Teatrımızın
qara səhifələri
Yaxud Fatma Qədri
niyə kitab satırmış?
Qeyri-adi
əziyyətlər
Martın 10-da
Azərbaycan teatrı 134 yaşını qeyd edəcək. Bu
münasibətlə bu gün gənc rejissorların
festivalı start götürür. Bayram günündə
teatrımızın fədailərinin keçdiyi qeyri-adi
əziyyətləri xatırlamağı lazım bildik.
Çeşid-çeşid səbəblər naminə...
Səhnəmizin Qacar şahı,
Hamleti (onun Hamlet obrazını əks etdirən fotoportreti
Londonda Şekspir muzeyini bəzəyir) Ülvi Rəcəbi
1937-ci ildə evində türk musiqisi yazılmış
valları çaldırmaqda ittiham etmişdilər. Ülvi
Rəcəb milliyyətcə acar idi. İstər coğrafi,
istərsə də mənəvi yaxınlıq
baxımından onun türk musiqisinə marağı təbii
idi. Azərbaycan teatr sənətinin
püxtələşməsində müstəsna rollardan
birini oynamış bu sənətkar bir müddət Tiflis
Azərbaycan Teatrının aktyoru olmuş, sonra isə
"Azdrama"ya dəvət edilmişdi.
Şəmsi Bədəlbəylinin
qardaşı Sərvər universitet tələbəsi
olarkən tarix fənnini tədris edən
müəllimlərdən birinin Trotskini tənqid etməsi
müqabilində soruşub ki, onun səhvləri nədən
ibarətdir? Tələbənin bu sualını siyasi səhv
hesab edib onu həbs edirlər. Şəmsi
Bədəlbəyli isə "xalq düşməni"nin
qardaşı olduğu üçün təzyiqlərə,
təqiblərə məruz qalmalı olur.
Mirzağa Əliyevin məzəli bir əhvalat
kimi danışdığı xatirəni onun əleyhinə
tutarlı sübut kimi istifadə edib sənətkarın
repressiyaya məruz qalmasına kömək edənlər
tapılmışdı. Barat Şəkinskayanın
xatirələrində əhvalat belə nəql olunub:
"Mirzağa Əliyev bizə həmişə deyərdi ki,
mənim qarnımda Nikolay piyi var. Bir də 1917-ci il
inqilabından əvvəl baş vermiş bir hadisəni
danışardı. O vaxt hardasa qastrolda olarkən hava soyuq
olduğundan rekvizitdə olan zabit paltarını əyninə
geyinir. Elə bu zaman bir qorodovoy gəlib bildirir ki, polismeysterin
əmri ilə tamaşa təxirə salınır. Mirzağa
Əliyevin əynindəki zabit paltarı qorodovoydan daha
yüksəkrütbəli orqan işçisinə və ya
hərbçiyə aid olduğundan sənətkar
özünü həqiqi zabit kimi qələmə verir.
Yüksək səslə deyir ki, polismeysterin əmrini
ləğv etməyə onun səlahiyyəti çatır".
Amma Mirzağa Əliyevin aktyor
peşəkarlığı və tamaşaçılarla
görüşdən ötrü bu cür
təhlükəli addımdan belə çəkinməməsi,
sənət yanğısı ona baha oturur...
İttihamlar Möhsün Sənanidən də
yan ötməmişdi. Onu xarici konsulun qonaqlığında
masabəyi olduğuna görə dedi-qodu atəşinə
tutmuşdular.
Azərbaycan teatr sənətinin
ilk təşəkkül dövrünün
"prima"larından biri Fatma Qədrinin keçmiş
həyat yoldaşı Əsəd Axundov
Təhlükəsizlik Komitəsində yüksək
vəzifədə çalışırmış. Onun
həbsindən sonra Fatma xanımın durumu elə
ağırlaşır ki, Kitab pasajında şəxsi
kitabxanasının kitablarını satırmış...
Barat xanımın xatirələrindən
öyrənirik ki, görkəmli teatr xadimi Kazım Ziyanın
şəxsiyyətinin az qala sınmasında da başlıca
amil məhz sovet rejiminin diktatura maşını olub.
