Danışan rəsmlərin müəllifi
barədə
Rəssam Adil
Əsədlinin sənət dünyasından ştriõlər
Hələ uşaqlıq çağları
idi; Lənkəran şəhər 1 saylı orta
məktəbdə oõuyurdu. Həmişə dərcə gecikərdi. Az qala bu
hal adət halını almışdı. Nəhayət bir
gün sinif rəhbəri bunun
sirrini öyrəndi. Heç demə, balaca Adil dəhliz divarlarından
asılmış rəngli tabloların önündə
yubanırmış. Müəllimi Adili bu tabloların
önündə durub, sanki
kiminləsə danışan vəziyyətdə
gördü. Yaõ ınlaşıb diqqət verdi. Adilin
tərəfmüqabili görünmürdü.
Rənglərin səsini duymaq
lazımdır
- Adil, sən kiminlə danışırsan?– deyə o
təəccüblə soruşdu.
Balaca Adil bunun kim
olmasının fərqində
olmadan barmağını dodağına apardı. Sonra:
- Eşitmirsiniz?..- tabloya işarə etdi,– Rənglər danışır!-
dedi.
Və başladı bir döyüş səhnəsi
əks olunmuş bu əsərdə görüntüdən
əlavə olaraq rənglərin də nələrsə deməsi
barədə şərh
verməyə. Sinif rəhbəri bu balaca oğlanın şərhlərinə heyran
qalmışdı. Müəllimlər
otağında o bu məsələyə
münasibətini "Adil gələcəyin böyük
rəssamı olacaq!"
fikri ilə tamamladı.
Belə bir rəy
çoõları üçün çoõ təəccüblü idi.
60-cı illərdə
uşaq və yeniyetmələrin düşüncəsinə
bir fikir daha çoõ hakim kəsilmişdi: kosmonavt olmaq. Tay-tuşları arasında təkcə balaca Adili rəsmlər,
qələmlər, ağ
vərəq , palitra və molbert daha çoõ
aludə etmişdi. O,
elə hey rəsm çəkir, öz düşüncələrini
rənglərin dili ilə ifadə etməyə çalışırdı. Bu öz fikirlərini rənglərin, cizgilərin,
ştriõlərin, qrafik õətlərin dili ilə ifadə etmək həm də onları qapamaq, hər kəs üçün qəbuledilməz formaya salmaq və müdriklərə, õiridarlara ünvanlamaq
demək idi. Hamı üçün ələçatımlı, anlaşıqlı
düşüncələr primitiv təsir bağışlayırdı çünki.
Amma hər fikir də qapanaraq
gözəlləşmirdi. Bu isə artıq
rənglərin fəlsəfəsi anlamını
verirdi. Adili ovsunlayan bir hikmət də elə bu idi.
Bu barədə o vaõt kimə nə danışacaqdı ki? Atası Beydulla kişi sadə ayaqqabı ustası idi. O, oğlunun rəssamlığa
olan meylinin qarşısını kəsmədi,
əksinə, həvəslə
ona rəsm ləvazimatları
alırdı. Rəsm
sənətinə maraq
təsadüfü deyildi.
Çünki Beytulla kişigilin ailəsi 30-cu illərdə Ərdəbildən
gəlmişdi və onun atası orada õəttatlıqla məşhur olmuşdu. Adilə bu maraq çoõ yəqin ki, babasından keçmişdi.
Bir rəssamın
sənət və təhsil yolları
Elə bu genoloyi
maraq və məhəbbət
məktəbi bitirən kimi gənc Adili Bakıya, Ə. Əzimzadə adına Dövlət Rəssamlıq Məktəbinə
gətirdi. Rəssamlıq
məktəbi ona özünün uşaqlıq
duyğularını rənglərin
dili ilə daha düzgün və mükəmməl ifadə etmək, eləcə də rəngləri və ştriõləri oõumaq bacarığını
püõtələşdirdi, ona əsil rəssamlığın
nə demək olduğunu anlatdı. Və deyəsən, çoõ mükəmməl
anlatdı. Çünki
Adil rəssamlıq məktəbini 1980-ci ildə
məhz fərqlənmə
diplomu ilə bitirdi. Onun diplom
işi kimi təqdim etdiyi "Lənkəran qadınları"
tablosu təkcə elmi rəhbəri Zahid Hüseynov tərəfindən
deyil, tanınmış sənətşünaslar
tərəfindən də
çoõ yüksək qiymətləndirildi.
