Danışan rəsmlərin müəllifi barədə

Rəssam Adil Əsədlinin sənət dünyasından ştriõlər
Hələ   uşaqlıq çağları idi; Lənkəran şəhər 1 saylı orta məktəbdə oõuyurdu. Həmişə   dərcə gecikərdi. Az qala bu hal adət halını almışdı. Nəhayət bir gün sinif   rəhbəri bunun sirrini öyrəndi. Heç demə, balaca   Adil dəhliz divarlarından asılmış rəngli tabloların önündə yubanırmış. Müəllimi Adili bu tabloların önündə durub,   sanki kiminləsə danışan vəziyyətdə gördü. Yaõ ınlaşıb diqqət verdi. Adilin tərəfmüqabili görünmürdü.  
Rənglərin səsini duymaq lazımdır
- Adil, sən kiminlə danışırsan?– deyə o təəccüblə soruşdu.

Balaca Adil bunun kim olmasının   fərqində olmadan barmağını dodağına apardı. Sonra:  

- Eşitmirsiniz?..- tabloya işarə etdi,– Rənglər danışır!- dedi.

başladı bir döyüş səhnəsi əks olunmuş   bu əsərdə görüntüdən əlavə olaraq rənglərin nələrsə deməsi barədə şərh verməyə. Sinif rəhbəri bu balaca oğlanın şərhlərinə heyran qalmışdı. Müəllimlər otağında o bu   məsələyə münasibətini   "Adil gələcəyin böyük rəssamı olacaq!" fikri ilə tamamladı.

Belə bir rəy çoõları üçün çoõ təəccüblü idi. 60- illərdə uşaq yeniyetmələrin düşüncəsinə bir fikir daha çoõ hakim kəsilmişdi: kosmonavt olmaq. Tay-tuşları   arasında təkcə   balaca Adili rəsmlər, qələmlər, vərəq , palitra molbert daha çoõ aludə etmişdi. O, elə hey rəsm çəkir, öz düşüncələrini rənglərin dili ilə ifadə etməyə   çalışırdı.   Bu öz fikirlərini rənglərin, cizgilərin, ştriõlərin, qrafik õətlərin dili ilə   ifadə etmək həm onları qapamaq, hər kəs üçün qəbuledilməz formaya salmaq müdriklərə, õiridarlara ünvanlamaq demək idi. Hamı üçün ələçatımlı, anlaşıqlı düşüncələr primitiv təsir bağışlayırdı çünki. Amma hər fikir qapanaraq gözəlləşmirdi. Bu isə artıq rənglərin fəlsəfəsi   anlamını verirdi. Adili ovsunlayan bir hikmət elə bu idi. Bu barədə o vaõt kimə danışacaqdı ki? Atası Beydulla kişi sadə   ayaqqabı ustası idi. O, oğlunun rəssamlığa olan meylinin qarşısını kəsmədi, əksinə, həvəslə ona   rəsm ləvazimatları alırdı. Rəsm sənətinə maraq təsadüfü deyildi. Çünki Beytulla kişigilin ailəsi 30-cu illərdə Ərdəbildən gəlmişdi onun atası orada õəttatlıqla məşhur olmuşdu. Adilə bu maraq çoõ yəqin ki, babasından keçmişdi.

Bir rəssamın sənət təhsil yolları

Elə bu genoloyi maraq məhəbbət    məktəbi    bitirən kimi gənc Adili Bakıya, Ə. Əzimzadə adına   Dövlət Rəssamlıq Məktəbinə gətirdi. Rəssamlıq məktəbi ona özünün uşaqlıq duyğularını rənglərin dili ilə daha düzgün mükəmməl ifadə etmək, eləcə rəngləri ştriõləri   oõumaq   bacarığını püõtələşdirdi, ona əsil rəssamlığın demək olduğunu anlatdı. deyəsən, çoõ mükəmməl anlatdı. Çünki Adil rəssamlıq məktəbini 1980-ci ildə məhz fərqlənmə diplomu ilə bitirdi. Onun diplom işi kimi təqdim etdiyi "Lənkəran qadınları" tablosu   təkcə elmi rəhbəri Zahid Hüseynov tərəfindən deyil,   tanınmış sənətşünaslar tərəfindən çoõ yüksək qiymətləndirildi. Təhsilini daha da artırmaq ali təhsil almaq məqsədilə o, elə həmin il APİ-nin   bədii qrafika fakultəsinə daõil oldu. Həm APİ pedaqoyi tədris õarakteri daşıdığı üçün Adil öz bilgilərini həm tətbiq, həm öyrətmək niyyətində olduğuna görə o məhz buranı seçdi qəbul da olundu. Ali məktəbi bitirdikdən sonra bir il Lənkəran şəhər 10 saylı orta məktəbində   rəsm-rəsmõətt   müəllimi kimi fəaliyyət göstərdi. 1986- ildə isə Adil Əsədli Lənkəran şəhər Rəssamlıq Məktəbinin direktoru vəzifəsinə təyin edildi. Artıq 21 ildir ki, Rəssamlıq Məktəbi Lənkəranın mədəni həyatının ən mühüm sahələrindən biri kimi özünü təsdiq etməkdədir.   Hər il bu məktəbi onlarla istedadlı gənc bitirib, ali təhsil məktəblərinə qəbul olunur. Onların sorağı təkcə ölkəmizdən deyil, dünyanın müõtəlif yerlərindən gəlir. İndi Lənkəran Rəssamlıq Məktəbinin müəllimlərinin əksəriyyəti Adilin keçmiş şağirdləridir.          

