Məhərrəmova T.
Cazın tanınmamış Allahı
Məmurları Vaqifin gur bığları,
dağınıq saçları, geyim tərzi
qıcıqlandırırdı
Qədim
İçərişəhərdə çoxunun
tanıdığı bir ünvan var. Burada vaxtilə
böyük pianoçu və cazmen Vaqif Mustafazadə
yaşayıb. Görkəmli musiqiçinin binaya vurulan
barelyefi ilk baxışdan ev-muzeyi axtaranlara
bələdçilik edir. Bu gün həmin evin
qapısını daha tez-tez yurnalistlər döyür...
Köhnə
xatirələrin əbədiləşdiyi
şəkillərlə bəzənən bu evin divarlarına
bəstəkarın rəngarəng kompozisiyalarının
ahəngi hopub. Kim bilir, bu divarlar hələ hamının
eşitmədiyi nə qədər nəğmələri
özünün daş yaddaşında gizlədir. Evin
küncündə sükuta dalan royal sahibi üçün
darıxırmış kimi məzlum-məzlum susub. Ancaq
Vaqiflə bağlı xatirələr bu evdə
həmişə oyaqdır (16 mart görkəmli
musiqiçinin doğum günüdür).
Ürək
musiqisi
Vaqif
bütün qəlbi ilə caza bağlı idi. Musiqisi
dünyanı dolaşanda onu başqalarından
fərqləndirən nə müasir dəbli geyimi, nə uzun
saçları, nə də gur bığları idi. Onu
hamıdan fərqləndirən həddən ziyadə istedadı
və bir də yeniliyə can atması idi. Yazdığı
yeni mahnılar, 1971-ci ildə yaratdığı
"Sevil" vokal-instrumental ansamblının təkcə
İttifaqda deyil, həm də o dövr üçün
çox-çox uzaq ölkələrdə məşhurluq
qazanması da elə Vaqifin gecə-gündüz
çəkdiyi əziyyətin bəhrəsi idi. Min bir
zəhmətlə ərsəyə gətirdiyi "Sevil"
cəmi 6 il yaşadı. Bu illər ərzində ansamblın
televiziya, radio və səhnələrdə yüzlərlə
konserti oldu. Onların ölkəmizdən kənarda
qazandıqları uğurların sədası təkcə
doğma vətənimizdə eşidilmirdi. "Sevil"
öz vətənində populyarlığı o vaxt
qazandı ki, artıq bir ansambl kimi mövcud deyildi. Sonradan
radio və televiziyada onların lent yazıları tez-tez
səslənirdi. Vaxtilə ansamblın ifasına, Vaqifin
çalğısına və bəstələrinə irad
tutanlar indi bu mahnıları eşitməkdən doymurdular.
Vaqif ona olan hücumlara fikir vermədən
yaradıcılığı ilə məşğul olur,
yeni-yeni ideyalarını həyata keçirirdi.
Muğamla caz
arasında bağlılığı da Vaqif
tapmışdı. Ancaq onun bu cəhdini milli musiqimizə
xəyanət kimi qiymətləndirənlər vardı.
Uğurlarını gözügötürməyənlər
musiqimizin başına açdığı oyunlardan
şikayətlənirdilər. Hacıbaba
Hüseynovla birgə lentə yazdırdığı
"Bayatı-Şiraz" kompozisiyasını nə
qədər çalışsa da, heç kəsə
bəyəndirə bilməmişdi. Ölümündən
sonra isə həmin əsərin lent yazısını
dinləyənlər onu çox yüksək
qiymətləndirdilər.
Sənətinə
bağlılığı Vaqifi dünya musiqi
festivallarının qalibinə çevirirdi.
Səsi-sorağı dünyanı dolaşdıqca bu
uğurun sədası təkcə öz ölkəmizdə
eşidilməz olurdu. Uğurlarını
gözügötürməyənlər Vaqifi
"həvəskar bəstəkar"
adlandırırdılar. Amma o, 1000-dən artıq caz
kompozisiyasına müəllif kimi imza atmışdı.
Çoxlu mahnıya yeni həyat vermişdi. Hətta lent
yazılarının ara-sıra radioda
səslənməsindən ötrü qonorardan da imtina
etmişdi. Televiziyada vermək istədiyi solo konsert isə
maneələr ucbatından baş tutmurdu. Qarşısına
qoyulan qadağalar onu sarsıtmırdı. Həyat
yoldaşı Elza xanım danışırmış ki, Vaqif
həddən ziyadə çox işləyir, özünə
rəhm eləmirdi. Yuxusuna haram qataraq yeni-yeni mahnıları
lentə yazdırırdı. Ürəyi də şıltaqlıq
edir, ona aman vermirdi.
O
qədər planları var idi ki...
