Qaliboğlu E.
Yuğ teatrında Yunus
Əmrə gecəsi...
"Olsun"
adlı tamaşa nümayiş etdirili
Bir neçə gün qabaq "Yuğ" teatrında
"Savalan" qrupunun
iştirakı ilə
"Olsun" adlı
tamaşa gerçəkləşdi.
Düzdür, əslində
bu, tamaşa anlamına gəlmirdi, özləri demişkən,
"bəzmi-ürfan"
idi. Tamaşanın ideya müəllifi Vaqif İbrahimoğlu, quruluşçu rejissoru Rasim Aşindir. Səhnədə ənənəvi
şam vardı: zəif, həzin işığıyla toplaşanları
məclisin əhvalı
üstə daim kökləyirdi. "Savalan"
qrupunun üzvləri
- Novruz Novruzlu, Fəxrəddin Salim, Həlimət Sultan daxilən, ruhən Yunus Əmrə dünyasında idilər.
Onlar əvvəlcə
növbə ilə çıxış edərək
iştirakçılara "Sizlərə salam olsun" dedilər. Ardıcıl olaraq oxumalar həm də şeirlərlə,
yəni Yunus Əmrə ilahilərilə
müşaiyət olundu.
Novruz Novruzlunun səsindəki daxili yetkinlik əhvalının
rəvanlığından xəbər
verirdi. Həmin məqamda onun öz dünyasında olduğunu görmək mümkün idi. Həlimət Sultanın həzin
səsi, vücudunu saran ilahi həyəcan
seli sifətində ifadəsini tapmışdı.
Fəxrəddin Salimin
udda, türk sazında ardıcıl ifaları, arada bir də oxuyanlara
qoşulması, həm
də mövzu ilə bağlı qənaətlərini bildirməsi
ümumiyyətlə, tamaaşaçıların ağlında
müəyyən bir təəssürat yarada bildi: "Sizlərə könlünüzü tanıtmaq
məqsədimizdir. Könlümüzün
səslərini birgə
dinləyəlim"- dedilər.
Tamaşanın əhvalında insanın
həqiqətə doğru
sufiyanə yüksəlişi
vardı. İnsanın
pillə-pillə həqiqətə doğru
yüksəlməsi, sonda
yetməsi, həqiqətində
qərarlaşması Yunus
Əmrə ilahilərinin
timsalında özünün
gözəl ifadəsini
tapırdı. "Savalan"çıların birgə ifaları gözəl bir vəhdət təşkil
etdi: xüsusilə sonda bu, daha
yaxşı alındı.
Tədbir boyunca bir qənaət yenə də təsdiqini tapdı: o şeyi
ki, şeirlə tamaşaçıya çatdırmaq
olmur, onu musiqi bütün halıyla insana çatdırır. Musiqi
insanın ümid səsidir və o, insanın ən ümidsiz çağında belə
onu ayağa qaldırmağa, nəfəs
verməyə qadirdir.
Heç də təsadüfi deyil ki, qədimliyin təsdiqi olan muğamatı sufilər yaradıblar. Muğamat insanın pillə-pillə kamilliyə yüksəlməsini, nəhayət,
kamilliyə yetməsini
dahiyanə şəkildə
insana anladır. Amma təəssüf ki, xanəndələr bu kamilliyi fitrətən
anladıqları dərəcədə
kamilliyi ömürlərində
təsdiq edə bilmirlər. Müəyyən
mənada Qədir Rüstəmovun halında
sufiyanəlik hiss olunmaqdadır...
Tamaşa sanki hücrə əhvalı aşılayırdı. İştirakçıların
da sayı az idi. Adətən
soydaşlarımız sorağı
uzaqlardan gələn,
ehtişam "dozası"
yüksək olan tədbirlərə məmnuniyyətlə
gedirlər. Amma belə tədbirlərə
demək olar, gəlmirlər. Çünki
əksəriyyət çətin
sənətin tamaşaçısı,
dinləyicisi belə olmaq istəmir. Tədbir boyunca Mövlana Cəlaləddin
Rumi dünyasına da müraciət edildi.
Yunus Əmrənin halında, ömründə
zamandan üstünlük
vardı. O, haqqa sevgisində tam, bütöv idi. Onun məşhur -
"Məni məndə demə, məndə deyiləm,
Bir mən vardır,
məndə məndən
içəri"
- beytilə başlayan ilahisi insanın daxili aləminin hüdudsuzluğunu, ilahiliyini,
tükənməzliyini bənzərsiz
səviyyədə bizə
çatdırır. Deməli,
insan təkcə görünəndən ibarət,
yəni ölümlü,
keçici deyilmiş.
Onun imkanlarını ilk təəssüratdaca gerçəkliyə, mövcud
zamana bağlamaq yanlışlıqdır. Yunus
Əmrə şeirlərində
insan ilahi imkanlarını görür,
bilir, əslində görmədiyini görür,
bilmədiyini bilir.