B.Şəkinskayanın xatirələrindən:
"Kazım Ziyanın içkiyə qurşanmasını
çox adam bilir. Səbəbindən isə bəzilərinin
xəbəri var. O, ərəb, fars, türk, rus dillərini
gözəl bilirdi. ?zü də dindar
ailəsindən çıxmışdı... Belə bir
şəxsiyyəti təhlükəsizlik orqanlarının
işçiləri o qədər
döymüşdülər ki, özündən
zəhləsi gedirdi. Məhz ömrünün bu
səhifəsindən sonra Kazım Ziya içki düşkünü
oldu.
Bir müddətdən sonra Bakıya, dram
teatrına işləməyə gəldi. Biz onunla
Gəncə teatrında da birlikdə işləmişdik. Teatrda onun paxıllığını
çəkənlər sərxoşluğunu bayraq edib
ayağının altını qazır, müdiriyyətin
isə səhvini üzə deməkdən heç kimdən
çəkinməyən Kazım Ziyanı gözü
götürmürdü. Çünki
görürdülər ki, o, intellektinə, sənətə
münasibətinə görə bir çoxlarından
üstündür. Amma Kazım Ziya da Kazım Ziya idi.
Çalışdığı kollektivdə
sıxışdırılmağına yol vermədi.
Sənətkarlığının gücü ilə
Azərbaycan SSR xalq artisti adı da aldı, SSRİ
Dövlət mükafatına da layiq görüldü".
Səhnəmizin,
ekranımızın tam mənada gözəl simalarından
biri Nəcibə Məlikova repressiyaya məruz qalmış
incəsənət işləri idarəsinin rəisi Ruhulla
Axundovun bacısı qızı olduğu üçün
1956-cı ilə qədər çoxlu mənəvi
zərbə almış, neçə dəfə teatrdan
kənarlaşdırılmışdı.
Hətta müxtəlif teatrlarda işləmək labirinti
çıxılmaz olanda səhnəni atıb tamamilə
başqa sahədə işləmək məcburiyyəti
qarşısında qalmışdı.
Amma elə güman etməyin ki, mənəvi
təzyiqlər, repressiyalar 1956-cı il bəraətindən
sonra sona çatmışdı. Rza Əfqanlının
teatrdan getməsi məhz "mülayimləşmə"
dövründə baş vermişdi. Ələsgər
Ələkbərovun vəfatından bir-iki gün sonra
"Otello" tamaşası yenidən repertuara daxil edilib.
Səhnə əsərində Yaqo obrazını yaradan Rza Əfqanlı
deyib ki, nə olur-olsun, Otellonun parlaq ifaçısı
Ələsgər Ələkbərovun qırxı
çıxmamış bu tamaşada səhnəyə
çıxmaram. Onun bu sözünə bənd imişlər
kimi, işdən getmək haqqında ərizə
yazmasını tələb edirlər. Belə bir aktyorun
Akademik Milli Dram Teatrından getməsi, neçə il
işsiz qalıb sonda Sumqayıt teatrının aktyoru
olması heç kimin vicdanını oyatmayıb.
Barat Şəkinskayanın da teatrdan üz
döndərməyi mənəvi və peşə
dəyərlərini yüksək tutmasının
başına bəla olması səbəbindən baş
vermişdi. Aktrisanın xatirələrindən: "Cəfər Cəfərov həmişə
mənə deyirdi ki, "nəbadə, ürəyinə
yatmayan rol oynayasan, onda yaradıcılığının
təravətini itirərsən." Təbii ki, bu
məsləhəti təbiətimə bələd olduğu
üçün vermişdi - hər rolun ardınca
qaçmağı ağlıma belə gətirmirdim.
Bir gün teatrın direktoru məni çağırıb
dedi ki, yoldaşların gileylənirlər ki, nə vaxta
qədər biz işləyəcəyik, o yeyəcək?"
Barat xanım bu söhbətdən sonra doğma
teatrından üz döndərir. Sonra hətta Nazirlər
Soveti sədrinin müavini işə qarışsa da, geri
dönməyib.
Bax belə. Hər bir aktyorun
bacarığının, istedadının istifadə yerini
bilən rejissorun olmaması kimi əyintiyə peşəkar
və səmimi aktrisanı qurban veriblər...