"Sevil"
vokal kvartetinin üzvü Dilarə Cahangirova Vaqif
Mustafazadəni həmişə böyük
məhəbbətlə xatırlayır:
- Vaqifin
ölümündən 27 il keçir. Bu, həm çox,
həm azdır. Bu nəhəng musiqi aləmində indi
də, bir çox onilliklər sonra da Vaqif Mustafazadənin yeri
olacaq. Bu gün o, maraqlı və əlçatmazdır. Bir
də onun musiqisini eşidən kəs bir daha onu unutmur. Çünki
əsl sənət insan qəlbinin ən incə
tellərinə toxunur. Vaqifin musiqilərində milli kökümüz,
Bakının gözəllikləri,
İçərişəhərin ruhu hiss olunur.
Təəssüf
ki, o, həddindən artıq az yaşadı. Amma bu
müddət ərzində çox işlər gördü.
Anası Zivər xanım Azərbaycanın ilk qadın
pianoçularından biri, muğamların gözəl bilicisi
olub. Musiqiyə məhəbbətini oğluna da o
ötürüb. Vaqif 3 yaşında ilk dəfə olaraq
fortepianonun dillərinə toxunub və o vaxtdan bu
alətdən ayrılmayıb. O, tanıdığı
mahnıları istədiyi kimi, yeni variantda çalmağa
başlayıb. Vaqifin fenomenal yaddaşı olub. Buna
görə də o, musiqilərinin çoxunu beynində,
yaddaşında toplayıb. Lakin dünyanı tərk
edəndə kağız üzərinə
köçürə bilmədiyi, zehnindəki mahnılar da
özüylə birlikdə dünyanı tərk edib.
Fərdi
olmaq, kütləyə oxşamamaq necə də
çətin idi! İndi təsəvvür etmək də
çətindir ki, o vaxtlar hər şey - musiqi,
sözlər, hətta səhnədəki geyim, onun xarici
görkəmi də necə senzuraya məruz qalırdı.
Məmurları Vaqifin görkəmində gur
bığları, dağınıq saçları,
geyim tərzi qıcıqlandırırdı. O, parlaq,
fərqli geyinməyi sevirdi və bununla da boz
kütlədən fərdiliyi ilə seçilirdi. Vaqif
əsl ulduz idi. Onda isə sənətkarları belə
adlandırmırdılar. Tanınmış amerikalı
tənqidçi yazmışdı ki, "Vaqif Mustafazadə
ekstra-klass səviyyəli pianoçudur. Dünya cazında ona
tay olacaq ikinci sənətkar tapmaq çətindir".
Vaqif
Mustafazadə 1971-ci ildə "Sevil" vokal-instrumental
ansamblını yaratdı. O, yeni qrup üçün
təqdim etdiyi mahnıların harmoniyasını
dəyişdi, köhnə mahnılarını təzə
üslubda səsləndirməyə başladı. Dekabrın
31-də "Sevil" ansamblının ilk
çıxışı oldu. Ansamblın ilk dəfə
çıxışı rəngli televiziyanın
yaranmasıyla eyni günə təsadüf etdi.
Repertuarımıza müasir Azərbaycan
bəstəkarlarının mahnıları
salınmışdı. Bu mahnılar Vaqifin aranyimanı
ilə fərqli səslənirdi. Biz şəhərin ən
gözəl meydanlarında, böyük konsert salonlarında
çıxış edirdik. Yarandığımızdan
cəmi bir neçə ay sonra biz Moskvada, SSRİ
Bəstəkarlar İttifaqında çıxış etdik.
1973-cü ilin yayında isə Moskvada, "Rossiya"
zalında beynəlxalq konsert keçirildi. Həmin
konsertdə SSRİ-ni Azərbaycan, Azərbaycanı isə
"Sevil" ansamblı təmsil edirdi. Bir il sonra bizi
Varşavada konsert verməyə dəvət etdilər. 1975-ci
ildə "Sevil" qrupunun ilk valı yazıldı. İlk
baxışdan hər şey əla gedirdi. Lakin qəfildən
1977-ci ildə ansamblın fəaliyyəti
dayandırıldı. Ola bilsin ki, Vaqif ömrünün sonuna
az qaldığını hiss edirdi və başa
düşürdü ki, təkcə ansamblı
müşayiət etmək onun üçün çox
azdır. O, instrumental musiqidə
özünü ifadə etmək istəyirdi. 1977-ci ildə
Vaqif "Muğam" caz üçlüyü yaratdı.
Tbilisidəki festivalda o, "Ən yaxşı pianoçu"
mükafatını qazandı. Həmin festivalda ilk
dəfə olaraq Vaqifin qızı Əzizə də
iştirak edirdi. 8 yaşında bir uşağın cazı
belə hiss etməsinə heç kəs inana bilmirdi.