Təhsilini daha da artırmaq və ali təhsil
almaq məqsədilə
o, elə həmin il APİ-nin bədii qrafika fakultəsinə daõil oldu.
Həm də APİ pedaqoyi tədris õarakteri daşıdığı
üçün və
Adil də öz bilgilərini həm tətbiq, həm də öyrətmək niyyətində
olduğuna görə
o məhz buranı seçdi və qəbul da olundu. Ali
məktəbi bitirdikdən
sonra bir il Lənkəran şəhər 10 saylı
orta məktəbində rəsm-rəsmõətt müəllimi
kimi fəaliyyət göstərdi. 1986-cı ildə isə Adil Əsədli Lənkəran şəhər
Rəssamlıq Məktəbinin
direktoru vəzifəsinə
təyin edildi. Artıq 21 ildir ki, Rəssamlıq Məktəbi Lənkəranın
mədəni həyatının
ən mühüm sahələrindən biri kimi özünü təsdiq etməkdədir. Hər il bu məktəbi
onlarla istedadlı gənc bitirib, ali təhsil məktəblərinə qəbul
olunur. Onların sorağı təkcə ölkəmizdən deyil, dünyanın müõtəlif yerlərindən
gəlir. İndi Lənkəran Rəssamlıq
Məktəbinin müəllimlərinin
də əksəriyyəti
Adilin keçmiş şağirdləridir.
Özünütəsdiq
və daha böyük õidmət imkanları
Onun barəsində
aldığım və oõuculara çatdırmaq istədiyim
məlumatlara əlavə olaraq qeyd edə bilərəm ki, bu
vəzifə Adil Əsədlinin arzularını və nəyə
qadir olduğunu üzə çıõartmaqda çoõ mühüm rol oynadı.
Bəlkə də bir orta məktəbin adi rəsm
müəllimi kimi
fəaliyyətini davam etdirərdisə, bu onun ustad və rəssam kimi
böyük şöhrət qazanmasına rəvac verməzdi. Direktorluq
fəaliyyəti onun üçün həm
özünütəsdiq, həm də geniş õidmət
imkanları açdı. Adətən yaradıcı insanlar
inzibati vəzifələrə yüksəldikdə
özlərinin bu əsas
keyfiyyətini tədricən itirirlər. Adil isə bu iki keyfiyyətin
vəhdətinə və bir-birinə uğurlu təkan verməsinə
nail ola bildi. Bunu başa düşmək üçün
mütləq onun bu məktəbin divarlarını örtmüş daimi rəsm sərgisinə
bircə dəfə baõmaq kifayətdir. Bu sərgini
riqqətə gəlmədən tərk etmək mümkün
deyil. Bunu mənə hamı elə bu cür ifadə
etmişdi. Adil burada hamı
ilə rənglərin dilində və daha ucadan
danışmaqdadır. Onu başa düşənlər
isə heç də az deyil. Adilin çəkdiyi
mükəmməl və bitkin rəsm əsərlərinin
sayı indi 500-ü keçib. Rəssamlıq
məktəbinin qonaqları sırasında ölkəmizin bir
çoõ məşhur şəõsiyyətləri olmuş,
hamı da bu sənət ocağından çoõ böyük
təəssüratla ayrılmışdı. Adilin
əsərləri ABŞ, Rusiya, Fransa, Polşa,Türkiyə,
İran və digər ölkələrin iş
adamlarının və səfirlərinin şəõsi
kolleksiyasını bəzəməkdədir. 1992-ci ildə
ABŞ-da keçirilən yeni abstoksionist qrafik
rəssamların "ART Horizont" beynəlõalq
sərgisinə Azərbaycandan təkcə o dəvət
almışdı. Əsərləri ayrı-ayrı
sərgilərdə çoõ iştirak etmişdisə də,
buna kimi Vətənində özünün bircə fərdi
sərgisini də təqdim etməmişdi. Nəhayət,
1993-cü ildə Lənkəranda onun ilk fərdi rəsm
sərgisi açıldı. Bu sərginin böyük
uğur qazanmasına görə
Rəssamlar İttifaqı onu õüsusi fəõri diplomla təltif etdi. Sonra Bakıda "Qala" rəsm
qalareyasında əsərlərinin satış sərgisi təşkil
olundu. 1996-cı ildə isə onun daha bir sərgisi
açıldı. Dostlarının və
sənətşünasların israrlı
təkidlərinə baõmayaraq, daha yeni-yeni sərgilər
təqdim etmək barədə düşünmür.
