Məhərrəmova T.
Rübabə
xanımın ən çox sevdiyi Məcnun
Mais Salmanov cavanlığının
geridə qalmasına çox heyifsilənir
Ömrünün yaddaqalan
günləri az olmayıb. Lakin 1978-ci ilin
bir qış gecəsini heç unuda bilmir.
Həmin gün opera səhnəsində 25 illik
əməyinə yüksək qiymət verilərək
Respublikanın Əməkdar artisti adına
layiq görülmüşdü. Həmin
gün ümummilli liderimiz Heydər Əliyev Mais Salmanovun
evinə telefon açaraq sənətkarı təbrik
etmişdi. Bu, sənətə,
sənətkara göstərilən diqqət və
qayğının təcəssümü idi.
İndi o
zamandan 30 ilə yaxın vaxt keçir. Zaman axarında, dövran
öz gərdişində... Mais Salmanov keçib gedən
cavanlığını həmişə təəssüf
hissi ilə xatırlayır...
- Şəmkir
rayonunda özfəaliyyət klubunda işləyirdim. Tez-tez kolxoz
və sovxozlara qastrollara gedirdik. Rəhmətlik
dayım yaxşı saz çalırdı, gözəl
də oxumağı vardı. Mən də
oxumağı ondan öyrənmişdim. O vaxt Gülxar
Həsənova, Əlövsət Sadıqov, Həqiqət
xanım tez-tez rayonumuza qastrola gəlirdilər. Mən
onlara maraqla qulaq asır və ürəyimdən oxumaq
istəyi keçirdi. Mənim oxumaq
istəyimi isə ailəmizdə pis qarşıladılar.
Çünki bizim nəsildə hamı
peşə adamları idi. Atam isə
prokuror idi.
-
Qardaşınız Fərman Salmanov ömrünü
neftçi peşəsi ilə bağladı. Keçmiş
ittifaqın sayılıb-seçilən məşhur
neftçilərindən birinə çevrildi. Siz isə ondan fərqli olaraq incəsənəti
seçdiniz. Yollarınız necə oldu
ki, haçalandı?
- 1953-cü ildə
qardaşım komsomol putyovkası ilə Sibirə getdi. Onu 5-6
il görə bilmədik. Belə
oldu ki, Fərman öz sahəsində kamil bir
mütəxəssisə çevrildi. Onun
yanına gedənlər də necə böyük bir
hörmət sahibi olduğunu görmüşdülər.
O, hazırda elmlər doktorudur, Moskvada yaşayır. Onu Bakıya çox dəvət etdilər. Amma qonaq kimi gəlib-gedəndə də prezident onu
qəbul edir. Mən isə ailə
üzvlərimizdən fərqli olaraq oxumaq istəyimdən əl
çəkə bilmədim. Atamın
etirazına baxmayaraq, musiqi sənətinin arxasınca getdim.
- Səhv
eləmirəmsə, sizin fəaliyyətinizin ən
qızğın dövrü Opera Teatrında
çalışdığınız illərə
təsadüf edir.
- 1954-cü ildən Opera
Teatrında solist kimi işə başladım. Rübabə
xanımla opera səhnəsinə bir vaxtda gəlmişik.
Məni bu teatra müəllimim Seyid
Şuşinski apardı. Onda 20
yaşım vardı. Həmin il Opera
Teatrının rəhbərliyi işə qəbul
üçün böyük bir müsabiqə elan etmişdi.
Şəmsi və Əfrasiyab
Bədəlbəyli qardaşları məni opera
üçün hazırlamaq istədiklərini bildirdilər.
Oxuduğum "Mahur-hindi" muğamı
münsiflər heyəti tərəfindən bəyənildi
və tələbə ikən operaya işə qəbul
olundum. Gündəlik dərslər, operada
gərgin məşqlər məni usandırmadı. İlk vaxtlar "Sevil"də Azançı,
"Koroğlu"da Carçı kimi xırda, lakin yaddaqalan
obrazlar yaratmaqla rəhbərliyin də, sevimli
müəllimlərimin də ümidlərini doğrultdum.
Çox keçmədi ki, reyissor Soltan Dadaşov mənə
"Leyli və Məcnun" da Zeyd, İbn Səlam,
Aşıq Vəli kimi rollar tapşırdı. Bu rolların da öhdəsindən uğurla
gəldim. Nəhayət ki, mənə
Məcnun rolu tapşırıldı. İlk
tərəfdaşım da Rübabə Muradova oldu.