Əzizə festivalda iştirakına görə mükafata
layiq görüldü. Vaqif Əzizəylə birlikdə iki
hissəli konsert təşkil etməyi arzulayırdı, amma
buna vaxtı çatmadı.
1979-cu ildə
Vaqif Mustafazadə Azərbaycanın Əməkdar artisti
adına layiq görüldü. Həmin il Monakoda
keçirilən caz müsabiqəsində iştirak
edərək həmin müsabiqənin qalibi seçildi.
Vaqifin o qədər planları var idi
ki... Təəssüf ki, 1979-cu ildə
Daşkənd səfəri ilə hər şey
qəfildən qırıldı. Lakin onun musiqisi
əbədilik qaldı. Vaqifin çoxlu
davamçıları var. Onlar ustada oxşamağa
çalışır, onu təbliğ edirlər.
Bir də
ürəyimizdə Vaqiflə bağlı xoş
xatirələr yaşayır.
"Bu gün
ansamblın lent yazılarının qalmaması bizim
ağrılı yerimizdir" - deyə ansamblın digər
üzvü Rəna Talıbova danışır:
- İndi gündə bir
oxuyan, bir ansambl çıxır. Cürbəcür
mahnılar yaranır, kliplər çəkilir. Hərənin bir cangüdəni var. O vaxtkı
şərait belə deyildi. Vaqifin
özü, ansamblın üzvləri camaatın
içərisində idik. Əlbəttə,
hamı bizi tanıyırdı. Küçədə
görənlər "Sevil vokal" deyirdilər. Bu,
Vaqifə olan sevgidən irəli gəlirdi. Telestudiyada bir az
küskünlük olmuşdu. Vaqifi tez-tez pianoda solo ifaçı
kimi xaricə çağırırdılar. Vaqifə
ünvanlanan teleqramlar ona verilmirdi. Burda deyirdilər ki, sən
xaricə kvarteti də aparmalısan. O isə cavab verirdi ki,
qızlar başqa spesifikadır, məni bir cazmen kimi
dəvət edirlər. Vaqif televiziyadan küsüb getdi. Biz
televiziyadan çıxıb gedəndən sonra orda olan
bütün lent yazılarımızı pozmuşdular.
Təkcə "Qara qaşın vəsməsi"
mahnısı qalıb. Arif Qazıyev həmin
çəkilişi "Baksovet"in bağında
çəkmişdi. Mənə elə gəlir ki, bu mahnı
o vaxt Moskvanın sifarişi ilə yazıldığı
üçün həmin lentə toxunmamışdılar.
Həmin lentdə Müslüm Maqomayev, Rəşid Behbudov,
Zeynəb Xanlarova kimi sənət korifeylərinin də
ifası vardı. Ona görə lenti pozmayıblar. Vaqif
çıxıb gedibsə, axı bu, xalqın
sərvətidir. Şəxsi ambisiyalara görə xalqın
sərvətinə toxunmaq, ona ziyan gətirmək
dəhşətdir.
Vaqifdən sonra
ansamblı çox bəstəkarlara vermək
istədilər. Onlar etiraf edə bildilər: "Axı biz
Vaqif olmayacağıq!"
Vaqif həyatdan
köçəndə "Amerikanın səsi" radiosu
"Sovet İttifaqında "Cazın tanınmamış
Allahı" dünyasını dəyişib" - deyə
xəbər verdi.
Vaqifin
ölümündən sonra Elzagil inciyib getdilər. Burda
Əzizəni konsertlərə dəvət edəndə,
"Elza qızını da götürüb xaricə
gedib" deyirdilər ki, qoy Əzizə çıxış
eləməsin. Belə haqsızlıqlar onlarda
küskünlük yaratdı. İndi Əzizənin xoş
sorağını eşidib sevinirik. O, gah Almaniyada, gah
İngiltərədə yaşayır. Hərdən
deyirlər ki, guya Əzizə Azərbaycanda konsert vermək
üçün böyük miqdarda qonorar istəyir. Yalan
sözdür. Mən Əzizəni yaxşı
tanıyıram. Onun damarlarında Vaqifin qanı axır.
Sağ
olsaydı...
Hələ
musiqi sənətimizə nə qədər incilər
bəxş edəcəkdi. Bəlkə çağdaş
musiqimizdə yaranan "yeniliklər"
içərisində Vaqif musiqisi yabançı
görünməyəcəkdi. Sağ qalsaydı, muğam-caz
vəhdəti üzərində qurulan çoxlu
ideyalarını həyata keçirəcəkdi. Muğam
əsasında dünya cazında bir məktəb yaratmaq arzusu
vardı. Heyif ki, Vaqif çox erkən - ömrünün
39-cu baharında çox sevdiyi bu dünyadan daha tez getməyə
tələsdi.
Kaspi.- 2007.- 16 mart.- S. 16.