Rəssamlıq məktəbi elə büsbütün onun
rəsm sərgisi rolunu oynayır. Onun bir böyük
sərgisi də Úənub bölgəsinin şair və
yazıçılarının nəşr etdirdiyi
kitablardır. İ. Saleh, Y. Rzayev, E. Səfərli, A.Úavad,
H.Əbilov, Tərlan, O. Zəka, M.Qaraõanoğlu, bu
sətirlərin müəllifinin və digərlərinin
kitablarına böyük uğur qazandıran bir mühüm
amil də Adil Əsədlinin rəsmləridir. Şairin, yazıçının
əsərləri onun rəsmləri ilə həmahənglik
təşkil etməyəcəksə, bir-birini tamamlamayacaqsa,
o həmin kitaba
rəssamlığı qəbul etmir. 2000-ci ildə
Adilin özünün də "Qrafik əsərlər"
adlı kitabı işıq üzü gördü.
Yaradıcılıq, eyni zamanda pedaqoqluq bacarığını
nəzərə alaraq 1996-cı ildə Adili Hirkan
Universitetinin Dizayn kafedrasına müdir təyin etdilər,
2000-ci ildən etibarən isə o Lənkəran Dövlət
Universitetində "Təsviri incəsənətin
metodikası" fənnindən dərs deyir, dosentdir.
Hazırda Adil Əsədlinin "Rəsm tədrisinin
metodikası" kitabı nəşrə hazırlanır.
Onun elmi məqalələri "Söz",
"Şəfəq", "Məsəl" və "LDU
õəbərləri" yurnallarında dərc olunub.
Barəsində isə bu adlara əlavə olaraq
"Lənkəran", "Sənət qəzeti",
"Bizim əsr", "Ekspress", "Mədəniyyət",
"Yeni Azərbaycan", "Zaman", "Bakinskiy
raboçiy", "Azerbaydyanskaya izvestiya"
qəzetləri, "Qobustan" və "Ulduz" yurnalları
geniş və mütəmadi yazılar dərc edir.
Aldığı fəõri fərman, diplom və
mükafatların isə sayı-hesabı yoõdur.
Hamısının adını õatırlatsam bir qəzet
səhifəsi dolar. Birincisini qeyd etdiyim kimi sonuncunu da qeyd
edərək, ötən il Lənkəran
bələdiyyəsinin "İlin laureatı"
mükafatını aldığını yaza bilərəm.
Eyni zamanda yetirmələrinin aldığı diplom və
fəõri fərmanlar məktəbin bir divarını tamam tutmuşdur. Adilin ən
böyük bir əsəri də qızı
Şəmsdir. Bu
günlərdə o, Azərbaycan Rəssamlıq
Akademiyasına imtahan verir. Fərq imtahanlarından
aldığı yüksək qiymətlər heç kəsi
təəccübləndirmir. Ümumiyyətlə, Adil
Əsədlinin özü barədə də deyilmiş,
yazılmış bütün təriflər,
mübaliğələr, təşbehlər heç
kəsi
təəccübləndirmir. Çünki o artıq
özünü bir sənətkar kimi təsdiq edə bilmiş
çoõ az sayda şəõsiyyətlərdən
sayılır. Bütün
bunlar lənkəranlı rəssam Adil Əsədli
barədə verə biləcəyim məlumatların
çoõ kiçik bir qismidir. Onun barəsində
gələcək nəsillərin monoqrafiyalar yazacağı,
elmi iş müdafiə edəcəyi isə şəksizdir.
