Babayeva T.
Bir
əsr+bir qərinə
Milli Teatrımızın 134 yaşı tamam oldu…
Milli Teatrın 134 illiyi münasibətilə paytaxtda gənc
rejissorların "Yeni teatr" Respublika Festivalı
keçirildi. Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin Teatr
Xadimləri İttifaqının dəstəyi ilə
reallaşdırdığı festivalda ölkənin 28
teatrından 15-i iştirak etdi. Bakıda fəaliyyət
göstərən teatrlarla yanaşı, sənət
bayramına Sumqayıt, Gəncə, Şəki, Qazax və
Lənkəran truppaları da qoşuldu.
Gənc rejissorların rakursu
"Yeni teatr" festivalında tamaşaçılara
gənc rejissorların səhnələşdirdikləri
klassik və müasir teatr tamaşaları təqdim edildi.
Festivalda Dövlət Kukla Teatrı N.Kazımovun
"Ələddin" (rejissor Elşad Rəhimzadə),
Dövlət Akademik Milli Dram Teatrı
J. Koktonun "İnsan səsi" (rejissor İlham
Əsgərov), Dövlət Gənc Tamaşaçılar
Teatrı A.S.Puşkinin "Taxt-tac, Dadon və Şamaxı
şahzadəsi" (rejissor Tural Mustafayev), Ə. Haqverdiyevin
"Pəri cadu" (rejissor Nicat Kazımov), Sumqayıt
Dövlət Musiqili Dram Teatrı N.Dumbadzenin "Ağ
bayraqlar" (rejissor Samir Qulamov), "İbrus" Teatrı
J.Koktonun "Tənha səs" (rejissor Kamran
Şahmərdanov), İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram
Teatrı İftixarın "Dan yeri söküləndə"
(rejissor Gümrah Ömərov), Dövlət Pantomim Teatrı
N.Qəribovanın "Yol" (rejissor Nargilə Qəribova),
Gəncə Dövlət Dram Teatrı İ.Əfəndiyevin
"Qəribə oğlan" (rejissor İradə
Gözəlova), "Yuğ" Dövlət Teatrı
N.Qoqolun "Viy" (rejissor Mikayıl Mikayılov), Bakı
Bələdiyyə Teatrı J.B.Molyerin "Dələduz"
(rejissor Tural Ağayev), Şəki Dövlət Dram Teatrı
M.F.Axundovun "Molla İbrahimxəlil kimyagər" (rejissor
Günay Səttarova), Qazax Dövlət Dram Teatrı
F.Mustafanın "Qarışqa tələsi"),
Lənkəran Dövlət Dram Teatrı Ə.Əmirlinin "Onun
iki qabırğası" (rejissor Gümrah Ömərov),
TXİ-nin Yaradıcı Gənclər Mərkəzi
Q.Səidin "Əli və Nino" (rejissorlar Elvin
Mirzəyev və İmaməddin Həsənov)
tamaşaları ilə iştirak edirdi.
Festivalın bağlanış mərasimi bu gün Aktyor
Evində baş tutacaq. Qalib tamaşa teatrşünas
Məryəm Əlizadənin rəhbərlik etdiyi gənc
teatrşünas tələbələrdən ibarət
Tənqidçilər Şurasının seçimi ilə
müəyyənləşəcək. Ən yaxşı
tamaşa sahibi beynəlxalq teatr festivallarına qoşulmaq
imkanı əldə edəcək.
"Lənkəran xanının
vəziri"ndən
başlanan yol
Teatr prosesinin canlandırılmasını, gənclərin
potensialının üzə çıxarılmasını
qarşısına məqsəd qoyan sözügedən
festival Milli Teatr Gününə həsr olunmuşdu. Bu il 134
yaşını qeyd edən Azərbaycan teatrının tarixi
1873-cü ildən başlayır. O zaman Bakı Realnı Məktəbinin
tələbələri M.F.Axundovun "Lənkəran
xanının vəziri" əsəri əsasında
səhnələşdirdikləri ilk tamaşanı martın
10-da nümayiş etdirirlər. Tamaşanın
səhnələşdirilməsində dövrün
qabaqcıl maarifçilərindən Nəcəf bəy
Vəzirov və Həsən bəy Zərdabi yaxından
iştirak edir. On gün sonra isə M.F.Axundovun digər bir
əsəri - "Sərgüzəşti
mərdi-xəsis" əsasında hazırlanan tamaşa
oynanılır. Amma sonradan Nəcəf bəy Vəzirov
təhsil almaq üçün Rusiyaya getdiyindən,
Həsən bəy Zərdabi isə mətbuata daha çox
diqqət ayırdığından teatr aləmində
fasilə yaranır. Canlanma yalnız 1887-ci ildə
müşahidə olunmağa başlayır. Bu dövrdə
Nəcəf bəy Vəzirov, Sultan Məcid Qənizadə,
Həbib bəy Mahmudbəyovun rəhbərlik etdiyi teatr
truppaları daimi olmasa da, fəaliyyət göstərir.
