Bakı Kamera Teatrında Ruh
Və yaxud tərkidünyalıq xilas yönü
yaratmır...
Bakı Kamera Teatrının səhnəsində
bu yaxınlarda nümayiş olunan Kamal Abdullanın "Ruh" tamaşasının
mövzusu tamaşaçıya
mistik bir əhval aşılayır.
Tamaşanın quruluşçu
rejissoru xalq artisti Cənnət Səlimovadır. Rolları
əməkdar artist Gülər Nəbiyeva (Qorxacaq qadın), əməkdar artist Seyidşah Məmmədov
(Tərki Dünya), əməkdar artist Nofəl Vəliyev (Ağ ciyər), əməkdar artist İlqar Cahangirov (Şübhəli Məxluq),
Mətləb Səfərli
(Kimsəsiz), əməkdar
artist Şövqi Hüseynov (Narahat Adam), əməkdar artist Leyli Vəliyeva
(Ruh) ifa edirlər.
Bu vaxta kimi
insanın özünü,
həyatı, dünyanı
dərk etməsi ilə bağlı müxtəlif qənaətlər
olub. Zahirən insan hər şeyə bələd görünsə də, əslində əksər
hallarda qənaətlərində
yanılıb. Mahiyyətcə
dünya həmişə
sirli-sehrli olacaq; inamlı insan üçün ağlında
yaşamın sirri açılır. Amma elə ki, insan
düşüncələrində, qənaətlərində sözün
əsil mənasında
yanlışlığa varır,
o zaman bu,
yanlışlıq ölçüləşir.
Zaman-zaman adamların dünyanı, həyatı,
insanı anlamağa, dərk etməyə olan cəhdləri çox hallarda xəyal səddini aşıb, xülyəviliyə
yuvarlanıb. İnsanın
gerçəkliyi, ilk
növbədə isə
özünü anlaması
bu gün də problem olaraq qalır.
Sözügedən "Ruh"
tamaşasında müəllifin
yanaşmasında problemin
həllində özünəməxsusluq
cəhdi duyulsa da, əslində bu vaxtacan deyilənlərdən
fərqli bir şey görünmür.
Çoxsaylı surətlərin
tərəddüdlü, şübhəli,
özünəinamsız xarakterləri
mahiyyətcə bir adamın xislətinə də sığır: adamlar dünyanın sirrini anlaya bilmədiklərindən dəhşət
içərisindədirlər. Adamlar hər şeyə vaxt tapırlar, amma azca da olsa,
özlərilə məşğul
olmaq, daxili aləmlərinə bələd
olmaq istəmirlər.
Döyüş meydanındakı
ölümdən fərqli
olaraq adi həyatda ölümün
gəlişi əksər
hallarda hiss olunmur. Adamlar şüuraltı olaraq bir gün ölümün
gələcəyini gözləyirlər.
Lakin elə ki, ölüm qəfil gerçəkləşir,
ətrafdakılara onu
anlamaq, qəbul etmək dəhşət olur...
Tamaşa hadisələrin
qeyri-müəyyən
bir məkanda cərəyan etməsilə
başlayır. Sonradan
məlum olur ki, keçmiş məktəb yoldaşları
ötən günləri
xatırlamaq məqsədilə
bir yerə yığışıblar. Ortada
yemək-içmək
məclisi var: gənc adamların hərəsi bir yana dağılışıb.
Otaqda yad, şıdırğı musiqi
səsləndirilir. Qorxacaq
Qadınla Şübhəli
Məxluq yenidən süfrə arxasında əyləşirlər. Qəfildən
Narahat Adam gəlir, stolun üstündəki süfrəni
qab-qacaq qarışıq
yığışdır, Ağciyər bir kəlməylə: "Öldü"-
deyir.
Az qala otaqda həyat donur. Bayaqdan yeyib-içən, həyatın nəşəsindən
sərməst olan adamlar özlərini itirirlər. İndi nə
etsinlər? Amma nə
isə etmək lazımdır. Beyinlərin donması
tamaşaçıda belə
təəssürat yaradır
ki, deyəsən, dünyanın axırı
gəldi. Ölən qadın
ailəlidir. Çoxdandır ki, görüşməyən
tanışlar onun son
məqamda nə vəsiyyət etdiyini bilmək istəyirlər.
Amma artıq gecdir. Hərə bir söz deyir,
aydınlıq yaranmır.
Qorxacaq qadın təklif edir, nə qədər
ki, ölənin ruhu otağı tərk etməyib, onun ruhunu çağırmaq
lazımdır.
Tamaşanın bu məqamından sonra artıq "mediumluq" başlayır. Bu gün Azərbaycanda da "mediumluq" çiçəklənməkdədir. Ruh bir kütlə, "danışan", xəyali
bir varlıq kimi təsəvvür edilir, onu hər
kəsin görmədiyi
haqqında təsəvvürlər
də yaradılır.
Əslində ruh insanı
insan edən bir neçə cəhətin, o cümlədən
inamın, idrakın, mənəviyyatın və
iradənin vəhdətidir.
Nə qədər ki, ruh çağırılmayıb,
onun necə çağırılması üçün
yollar aranır, hətta Narahat Adam ruhu çağırmaq üçün "muşqurmağı"
da təklif edir. Onların içərisində
"bu dünya ilə o dünya arasında əlaqə olmasına" inananlar az deyil.