Hüseynqulu Sarabski, Əlövsət Sadıqov, Xanlar
Haqverdiyev kimi tanınmış aktyorlardan sonra Məcnun
oynamağın mənim üçün böyük etimad
olduğunu bilirdim. Məni ruhlandıran reyissor
Soltan Dadaşovun, Bəhram Mansurovun, Həqiqət
xanımın, Gülxar Həsənovanın
qayğısı idi. Səhnəmizin
ulduzları Rübabə xanımla "Leyli və
Məcnun"u oynadıqdan sonra mətbuatda təriflər
yazılmağa başladı. "Kommunist"
qəzeti öz səhifəsində "Səhnəmizə
yeni Məcnun gəlir" başlıqlı iri bir yazı
dərc etmişdi. Mən Bakıya
xanəndə olmaq üçün gəlmişdim. Amma elə oldu ki, taleyimi opera səhnəsinə
bağladım. Bu işdə təkcə
səsin kifayət etmədiyini başa düşdüm.
Musiqi məktəbini bitirən ili
İncəsənət İnstitutuna daxil olub, əvvəl
musiqili komediya, sonra isə reyissorluq fakültələrini
bitirdim. Beləliklə, muğamatı
Seyiddən, aktyorluğu Ədil İsgəndərovdan,
reyisorluğu isə Mehdi Məmmədovdan öyrəndim.
-
Rəhmətlik Rübabə xanımla ilk
çıxışınızı necə
xatırlayırsınız? Hər halda, elə bir
səs sahibi ilə tərəf-müqabil olmaq da asan
məsələ deyildi.
-
Mən də gənc idim, səsimin gur-gur çağlayan
vaxtları idi. Kaş ki görəydiniz, Rübabə
xanım səhnədə necə ağlayırdı.
İnanın salonda oturanların hamısı da onunla birgə
ağlayırdı. Mən hələ də belə bir ifa
görməmişəm. Rəfael Hüseynov o vaxt
"Azərbaycan" yurnalında Rübabə xanımdan
aldığı müsahibəsində soruşub ki, indiyə
qədər ən çox xoşladığınız
Məcnun kim olub? Rübabə xanım: "Ən çox
sevdiyim Məcnunum Mais Salmanov olub. Mən obrazı yalnız
onda görürdüm" cavabını verib.
Xəstəxanada olduğu günlərdə Bəhram
Mansurovun həyat yoldaşı Münəvvər xanıma da
eyni sözü deyibmiş.
-
İndiyədək siz neçə Leyliyə Məcnun
olmusunuz?
-
Bir dəfə Həqiqət xanımla oynamışam. Daha
sonra tərəfdaşlarım Gülxar Həsənova, Zeynəb
Xanlarova, Nəzakət Məmmədova, Rəsmiyyə
Sadıqova olub. Flora Kərimova ilə də
oynayacağdım. Ancaq onunla dalaşdılar, o da daha Leyli
oynamağa gəlmədi.
-
Eşitmişəm ki, Rübabə xanım Flora
Kərimovanın Leylisini ironiya ilə
qarşılayırmış.
-
Düzdür, bu obraza görə Rübabə xanımda
hər kəsə qarşı bir qısqanclıq vardı. O,
hər müğənninin ifasını bəyənmirdi.
Xüsusilə də Leyli rolunu oynayanlara həddindən
artıq vasvası münasibəti vardı. Onun muğam
oxuması Allah vergisi idi. "Leyli və Məcnun"da
ölüm pərdəsi Rübabə xanımın
ifasında çox gözəl idi. Bir də Gülxar
Həsənova çox gözəl oxuyurdu. O vaxt opera
müğənnilərinin ən yaxşı cəhəti bu
idi ki, bir-birilərini təkrar eləmirdilər. Hər birinin
öz yolu vardı. Düz 15 il Məcnun kimi səhnəyə
çıxdım. Arif Babayev operaya məndən 10 il sonra
gəldi və Məcnunu oynamağa başladı.
-
Bu gün opera səhnəsinə yeni-yeni məcnunlar,
leylilər gəlir. Onların ifasından
razısınızmı?
-
Yox, mən çox narahatam. Yaxşı
Məcnunlarımız var. Amma obrazı o qədər də
yaxşı tuta bilmirlər. Səbəbi bilirsiniz nədir?
Əruz vəznini yaxşı bilmirlər. İndi əruzu
tədris edən savadlı müəllimlər yoxdur. Rayonlarda
bu vəziyyət daha bərbaddır.
-
Bəs Filarmoniyanın çal-çağırlı
dövrünü necə xatırlayırsınız?
-
Gərək Xan əminin, Şövkətin, Sara
xanımın oxumağına bənzər oxuyaydın ki,
səni ora yaxın buraxaydılar. Seyid Şuşinski deyirdi
ki, "biz hamımız yaxşı oxumuşuq, amma Xan
dövrün Karuzosudur. Muğam sahəsində heç kim Xan
əmi kimi oxuya bilməz". Şövkət xanımın
lirikasını, Sara xanımın "Qatar",
"Şahnaz" muğamlarını kim onlar kimi oxuya
bilər? O vaxt filarmoniyanın müdiri Şəmsi
Bədəlbəyli idi. Hər gün konsertlər
keçirilirdi. Konsertlərə də bilet tapmaq mümkün
deyildi. Yadımdadır, İran müğənnisi
Mərziyə gəlmişdi. Həmin gün filarmoniyada
iynə atsan yerə düşməzdi. Onun o vaxtı
dillər əzbəri olan bir mahnısı vardı:
"Rəftəm ki, rəftəm" (Getdim ki, getdim). Mərziyə xanımın İranda 24 kəndi
vardı. Onun gəlişi Azərbaycanda çox böyük
maraqla qarşılandı. Ondan sonra Bakıya qastrola
gələn digər İran müğənnisi
İlahədən xahiş etdilər ki, Mərziyə
xanımın həmin məşhur mahnısını oxusun.