Martın 10-da Azərbaycan teatrı 134
yaşını qeyd edəcək. Bu münasibətlə bu
gün gənc rejissorların festivalı start
götürür. Bayram günündə
teatrımızın fədailərinin keçdiyi qeyri-adi
əziyyətləri xatırlamağı lazım bildik.
Çeşid-çeşid səbəblər naminə...
Səhnəmizin Qacar şahı,
Hamleti (onun Hamlet obrazını əks etdirən fotoportreti
Londonda Şekspir muzeyini bəzəyir) Ülvi Rəcəbi
1937-ci ildə evində türk musiqisi yazılmış valları
çaldırmaqda ittiham etmişdilər. Ülvi Rəcəb
milliyyətcə acar idi. İstər coğrafi, istərsə
də mənəvi yaxınlıq baxımından onun
türk musiqisinə marağı təbii idi. Azərbaycan
teatr sənətinin püxtələşməsində
müstəsna rollardan birini oynamış bu sənətkar bir
müddət Tiflis Azərbaycan Teatrının aktyoru olmuş,
sonra isə "Azdrama"ya dəvət edilmişdi.
Şəmsi Bədəlbəylinin
qardaşı Sərvər universitet tələbəsi
olarkən tarix fənnini tədris edən
müəllimlərdən birinin Trotskini tənqid etməsi
müqabilində soruşub ki, onun səhvləri nədən
ibarətdir? Tələbənin bu sualını siyasi səhv
hesab edib onu həbs edirlər. Şəmsi
Bədəlbəyli isə "xalq düşməni"nin
qardaşı olduğu üçün təzyiqlərə,
təqiblərə məruz qalmalı olur.
Mirzağa Əliyevin məzəli bir əhvalat
kimi danışdığı xatirəni onun əleyhinə
tutarlı sübut kimi istifadə edib sənətkarın
repressiyaya məruz qalmasına kömək edənlər
tapılmışdı. Barat Şəkinskayanın xatirələrində
əhvalat belə nəql olunub: "Mirzağa Əliyev
bizə həmişə deyərdi ki, mənim qarnımda
Nikolay piyi var. Bir də 1917-ci il inqilabından əvvəl
baş vermiş bir hadisəni danışardı. O vaxt hardasa
qastrolda olarkən hava soyuq olduğundan rekvizitdə olan zabit
paltarını əyninə geyinir. Elə bu zaman bir qorodovoy
gəlib bildirir ki, polismeysterin əmri ilə tamaşa
təxirə salınır. Mirzağa Əliyevin
əynindəki zabit paltarı qorodovoydan daha
yüksəkrütbəli orqan işçisinə və ya
hərbçiyə aid olduğundan sənətkar
özünü həqiqi zabit kimi qələmə verir.
Yüksək səslə deyir ki, polismeysterin əmrini
ləğv etməyə onun səlahiyyəti
çatır".
Amma Mirzağa Əliyevin aktyor
peşəkarlığı və tamaşaçılarla
görüşdən ötrü bu cür
təhlükəli addımdan belə
çəkinməməsi, sənət yanğısı ona
baha oturur...
İttihamlar Möhsün Sənanidən də
yan ötməmişdi. Onu xarici konsulun qonaqlığında
masabəyi olduğuna görə dedi-qodu atəşinə
tutmuşdular.
Azərbaycan teatr sənətinin
ilk təşəkkül dövrünün
"prima"larından biri Fatma Qədrinin keçmiş
həyat yoldaşı Əsəd Axundov
Təhlükəsizlik Komitəsində yüksək
vəzifədə çalışırmış. Onun
həbsindən sonra Fatma xanımın durumu elə
ağırlaşır ki, Kitab pasajında şəxsi
kitabxanasının kitablarını satırmış...
Barat xanımın xatirələrindən
öyrənirik ki, görkəmli teatr xadimi Kazım Ziyanın
şəxsiyyətinin az qala sınmasında da başlıca
amil məhz sovet rejiminin diktatura maşını olub.