Bu zaman Tərki Dünya gəlir. O, ətrafdakılardan
fərqli xarakterə malikdir. Hamı ondan ölənin
ruhunu çağırmağı
xahiş edir. Bu məqamda Tərki
Dünyanın hətta
özündən razı
məqamları da qabarır. O, ruhlarla danışmaq imkanının
olmasını sezdirir.
Ətrafındakıları kin-küdurətdən təmizlənməyə çağırır.
Bu ərəfədə surətlərin bir-biri ilə didişmələri,
ittihamları artır.
Adam xislətinə xas biri-birlərinin mənfi cəhətlərini
qabardır, bundan ləzzət alırlar.
Tərki Dünya bildirir ki, bu gün
hamının paxırı
açılacaq. Hamıya məsləhət görür ki, hər kəs ürəyində uşaqlıq
dostunu çağırsın,
uşaqlıq xatirələrini
yada salsın.
Artıq hamı həyəcanlıdır. Tərki
Dünyanın ehtiraslı
çağırışlarından sonra Ruh səhnədə
xəyali varlıq kimi görünür. Onun cisminin tez
ölməsinin səbəbi
məlum olur. Ruh 10 ildir ki,
ruhlar dünyasına həsrət olduğunu deyir, onu əvvəllər
yaşadığı dünyaya
heç nə bağlamadığı qənaətinə
gəlir. Otaqdakıları
ölən qadın axtarıb tapıb. Amma görüş zamanı onların hamısı dünənindən
danışır, bu günləri isə yoxdur. Ölən qadın üçün
"otaqdakıları qorxu
içində qoyub getmək maraqlıdır".
O, bir-bir hər kəsin uşaqlıq xatirəsini yada salır. Bunların içərisində keçmişlərə qayıtmaq
istəməyənlər, bu
günün balaca fərəhlərinin içində
azıb qalanlar daha çoxdur. Əslində onlar keçmişi qorxu qarışıq həyəcanla
xatırlayırlar, həm
də uşaqlıq dövrünü yenidən
yaşadıqca həyatın mənasını
bir azca anlayan kimi görünürlər.
Ruh əlini adamların çiyninə
qoyan kimi onların hamısı uşaqlıq dövrünü
xatırlayır. Narahat Adam
xatırlayır ki, o, uşaq olarkən
atası tez-tez anasını döyürdü.
Buna görə də o, uşaq
vaxtı özünü
öldürmək istəyirmiş.
Atası anasına o qədər zülm edib ki, indiyə qədər də anası atasının qəbrinin üstünə
qorxa-qorxa gedir.
Ağciyərin isə nakam uşaqlıq sevgisi yadına düşür. O, qonşu
qızını dəlicəsinə
sevirmiş. Xatirəli
məqamlar seli onun sifətini işıqlandırır, bayaqkı
ittihamlı, qorxaq əhvalı demək olar, qeybə çəkilir. Kimsəsizin
uşaq həyatı bu birilərinkindən fərqlənir. O, qonşularının
yalnız onlarda televizor varkən evlərinə müti və yaltaq təbəssümlə gəlib
qısıla-qısıla
oturmalarını xatırlayır.
Onu uşaqkən sevindirmək çox asan idi. İndi
isə həmin günlərdən əsər-əlamət yoxdur. Artıq o, xoşbəxt
deyil, bədbəxtin bədbəxtidir. Bayaqdan daim bağıran Şübhəli Məxluq
da bir andaca
yumşalır. Surətlərin
uşaqlıq dünyası
onlar üçün
əslində başqalarının
yaratdığı dünyadır.
Uşaqlar bu dövrü adətən sövqi-təbii yaşayırlar, baxmayaraq ki, bu dövrdə
insanın aqibətində
fitri uşaqlıq hikməti aparıcı olur. Kimsəsizin 3 qəpikliyi sürtüb
20 qəpik adı ilə həyətdəki
qoca qarıya verərək günəbaxan
tumu alması indi ona xəcalətli
gəlir. Onun xatirindən çıxmayan
budur ki, həmin qadın bir dəfə də o pula
baxmırmış: həmişə
çay stəkanını
ağzına kimi tumla doldurub verərmiş.
Beləcə, surətlərin
uşaqlıq xatirələrini
danışması ilə
tamaşa başa çatır. Hamı etiraf etdikdən sonra sanki yüngülləşir.
Qorxacaq Qadın isə ayrıca danışmır. Əslində
o, bayaqdan hamının danışdıqlarında
vardı. Surətlərin
içərisində Ruhla
həsrətli, hərarətli
və cəsarətli
danışan təkcə
Tərki Dünya olur. O, tamaşanın sonunda Ruhla səhnənin
arxasındakı ilğımda
yox olur. Aktyorların hər birinin inadlı, yaradıcı oyunu yadda qalandır.
Tamaşaçı təzadlar
məngənəsinə düşür.
Tərki dünyalıq
ənənəsinin tarixi
qədim olsa da, bu, xilas
yönü yaratmır.
Tərkidünyalıqda insan
özünü müəyyən
səviyyədə təsdiq
etsə də, yenə cəmiyyətdəki
eybəcərliklər qalır,
daha da təkmilləşir.
Həyatın əzabına,
dəhşətinə qarşı
dözüb durmaq, usanmamaq, həyatdakı eybəcərliklərlə döyüşmək,
həyatı insaniliyin
tələbi səviyyəsində
dəyişmək indiki
qədər zərurətə
çevrilməmişdi. Bu
mənada sənətin
qarşısında daha
vacib işlər durur...
Xalq cəbhəsi.- 2007.- 2 mart.- S. 15.