İzzət Əzizovun filmləri

Bizdə əsl kino sənayesi yoõ, ayrı-ayrı reyissorların babat filmləri var

Proletariatın dahi rəhbəri kino barəsində   õminən belə demişdi ki, "Kino bizim üçün incəsənətin ən populyar sahəsidir. O, həm obyektiv təbliğatçı, həm də təşviqatçıdır!" Bu və bu kimi sözləri   əksər kinoteatrlar   bir qırmızı lövhəyə yazdırıb   asdırmışdılar müəssisələrinin ən gözəgörünən yerlərindən. Biz isə 30-40 qəpik tapıb şığıyırdıq kassaların qarşısına   və növbəmiz çatanacan bu sözləri azından yüz dəfə oõuyurduq. Və əmin idik ki, məhz elə orada yazılan kimidir.

Nə gündəsən, Azərbaycan kinosu?

Son 20   ilin tariõi   sübut etdi ki, biz öz qənaətimizdə    yanılmamışıq. Yanılanlar isə   o vaõtkı bığıburma, indiki ağsaqqal iş adamları, siyasətçilər, ağır "tonnaylı" məmurlardır. Məhz elə bunun nəticəsidir ki, indi bizdə gənclik öz əslindən-kökündən   uzaq düşməkdədir. Onlar harda ucuz əyləncə õarakterli bir şey görürlərsə, pərəstişkarına   çevrilirlər. Çünki daha "O olmasın, bu olsun", "Arşın mal alan", "Bir qalanın sirri", "Sehirli õalat", "Bəõtiyar", "Əhməd haradadır?" kimi milli-mənəvi dəyərlərimizi   təbliğ edən filmlər   çəkilmir. Son 20 ildə çəkilən ən yaõşı filmlərimiz sırasında yalnız "Yaramaz"ın, qismən də "Lətifət" və "Fəryad" filmlərinin adını   çəkə bilərik. Bəs sonra? Buna görədir ki, ən "bərkgedən" Oqtay Mirqasımov ("Ovsunçu"), Vaqif Mustafayev ("Fransız" və digərləri) kimi reyissorlar da   ciddi filmlər yarada bilmirlər. Eldar Quliyev isə tamamilə silahı yerə qoyub. Ən başlıcası isə odur   ki, bu vəziyyətdə bu və bu kimi reyissorların çoõ az günahı var. Ən böyük   günahları varsa, o da belə imkansızlıqda film yaratmaq istəkləridir. Bu zaman onların yaratdığı filmlərdə hökmən karate tryukları, partlayış, güllə atılması, vuruşma olmalıdır ki, guya nəyəsə bənzəsin. Nə yaõşı ki, erotikaya meyllənən reyissorlarımız yoõdur. Gənclər hələlik kliplərdə müğənniləri soyundurmaqla məşğuldurlar. Bir qrup reyissorumuz da var ki, onlar yalnız ucuz komediyalar çəkməyi   və ya tanınmış,   çoõ imkanlı ssenari müəlliflərinə "õod" etməyi   daha üstün tutur. Çünki film yaratmaq üçün birinci amil maliyyə mənbəyi əldə etməkdir. Bu olarsa, reyissor qollarını çırmalayıb, heç nəyə yaramayan ssenaridən özü bir ssenari düzəldər. Bu halda əsas məsələ gözəl bir film yaratmaq deyil, müəllifin avtobioqrafiyasına "Filan filmin də ssenari müəllifi olmuşdur" yazılması istəyidir. Úəfəngiyyatı da onlara əsl film kimi soõuşdurmağa nə var ki! Onsuz da başları çıõmayacaq.   Mən indi çoõ mötəbər vəzifələr tutan    həmin şəõslərin adlarını və "filmlərini" dilə gətirmək istəmirəm. Guya ki, adlarını çəksəm, nə düzələcək? Amma bilənlər bilir. Hollivudda ən   ucuz film 15-20 milyon dollara çəkilirsə və onun də əksəriyyətini heç biz bəyənmiriksə, Azərbaycanda indi vur-tut 15-20 min dollar məbləğilə heç teõnikanın, nəqliyyatın, mehmanõananın icarə haqqını, iaşə õidmətini, qrim, dekorasiya   õərclərini də tam ödəmək mümkün deyil. Bu zaman hansısa aktyora, teõniki və yaradıcı heyətə bir qara qəpik qonorar verilməsindən söhbət belə gedə bilməz. Hamı məzcanı, dostluğa-yoldaşlığa, bir həftə yeyib-içməyə və guya ki, bir ad saõlamağa görə, bu filmlərdə iştirak etməyə razılıq verir. İndi arada reyissora beş-on manat qala, ya qalmaya. Bununla "Fatıya tuman" olarmı? Necə ki, onsuz da olmur. Üstəlik, reyissor ona bir qara qəpik verilmədiyinə görə aktyoru "sökə" və kadrı dönə-dönə təkrar etdirə bilmir. Bir də gördün ki, aktyor bezdi və hər şeyə tüpürüb getdi. İndi gəl, bundan sonra onun roluna yeni bir "aõmaq" tap və həmin kadrları yenidən çək. Görəsən, indi aktyor heyətini "probdan" keçirirlərmi? Əlbəttə, yoõ!   Aõı bu hal böyük maddi və mənəvi maraqlar, geniş   seçim imkanları və   qarşıda dövlət qəbul komissiyası olarkən mümkündür. İndi bunların hansı var ki?!    İş o yerə çatıb ki, "Bakılı oğlanlar" da özləri üçün   bir ""kinostudiya" açıblar və özlərinin lağlağılarını "bezdarnı" reyissorluqla video-lentə alıb, millətə   "bədii film" kimi sırıyırlar. Yeni nəsil də elə bilir   ki, Azərbaycan filmi belə olur, belə olub və belə də olmalıdır.Təəssüf ki, bizdə hələ də kitab və kino biznesi formalaşmayıb. Belə bir kritik məqamda   Azərbaycan kinosunun tamam ölmədiyini, hələ can üstündə olsa da yaşadığını sübut etməyə çalışanlar da var ki, vaõt gələcək, onların hər birinə indi õarabaya qalmış C.Cabbarlı adına "Azərbaycanfilm" kinostudiyasının həyətində   abidə qoyulacaq. Elələrindən biri də reyissor-operator İzzət Əzizovdur.

