobustanda bitmiş, son minilliklər dövründə iqlimin dəyişməsi, münbitliyin azalması və Xəzərin qalxması nəticəsində kökü kəsilmişdir. Şübhəsiz ki, qayalar üzərində təsvir edilmiş gəmiləri düzəltmək üçün də qarğını, qamışı uzaq məsafələrdən gətirməmişlər. Bu faktlar qədim Qobustanda təbii şəraitin tam əlverişli olduğunu sübut edir.

"Tiqris"in dalınca gələn Tur Heyerdal: "Mən təslim"

Ənənəyə görə, o tərəflərdə hamı yaxın illərdə dünyasını dəyişən Tur Heyerdala "Allah rəhmət eləsin" deyir. Biz də bu aminlərə qoşuluruq. Bu səyyah doğrudan da Qobustanla canlanır, nəfəs alırmış. Lakin Heyerdaldan öncə, ötən əsrin 30-cu illərindən başlayaraq gecə-gündüz qayalar arasında, dəyələrdə yaşayaraq Qobustanı tədqiq edib dünyanı məlumatlandıran İshaq Cəfərzadə, Səfiyyə Cəfərzadə, Firuzə Muradova, Osman Həbibullayev, Ömər İsmizadə, Nina Minkeviç, Cəfərqulu Rüstəmov kimi böyük alim və tədqiqatçılarımız bu qədim yaşayış məskənində yüzlərlə qayaüstü rəsmlər, mağaralar, dəlmələr, yalamalar, heykəlciklər aşkar edərək dünyanın nüfuzlu mətbuat orqanlarında elmi məqalələrlə çıxış ediblər. Neçə illərdir bu barədə YUNESKO-nun Mədəni İrs Komitəsinə müraciət edirlər.
Məşhur səyyah Tur Heyerdal Qobustan abidələri və gəmiləri barədə məhz adlarını hörmətlə çəkdiyimiz alimlərin kəşflərindən və bu barədə yazdıqları elmi əsərlərdən öyrənmişdi. O, ilk dəfə 1981-ci ildə Qobustandakı qaya təsvirlərinə əsasən "Ra" və "Tiqris" gəmilərinin qamışdan hazırlandığını öyrənməyə gəlmişdi. Tədqiqatçı alim Cəfərqulu Rüstəmov yazır ki, Heyerdal əvvəlcə çox kefsiz və soyuqqanlı görünürdü, mənə hey deyirdi ki, gəmiləri göstər: "Lakin qayıq təsvirlərinə baxdıqca onların ağacdan, qamışdan və qarğıdan düzəldiyinə etiraz etmirdi. Qədim Misir qayıqlarında Günəş gəminin burnunda yox, ortasında təsvir olunur. Dedi ki, Günəşin qayığın burnunda təsvirini birinci dəfədir ki, görür. Onun ehtimallarına görə, Şərq ölkələrində gəmi təsvirləri xeyli gec, cəmi 3500 il bundan əvvələ aid edilir. Odur ki, Qobustandakı qayıq təsvirlərinin göstərdiyimiz qədər qədim olması ilə heç cür razılaşmaq istəmirdi. Çox axtarış və inadlı tədqiqatlardan sonra etiraf etdi ki, Qobustanda qədim mədəniyyət və ibtidai incəsənət abidələrinin bu qədər zəngin, xüsusilə qayıq təsvirlərinin bu qədər qədim olmasını gözləmirmiş".
Tur Heyerdal Qobustan tarixinə o qədər heyrətlənib ki, özündən asılı olmayaraq hər iki əlini göyə qaldıraraq ucadan "Mən təslim" - deyə qışqırıb. Tərcüməçi və onu müşayət edən Henrix Anoxin də Turun hərəkətlərini təqlid edərək onun təslim olduğunu deyiblər. Baxdıqlarından doymur, ona istirahət təklif edənlərə: "Nə dincəlmək, gördüklərimdən və eşitdiklərimdən artıq dincəlmək varmı?" - deyirmiş. Kiçikdaş dağının Daşqışlaq sahəsindəki səbətvari qayıq təsvirlərini görərkən deyib ki, bu tipli qayıqlardan indi də Mesopotamiyanın çay və göllərində istifadə olunur.

Qobustan artıq bəşəriyyətin mədəni irsidir

Bu il iyunun 11-də ölkə Prezidenti İlham Əliyev Qobustan dövlət tarixi-bədii qoruğu ərazisində yerləşən tarixi və mədəni sərvətlərin qorunması haqqında sərəncam imzaladı. Bu tarixi sərəncamdan bir neçə gün sonra YUNESKO-nun Ümumdünya İrs Komit
əsinin Yeni Zelandiyada keçirilən 31-ci sessiyasında Qobustan qoruğu Dünya Mədəni İrsi siyahısına daxil edildi. Həmin sessiyada iştirak edən mədəniyyət və turizm naziri Əbülfəs Qarayev mövzu barədə ölkə başçısının sərəncamını və Heydər Əliyev Fondunun prezidenti, YUNESKO-nun və İSESKO-nun xoşməramlı səfiri, Milli Məclisin deputatı Mehriban xanım Əliyevanın YUNESKO-nun Baş direktoru Koişiro Matsuuraya göndərdiyi xüsusi məktubu təqdim etmişdir. Sessiya bir neçə il öncə Qobustanda aparılmış tədqiqatların Dünya Mədəni İrsi Komitəsinin (DMİK) tələblərinə cavab verdiyini və təqdim olunan sənədləri nəzərə alaraq məlum qərarı qəbul etmişdir. Qərara görə, artıq Qobustan beynəlxalq qurumların nəzarəti altında olacaq, onun qorunması və inkişaf etdirilməsi bəşəri əhəmiyyət daşıyacaqdır. Bundan başqa da bir neçə tarixi-mədəni irsimiz YUNESKO tərəfindən qorunur. Azərbaycan bundan sonra Qobustan qoruğu ilə bağlı hər il mütəmadi olaraq DMİK-ya məlumat təqdim edəcək. Hər bir azərbaycanlı qədim əcdadlarımızın yaşadıqları və yaratdıqları tarixlə fəxr etməli, üzərinə düşən məsuliyyəti hiss etməlidir.

Azərbaycan
.- 2007.- 28 iyul.- S. 4.