Azərbaycanda müntəzəm şəkildə
çıxış edən ilk teatr truppası 1890-cı
ildə yaradılır. Ə.Haqverdiyev kiçik teatr
truppalarının heyətindən yeni bir teatr truppası
yaradır. Bu dövrdə teatr səhnəsində milli
dramaturqlarımızın əsərləri ilə
yanaşı, dünya dram nümunələrinə də
geniş yer ayrılırdı.
Bir əsrdən çox fəaliyyət göstərən
Azərbaycan teatrı bu müddət ərzində
müxtəlif mərhələlərdən keçib. Milli
teatrın yüksəliş dövrü ötən əsrin
təxminən 30-50-ci illərini əhatə edir. Bu
dövrün yetirmələri - Ədil İsgəndərov,
Ələsgər Ələkbərov, Sidqi Ruhulla, Mirzağa
Əliyev, Abbas Mirzə Şərifzadə, Mərziyə
Davudova və adlarını sadalamadığımız onlarla
sənətkar milli teatr tarixində silinməz iz qoyurlar.
60-70-ci illər isə tarixə islahatlar dövrü kimi
düşüb. Tofiq Kazımovun teatra gətirdiyi
yeniliklər cəmiyyətdə birmənalı
qarşılanmır və müxtəlif diskussiyalara
səbəb olur. Bütün bunlara baxmayaraq,
tamaşaçının teatra marağı azalmır və
hətta təəccübdoğuracaq qədər artır.
Problematikası
ətrafında
hərlənən teatr
Bu gün 134 illiyini qeyd edən müasir Azərbaycan
teatrının vəziyyəti çox da ürəkaçan
deyil. Cəmiyyətdə teatra maraq aşağı
səviyyədədir. Sənətşünasların
bəziləri bunu iqtisadi problemlərlə bağlayırlar.
Onların fikrincə, tamaşaçıya teatra
getməyə maddi durumu imkan vermir. Amma bu fikir özünü
bir o qədər də doğrultmur. Çünki biletinin
qiyməti teatr biletindən iki-üç dəfə baha olan
yerli və xarici estrada müğənnilərinin hər
həftə keçirilən konsertlərinə
minlərlə tamaşaçı yığılır.
Digərləri isə hesab edirlər ki, teatr kütləvi
xarakter daşımamalıdır. Tamaşaçı öz
maraq dairəsi və zövqündən çıxış
edərək, hansı teatra gedəcəyini
müəyyənləşdirməlidir. Teatrşünas
Aydın Talıbzadənin fikrincə isə indi hər bir
teatrın öz tamaşaçısı
formalaşmaqdadır: "Azərbaycan teatrının
bugünkü durumunu birmənalı qiymətləndirmək
mümkün deyil. Ən başlıcası odur ki, artıq
Azərbaycan teatrında mərkəzdənqaçma
tendensiyası mövcuddur. Bir zamanlar Azərbaycan
teatrının direktiv estetikasını bir teatr
müəyyənləşdirirdi və müxtəlif
bölgələrdə bu teatrın oxşar modelləri
yaradılırdı. İndi isə hər bir teatr
özgürdür, öz estetikasına malikdir. Odur ki, hər
bir teatrın öz tamaşaçısı
formalaşmaqdadır. Bir məsələ inkarolunmazdır ki,
teatr sənəti kütləvilikdən çıxır.
