Məhərrəmova Təranə
Heykəl ömrü qazanan sənətkar
Fuad Əbdülrəhmanovun
gördüklərindən heyrətlənmək
bacarığı ona başqalarını
təəccübləndirəcək əsərlər
yaratmağa imkan verirdi
...İnsan dünyaya
göz açır və elə lap körpəcə
çağlarından səs və rənglərin sehrinə
düşür. Uşaqlıq
çağının qəribə istək və
maraqlarının susmaq bilməyən əks-sədası
sonralar rəssamlığı özünə peşə
seçmiş sənət adamlarının
yaradıcılığında, deyək ki, bunlardan bir
çoxlarının bədii axtarışlarında
ömürlük yaşanır. Rəssamın lazım
gələndə hətta ən doğma adamlarının,
ailə üzvlərinin belə üzünə bağlı
bir dünyası olur. O, bəzən heç kəsə
həmin dünyanın qapısını açıb
içəri daxil olmağa, bu dünyanın sehr və
möcüzələri, ağrı-acısıyla, sevinc
və əzablarıyla tanış olmağa da icazə vermir.
Ancaq zaman yetişir, bu qapalı dünyanın
sirlərindən az da olsa hər kəs agah olur.
11 may doğum günü
ərəfəsində görkəmli heykəltaraş Fuad
Əbdülrəhmanov haqqında yazı hazırlamaq
istərkən ilk qapısını döydüyümüz
Rəssamlar İttifaqı oldu. Orada: "Bircə
qızından başqa heç kəsi yoxdur, o da bu
şəhərdə yaşamır. Onu tanıyan yaşlı
nəsildən də heç kəs sağ deyil" -
cavabından başqa heç nə eşitmədik. Fuad Əbdülrəhmanovun
Rəşid Behbudov küçəsindəki binaya vurulmuş
xatirə barelyefindən görkəmli rəssamın
vaxtilə burada yaşadığını bilmək olur. Ancaq
bu bilgi hələ onun haqqında bütün məlumat
demək deyil. Hal-hazırda həmin həyətdə
yaşayan və qapılarını bərk-bərk
bağlayan qonşular da vaxtilə belə bir görkəmli
insanla çiyin-çiyinə yaşadıqlarından
xəbərsizdirlər.
Təəssüf ki, üz tutduğumuz Dövlət
İncəsənət və Ədəbiyyat Arxivində
də görkəmli rəssamın abidələrinin
siyahısından başqa heç nə təqdim
etmədilər. Ancaq yaxşı insanlara və onların
yaddaşına minnətdar olmaq lazımdır. Yaxşı
ki, R.Mustafayev adına İncəsənət Muzeyinin
əməkdaşı Elmira Qasımova köməyini
əsirgəmədi.
Heç şübhəsiz, görkəmli
heykəltəraş sağ olsaydı, bəlkə də
ötən günlərinin əlçatmaz xatirələrini
özü çözələyər, uşaqlıq
dünyasına rənglərin sirrinin hakim kəsildiyi vaxtlara
bizi özü səyahətə aparardı.
Dünyanı bəzəyən
heykəllər
Azərbaycanın qədim və füsunkar
guşəsi olan Şəkidə doğulmuşdu.
Yaşıllığa qərq olan, hər tərəfdən
möhtəşəm dağlarla əhatə olunmuş
şəhərin gözəlliyi onu uşaqlıqdan heyran
etmişdi. Onu yaradıcılığa da aludə olduğu bu
gözəlliklər sövq etmişdi. Fuadın yaşadığı
otaq hələ o zaman saxsıdan düzəldilmiş insan
və heyvan fiqurları ilə bəzədilmişdi. İlk
ustadı da şəhərdə yeganə rəssam olan
məktəbin rəsm müəllimi Perov olmuşdu. Onun
rəssamlığa marağını görən Perov
valideynlərinə məsləhət görür ki, Fuadı
incəsənət məktəbinə qoysunlar. 1929-cu ildə
onların ailəsi Bakıya köçür. Fuad
Rəssamlıq Texnikumuna daxil olur. Hələ o zaman texnikumda
heykəltəraşlıq şöbəsi açılmamışdı.