Özünütəsdiq və daha böyük õidmət imkanları

 

Onun barəsində aldığım və oõuculara çatdırmaq istədiyim məlumatlara əlavə olaraq qeyd edə bilərəm ki, bu vəzifə Adil Əsədlinin arzularını və nəyə qadir olduğunu üzə çıõartmaqda   çoõ mühüm rol oynadı. Bəlkə də bir orta məktəbin adi rəsm müəllimi   kimi fəaliyyətini davam etdirərdisə,   bu onun ustad və rəssam kimi böyük şöhrət qazanmasına   rəvac verməzdi. Direktorluq fəaliyyəti onun üçün həm özünütəsdiq, həm də geniş õidmət imkanları açdı. Adətən yaradıcı insanlar inzibati vəzifələrə yüksəldikdə özlərinin bu əsas   keyfiyyətini tədricən itirirlər. Adil isə   bu iki keyfiyyətin vəhdətinə və bir-birinə   uğurlu təkan verməsinə nail ola bildi. Bunu başa düşmək üçün mütləq onun bu məktəbin divarlarını   örtmüş daimi rəsm sərgisinə bircə dəfə baõmaq kifayətdir. Bu sərgini riqqətə gəlmədən tərk etmək mümkün deyil. Bunu mənə hamı elə bu cür ifadə etmişdi.   Adil burada hamı ilə rənglərin dilində və daha ucadan danışmaqdadır. Onu başa düşənlər isə heç də az deyil. Adilin çəkdiyi mükəmməl və bitkin rəsm əsərlərinin sayı indi 500-ü keçib. Rəssamlıq məktəbinin qonaqları sırasında ölkəmizin bir çoõ məşhur şəõsiyyətləri olmuş, hamı da bu sənət ocağından çoõ böyük təəssüratla ayrılmışdı. Adilin əsərləri ABŞ, Rusiya, Fransa, Polşa,Türkiyə, İran və digər ölkələrin iş adamlarının və səfirlərinin şəõsi kolleksiyasını bəzəməkdədir. 1992-ci ildə ABŞ-da keçirilən yeni abstoksionist qrafik rəssamların "ART Horizont" beynəlõalq sərgisinə Azərbaycandan təkcə o dəvət almışdı. Əsərləri ayrı-ayrı sərgilərdə çoõ iştirak etmişdisə də, buna kimi Vətənində özünün bircə fərdi sərgisini də təqdim etməmişdi. Nəhayət, 1993-cü ildə Lənkəranda onun ilk fərdi rəsm sərgisi açıldı. Bu sərginin böyük uğur qazanmasına görə   Rəssamlar İttifaqı onu õüsusi   fəõri diplomla təltif etdi.   Sonra Bakıda "Qala" rəsm qalareyasında əsərlərinin satış sərgisi təşkil olundu. 1996-cı ildə isə onun daha bir sərgisi açıldı. Dostlarının və sənətşünasların israrlı təkidlərinə baõmayaraq, daha yeni-yeni sərgilər təqdim etmək barədə düşünmür. Rəssamlıq məktəbi elə büsbütün onun rəsm sərgisi rolunu oynayır. Onun bir böyük sərgisi də Úənub bölgəsinin şair və yazıçılarının nəşr etdirdiyi kitablardır. İ. Saleh, Y. Rzayev, E. Səfərli, A.Úavad, H.Əbilov, Tərlan, O. Zəka, M.Qaraõanoğlu, bu sətirlərin müəllifinin və digərlərinin kitablarına böyük uğur qazandıran bir mühüm amil də Adil Əsədlinin rəsmləridir. Şairin, yazıçının əsərləri onun rəsmləri ilə həmahənglik təşkil etməyəcəksə, bir-birini tamamlamayacaqsa, o həmin kitaba    rəssamlığı qəbul etmir. 2000-ci ildə Adilin özünün də "Qrafik əsərlər" adlı kitabı işıq üzü gördü. Yaradıcılıq, eyni zamanda pedaqoqluq   bacarığını nəzərə alaraq 1996-cı ildə Adili Hirkan Universitetinin Dizayn kafedrasına müdir təyin etdilər, 2000-ci ildən etibarən isə o Lənkəran Dövlət Universitetində "Təsviri incəsənətin metodikası" fənnindən dərs deyir, dosentdir. Hazırda Adil Əsədlinin "Rəsm tədrisinin metodikası" kitabı nəşrə hazırlanır. Onun elmi məqalələri "Söz", "Şəfəq", "Məsəl" və "LDU õəbərləri" yurnallarında dərc olunub. Barəsində isə bu adlara əlavə olaraq "Lənkəran", "Sənət qəzeti", "Bizim əsr", "Ekspress", "Mədəniyyət", "Yeni Azərbaycan", "Zaman", "Bakinskiy raboçiy", "Azerbaydyanskaya izvestiya" qəzetləri, "Qobustan" və "Ulduz" yurnalları geniş və mütəmadi yazılar dərc edir. Aldığı fəõri fərman, diplom və mükafatların isə sayı-hesabı yoõdur. Hamısının adını õatırlatsam bir qəzet səhifəsi dolar. Birincisini qeyd etdiyim kimi sonuncunu da qeyd edərək, ötən il Lənkəran bələdiyyəsinin "İlin laureatı" mükafatını aldığını yaza bilərəm. Eyni zamanda yetirmələrinin aldığı diplom və fəõri fərmanlar məktəbin bir divarını   tamam tutmuşdur. Adilin ən böyük bir əsəri də qızı Şəmsdir.   Bu günlərdə o, Azərbaycan Rəssamlıq Akademiyasına imtahan verir. Fərq imtahanlarından aldığı yüksək qiymətlər heç kəsi təəccübləndirmir. Ümumiyyətlə, Adil Əsədlinin özü barədə də deyilmiş, yazılmış bütün təriflər, mübaliğələr, təşbehlər heç kəsi   təəccübləndirmir. Çünki o artıq özünü bir sənətkar kimi təsdiq edə bilmiş çoõ az sayda şəõsiyyətlərdən sayılır.    Bütün bunlar lənkəranlı rəssam Adil Əsədli barədə verə biləcəyim məlumatların çoõ kiçik bir qismidir. Onun barəsində gələcək nəsillərin monoqrafiyalar yazacağı, elmi iş müdafiə edəcəyi isə şəksizdir.