Onun hər bir filmi   qəhrəmanlıq nümunəsidir

İzzət Əzizov AzTV-nin sabiq əməkdaşı kimi onlarla sənədli və televiziya filminin reyissoru və operatoru olub. Bir sıra bədii filmlərin yaranmasında   isə quruluşçu operator kimi iştirak edib. Amma son illər o özü müstəqil olaraq filmlər yaradır. Bu filmlərin hansı məbləğə və necə başa gəldiyini   bilən və görən şəõslər İzzəti şəksiz kino cəfakeşi, sənət fədaisi, böyük istedad sahibi adlandıracaq. Film çəkmək, reyissorluq və ya aktyorluq etmək incəsənətə meylli şəõslərin   çoõunun arzusu ola bilər. Amma   vaõtı ilə Lenin onu deməyi unudub ki, kino bizim üçün incəsənət növlərinin ən çətini, özündə bütün digər komponentləri ehtiva edə bilən ən mürəkkəb   bədii yaradıcılıq, teõnika   və sənaye məhsuludur. Yoõsa ki, sovet hökumətinin başına hava gəlmişdimi: o böyüklükdə kinostudiya tikib-yaradırdı!? İzzət Əzizov bütün bunlardan məhrum ikən, hətta   kinokameranı və bütün digər teõniki avadanlıqları   icarəyə götürərək,   az qala   yalın əllə film yaradır. Onun "QAZ" adlanan ilk   filmi kifayət qədər ciddi problemlərə toõunur və tamaşaçını düşündürür. Baş rollarda Rafael   İskəndərovla Úoşqun Rəhimovun çəkildiyi bu film usandırıcı bir teatr tamaşasından bir parça ilə başlayır. Onların aktyor fədakarlığını görən   köhnə aktyor yoldaşlarından biri (Ramiz Sərkərov) qrim otağına soõulur. O, indi   imkanlı iş adamıdır. Dostlarını dəniz qırağına, yeyib-içməyə dəvət edir. Amma ertəsi gün o öz vədinə õilaf çıõır. Guya ki, vacib işi çıõdığına görə   dostlarından üzr istəyir, iri bir tut arağı şüşəsini və bir qədər bazarlığı onlara verib, gedir. Dostlar dəniz sahilinə gəlir və burada möhkəmcə yeyib-içirlər. Onları yuõu aparır. Ayılanda paltarlarını görmürlər. Hər şey də bundan sonra başlayır. Əyinlərində tək alt paltarı qalmış dostlar kimə ağız açırlarsa, onlara kömək edən olmur. Əksinə, kömək əvəzinə onları qınayır, ittiham edirlər. Bu məqamın çoõ dərin fəlsəfi açmaları da var. Səhərəcən Bakı bağlarında gəzib-dolaşan, başlarına min bir gülünc hadisələr gələn dostlara heç kəs inanmır, hətta onları həbs etdirirlər. Buradan o yana yol isə   psiõi õəstələrin saõlandığı   õəstəõanayadır. Yalnız burada, nəhayət onların dostu gəlib çıõır. Məlum olur ki, onların paltarını da elə o götürüb və bununla zarafat etmək, bəlkə də, onlara dərs vermək istəyib. Filmin adı da elə buradan yaranır: "QAZ"- Qeyri-Adi Zarafat. Filmin nəzəri problemləri barədə   çoõ danışmaq olar. Amma mən bəzilərinə toõunmağı daha münasib hesab edirəm.   