Texnikumun rəhbəri də görkəmli rəssam Əzim
Əzimzadə idi. Dahi rəssam qızğın
peşəkarlığa aludə olanlara təkan verirdi. O, hündürboylu, qarayanız oğlanın
dərslikdən əlavə, yapma modellərlə
məşğul olduğunu görürdü.
Ənənəvi tələbə hesabat sərgilərində
Fuadın etüd və rəsmlərindən başqa,
kiçik heykəltəraşlıq kompozisiyaları və
portretlərinə rast gəlmək olurdu. O,
klassiklərin əsərlərinə hörmətdən
əlavə, naturadan işləməyi sevirdi.
Etimadı doğruldan
tələbələrə ölkənin Rəssamlıq
İnstitutuna daxil olmağa zəmanət verirdilər. Fuad da öz təhsilini Leninqradda davam etdirməyi
arzulayırdı. Amma atasının ölümü onun bu
arzusunu müəyyən vaxta təxirə saldı. Texnikumu
müvəffəqiyyətlə bitirən gənc
müstəqil heykəltəraşlıq portretlərini
işləməyə başlayır. Bir il
ərzində o, Azərbaycanın görkəmli
incəsənət xadimlərinin silsilə portretlərini
yaradır. Nəhayət, arzusunu reallaşdıraraq Leninqrad
Rəssamlıq İnstitutunun heykəltaraşlıq
fakültəsinə daxil olan gəncin həyatında yeni
mərhələ başlayır. Hər şeydən
əvvəl Leninqrad mühiti onun
dünyagörüşünü formalaşdırır. O,
vaxtının çoxunu Ermitayda və Roma portretləri
muzeyində keçirir.
Təhsil illərində gənc rəssam
doğma Aərbaycanla əlaqəsini itirmir, tez-tez
respublikanın rayonlarına gedir.
Əzmkarlığı, gördüyü
hər xırda şeyə qeyri-adi marağı onu
dövrünün ən görkəmli
heykəltaraşlarından birinə çevirir. Adı
Azərbaycan heykəltaraşlığının bünövrəsini
qoyanlardan biri kimi tarixə düşür.
İlk uğur onu çox erkən haqlayır.
1939-cu ildə Azərbaycan hökumətinin qərarı
ilə Bakı şəhərində dahi Nizaminin abidəsinin
qoyulması üçün açıq və qapalı
müsabiqə elan olunur. Monument Nizami muzeyinin
qarşısındakı meydanda qoyulmalı idi.
Müsabiqədə məşhur sovet heykəltaraşları
iştirak edirdi. Onlar hamısı xalqın
təsəvvüründə olan şairin əsl
obrazını yaratmaq çətinliyi ilə
üz-üzə qalmışdılar. Qapalı
müsabiqəyə K.Motovilov, A.Sarksyan, P.Sabsay,
F.Əbdülrəhmanov, C.Qaryağdı və L.İlin
cəlb olunmuşdu. Yürinin, tamaşaçıların, o
cümlədən heykəltaraş və arxitektorların
diqqətini Fuad Əbdülrəhmanovun layihəsi cəlb
eləyir. Onun layihəsində dahi şairin obrazı daha
canlı idi. Bu monomental abidənin yaradılmasına
görə heykəltaraş 1948-ci ildə SSRİ
Dövlət mükafatına layiq görülür. Bir il sonra abidənin Bakıda təntənəli
açılışı keçirilir. Şəhərin
ən məşhur yerində ucalan abidənin
qarşısından çətin ki, Bakıda yaşayan
və bu şəhərə yolu düşən bir kəs
keçməyə. Və yəqin ki, çoxları da Bakının
ikinci rəmzinə çevrilən bu
möhtəşəm abidənin müəllifinin
kimliyindən xəbərsizdir. Eləcə də dahi
şairin Gəncəni bəzəyən abidəsinin də
müəllifi Fuad Əbdülrəhmanovdur.
