İzzət Əzizovun filmləri
Bizdə
əsl kino sənayesi yoõ, ayrı-ayrı reyissorların babat filmləri var
Proletariatın
dahi rəhbəri kino barəsində təõminən belə demişdi ki,
"Kino bizim üçün incəsənətin ən
populyar sahəsidir. O, həm obyektiv təbliğatçı, həm
də təşviqatçıdır!" Bu və bu kimi
sözləri əksər
kinoteatrlar bir qırmızı
lövhəyə yazdırıb
asdırmışdılar müəssisələrinin
ən gözəgörünən yerlərindən. Biz
isə 30-40 qəpik tapıb şığıyırdıq
kassaların qarşısına
və növbəmiz çatanacan bu sözləri
azından yüz dəfə oõuyurduq.
Və əmin idik ki, məhz elə orada yazılan kimidir.
Nə gündəsən,
Azərbaycan kinosu?
Son 20 ilin tariõi sübut etdi ki, biz öz
qənaətimizdə
yanılmamışıq. Yanılanlar isə o vaõtkı
bığıburma, indiki ağsaqqal iş adamları,
siyasətçilər, ağır "tonnaylı"
məmurlardır. Məhz elə bunun nəticəsidir ki, indi
bizdə gənclik öz əslindən-kökündən uzaq düşməkdədir. Onlar
harda ucuz əyləncə õarakterli bir
şey görürlərsə,
pərəstişkarına
çevrilirlər. Çünki daha "O olmasın, bu
olsun", "Arşın mal alan", "Bir qalanın
sirri", "Sehirli õalat", "Bəõtiyar",
"Əhməd haradadır?" kimi milli-mənəvi
dəyərlərimizi
təbliğ edən filmlər
çəkilmir. Son 20 ildə çəkilən ən
yaõşı filmlərimiz sırasında
yalnız "Yaramaz"ın, qismən də
"Lətifət" və "Fəryad" filmlərinin
adını çəkə
bilərik. Bəs sonra? Buna görədir ki, ən
"bərkgedən" Oqtay Mirqasımov
("Ovsunçu"), Vaqif Mustafayev ("Fransız"
və digərləri) kimi reyissorlar da ciddi filmlər yarada bilmirlər.
Eldar Quliyev isə tamamilə silahı yerə qoyub. Ən
başlıcası isə odur
ki, bu vəziyyətdə bu və bu kimi reyissorların
çoõ az günahı var. Ən
böyük günahları
varsa, o da belə imkansızlıqda film yaratmaq
istəkləridir. Bu zaman onların yaratdığı
filmlərdə hökmən karate tryukları,
partlayış, güllə atılması, vuruşma
olmalıdır ki, guya nəyəsə bənzəsin. Nə
yaõşı ki, erotikaya meyllənən
reyissorlarımız yoõdur. Gənclər hələlik
kliplərdə müğənniləri soyundurmaqla
məşğuldurlar. Bir qrup reyissorumuz da var ki, onlar yalnız
ucuz komediyalar çəkməyi
və ya tanınmış,
çoõ imkanlı ssenari müəlliflərinə
"õod" etməyi daha
üstün tutur. Çünki film yaratmaq üçün
birinci amil maliyyə mənbəyi əldə etməkdir. Bu
olarsa, reyissor qollarını çırmalayıb, heç
nəyə yaramayan ssenaridən özü bir ssenari
düzəldər. Bu halda əsas məsələ
gözəl bir film yaratmaq deyil, müəllifin
avtobioqrafiyasına "Filan filmin də ssenari müəllifi
olmuşdur" yazılması istəyidir.
