Elsevən S.
Şükür ki,
sənətkarların sırası seyrəlsə də, tam
bitməyib
Natəvan
Şeyxova və Rafiq Seyidzadənin adı qırx ildən
artıqdı ən müxtəlif yerlərdə birgə
çəkilir. Ailədən tutmuş yüksək
dövlət səviyyəli məclislərədək
onları bir yerdə görə bilərik. Bu da
təsadüfi deyil. Hər ikisi ailəni və səhnəni
bölüşmüş sənətçidilər.
1960-cı illərin ortalarında tale onları rast saldı.
Görkəmli bəstəkar, mərhum Rauf Hacıyevin
yaradıcısı və bədii rəhbəri olduğu
Dövlət Estrada Orkestrində bir neçə illik
təcrübəyə malik, artıq
peşəkarlaşmış saksafon ifaçısı
və müğənnilikdə debüt etmiş
sənətçi kimi özünü tanıdan Rafiq və
hələ konservatoriyanı bitirməyə macal
tapmamış, ancaq vokal imkanlarıyla Rauf müəllimin
gözündən yayınmayan Natəvan səhnədə
üz-üzə gəldi. İlk görüşdən bir könüldən
min könülə aşiq olan şux qamətli, qaraqaş,
qaragöz Rafiq nəinki fürsəti əldən vermir,
hətta cəsarət eləyib həmkarı vasitəsilə
ona ismarıc da göndərir. Təbii o ismarıc indiki
ismarıclara qətiyyən bənzəmirdi. Bugünün
telefonla ötürülən quru, duyğusuz sms-ləri hara,
yaxın dost, buna da imkan və cəsarət yoxsa, ürək
döyüntüləri hopmuş mürəkkəbli ağ
kağızla çatdırılan sirdaş-məktub hara? Bəli,
o illərdə əsrlər, qərinələr yola
salmış bu sınanmış üsul hələ
köhnəlməmişdi, dəbdəydi. Rafiq Seyidzadə
də həmin birinci üsuldan istifadə edib və düz
hədəfə dəyib. Tanışlıqdan az sonra ailə
qurub artıq dörd onillik yola salmış
sənətçilər xoşbəxt cütlük kimi
səhv addım atmadıqlarını sübuta yetiriblər.
Məncə, bunun əlavə isbatına ehtiyac yoxdu.
Rafiq müəllimin Natəvan xanımla birgə səhnə
fəaliyyəti təqribən on il davam edib. Nədən ki,
1970-ci illərin ortalarından başlayaraq xanımının
duet ortağı və saksafon ifaçısı kimi
çıxışlarına son qoyan R.Seyidzadə
filarmoniyanın konsert şöbəsinin müdiri
vəzifəsində, necə deyərlər, yeni ampluada
özünü yoxlamaq qərarına gəldi. Və
deyəsən, heç də pis alınmadı. Mərhum
sənətkar hələ sağlığında klassikə
çevrilmiş maeostro Niyaziylə işləmək bir yandan
xoşbəxtlik, o biri yandansa böyük məsuliyyət idi.
Niyazi kimi yüksək peşəkara, həm sənətdə,
həm də təşkilalatçılıqda ciddi nüfuza
malik insana hələm-hələm nəyisə
bəyəndirmək mümkün deyildi. Ancaq cavan, eneræili
musiqiçinin inzibatçılıq
təcrübəsinə yiyələnməsi çox
çəkmədi. Fəaliyyətinin ilk illərində,
hələ "Azərkonsert" Dövlət Qastrol-Konsert Birliyinin
mövcud olmadığı vaxtlarda ölkəmizin
tanınmış sənətçilərinin xaricə
qastrollarını bilavasitə həll etmək
qayğısıyla üzləşən Rafiq müəllimin
işinin həcmini təsəvvür etmək yəqin
çətin olmaz. Axı o zaman xaricdə, eyni zamanda
xaricilərin burada konsertləri, filarmoniya xəttilə
gerçəkləşirdi. Bu isə birpartiyalı,
çərçivəli, qatı senzuralı sovet
reæimində adi məsələ deyildi.
1980-ci illərdə Rafiq müəllim vəzifəcə
irəliyə doğru addımladı. Əvvəlcə,
direktor müavini, sonrasa direktor oldu. Təqribən on il əvvəlsə
Dövlət Filarmoniyasının direktoru vəzifəsilə
vidalaşdı. Öz xahişilə uzun illər
çalışdığı kollektivi tərk etmək
qərarına gəldi. Filarmoniyanın əsaslı
təmirə dayandığı vaxtda onun vəzifədən
getməsi yəqin, səbəbsiz deyildi. Ancaq indiyəcən
bunun nədən baş verdiyi heç yerdə
yazılmayıb. Çünki umu-küsü etməyi və
bəzi məsələləri dilə gətirməyi
xoşlayan deyil sabiq direktor. Rafiq Seyidzadə on ilə
yaxındı başqa sahədə çalışır.