   Rənglər və səslər dünyasından soraqlar

Onu da deyim ki, Adilin əsərlərinin diskə alınmasının təşəbbüskarı özüm olmuşam. Bu əsərlər satılır, bağışlanır və deməli, onu və geniş tamaşaçı kütləsini tərk edir. Disklərdə qorunub saõlanılması bu problemi qismən aradan qaldıra bilər deyə. Amma... İndi bu sətirləri yazarkən arada onun əsərlərini kompüterin monitoruna gətirərək nəzəri şərhlər vermək fikrinə də düşürəm. Etiraf etməliyəm ki, bunlar əsərin oriyinalının doğurduğu effekti vermir. Onun istər rəngkarlıq, istərsə də qrafik əsərlərinə canlı baõmaq lazım! "Õatirə", "Totemlər", "Türk õaqanları", "Úavanşir", "Babək", "Nizami", "Füzuli", "Õətai", "Şəhriyar" və çoõlu sayda adsız silsilə, adını qoymağı tamaşaçıların iõtiyarına buraõdığı qrafik əsərləri hər bir filosofun, sənətşünasın fikir dünyasında böyük təbəddülatlara   səbəb ola bilər. Rəngkarlıq əsərləri isə tamaşaçı ilə apaydın söhbət edir. "Lənkəran mənzərələri", "Təbiət anları", "Natürmortlar", "Folklor", "Mənzərələr", "Lənkəranın şəhər görüntüləri" və "Görkəmli tariõi şəõslər", "Müasirlərimiz" adlı silsilə rəngarlıq əsərlərinin qarşısında isə susmaq mümkün deyil. Onun istifadə etdiyi boyalar o qədər isti və canlıdır ki, hətta bunun rəsm əsəri olduğunu da unudursan. Onunla sonuncu görüşümüz zamanı bir neçə saat idi ki, əsərlərinin qarşısında personayları və rəngləri ilə susqun söhbətlər edirdim. Sonda özü ilə də beş-on kəlməlik danışmaq ehtiyacını duydum. Õaratkercə çoõ şən və səmimi olsa da öz sənəti barədə danışmağı qətiyyən õoşlamırdı. "Əgər mənim çəkdiyim tablo Sizinlə danışmırsa, mənim əlavə nəsə deməyimə ehtiyac yoõdur". Amma mən ondan sanki maqqaşla bəzi əlavə kəlmələri qoparda bildim. "Bilirsən, rəssamlıq çoõ fərqli bir sənətdir. Burada üç komponentin vəhdəti lazımdır: baş, ürək və əl. Rəssamın daõilində Günəşdən də böyük bir günəş olmalıdır   ki, onun içini yandırsın və bu yanğı onu sənət yaratmağa məcbur edə bilsin. Əsl sənətkar bu yanğıya ram olmasa, yaratmasa ölər!"   Barəsində çoõdan söz deməyə çalışdığım, amma özümü hazır bilmədiyim rəssam Adil Əsədlinin bu sözlərinə əlavə olaraq onu   qeyd etmək istəyirəm ki, əsil sənətkar öləndən sonra da yaşayacaq. Onu məhz yaratdığı əsərlər yaşadacaq. Elə uzunömürlülər sırasında rəssam Adil Əsədlinin də olacağı şəksizdir.

Olaylar.-2007.-11 iyul.-S.12.