Məhərrəmova T.
Həmişəyaşar
mahnıların müəllifi
O həm də
qayğıkeş insan, sözün mütləq anlamında
böyük vətənpərvər idi
1984-cü ilin mayında Ulyanovsk
şəhərinin konsert salonlarının birində
"Gənclik simfoniyası" səslənirdi. Bu,
Azərbaycanın tanınmış bəstəkarı Rauf
Hacıyevin böyük rus şəhərində
müəllif konserti idi. Yaxşı musiqi sərhəd
tanımır və bəstəkarın 40 illik
yaradıcılıq hesabatı bunu bir daha sübut edirdi.
Nə zaman ki, işıqlar yanıb alqışlar salonu
titrətdi, yaşlı bir qadın bəstəkara
yaxınlaşaraq insan qəlbini əsir edən xoş
musiqiyə görə ona təşəkkür etdi.
Adını belə bilmədiyi sadə rus qadınının
minnətdarlığı bəstəkar Rauf Hacıyev
üçün ən böyük mükafat idi.
Gələcəyin görkəmli
bəstəkarı
XX əsrin 20-ci illəri Azərbaycan
xalqının həyatında inqilablar dövrü idi. Xarici
kapitalın Bakıya axışdığı, xalqı
aclıq və savadsızlıq girdabında boğmaq
istədiyi həmin dövrdə Azərbaycanda da inqilabi dəyişiklik
baş verdi. Mütərrəqi ziyalılar nəsli yetişir
və bütün qüvvələrini xalqın
savadlanmasına sərf edirdilər. Bu ziyalılar arasında
Qərib Soltan Məlikova - Zərdabi də var idi. Məlikovlar
ailəsi Azərbaycanın maarifçilik
hərəkatında yeni bir səhifə idi. Həsən
bəy və həyat yoldaşı Hənifə
xanımın açdığı ev pansionunda ilk
dəfə olaraq Azərbaycan uşaqları Azərbaycan və
rus klassiklərinin - Füzulinin, Vaqifin, Nizaminin, eləcə
də Puşkinin, Lermontovun, Qoqolun əsərlərini
mütaliə edirdilər. Məlikovların evində
həmişə musiqi səslənərdi. Burada rus və
Azərbaycan mahnılarını çox sevirdilər. Məlikovların maarifpərvər ruhunun
davamçısı olan qızları - respublikanın
Əməkdar müəllimi Qərib Soltan özünün
bütün həyatını bu müqəddəs
işə - azərbaycanlı balalarının
savadlanmasına və yetişməkdə olan nəslin
tərbiyəsinə həsr etmişdi.
Uşaqlığı bu pansionda
keçmiş Rauf Hacıyevin şəxsiyyət kimi
formalaşmasında təəccüblü heç nə yox
idi. Bəstəkarın musiqi
yaradıcılığı haqqında danışanda ilk
növbədə sözsüz ki, onun böyüdüyü
mühitin xüsusiyyətlərini, onun tərbiyəsində
əsas rol oynayan ailənin ümumi atmosferini
aydınlaşdırmağa cəhd edirlər.
Bəstəkar böyüyüb tərbiyə
aldığı evdə sonralar görkəmli
ədəbiyyat, incəsənət və musiqi xadimlərini
gördüyünü xatırlayacaqdı. Onun musiqi
qabiliyyətinin formalaşmasında Üzeyir bəy və onun
qardaşı, bəstəkar Zülfüqar Hacıbəyovun,
istedadlı musiqiçi, diriyor Mark Çernyaxovski və Niyazinin xidmətləri
danılmazdır.
R.Hacıyev sonralar yazacaqdı:
"Üzeyir Hacıbəyov... Bu ad mənim
şüuruma lap erkən yaşlarımda həkk olub.
Həyatımı musiqi ilə bağlamamışdan
əvvəl, evimizdə adı həmişə xüsusi
ehtiramla çəkilən xeyirxah və müdrik insan
mənimçün sirli-sehrli bir aləm idi. Onun
haqqında ilk təəssürat məndə Qərib
Soltanın danışdığı əhvalatlar
sayəsində formalaşmışdı. O, xüsusi
qürur hissi və məhəbbətlə Üzeyir bəyin
onların evində olmasından, atası Həsən bəy
Zərdabini necə sevməsindən, pansionda bir neçə
vaxt musiqi dərsi keçməsindən
danışardı. Bu evdə Üzeyir bəyin boş
vaxtlarında çaldığı heyranedici, hamının
sevdiyi musiqisi eşidilərdi".