Bunlar isə əsasən teõniki problemlərlə   bağlıdır. Məsələn, "natura"- təbiət çəkilişləri filmdə uğurlu alınmışdırsa da, "pavilyon"- otaq çəkilişlərində   səs və işıq effektsizliyi özünü göstərir. Təkcə baş rolları ifa edən aktyorlar nisbətən təbii ifa tərzi ilə fərqlənirlər. Digər aktyorlar, õüsusən də õəstəõananın psiõiatrı rolunu ifa edən   õalq artisti Telman Adıgözəlov   burada yalnız teatr aktyoru kimi və çoõ zəif rol ifa edir. Filmin musiqisi də çoõ zəifdir və sanki heç yoõdur. Halbuki musiqi filmə bədii effektlər verən ən mühüm amillərdəndir. Bütün bunların fonunda İzzət Əzizov orta təbəqəli tamaşaçının bir dəfə baõa biləcəyi film yarada bilmişdir. Bunu dəyərləndirmək lazım!

 "Hərənin öz payı + öz tayı"

İzzət Əzizovun bu filminin süyet õətti   çoõ zəngindir. O qədər ki, bəzən lap qarışıqlıq da yaranır. Buna səbəb bir sıra obrazların artıqlığı, uzunçuluğu, lağlağıçılığı, süni artistizmi, danışığa çoõ yer verilməsi hesab oluna bilər. Ayrı-ayrı aktyorların ifasını geniş analiz etməyə ehtiyac görmürəm. Buna əmin olmaq üçün filmə tamaşa etmək kifayətdir. Süyet õəttindəki qondarmaçılıq, məsələn, guya ki, Qismətin (Úoşqun Rəhimov) sevdiyi qızın atası ilə sövdələşib, onun bir vaõtlarda qalmış oğlu olması   heç inandırıcı, mənalı və maraqlı deyil. Pavilyon çəkilişlərində   səs və işıq üzrə reyissorların, operatorların çoõ zəif fəaliyyəti adamı reyissorun zəhmətinə yanmağa məcbur edir. Valeh Kərimov kimi aktyorun Moşu Göyəzənli ampluasından hələ də çıõa bilməməsi, danışıqlar zamanı Qarabağ ləhcəsinin süni qabardılması tamaşaçını usandırır. Úəmi bir kameradan istifadə edilməsi isə kadrlar arasında dinamizmin   pozulmasına səbəb olur. Musiqi effektləri isə cəmi bir neçə dəfə yada düşür və bu filmin də bədii məziyyətlərinin   güclənməsinə heç nə ilə kömək etmir. Hər bir aktyorun ifasında bəzi   uğurlu    məqamlar olsa da, bütövlükdə heç birinin parlaq ifasını qeyd etmək olmaz. Bəzi kadrların bəsitliyi, dekorasiyalarda bütün komponentlərin yerində olmaması   reyissorun işini çoõ ağırlaşdırır. Bütün bunlara baõmayaraq, bu filmdə də yalnız reyissor-operatorun ağır zəhmətini qeyd etmək lazımdır.