Mədəniyyətə birbaşa bağlılığı
olmayan vəzifədə qərar tutmasına baxmayaraq onu ara-sıra
sənət məclislərində, tədbirlərdə
çıxış edən görürük. Necə
deyərlər, köhnə vərdişlər unudulmur.
Yarım əsr öncədən başlayan saksafonlu
günlər yalnız xatirələrdə yaşamır.
Belə günlər, saatlar indi də davam edir, gah evdə, gah
da dost-tanış arasında. Uzun illərdən bəri
tanıdığım, mehriban münasibətdə olduğum
saksafonçu, vokalçı, inzibatçı, ən
əsasısa sadə, səmimi, xeyirxah insan olan Rafiq müəllimlə
ötənlərə və günümüzün
mənzərəsinə nəzər yetirmək
bəhanəsilə söhbətləşməyimiz,
məncə, yerinə düşdü. İllah da ona
görə ki, bəzən televiziyada nostalæi dolu
çıxışlarını hesaba almasaq, mətbuatdan
qaçaq, özünü reklamdan uzaqdı.
Əslindəsə o, rəngarəng həyat tərzi
keçirmiş maraqlı həmsöhbətdi. Və biz
söhbətə başlayanda dayandıran yoxsa, araya
tələsik iş düşmürsə, çətin
bir-birimizdən ayrılaq. Ata-oğul qədər yaş
fərqimiz belə hansısa məsələ barədə
bölüşməyimizə maneə yaratmır, sanıram.
Əlbəttə, pərdəni aradan götürməmək
şərtilə. Bir də necə götürə
bilərik ey, pərdəni, daxili senzuramız,
komplekslərimiz qoyar ki?..
- Mümkün deyil. O sizin canınızdadı. Mənim indiki
kimi yadımdadı, sovetin axır vaxtlarıydı,
filarmoniyaya gəlib-gedirdiz. Gənc oğlanıydız, ancaq
üzünüzə demək olmasın, maraqlı
mühakiməniz, hər şeyi öyrənmək
istəyiniz, müsahibinizə hörmət, diqqət
yetirməyiniz sizi yaşınızdan böyük
göstərirdi. Bu sözləri nahaqdan söyləmirəm.
O illərdə filarmoniyanın direktoru kimi yanıma
gələn neçə-neçə mətbuat nümayəndələrinin
içərisində savadlı, məntiqli, məlumatlı,
eneræili adamlarla az rastlaşırdım. Və siz o
azlığın təmsilçisi kimi daim mənim yadımda
qalmısız...
Bu sözlərdən sonra məni tərifləməkdən
ürəyi soyumayan Rafiq müəllimi dayandırmaq
qərarını verməli oluram. Özü də
gülməyimi saxlayammıram.
- Vallah, qəribə mənzərədi. Mən bismillah
eləməmiş, söhbətin qəhrəmanı
başlayıb onun haqqında yazanı
tərifləməyə. Komplimentlərinizə görə
təşəkkürlər. Ancaq hədəfi
dəyişsəz, yaxşı olar, yoxsa bir azdan tərifin
təsirindən basaratım bağlanacaq.
- (Gülə-gülə) Ta olmadı ki. Ömrü boyu siz
yaxşı sənətkarı, əsəri və digər
yaxşı təyininə tuş gələn nə varsa,
tərifləmisiz, indi bircə dəfə özünüz
barədə niyə eşitmək istəmirsiz? Siz
yaşınızdan qabaqkıları gözünüzlə
görməsəz də, eşitmisiz, o barədə oxumusuz,
öyrənmisiz. Həmin yaradılmış sənət
nümunələrini həmişəyaşarlığı
müəyyən edən meyarlarla ölçüb,
təhlilə çəkib, nəticələrə
gələ bilərsiz. Bu, ciddi məsələdi. Və
hazırda çatışmayan, gələcək
üçün narahatlıq doğuran problemdi. Qloballaşma,
dünyaya inteqrasiya adı altında baş verənlərin
mahiyyəti çoxlarının vecinə deyil. Nəyi
qazanıb, nələri itirəcəyimizin fərqində
olmamağımız hansı sonluğa gətirib
çıxara bilər? O zaman sevinəcəyimiz, ya
ağlayacağımız bəllidi. Bax bunlar daim
araşdırılmalı, həllini tapmalı
məsələlərdi. Media, istər
qəzet-æurnal, istər
radio-televiziya mədəniyyət
yönümlü materiallar
yayır. Amma, gəlin
görək onların
əksəriyyəti hansı
keyfiyyətdədi? Təəssüflənməkdən başqa əlacın
qalmır.