Sonralar Rauf Hacıyevin evində iki qiymətli
əmanət qorunacaqdı: Üzeyir bəyin şirmayı
dillərində "Arşın mal alan"ı
yazdığı pianino və Hənifə xanıma öz
əliylə yazıb bağışladığı
fotoşəkli.
Rauf Hacıyevdə musiqiyə həvəs
belə oyanmışdı. Tez-tez evlərində eşitdiyi
musiqinin gözəlliyi onu öz əsirinə
çevirmişdi. Sözsüz ki, musiqi qabiliyyəti
uşağa atası Soltandan keçmişdi. O, qeyri-adi musiqi
adamı idi. Gözəl tar çalardı. Bir neçə
vaxt görkəmli tarzən Qurban Pirimovun şagirdi də
olmuşdu.
4 yaşlı bəstəkar
Qərib Soltanın şahidliyi ilə Rauf ilk
melodiyasını artıq 4 yaşında
bəstələməyə başlamışdı. Təbii
ki, onda hələ not yaza bilmirdi və bu işdə
ailənin dostu, diriyor Mark Çernyaxovski onun
köməyinə çatmışdı. Uşağın
maraq və qabiliyyətini görən diriyor onun musiqi inkişafını diqqətlə
izləməyə başlamışdı. M.Çernyaxovski
özünün yubiley konsertində balaca Raufun ilk
çıxışını təşkil eləmişdi.
Üzeyir bəy onun yazdıqlarını görəndən
sonra: "Bu uşaqda bəstəkarlıq vergisi var"
demiş və onunla tanış olmaq istəmişdi. Balaca
bəstəkar bu "imtahana" böyük həyəcanla
getmiş və ömrünün sonunadək şirin bir
xatirətək yaddaşında saxlamışdı.
Qızı Nanə xanım danışır
ki, Rauf Hacıyevin yaradıcılığını
müharibə müvəqqəti yarıda qoyur: 1942-ci
ildə Qafqazın müdafiəsinə qalxan 402-ci
atıcı diviziyasının sıralarında
döyüşə yollanır. Ara verməyən
döyüşlər onu Mozdok istiqamətinə aparıb
çıxarmışdı. Belə qızğın
döyüşlərin birində o yaralanır. Hospitalda
müalicə olunduqdan sonra DİN-in hərbi hissəsində
estrada ansamblına rəhbərlik edir. Respublikanın
rayonlarında, hərbi hissələrdə, hospitallarda
çıxış edərək əsgərlərdə
vətənpərvərlik hissinin, döyüş əzminin
yüksəlməsinə çalışır.
R.Hacıyev Moskva Konservatoriyasındakı
təhsilini ailə şəraitinə görə
yarımçıq qoyub Bakıya qayıdanda artıq
Üzeyir bəy həyatda yox idi. Ancaq onun adını
daşıyan konservatoriyada dahi bəstəkarın musiqisinin
ölməz ruhu hökmranlıq edirdi. Xeyirxah
Üzeyir gülüşü onunla vaxtilə təmasda
olanların hamısının çöhrəsini
işıqlandırmışdı. Rauf da dərk
eləmişdi ki, "pis adamlar heç vaxt yaxşı musiqi
yaza bilməzlər, çünki yaxşı musiqi xeyirxah olmalı,
insanlara xoşbəxtlik, sevinc gətirməlidir".
Rauf Hacıyevin bəxti gətirir. O,
Azərbaycan bəstəkar musiqisinin ənənələrini
layiqincə yaşayan Qara Qarayevin tələbəsi olur.
Görkəmli bəstəkar tələbələri
qarşısında D.Şestakoviçin heyranedici
dünyasını açır.
Tələbəlik illərində gənc
bəstəkar iri vokal instrumental əsərlər silsiləsi
yaradır. Böyük Niyazi ilə birgə "Kolxoz
səhəri"ni yazır. Q.Qarayev tələbəsində
qeyri-adi bəstəkar- simfonist vergisini görərək, ona
əvvəlcə skripka üçün əsər, daha sonra
simfoniya yazmağı təklif edir. Bu iki partitura
bəstəkarın tələbəlik dövründəki
yaradıcılığını bəzəyir.
