Babayeva T.
Başında
Dostoyevski havası…
Tamaşaçının baxması üçün aktyor
gərək səhnədə ürəyini parçalasın
Ötən əsrin 90-ci illərinin əvvəli kamera
teatrı hərəkatının inkişaf dövrünə
təsadüf edir. Həmin ərəfədə
dünyanın bir çox yerlərində, həmçinin
MDB ölkələrində çoxlu sayda kamera teatrları
yaranmağa başlayır. Amma o dövrdə
Azərbaycanda ənənəvi teatra alternativ sayılan bir
kamera teatrı açılır və elə indi də
kəmiyyət dəyişməz olaraq qalmaqdadır. 16 il
öncə fevral ayında rejissor Cənnət
Səlimovanın rəhbərliyi altında bir qrup gəncin
iştirakı ilə fəaliyyətə başlayan
Bakı Kamera Teatrı artıq bu gün öz auditoriyası
olan, dəst-xətti ilə fərqlənən sənət
ocağıdır.
Bu illər ərzində repertuarı milli və
dünya yazarlarının əsərləri ilə zəngin
olan teatr ölkəmizdə keçirilən mono və
eksperimental tamaşalar festivalları ilə yanaşı, bir
çox beynəlxalq müsabiqələrdə,
tədbirlərdə iştirak edərək, böyük
nailiyyətlər əldə edib.
Kollektiv bu yaxınlarda Rusiyanın Novqorod vilayətinin Staraya
Russa şəhərində baş tutan F.Dostoyevskinin
əsərlərindən ibarət kamera tamaşaları
beynəlxalq teatr festivalından qayıdıb. Sayca
X festivala Teatr xalq artisti, İrina Perlovanın rejissorluğu
ilə "Ağ gecələr" və "İdiot"
romanı əsasında hazırlanmış "Peterburqdan
İsveçrəyə geri dönən uzun yol"
tamaşalarını aparıb. İkinci tamaşada knyaz
Mışkin rolunun ifaçısı, əməkdar artist
Nofəl Vəliyev "aktyor cazibəsi" nominasiyasında mükafata
layiq görülüb. Dünya şöhrətli
yazıçının ev muzeyində monotamaşa ilə
çıxış edən aktyor
təəssüratlarını bizimlə bölüşdü.
- Mən, adətən, festivallarda daha aşağı
səviyyədə çıxış edirəm. Hətta
Bakıda olan festivallarda belə nəsə qəribə
gərginlik basır məni, ifama baxıb qiymət
verəcəklər deyə, bəzən acığım da
tutur. Amma orada hər iki tamaşanı birnəfəsə
oynadım. "Ağ gecələr" tamaşası
ümumiyyətlə gözəl alındı. İmkan edib
hər şeyi tamaşaçılara yerli-yerində
çatdıra bildik. Tək münsiflər deyil, başqa teatrların
kollektivləri də bizə xoş sözlər deyir,
ifamızı müzakirə edirdilər. Bilmirəm,
bəlkə də bu, Dostoyevskinin evinin aurasından irəli
gəlirdi. Elə şeylər var ki, onlara inanmıram.
Məsələn, tək, ya cüt səbir gəldi, yolumdan
qara pişik keçdi və s… Amma elə inanclar var ki, onlara çox
inanıram. Misal üçün, teatrda heç vaxt bir aktyor
o biri aktyora öz paltarını vermir. Çünki paltara
insanın biotokları hopur. Dostoyevski evindəki o skamyaya, stola
toxunub, orada əsərlərini yazıb. Və təbii ki,
onun ab-havası evdəki əşyalara hopub. Bu çox
gözəl duyğu idi. Həm evdəki atmosfer, həm
Rusiyanın soyuğu, tutqunluğu, dumanı, evin
pəncərəsindən görünən böyük
kanallar, balaca göllər öz təsirini göstərirdi.
Dostoyevskinin əsərlərində tez-tez bu ifadə
işlənir:"Mən özümü suya atıb
boğacam". "İdiot" romanında bunu Nastasiya
Filippovna, "Ağ gecələr"də Nastinka deyir.
Məncə, bu əhval-ruhiyyə nəticəsində hər
iki tamaşamız böyük uğurla keçdi.
- Ümumiyyətlə, dramaturq və ya
yazıçılardan sizə daha yaxın olanı kimdir?
Hansı personajlar xaraktercə sizə uyğundur?