Amma İlahə oxumadı. Dedi ki, bu Mərziyə
xanımın repertuarıdır. Bizdə heç kəs
başqasının mahnısını oxumur. Onlar
bir-birilərinin repertuarına belə hörmət edirlər.
Biz də isə bir mahnı bir neçə müğənninin
ifasında səslənir. Çox təəssüf ki, indi
nə filarmoniya var, nə də əvvəlki
ifaçılar. O vaxt biz tanınıb sevilmək
üçün uzun və çətin bir yol
keçməli idik. Mən 60-70-ci illərdə
tarzən Əhsən Dadaşovun rəhbərlik etdiyi Xalq
Çalğı Alətləri ansamblı ilə
"Çahargah", "Şur" muğamlarını,
təsnifləri, xalq, eləcə də bir çox
bəstəkar mahnılarını lentə yazdırdım.
Ümumittifaq "Melodiya" səsyazma studiyası qrammofon
valını böyük tirayla satışa
çıxardı. Almaniya, Tunis, Əlcəzair, Yaponiya,
Polşa, İtaliya kimi xarici ölkələrə qastrol
səfərlərində qazandığım uğurlar
mənə şöhrət gətirdi. Yəni biz
sevilməyə və populyarlaşmağa can atmırdıq.
Zəhmət çəkirdik, istedadımıza güvənir
və bəhrəsini görürdük. İndikilər
isə bircə mahnı ilə artıq ulduza
çevrilirlər. Hərə də özünə bir "ad"
qoyur.
-
Bir ara texniki-peşə məktəbinə rəhbərlik
edirdiniz. Bərbər, aşpaz, makinaçı kadrların
hazırlanması işi ilə sizin sənətinizin
arasında yerlə-göy qədər fərq vardı
axı. Orada işləməyə necə
razılaşmışdınız?
- 1981-ci ildə Respublika Təhsil Nazirliyi 18 illik
pedoqoyi və opera - vokal sənətində
qazandığım təcrübəni nəzərə
alaraq, mənə Ağdam Musiqi Məktəbinə
rəhbərlik etməyi tapşırdı. Orada
işlədiyim 7 il ərzində neçə-neçə
gənc istedadın yetişib ərsəyə
çatmasında xidmətim oldu. Həmin
dövrdə böyük müvəffəqiyyət
qazanmış "Qarabağ bülbülləri" də
məhz bu məktəbin yetirmələri oldu. 1989-cu ildə
isə məni nümunəvi işimə görə, Bakı
Mədəni Maarif Texnikumuna direktor təyin etdilər.
Ancaq Xalq Cəbhəsi dövründə məni işdən
azad etdilər. Heydər Əliyev hakimiyyətə
qayıdandan sonra ərizə ilə ona müraciət etdim. O,
mənim məktubuma dərkənar qoydu ki,
araşdırsınlar. Ancaq onun xəbəri olmadan məni
gətirib 15 saylı texniki-peşə məktəbinə
direktor təyin etdilər və dedilər ki, "burada
müvəqqəti çalış səni işlə
təmin edəcəyik". Hal-hazırda heç yerdə
işləmirəm. Elə bilirəm, bilik və
təcrübəmi öz sahəmə yönəltsəm,
xalqımıza daha çox xeyir verə bilərəm.
Bərbər sənətinə gəlincə, onlar da
gözəlliyin xidmətində duran insanlardır. Lakin bu
sahənin də öz peşəkarları var.
-
Sonuncu dəfə sizi nə vaxt ekranda görməyimi
xatırlaya bilmirəm.
-
Nədənsə ruhum yoxdur. Televiziyaya o qədər də
çıxmaq istəmirəm. Bilirsiniz niyə? İndi
telekanallara elə açıq-saçıq adamlar
çıxır ki, fikirləşirəm ki,artıq ora
mənim tay-tuşlarımın yeri deyil.
-
Mais müəllim, ötən illər üçün
qəribsəyəndə lent yazılarının
yaddaşında əbədiləşən səsinizə
qulaq asıb hansı hissləri keçirirsiniz?
-
Hər şey kino lenti kimi gəlib keçir gözlərminin
önündən. Ən çox cavanlığımın
keçib-getdiyinə heyifslənirəm. Heyif, keçib-getdi
cavanlıq!
Kaspi.- 2007.- 2 mart.- S. 16.