Úəfəngiyyatı da onlara əsl film kimi soõuşdurmağa
nə var ki! Onsuz da başları çıõmayacaq. Mən indi çoõ
mötəbər vəzifələr tutan həmin şəõslərin
adlarını və "filmlərini" dilə
gətirmək istəmirəm. Guya ki, adlarını
çəksəm, nə düzələcək? Amma
bilənlər bilir. Hollivudda ən
ucuz film 15-20 milyon dollara çəkilirsə və onun
də əksəriyyətini heç biz
bəyənmiriksə, Azərbaycanda indi vur-tut 15-20 min dollar
məbləğilə heç teõnikanın,
nəqliyyatın, mehmanõananın icarə haqqını,
iaşə õidmətini, qrim, dekorasiya õərclərini də tam
ödəmək mümkün deyil. Bu zaman hansısa aktyora, teõniki və yaradıcı heyətə bir qara
qəpik qonorar verilməsindən söhbət belə gedə
bilməz. Hamı məzcanı,
dostluğa-yoldaşlığa, bir həftə
yeyib-içməyə və guya ki, bir ad saõlamağa
görə, bu filmlərdə iştirak etməyə
razılıq verir. İndi
arada reyissora beş-on manat qala, ya qalmaya. Bununla
"Fatıya tuman" olarmı? Necə
ki, onsuz da olmur. Üstəlik, reyissor ona
bir qara qəpik verilmədiyinə görə aktyoru
"sökə" və kadrı dönə-dönə
təkrar etdirə bilmir. Bir də
gördün ki, aktyor bezdi və hər şeyə
tüpürüb getdi. İndi gəl, bundan sonra onun
roluna yeni bir "aõmaq"
tap və həmin kadrları yenidən çək. Görəsən, indi aktyor heyətini
"probdan" keçirirlərmi? Əlbəttə, yoõ!
Aõı
bu hal böyük maddi və mənəvi maraqlar, geniş seçim imkanları və qarşıda dövlət
qəbul komissiyası olarkən mümkündür. İndi bunların hansı var ki?! İş o yerə çatıb
ki, "Bakılı oğlanlar" da özləri
üçün bir
""kinostudiya" açıblar və özlərinin
lağlağılarını "bezdarnı" reyissorluqla
video-lentə alıb, millətə
"bədii film" kimi sırıyırlar. Yeni nəsil də elə bilir ki, Azərbaycan filmi belə olur,
belə olub və belə də
olmalıdır.Təəssüf ki, bizdə hələ
də kitab və kino biznesi formalaşmayıb. Belə
bir kritik məqamda Azərbaycan
kinosunun tamam ölmədiyini, hələ can üstündə
olsa da yaşadığını sübut etməyə
çalışanlar da var ki, vaõt gələcək, onların hər
birinə indi õarabaya
qalmış C.Cabbarlı adına
"Azərbaycanfilm" kinostudiyasının
həyətində abidə
qoyulacaq. Elələrindən biri də
reyissor-operator İzzət Əzizovdur.
Onun
hər bir filmi
qəhrəmanlıq nümunəsidir
İzzət
Əzizov AzTV-nin sabiq əməkdaşı kimi onlarla
sənədli və televiziya filminin reyissoru və operatoru olub.
Bir sıra bədii filmlərin yaranmasında isə quruluşçu operator kimi
iştirak edib. Amma son illər o özü müstəqil
olaraq filmlər yaradır. Bu filmlərin hansı
məbləğə və necə başa gəldiyini bilən və görən
şəõslər İzzəti
şəksiz kino cəfakeşi, sənət fədaisi,
böyük istedad sahibi adlandıracaq. Film çəkmək,
reyissorluq və ya aktyorluq etmək incəsənətə
meylli şəõslərin çoõunun arzusu ola bilər.
Amma vaõtı
ilə Lenin onu deməyi unudub ki, kino bizim üçün
incəsənət növlərinin ən çətini,
özündə bütün digər komponentləri ehtiva
edə bilən ən mürəkkəb bədii yaradıcılıq,
teõnika və sənaye
məhsuludur. Yoõsa ki, sovet hökumətinin
başına hava gəlmişdimi: o böyüklükdə
kinostudiya tikib-yaradırdı!? İzzət Əzizov
bütün bunlardan məhrum ikən, hətta kinokameranı və bütün
digər teõniki avadanlıqları
icarəyə götürərək, az qala
yalın əllə film yaradır. Onun "QAZ"
adlanan ilk filmi kifayət
qədər ciddi problemlərə toõunur
və tamaşaçını düşündürür.
Baş rollarda Rafael
İskəndərovla Úoşqun
Rəhimovun çəkildiyi bu film usandırıcı bir
teatr tamaşasından bir parça ilə başlayır.
Onların aktyor fədakarlığını görən köhnə aktyor yoldaşlarından
biri (Ramiz Sərkərov) qrim otağına soõulur.
O, indi imkanlı iş
adamıdır. Dostlarını dəniz qırağına,
yeyib-içməyə dəvət edir. Amma ertəsi gün o
öz vədinə õilaf çıõır.