- Elə Dostoyevski mənə daha yaxındır. Onun
hissləri, insana münasibəti… Mən bütün
müharibələrin əleyhinəyəm. Artıq valideyn
olduğum üçün belə fikirləşməyə
başlamışam. Özüm cavanam, müharibə olsa,
mən özüm də getməliyəm. Amma valideyn olandan
sonra müharibənin gətirdiyi faciələri daha
yaxşı başa düşməyə
başlamışam. Və Dostoyevski söyləyib ki, yer
üzünün bütün müharibələri və
inqilabları bir körpənin göz yaşına dəymir. Dostoyevski, ümumiyyətlə, mənə uğur
gətirən yazıçıdır. "İdiot"
romanı üzərində işləyəndə
Cənnət xanıma dedim ki, bilmirəm nə alınacaq,
nə alınmayacaq… O isə cavab verdi ki, istənilən halda
böyük bir hadisə olacaq. Sənin həyatın iki
hissəyə-Dostoyevskiyə qədər və
Dostoyevskidən sonrakı dövrlərə
bölünəcək. Həqiqətən də belə oldu.
Çünki bu yazıçının təsvirini
oynadıqdan, onu dərk etdikdən sonra hətta Şekspir,
Mirzə Cəlil də səninçün rahatlaşır.
Həm də baxmayaraq ki, Dostoyevski heç vaxt pyes yazmayıb,
amma onun əsərləri səhnələşdirmək
üçün çox əlverişlidir. Elə yazıçılar
var ki, onların romanlarını
səhnələşdirirsən, amma oynamaq çox
çətin olur. Çünki həmin romanlar oxumaq
üçün yazılıb.
- Bəs, arzusunda olduğunuz hansı rollar var?
- Səhv etmirəmsə, Qurçenkodan soruşurlar ki,
hansı rolları oynamaq istəyirsiniz? Deyir ki, cavan vaxtı
çox rol arzulayırdım. Amma həyatım boyu
mənə nəyi təklif ediblərsə, onu
oynamışam. Mənə təklif edilən bütün
rolları oynayıram. Demək olar ki, arzuladığım
rolların çoxunu oynamışam. Təbii ki, hamı
baş rolu, tamaşanın ideyasına xidmət edən rolu
oynamaq istəyir. Hər bir aktyor elə düşünür
ki, o, bunu daha yaxşı çatdıra bilər. Mən
səhnədə böyük ideya yükü daşıyan
personajı oynamaq istəyirəm. Fərqi yoxdur, Hamlet və ya
Romeo olsun, sevən insanı oynamağı çox sevirəm.
İndi bir çox aktyorlar, xüsusən də komediya
ustaları deyirlər ki, komediyanı oynamaq çətindir.
Amma, məncə, səhnədə sevgini oynamaq daha
çətindir. Mən bu çətinliyi çox
sevirəm. Əslində, peşəkar aktyor üçün
bütün rollar həm çətindir, həm də asan.
- Uğurlu ifanı təmin edən amillərdən biri də
aktyorun tərəf-müqabilidir. Bu baxımdan, bəxtiniz
gətirib?
- Partnyor partnyorunu sevməli və qiymətləndirməlidir.
İnanın ki, mən hər hansı bir
tərəf-müqabilimin paltarını başqa
paltarların içində iyindən tanıyıram.
Tərəf-müqabili səhnədə hər şey
deməkdir. Onlar həm də səhnədə bir-birinə
yaraşmalıdır. Desəm ki,
tərəf-müqabillərimin hamısı əladır,
qeyri-səmimi cavab olardı. Amma elələri var ki,
bir-birimizi sözsüz başa düşür, kimin bu anda
nə istədiyini bilirik.
- Xanımınız Leyli Vəliyeva da Bakı Kamera
Teatrının aktrisasıdır. Onunla bir səhnəni
bölüşmək çətin deyil ki?
- Ümumilikdə çətin deyil. Amma onda bir şey
alınmayanda mənə təsir edir, tərəfini
saxlayıram. Həm də mən səhnədə artıq
yaddan çıxarmışam ki, o, mənim
xanımımdır. Yeri gəlmişkən, biz onunla
səhnədə sevgi münasibətlərini çox az
oynamışıq. Əsasən, ana-bala, ata-qız
rollarını bölüşdürmüşük.
- Bu gün dünyada kamera teatrı dəbdədir. Teatrın
böyük zallardan kiçik zallara keçməsi aktyorla
tamaşaçı arasındakı məsafəni minimuma
endirib. Səhnədə olarkən
tamaşaçıların reaksiyası sizə mane olmur ki?
- Mane olur. Amma biz bu reaksiya üçün
yaşayırıq. Tamaşaçının reaksiya
verməsi səssiz oturmasından daha yaxşıdır.