1957-ci ilin iyulunda fars-tacik klassik poeziyasının
görkəmli nümayəndəsi Rudəkinin heykəlini
yaratmaq üçün Tacikistan SSR Nazirlər Soveti
müsabiqə elan edir. Abidə Düşənbənin
mərkəzi meydanlarından birində qoyulmalı idi.
Müsabiqəyə təxminən 115 layihə təqdim
olunur. Komissiya üzvləri yekdilliklə
F.Əbdülrəhmanovun layihəsini bəyənir.
1964-cü ildə monumentin Düşənbədə
təntənəli açılışı keçirilir.
İki il sonra isə F.Əbdülrəhmanov bu abidəyə
görə SSRİ Rəssamlar Akademiyasının
qızıl medalına layiq görülür.
Müvəffəqiyyət onu heç vaxt
tərk eləmir. 1956-cı ildə Əbu Əli ibn
Sinanın abidəsini yaratmaq üçün ümumittifaq
müsabiqəsində iştirak edən
F.Əbdülrəhmanov Buxarada layihəyə görə I
mükafat alır. 1975-ci ildə onun yaratdığı
möhtəşəm abidə Buxarada qoyulur.
Şairlər və zamanların
görüşü
Görkəmli rus şairi N.Tixinov
yazırdı:
- Azərbaycanda, şairlər
ölkəsində, Nizaminin, Xəqaninin, Vaqifin bir an da
xalqın dilindən düşmədiyi bir ölkədə
ürəkləri fəth eləmək çox çətindir.
Səməd Vurğunun abidəsi bütün
ağrıları və xalqın inqilabi yollarının
çətinliyini özündə əks etdirib. Bu gün
mənim üçün düşünmək xoşdur ki,
şəhərin vağzalətrafı meydanında
yüksələn postamentdə bizim dostumuz - Səməd
Vurğunun qranit heykəli qoyulub. Bu abidəni də, dahi
Nizaminin Bakıdakı heykəlinin də müəllifi Fuad
Əbdülrəhmanovdur. Şairlər və zamanlar belə
görüşür".
Respublikanın Xalq rəssamı Mikayıl
Abdullayev Fuad Əbdülrəhmanovla yaxın dost olduğundan
danışırdı:
- Biz uşaqlıq dostu olmuşuq. Baxmayaraq ki,
o, yaşca 6 il məndən böyük idi. Amma
özümü həmişə ona həmyaş hiss
eləmişdim. Bizi daha çox birləşdirən
sənət sevgisi idi. O, həmişə iclaslarda durub
məni tərifləyər, istedadımı yüksək
qiymətləndirərdi. Qəlbi açıq, gözü-könlü
tox adam idi. Yadımdadır ki, tez-tez Karqanov
küçəsinin (indiki Rəsul Rza) tinindəki restorana
yığışardıq. Böyükağa
Mirzəzadə, Cəlal Qaryağdı da bizim
məclislərdə olardı. Sonralar Cəlalla Fuad
küsüşmüşdü. Zarafata salıb onları
barışdırardıq. İkisi də böyük
sənətkar idi.
Fuad Əbdülrəhmanovu tanıyanların
hamısı ömrü boyunca onun
bütövlüyünün şahidi olublar. Yaxşı mənada
ona həmişə qibtə ediblər. Qibtə
eləyiblər ki, kəsdiyi çörək belə
məqamında sözünü kəsməyib, əksinə,
harada kəsməsindən asılı olmayaraq,
çörək ona nahaqqı kəsmək haqqı verib. O,
nə edibsə, bütövlüyü, kamilliyi ilə edib,
öyülmək üçün etməyib.
Bu gün Fuad Əbdülrəhmanovun adı
minbir zəhmətlə yaratdığı,
şəhərimizi bəzəyən möhtəşəm
abidələrlə qarşılaşanda yada düşür.