Guya ki, vacib işi çıõdığına
görə dostlarından
üzr istəyir, iri bir tut arağı şüşəsini
və bir qədər bazarlığı onlara verib, gedir.
Dostlar dəniz sahilinə gəlir və burada
möhkəmcə yeyib-içirlər. Onları yuõu aparır. Ayılanda paltarlarını
görmürlər. Hər şey də bundan sonra
başlayır. Əyinlərində tək alt paltarı
qalmış dostlar kimə ağız açırlarsa, onlara
kömək edən olmur. Əksinə, kömək
əvəzinə onları qınayır, ittiham edirlər. Bu
məqamın çoõ dərin
fəlsəfi açmaları da var. Səhərəcən
Bakı bağlarında gəzib-dolaşan, başlarına min
bir gülünc hadisələr gələn dostlara heç
kəs inanmır, hətta onları həbs etdirirlər.
Buradan o yana yol isə psiõi õəstələrin saõlandığı õəstəõanayadır. Yalnız
burada, nəhayət onların dostu gəlib çıõır.
Məlum olur ki, onların paltarını da elə o
götürüb və bununla zarafat etmək, bəlkə
də, onlara dərs vermək istəyib. Filmin adı da elə
buradan yaranır: "QAZ"- Qeyri-Adi Zarafat. Filmin
nəzəri problemləri barədə çoõ
danışmaq olar. Amma mən bəzilərinə toõunmağı daha münasib hesab edirəm. Bunlar isə əsasən teõniki problemlərlə bağlıdır.
Məsələn, "natura"- təbiət
çəkilişləri filmdə uğurlu
alınmışdırsa da, "pavilyon"- otaq
çəkilişlərində
səs və işıq effektsizliyi özünü
göstərir. Təkcə baş rolları ifa edən aktyorlar
nisbətən təbii ifa tərzi ilə
fərqlənirlər. Digər aktyorlar, õüsusən də
õəstəõananın psiõiatrı rolunu ifa
edən õalq artisti Telman
Adıgözəlov burada
yalnız teatr aktyoru kimi və çoõ zəif rol ifa edir.
Filmin musiqisi də çoõ zəifdir
və sanki heç yoõdur. Halbuki musiqi filmə bədii
effektlər verən ən mühüm amillərdəndir.
Bütün bunların fonunda İzzət Əzizov orta
təbəqəli tamaşaçının bir dəfə baõa biləcəyi film yarada bilmişdir. Bunu
dəyərləndirmək lazım!
"Hərənin öz
payı + öz tayı"
İzzət
Əzizovun bu filminin süyet õətti çoõ
zəngindir. O qədər ki, bəzən lap
qarışıqlıq da yaranır. Buna səbəb bir
sıra obrazların artıqlığı,
uzunçuluğu, lağlağıçılığı,
süni artistizmi, danışığa çoõ
yer verilməsi hesab oluna bilər. Ayrı-ayrı aktyorların
ifasını geniş analiz etməyə ehtiyac
görmürəm. Buna əmin olmaq üçün filmə
tamaşa etmək kifayətdir. Süyet õəttindəki
qondarmaçılıq, məsələn, guya ki, Qismətin
(Úoşqun Rəhimov) sevdiyi qızın
atası ilə sövdələşib, onun bir vaõtlarda
qalmış oğlu olması
heç inandırıcı, mənalı və maraqlı
deyil. Pavilyon çəkilişlərində səs və işıq
üzrə reyissorların, operatorların çoõ zəif fəaliyyəti adamı reyissorun
zəhmətinə yanmağa məcbur edir. Valeh Kərimov kimi
aktyorun Moşu Göyəzənli ampluasından hələ
də çıõa bilməməsi,
danışıqlar zamanı Qarabağ ləhcəsinin
süni qabardılması tamaşaçını
usandırır. Úəmi bir kameradan istifadə edilməsi
isə kadrlar arasında dinamizmin
pozulmasına səbəb olur. Musiqi effektləri isə
cəmi bir neçə dəfə yada düşür və
bu filmin də bədii məziyyətlərinin güclənməsinə heç
nə ilə kömək etmir. Hər bir aktyorun ifasında
bəzi uğurlu məqamlar olsa da,
bütövlükdə heç birinin parlaq ifasını qeyd
etmək olmaz. Bəzi kadrların bəsitliyi, dekorasiyalarda
bütün komponentlərin yerində olmaması reyissorun işini çoõ ağırlaşdırır. Bütün
bunlara baõmayaraq, bu filmdə də yalnız
reyissor-operatorun ağır zəhmətini qeyd etmək
lazımdır.