Aktyorla tamaşaçı arasında dördüncü divar
var. O, tamaşaçı zalını görməməli,
eyni zamanda da görməyi bacarmalıdır. Peşəkar
və istedadlı aktyor tamaşaçını kürəyi
ilə də hiss edir. Biz pərdənin arxasında da olanda
zaldakı ab-havanı tuturuq. Bilirsiniz, hər stilin öz
çətinliyi var. Bizdə tamaşaçı aktyorun
qaşı tərpənəndə də, gözləri
dolanda da onu görür. Kamera teatrının
çətinliyi ondadır ki, tamaşaçı baxır, ya
bəyənir, ya da üzünü çevirib gedir.
Çünki burada yalan danışmaq mümkün deyil. Yalan
danışmaq ümumiyyətlə, heç yerdə
mümkün deyil. Əgər böyük səhnənin
aktyorları fikirləşirlərsə ki, onlar yalan
danışacaqlar və bunu tamaşaçı
görməyəcək, səhv edirlər.
Tamaşaçı ən son cərgədə otursa belə,
yalanı görəcək. Amma Kamera Teatrında bu, daha
çox nəzərə çarpır. Bu gün kino, texnika,
televiziya çox inkişaf edib. Şəxsən mən
özüm bir tamaşaçı kimi Robert De Niro və Merl
Strip duetinə, onların böyük orqanik oyununa baxandan sonra
gedib teatrda süni oyuna baxa bilməyəcəm. Mən
tamaşada aktrisa ilə aktyor arasındakı sevgi
bağlarının nə qədər təbii olduğunu
görmək istəyəcəm. Ona görə də indi otaq
teatrları dəbdədir. Düzdür, bu haqda
müxtəlfi fikirlər var. Bəzi sənətçilər
bunu qəbul edir, bəziləri yox.
- Bir az da tamaşaçılardan danışaq. Müasir
tamaşaçı nəyə baxmağa üstünlük
verir, ona nəyi göstərmək lazımdır?
- Azərbaycan tamaşaçısının nə
istədiyi sualına cavab vermək çətindir.
Çünki tamaşaçı özü bilet alıb
tamaşaya gəlməlidir ki, onun nə istədiyini
müəyyənləşdirmək mümkün olsun. Biz
təzəlikcə açıq kassalarla tamaşalar
oynamağa başlamışıq. Bəzi günlər zal
dolu olur, bəzən də zalda adam az olur. Amma bu, tamam
başqa bir ləzzətdir. Çünki zalda oturan əsl
tamaşaçıdır. Kütlə və
tamaşaçı ayrı-ayrı şeylərdir.
Mənə elə gəlir ki, tamaşaçı canlı
şeyə baxmaq istəyir. Və Kamera Teatrı da
çalışır ki, canlı oynasın. Mən başqa
teatrların tamaşalarına gedirəm - adlarını
çəkmək istəmirəm - baxa bilmirəm,
ürəyim darıxır. Bu, heç də aktyorun,
aktrisanın günahı deyil. Bizdə rejissor problemi var.
Rejissorlar çoxdur, amma əsl rejissor istər
teatrımızda, kinomuzda, istərsə də
televiziyamızda çox azdr. Tamaşaçının
baxması üçün gərək aktyor
səhnədə ürəyini parçalasın. Bizim bir
çox artistlərimiz ekrana çıxıb
şikayətlənirlər ki, tamaşaçı teatra
gəlmir, bizə baxmır. Ağlamaq lazım deyil, tamaşa
qurmaq lazımdır. Onlara ona görə baxmırlar ki, onlar
hər kəlmə sözü oynayırlar. Stanislavski
yazırdı ki, səhnədə sözü oynamaq qəti
qadağandır. Səhnədə ancaq daxili
hərəkəti, məqsədi oynamaq lazımdır. Əks
halda teatr nəyə lazımdır? Elə pyesi
götürüb evdə oxuyarlar da. Kim Çexovun, Mirzə
Cəlilin mətninə baxmaq istəyər?
Çıxırlar, müəllif yazan mətni ifadəli
şəkildə oxuyurlar. Təəssüflər olsun ki,
bizim teatrlarda canlı sənət yoxdur. Deyirlər,
tamaşaçı həmişə haqlıdır. Mən
bununla tam razı deyiləm. Haqsız olan vaxtları da olur.
Amma ümumiyyətlə, tamaşaçının
zövqünü nəzərə almaq lazımdır.
Xəzər.- 2007.- 3 mart.- S. 18.