Əgər bir vaxtlar teatr ideoloji funksiya yerinə
yetirirdisə, indi yalnız öz problematikası
ətrafında hərlənir. Və bizim də
ixtiyarımız yoxdur ki, teatra dünənin
tələbləri ilə yanaşaq. Bu prosesdə teatrın
uğurları da var, uğursuzluqları da. Ən
maraqlısı budur ki, bu gün heç bir teatr bir-biri
ilə müqayisəyə gəlmir. Səviyyələr,
zövqlər, teatr konsepsiyaları, əgər
belələri varsa, kəskin surətdə bir-birindən fərqlənir. Ona görə də bu proses barəsində
rəy söyləmək
olduqca məsuliyyətli
bir işdir".
Teatrşünasların müasir
dünya teatrında gedən proseslərlə bağlı təsəvvürlərinə
gəlincə isə,
onlar əsasən internetdən faydalanırlar.
Amma bu, sənətşünasların müasir dünya teatrı haqqında təsəvvürlərini bütünlüklə
təmin etmir. Çünki hər yeni teatr konsepsiyası
haqqında məlumat onlara ləngimiş şəkildə gəlib
çatır. Teatrşünaslar
üçün isə
canlı ünsiyyət,
teatr estetikası və dəbləri ilə bağlı məlumatları birbaşa
əldə etmək daha vacibdir.
Yerli teatrların qarşısında duran başlıca problemlərdən
biri də müasir texniki avadanlıqlarla təchizat
və bina ilə təmin olunmaqdan ibarətdir. Son aylar ölkə
başçısının sərəncamı çərçivəsində
sözügedən məsələlər
də öz həllini tapıb. Belə ki, Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi paytaxtın beş aparıcı dövlət teatrı -Akademik Milli Dram, Akademik Opera və Balet,
Gənc Tamaşaçılar,
Rus Dram, və Kukla Teatrının
əsaslı təmirinə
və müvafiq texniki avadanlıqlarla təchizatına başlayıb.
Teatrların təmirinə
bu il dövlət
büdcəsindən 25 milyon
manat ayrılması nəzərdə tutulub. Paytaxt teatrlarının təmiri 2008-ci ilə qədər tamamlanmalıdır.
Dövlət Gənclər
Teatrı, Dövlət
Pantomim Teatrı, İrəvan Dövlət
Azərbaycan Dram Teatrı, Şuşa Dövlət Musiqili Dram Teatrının yerləşdiyi binalarda isə təmir-bərpa işləri həyata keçirilir.
Dağlıq Qarabağ münaqişəsi
nəticəsində erməni
silahlı birləşmələrinin
işğalına məruz
qalmış ərazilərdəki
Füzuli və Ağdam Dövlət Dram Teatrlarının hal-hazırda yerləşdiyi binalarda əsaslı təmir-bərpa, regionlarda fəaliyyət göstərən
teatrlarda təmir-bərpa, yenidənqurma işlərinin aparılmasına dair təkliflər bu ilin yay aylarına
qədər Nazirlər
Kabinetinə təqdim
edilməlidir. Bundan başqa,
Teatr Xadimləri İttifaqının təklifləri
nəzərə alınmaqla
milli sərvətimiz olan əsərləri və dünya klassiklərinin incilərini
özündə ehtiva
edən "Azərbaycan
teatrı 2008-2018-ci illərdə"
Dövlət Proqramının
layihəsi Prezidentə
təqdim edilməlidir.
Həmçinin, teatrların
nəzdində xüsusi
studiyaların yaradılması
və xarici ölkələrdə müvafiq
kadrların, habelə
teatr menecerlərinin hazırlanmasına dair təkliflər hazırlanır.
Bütün bu islahatlardan sonra tamaşaçılara milli
teatr xadimlərimizdən
müasir dövrə,
müasir tələblərə
və zövqə cavab verən tamaşalar gözləmək
qalır. On gün sonra isə dünya teatrları Beynəlxalq Teatr Gününü qeyd edəcəklər. Bu gün YUNESKO-nun
Beynəlxalq Teatr İnstitutunun təşəbbüsü
ilə tarixə düşüb. 1961-ci ildə
Beynəlxalq Teatr İnstitutunun Vyanada keçirilən IX konqresində
qərara alınıb
ki, hər il mart ayının
27-si Beynəlxalq Teatr
Günü kimi qeyd olunsun.
Biz də öz növbəmizdə
həm Milli Teatr Günü, həm də Beynəlxalq Teatr Günü münasibətilə
teatr sənətçilərimizi
təbrik edir və onlara yaradıcılıq uğurları
diləyirik.
Xəzər.- 2007.- 17 mart.- S. 18.