Bakının ən hündür və
müqəddəs yerində ucalan, iki dəfə Sovet
İttifaqı Qəhrəmanı Həzi Aslanovun, dahi şair
Nizami Gəncəvinin, "Azad qadın" heykəlinin,
vağzalətrafı parkda Xalq şairi Səməd
Vurğunun, Sovet İttifaqı Qəhrəmanı Mehdi
Hüseynzadənin qranit, əzəmətli
abidələrini görəndə onun adı yada
düşür. Bu heykəllər təkcə ölkəmizi
deyil, Buxaranı, Ulan-Batoru və başqa
şəhərləri bəzəyir.
Haqq dünyanın yolçusu
Gördüklərindən
heyrətlənmək bacarığı ona
başqalarını təəccübləndirəcək
əsərlər yaratmağa imkan verirdi. Mircəfər
Bağırov Azərbaycanın ilk milli
heykəltaraşını çox bəyənir,
abidələrinin açılışında
şəxsən özü iştirak edirdi.
Sənətkarlığı da, uzun ömrü də ona
özünü rəssamlığın bir çox
sahələrində sınamağa imkan vermişdi. Bu yorulmaz
sənətkarın büst, portret və barelyeflərinin
sayı yüzlərlədir. Bütün
elədiklərindən razı qaldığını
söyləmək çətindir. Ancaq əsərlərinin
hamısını çox sevirdi. Həmişə
deyərmiş ki, hər bir yaradıcı adamın ruhuna
uyğun, sevərək yaratdığı əsərləri
olur. Ancaq ayırmaq çətindir ki, mən
əsərlərimin hansını daha çox sevirəm.
O, sözün həqiqi mənasında
xoşbəxt sənətkar idi. Ancaq taleyin qəribə
təzadı onun alnına yazılmışdı və bu
qismətə heyifislənməmək olmur.
Yaratdığı abidələri Şimaldan-Cənuba,
Şərqdən-Qərbədək ölkələri
bəzəyən sənətkarın Fəxri Xiyabandakı
qəbrinin üstü adına layiq götürülməyib.
Qızı Gülya xanım (deyilənlərə
görə, o, insanlardan küsdükdən sonra Tbilisidə
rahibə qadınların monastrına sığınıb)
əlində sənədlər çox qapılar
döyüb. Hansı ki, məğrur atası şəxsi
xahişi üçün heç kəsə ağız
açmamışdı. Sağlığında təkcə
şöhrəti ən yüksək səviyyədə
qapıların qarşısında açılması
üçün kifayət idi ona. Gülya xanım isə
məcburən atasının bu vəsiyyətini elə
atasının ruhunun xətrinə unudaraq ona
qədir-qiymət arayıb. F.Əbdülrəhmanovun
vaxtı ilə möhtəşəm heykəllər
yaratdığı emalatxanasının adını
daşıyan muzeyə çevrilməsi haqqında (bu
barədə hər hansı qərarın
olub-olmadığını deyə bilmərəm, hər
halda emalatxanaları qonşu olan C.Qaryağdının
həyat yoldaşı Firəngiz xanım belə söyləyir - T.M.) göstəriş
nəticəsiz qalıb. Onun emalatxanası başqa bir
heykəltaraşa verilib. Gülya xanım
vəzifəlilərdən mərhəmət ummağın
faydasız olduğunu görərək yenidən öz
monastrına üz tutub.
F.Əbdülrəhmanov haqq
dünyasındadır. O, özünün təkrarolunmaz
həyatı ilə tunc, mərmər, qranit, insan
dühasının bütün gözəlliklərinin hopduğu
abidələrdə yaşayır. Hansı ki, zamanın
sərt küləkləri onlara heç bir zərər
yetirə bilməz. Əlinin və qəlbinin hərarətini
yaşadan heykəlləri onun ömrünə də
əbədilik ömür calayıb.
Kaspi.-2007.-11
may.-S.16.