B.Şəkinskayanın xatirələrindən:
"Kazım Ziyanın içkiyə qurşanmasını
çox adam bilir. Səbəbindən isə bəzilərinin
xəbəri var. O, ərəb, fars, türk, rus dillərini
gözəl bilirdi. ?zü də dindar
ailəsindən çıxmışdı... Belə bir
şəxsiyyəti təhlükəsizlik orqanlarının
işçiləri o qədər
döymüşdülər ki, özündən
zəhləsi gedirdi. Məhz ömrünün bu
səhifəsindən sonra Kazım Ziya içki
düşkünü oldu.
Bir müddətdən sonra Bakıya, dram
teatrına işləməyə gəldi. Biz onunla
Gəncə teatrında da birlikdə işləmişdik. Teatrda onun paxıllığını çəkənlər
sərxoşluğunu bayraq edib ayağının
altını qazır, müdiriyyətin isə səhvini
üzə deməkdən heç kimdən
çəkinməyən Kazım Ziyanı gözü
götürmürdü. Çünki
görürdülər ki, o, intellektinə, sənətə
münasibətinə görə bir çoxlarından
üstündür. Amma Kazım Ziya da Kazım Ziya idi.
Çalışdığı kollektivdə
sıxışdırılmağına yol vermədi.
Sənətkarlığının gücü ilə
Azərbaycan SSR xalq artisti adı da aldı, SSRİ
Dövlət mükafatına da layiq görüldü".
Səhnəmizin,
ekranımızın tam mənada gözəl simalarından
biri Nəcibə Məlikova repressiyaya məruz qalmış
incəsənət işləri idarəsinin rəisi Ruhulla
Axundovun bacısı qızı olduğu üçün
1956-cı ilə qədər çoxlu mənəvi
zərbə almış, neçə dəfə teatrdan
kənarlaşdırılmışdı.
Hətta müxtəlif teatrlarda işləmək labirinti
çıxılmaz olanda səhnəni atıb tamamilə
başqa sahədə işləmək məcburiyyəti
qarşısında qalmışdı.
Amma elə güman etməyin ki, mənəvi
təzyiqlər, repressiyalar 1956-cı il bəraətindən
sonra sona çatmışdı. Rza Əfqanlının
teatrdan getməsi məhz "mülayimləşmə"
dövründə baş vermişdi. Ələsgər
Ələkbərovun vəfatından bir-iki gün sonra
"Otello" tamaşası yenidən repertuara daxil edilib.
Səhnə əsərində Yaqo obrazını yaradan Rza
Əfqanlı deyib ki, nə olur-olsun, Otellonun parlaq
ifaçısı Ələsgər Ələkbərovun
qırxı çıxmamış bu tamaşada
səhnəyə çıxmaram. Onun bu sözünə
bənd imişlər kimi, işdən getmək haqqında
ərizə yazmasını tələb edirlər. Belə bir
aktyorun Akademik Milli Dram Teatrından getməsi, neçə il
işsiz qalıb sonda Sumqayıt teatrının aktyoru
olması heç kimin vicdanını oyatmayıb.
Barat Şəkinskayanın da teatrdan üz
döndərməyi mənəvi və peşə
dəyərlərini yüksək tutmasının
başına bəla olması səbəbindən baş
vermişdi. Aktrisanın xatirələrindən: "Cəfər Cəfərov həmişə
mənə deyirdi ki, "nəbadə, ürəyinə
yatmayan rol oynayasan, onda yaradıcılığının
təravətini itirərsən." Təbii ki, bu
məsləhəti təbiətimə bələd olduğu
üçün vermişdi - hər rolun ardınca
qaçmağı ağlıma belə gətirmirdim.
Bir gün teatrın direktoru məni çağırıb
dedi ki, yoldaşların gileylənirlər ki, nə vaxta
qədər biz işləyəcəyik, o yeyəcək?"
Barat xanım bu söhbətdən sonra doğma
teatrından üz döndərir. Sonra hətta Nazirlər
Soveti sədrinin müavini işə qarışsa da, geri
dönməyib.
Bax belə. Hər bir aktyorun
bacarığının, istedadının istifadə yerini
bilən rejissorun olmaması kimi əyintiyə peşəkar
və səmimi aktrisanı qurban veriblər...
Həftə içi.- 2007.- 10-12 mart.- S. 8.