Yeri gəlmişkən, türk-aşıq ədəbiyyatının məşhur
nümayəndələrindən biri olan Yunis
Əmrə 1240-cı
ildə Əskişəhərə
bağlı Sivrihisarın
Sarıkök adlanan kəndində anadan olub. Professor Maarifə Hacıyeva bildirir ki, bu
kənd Porsuq çayının Sakaryaya
töküldüyü yerdədir:
"Hazırda həmin
kənd Yunis Əmrənin adını
daşıyır. Əmrənin
bir neçə şeirindən məlum olur ki, o,
mədrəsə təhsili
alıb. Onun ailə həyatı, anası, atası haqqında ətraflı məlumat zamanımıza
qədər gəlib çatmayıb. Şeirlərində
də bu barədə işarə yoxdur. Bir rəvayətə
görə, iki dəfə evlənib, başqa bir rəvayətə görə
isə mürşidi Tapdıq Əmrənin qızına aşiq olub. Şairin adı, həyatı, məzarı rəvayətlərə
dönüb. Anadolunu gəzən şairin daha sonralar Azərbaycana,
Şama gəlməsi,
Konyada Mevlana Rumi ilə görüşdüyü,
son günlərini Sarıköydə keçirərək
1320-ci ildə həmin
kənddə öldüyü
tədqiqatçılar tərəfindən
yazılmaqdadır. Anadolunun
bir çox yerlərində şairin məzarları olduğu söylənsə də, məzarının Sarıköydə
(indiki Yunis Əmrə bələdiyyəsində)
olduğu artıq qəbul olunub".
M.Hacıyeva bildirir ki, şairin adı Azərbaycanla da bağlıdır:
"Mürşidi Tapdıq
Əmrənin, Yunus Əmrənin Qax rayonunun Oncalı kəndindəki Oğuz məzarlığında qəbirləri
olduğu yazılmaqdadır.
Professor Məşədixanım
Nemət qeyd edir ki, Qax
rayonunun Oncalı kəndində yerləşən
qəbristanlıqdakı Şeyx
Yunus və Hacı Tapdıq baba pirləri yerli əhali tərəfindən müqəddəs
sayılan ziyarətgahlardan
biridir. Yunus Əmrənin ilahiləri əsrləri aşaraq xalqın könlündə,
dərgahlarda, təkkələrdə
yaşayıb və yaşamaqdadır. Onun bir çox əsərləri ölümündən
sonra yazıya alınıb. Şairin ölümündən 118 il
sonra onun divanı Mahmud Mustafa Bin Xan
tərəfindən yazdırılıb.
Bu divanda onun xeyli şeiri
var. Sonradan professor Fuad Köprülü və professor Abdulbakı Gölpınarlı bu divanı nəşr etdirmişlər".
Yunis Əmrənin əfsanəyə dönmüş
həyatı haqqında
danışan M.Hacıyeva
daha sonra deyir ki, onun
şeirlərinin sayı
haqqında bir neçə rəvayət
var. Bir rəvayətə görə,
onun 3 min şeiri var imiş: "Bir divan halında toplanmış bu şeirlər Molla Qasım adlı bir xocanın əlinə keçir. Molla Qasım şeirləri oxuyur, şəriətə uyğun
görmədiklərini yandırırmış.
Min dənə şeir yandırdıqdan sonra usandığı üçün minini də suya atmağa
başlayır. Üçüncü
minə başlayınca
aşağıdakı beytlə
qarşılaşır:
Dərviş Yunus, bu sözü əyri-buyru söyləmə,
Səni sığaya çəkən Molla Qasım gəlir.
Bu beyti oxuyar-oxumaz
Molla Qasım Yunus Əmrənin ərənlərdən olduğuna
və kəramətinə
inanır, divanı öpüb başına qoyur. Amma artıq
gec idi. Çünki onun əlində cəmi min şeir qalmışdı".
Tanınmış Azərbaycan
ədəbiyyatşünası Salman Mümtaz hələ 1929-cu ildə yazdığı bir məqalədə Yunus Əmrə və Həsənoğlunun müasiri
olan Molla Qasımın 13-cü əsrdə
yaşamış Azərbaycan
şairi olduğunu qeyd edib: "Molla Qasımdan ədəbiyyatımıza iki
təcnis və bir şeir yadigar
qaldığını yazan
Mümtaz bu şeirlərin birinə Yunis Əmrənin nəzirə yazdığını
da qeyd edib,
Molla Qasımın və Yunus Əmrənin
şeirlərini məqalədə
nümunə olaraq göstərib. Hazırda
Yunus Əmrənin elm aləminə iki əsəri məlumdur. Bunlardan biri bütün şeirlərindən ibarət
divanın, digəri isə "Öyüdlər
kitabı" adlı
əsəridir. Bu əsər 573 beytlik məsnəvi olmaqla şairin görüşlərini
əks etdirən nəsihətlərdir".
1957-ci ilin mayından başlayaraq Türkiyənin
Əskişəhər adlı
şəhərində "Uluslararası Mədəniyyət
və Sənət həftəsi" adlı
Yunus Əmrəni anma proqramları keçirilir. YUNESKO-nun qərarı ilə 1991-ci
il bütün dünyada Yunus Əmrə ili elan olunub.
Tədqiqatçının fikrincə,
təsəvvüf yoluna
qədəm qoymuş
Yunus Əmrə türk-xalq ədəbiyyatının,
türk düşüncə
və təkkə (təsəvvüf) ədəbiyyatının
ilk böyük şairidir: "Təsəvvüfə
görə, kainatın
tamamı Tanrının
təcəllisidir. Bu inancla ikilik ortadan götürülür,
yaradan ilə yaradılan birləşmiş
olur. Kamil insan Tanrıya qovuşmaq, onun varlığında olmaq istəyir ki, buna "vəhdəti-vücud" deyilir".
Xalq cəbhəsi.- 2007.- 15 mart.- S. 15.