"Kəndi(n)mizə
qayıdın!"(?)
Sevindirici
haldır ki, İzzət Əzizovun bu filmi həm məna
yükünə, həm də bədii komponentlərinə görə
əvvəlki filmlərdən çoõ
fərqlənir. Filmi İzzət Əzizovun ən uğurlu
bədii filmi hesab etmək olar. O, yenə tele-kameradan
istifadə etsə də, burada bədii
vasitələrə yer ayırmağa
da çalışmışdır. Filmdə hadisələr
can üstdə olan Ziyadõan kişinin (Rauf
Şahsuvarov) öz övladlarını başına
yığması ilə başlayır. İllərlə
atalarına baş çəkməyən, õüsusən
də analarının ölümündən sonra ataları
ilə maraqlanmayan övladların fərsizliyi,
naõələfliyi ifşa edilir. Filmdə ən
acınacaqlı hal ölüm
ayağında olan Ziyadõan kişinin
adicə kəlmeyi-şəhadətini də bilməməsidir.
Lakin ingilis Maykl (Elman Rəfiyev) həm türkcə təmiz
danışır, həm də müsəlmanın
kəlmeyi-şəhadətini yaõşı
bilir. Bu isə əcnəbilərin bizi
özümüzdən daha yaõşı
tanıdığına ünvanlanan uğurlu ştriõdir. Onun
elə azəri qızı Məryəmlə (Aynur
Dadaşova) evlənmək
istəyi və Ziyadõan kişini
Gülnisə arvadla (Brilliant Babayeva) evləndirməsi də
əslində bir sıra beynəlõalq siyasi atmacalardan
õəbər verir. Elə milli-mənəvi problemləri ortaya
qoyan nüanslar da bu filmdə az deyil. Úəbhəyə
getməkdən qorõub, illərdir öz
evinin çardağında gizlənən Nuruşun (Azər Aõşam) tez-tez
bəlağətlə "Təki Vətən sağ
olsun!" deməsi, ÛÛ Dünya Müharibəsinin
iştirakçısı Gopçu Musanın (Elnur
Hüseynov) Qarabağın müdafiəsi uğrunda
döyüşlərdən basıb-bağlaması çoõ incə mətləbləri açıq
ifadə edir. Bəzi artıq
səhnələri, məsələn, sonda Mayklla
Məryəmin mahnı oõumasını,
molla ilə bağlı səhnələri çıõmaq
şərti ilə bu filmə görə İzzət
Əzizovu təbrik etmək olar. Lakin əvvəlki
filmlərində olan qüsurlar (səs, işıq, musiqi
üzrə) bu filmdə də
qismən qalmaqdadır. Õüsusilə aktyorların heç
də hamısı qənaətbəõş obraz yarada bilməmişdir. Aynur
Dadaşovanın şit artistliyini bəlkə də başa
düşmək olar. Ancaq mahir aktyor olan Azər Aõşamın çoõ düşük bir obraz
yaratması heç anlaşılan deyil. Təkcə Õuduş rolunu
ifa edən Elməddin Úəfərovun və Maykl rolunun
ifaçısı Elman
Rəfiyevin ifaçılığı digərlərindən seçilir.
Mən təsəvvür edirəm ki,
əgər bu filmin babat bir büdcəsi olardısa, İzzət necə gözəl bir film yaradardı.
İndiki vəziyyətdə onun hər bir filmi həm də
Azərbaycanda kinoya olan biznes münasibətinin
acınacaqlı ifadəsidir. Onu tanıyanlar yaõşı bilir ki, İzzət dünya kinosuna
öz möhürünü vura bilmək istedadına malik
sənətkardır. Bu günlərdə onun
yaratdığı "ZKS" kinostudiyası dövlət
qeydiyyatına alınıb. Yəqin ki, bizdə də kinoya
dövlət və biznes maraqları yüksələcək
və tamaşaçılar baõmaq üçün İzzət Əzizovun
"ZKS" kinostudiyasının filmlərinə õüsusi
diqqət yönəldəcəklər. Bu, çoõ yaõın gələcəyin
gerçəkliyidir.
Olaylar.- 2007.- 7mart.- S. 10.