- Baxmayaraq ki, yaranmış vəziyyətdən
qurtulmağa təəssüflənməklə
əlac bulmaq mümkünsüzdü. Müqavimət, sərt etiraz, Anadolu türkləri demiş, təpki gərəkdi. Yəni bizim
qabaq-qənşər oturub
evdə, çay qabağımızda ikilikdə
dərdləşməyimiz cəmiyyətə nə verəsidi? Ancaq bu danışdıqlarımız
qəzet səhifəsində,
teleekranda görünsə,
radioda səslənsə,
başqa məsələ.
Ən azı minlərlə adam
agah olacaq.
...Söhbətimiz elə
qızışır ki,
az qalırıq
Natəvan xanımı
unudaq. Ancaq heç elə
şey olar, axı o da yazının
qəhramanıdı. Hələliksə o, gülümsünə-gülümsünə
bizə baxır, bir-iki məqamı nəzərə almasaq, müdaxilə etmir və deyəsən növbəsinin çatacağı
anı gözləyir.
Di gəl, Rafiq müəllim növbəsini
əldən verənə
oxşamır.
- Orası elədi. Mən siznən razıyam. Di gəl, bu yöndə
mövqeləri birləşdirmək,
faydalı sözləri
gur səslə demək istəyi zəifdi. Fərdi şəkildə söz deməkdə birincilikdənsə, hamı
çəkinir. Bayağı,
istedadsız, yabançı
nümunələr və
bunları yaradanların
çoxluğuna rəğmən,
dediyim kimi, mübarizənin, etirazın
kollektiv, yaxud fərdi formada yoxluğu bu gedişnən çətin
nəyisə yaxşıya
doğru dəyişə...
Hələ şükür
ki, böyük çıxmasın, mənnən
bir az
yaşlı və tay-tuş olduğum sənətkarların sırası
seyrəlsə də,
tam bitməyib. O dırnaqarası
qəhrəmanlar az-maz
bizdən çəkinirlər.
Vay o gündən ki, dediyim nəslin nümayəndələrindən kimsə qalmaya. Bilirsiz nələr olacaq? Başıpozuqluğun, iddialı, ancaq
səviyyəsiz ulduzların
qabağını almaq
mürəkkəb məsələyə
çevriləcək.
- Rafiq müəllim, belə bir söz
var, şər qüvvəni təmsil edənlər xeyrin tərəfdarlarından çox
deyillər, sadəcə
onlar mütəşəkkildirlər.
Razısız?
- Bəli, düz sözdü. Dünyada sizin sözünüzə
qüvvət, xeyir güclü olmasaydı, şər tərəzinin
gözünü çoxdan
əymişdi...
- Şair demiş:
Ystündə olmasa yaxşı insanlar,
Allahın gözündən
düşərdi dünya.
- Gözəl deyilib. Düzdü,
mənim ara-sıra şeir yazmağım olub. Ancaq indi şairin
diliylə sizin dediyinizin qabağına çıxarmağa söz
tapmıram.
- Canınız sağ
olsun (zarafatla). Nəzmnən nəsrə keçirəm.
Fikirlərimi dərinləşdirmək üçün təbiətin
özünə uyğun
misal çəkmək
yəqin yerinə düşər. Siz onu bilirsizmi ki, kəşfiyyat aparılan
yüz quyudan iyirmisində hasilat olur. Dünyada da belədi.
Yüz insandan iyirmisi xeyirxahlığı, əməllərinin
gərəkliyi, yaratdıqları
hesabına yerdə qalan səksən nəfərin mizan tərəzini pozmasına
imkan vermir. Və həyat Allahın bərqərar etdiyi bu qayda üzrə,
qabarması-çəkilməsi, yaşıllanması-solması dinamikasıyla davamlığından
qalmır.
- (Şirin-şirin gülərək) Sonra deyirsiz, məni tərifləməyin. O ulduzlardan
bəh-bəhlə danışanlar
görün dediyimiz mətləblərdən nə
bilir? Onlarınkı dünəndən xəbərsizlikləriylə barışıb,
indi görüb-eşitdiklərindən
dastanlar bağlamaqdı.
Söhbətin bu yerində Natəvan xanım dilinin qıfılbəndini saxlaya
bilmir... Adını çəkmək istəmədiyimiz, bu gün meydanda olan "ulduz" müğənninin heç
bir vokal göstəricisinə düz
gəlməyən ifasını
qətiyyən bəyənmədiyini
deyir.
- Sizə elə gəlmir ki, antireklama meyl salsaz belə, danışdıqlarınızla onların təbliğinə
yer ayırmış olursuz. Bəlkə haqqında danışdığımız
problemə yanaşmamızı
dəyişək?
- Mən də ora gəlib çıxmaq istəyirəm.
- Onda buyurun...
Ekspress.- 2007.- 31
mart.- S. 17.