"Kəndi(n)mizə qayıdın!"(?)

Sevindirici haldır ki, İzzət Əzizovun bu filmi həm məna yükünə, həm də bədii   komponentlərinə görə əvvəlki filmlərdən çoõ fərqlənir. Filmi İzzət Əzizovun ən uğurlu bədii filmi hesab etmək olar. O, yenə tele-kameradan istifadə etsə də, burada bədii vasitələrə   yer ayırmağa da çalışmışdır. Filmdə hadisələr can üstdə olan Ziyadõan kişinin (Rauf Şahsuvarov) öz övladlarını başına yığması ilə başlayır. İllərlə atalarına baş çəkməyən, õüsusən də analarının ölümündən sonra ataları ilə maraqlanmayan övladların fərsizliyi, naõələfliyi ifşa edilir. Filmdə ən acınacaqlı hal   ölüm ayağında olan Ziyadõan kişinin adicə kəlmeyi-şəhadətini də bilməməsidir. Lakin ingilis Maykl (Elman Rəfiyev) həm türkcə təmiz danışır, həm də müsəlmanın kəlmeyi-şəhadətini yaõşı bilir. Bu isə əcnəbilərin bizi özümüzdən daha yaõşı tanıdığına ünvanlanan uğurlu ştriõdir. Onun elə azəri qızı Məryəmlə (Aynur Dadaşova)   evlənmək istəyi və Ziyadõan kişini Gülnisə arvadla (Brilliant Babayeva) evləndirməsi də əslində bir sıra beynəlõalq siyasi atmacalardan õəbər verir. Elə milli-mənəvi problemləri ortaya qoyan nüanslar da bu filmdə az deyil. Úəbhəyə getməkdən qorõub, illərdir öz evinin çardağında gizlənən Nuruşun   (Azər Aõşam) tez-tez bəlağətlə "Təki Vətən sağ olsun!" deməsi, ÛÛ Dünya Müharibəsinin iştirakçısı Gopçu Musanın (Elnur Hüseynov) Qarabağın müdafiəsi uğrunda döyüşlərdən basıb-bağlaması çoõ incə mətləbləri açıq ifadə edir.    Bəzi artıq səhnələri, məsələn, sonda Mayklla Məryəmin mahnı oõumasını, molla ilə bağlı səhnələri çıõmaq şərti ilə bu filmə görə İzzət Əzizovu təbrik etmək olar. Lakin əvvəlki filmlərində olan qüsurlar (səs, işıq, musiqi üzrə)   bu filmdə də qismən qalmaqdadır. Õüsusilə aktyorların heç də hamısı qənaətbəõş   obraz yarada bilməmişdir. Aynur Dadaşovanın şit artistliyini bəlkə də başa düşmək olar. Ancaq mahir aktyor olan Azər Aõşamın çoõ düşük bir obraz yaratması heç anlaşılan deyil.   Təkcə    Õuduş rolunu ifa edən Elməddin Úəfərovun və Maykl rolunun ifaçısı   Elman Rəfiyevin ifaçılığı   digərlərindən seçilir. Mən təsəvvür edirəm ki, əgər bu filmin babat bir büdcəsi   olardısa, İzzət   necə gözəl bir film yaradardı. İndiki vəziyyətdə onun hər bir filmi həm də Azərbaycanda kinoya olan biznes münasibətinin acınacaqlı ifadəsidir. Onu tanıyanlar yaõşı bilir ki, İzzət dünya kinosuna öz möhürünü vura bilmək istedadına malik sənətkardır. Bu günlərdə onun yaratdığı "ZKS" kinostudiyası dövlət qeydiyyatına alınıb. Yəqin ki, bizdə də kinoya dövlət və biznes maraqları yüksələcək və tamaşaçılar   baõmaq üçün İzzət Əzizovun "ZKS" kinostudiyasının filmlərinə õüsusi diqqət yönəldəcəklər. Bu, çoõ yaõın gələcəyin gerçəkliyidir.

Olaylar.- 2007.- 7mart.- S. 10.