Rənglər
və səslər dünyasından soraqlar
Onu da deyim ki, Adilin
əsərlərinin diskə alınmasının
təşəbbüskarı özüm olmuşam. Bu
əsərlər satılır, bağışlanır
və deməli, onu və geniş tamaşaçı
kütləsini tərk edir. Disklərdə qorunub
saõlanılması bu problemi qismən aradan qaldıra bilər
deyə. Amma... İndi bu sətirləri yazarkən arada onun
əsərlərini kompüterin monitoruna gətirərək
nəzəri şərhlər vermək fikrinə də düşürəm.
Etiraf etməliyəm ki, bunlar əsərin oriyinalının
doğurduğu effekti vermir. Onun istər rəngkarlıq,
istərsə də qrafik əsərlərinə canlı
baõmaq lazım! "Õatirə", "Totemlər",
"Türk õaqanları", "Úavanşir",
"Babək", "Nizami", "Füzuli",
"Õətai", "Şəhriyar" və çoõlu
sayda adsız silsilə, adını qoymağı
tamaşaçıların iõtiyarına buraõdığı
qrafik əsərləri hər bir filosofun, sənətşünasın
fikir dünyasında böyük təbəddülatlara səbəb ola bilər.
Rəngkarlıq əsərləri isə tamaşaçı
ilə apaydın söhbət edir. "Lənkəran
mənzərələri", "Təbiət
anları", "Natürmortlar", "Folklor",
"Mənzərələr", "Lənkəranın
şəhər görüntüləri" və
"Görkəmli tariõi şəõslər",
"Müasirlərimiz" adlı silsilə rəngarlıq
əsərlərinin qarşısında isə susmaq
mümkün deyil. Onun istifadə etdiyi boyalar o qədər
isti və canlıdır ki, hətta bunun rəsm əsəri
olduğunu da unudursan. Onunla sonuncu görüşümüz
zamanı bir neçə saat idi ki, əsərlərinin
qarşısında personayları və rəngləri ilə
susqun söhbətlər edirdim. Sonda özü ilə də
beş-on kəlməlik danışmaq ehtiyacını duydum.
Õaratkercə çoõ şən və səmimi olsa da öz
sənəti barədə danışmağı
qətiyyən õoşlamırdı. "Əgər mənim
çəkdiyim tablo Sizinlə danışmırsa, mənim
əlavə nəsə deməyimə ehtiyac yoõdur". Amma
mən ondan sanki maqqaşla bəzi əlavə
kəlmələri qoparda bildim. "Bilirsən, rəssamlıq
çoõ fərqli bir sənətdir. Burada üç
komponentin vəhdəti lazımdır: baş, ürək
və əl. Rəssamın daõilində Günəşdən
də böyük bir günəş olmalıdır ki, onun içini yandırsın
və bu yanğı onu sənət yaratmağa məcbur
edə bilsin. Əsl sənətkar bu yanğıya ram olmasa,
yaratmasa ölər!"
Barəsində çoõdan söz deməyə
çalışdığım, amma özümü hazır
bilmədiyim rəssam Adil Əsədlinin bu
sözlərinə əlavə olaraq onu qeyd etmək istəyirəm ki,
əsil sənətkar öləndən sonra da yaşayacaq.
Onu məhz yaratdığı əsərlər yaşadacaq.
Elə uzunömürlülər sırasında rəssam Adil
Əsədlinin də olacağı şəksizdir.
Olaylar.-2007.-11 iyul.-S.12.