Azərbaycan bəstəkarlarının
qurultayının keçirildiyi günlərdə Bakıda
qonaq olan D.Şestakoviç qurultay salonunda R.Hacıyevin
"Gənclik simfoniyası"nı dinləyərək
çox bəyənir və öz
çıxışında müəllifin böyük
istedad sahibi olduğunu xüsusi qeyd edir. Sonralar gənc bəstəkar
D.Şestakoviçlə Q.Qarayevin evində qonaq olduğu
günü ömrünün sonunadək unutmayacaqdı:
"Həmin gecə musiqi haqqında çox danışdıq.
Nə zaman ki, söhbət musiqidən gedirdi, o, sözün
həqiqi mənasında alışıb-yanır, ondan
"yaradıcılıq qığılcımları"
çıxırdı".
Həmin gecə D.Şestakoviç
özünün 5-ci simfoniyasını qeyri-adi tərzdə
çaldı. Gənc bəstəkar onun hədsiz
sadəliyindən heyran olmuşdu. Ömrü boyu unutmayacağı
həmin gün gənc bəstəkar çox qiymətli
hədiyyələr aldı. D.Şestakoviç 8-ci
simfoniyasının, Q.Qarayev isə "Alban rapsodiyası"nın partiturasını
üstündə avtoqrafla ona bağışladılar.
R.Hacıyev mahnı da yazmışdı,
simfoniya da, süita da. Ancaq operettaları onun yaradıcılığının
əsas qolunu təşkil edirdi. 60-cı illərdə
"Romeo-mənim qonşumdur", "Quba-
məhəbbətim mənim",
"Təbəssümünü gizlətmə", "Yol
ayrıcı" bəstəkarın
yaradıcılığında yeni yanr idi. Bu
əsərlərdən beşi Moskvada Opera Teatrının
səhnəsində qoyulmuşdu. Bu teatr R.Hacıyevi
qarşılamaq üçün qapılarını geniş
açmışdı. Həmin teatrda əsərlərinin
səhnəyə qoyulmasına görə o, rekordçu idi
və sayca Kalman, Leqar, Offenbax kimi görkəmli
bəstəkarlarla rəqabət apara bilərdi. Eləcə
də balet yanrında onun xidmətləri böyükdür.
Nanə xanım atasını işgüzar,
qayğıkeş və səmimi bir insan kimi
xatırlayır:
- Rauf Hacıyev mədəniyyət naziri
vəzifəsində işləyərkən çox
işlər görmüşdü. O, xor kopellasının,
rəqs ansamblının, Mahnı Teatrının, Xalça
Muzeyinin təşkilində mühüm rol oynamışdı.
İlk dəfə olaraq Opera və Balet Teatrının
xoreoqrafik truppasını
beynəlxalq rəqs festifalına aparmağa
müvəffəq olmuşdu. Sadəcə
təəccübləndirici idi ki, bir-birinin ardınca,
belə gərgin şəraitdə onun gözəl
əsərləri yaranırdı. Onun mahnıları
respublikanın sərhədlərini aşır, bütün
ölkəni, hətta planeti dolaşırdı. R.Hacıyevin
musiqisinə minnətdar olmaq lazım idi ki, Azərbaycanı
dünyaya tanıdırdı. O mahnıları
böyük müğənni Rəşid Behbudov oxuyurdu.
"Mənim Azərbaycanım", "Sevgilim",
"Bahar gəlir" kimi parlaq əsərləri
Azərbaycan mahnı klassikasının qızıl fonduna
daxil olmuşdur. Və beləcə, 150-dən artıq
mahnısı vardı. O, Azərbaycan estrada musiqisinin
əsasını qoyanlardan biri idi.
Ailədə ata
kimi çox mehriban idi. O, bizə həm dost, həm qardaş idi.
Bircə dəfə də onun acıqlı
səsini eşitməmişdik. O, bizimlə
gözləri ilə danışırdı. Biz
yalnız onda səhvimizi başa düşürdük. Anam İradə xanım evdar qadın olsa da,
hamımızı o idarə edirdi. Atamın
ona münasibəti çox səmimi idi. Bircə
dəfə də onunla kobud danışdığını
görməmişdik. Atam çox xeyirxah
insan idi. Xüsusən gənclərə
onun diqqəti böyük idi. O, qonaqpərvər
olduğundan evimiz hər gün adamla dolu olardı. Kimlər gəlməzdi bizə? T.Quliyev,
C.Hacıyev, F.Əmirov, Niyazi, S.Ələsgərov,
C.Cahangirov, R.Muradova, T.Bakıxanov, V.Adıgözəlov və
neçə-neçə görkəmli insan süfrəmizin
qonağı olardı. Atam heç
kəsin paxıllığını çəkməzdi.
Həmişə bizə deyərdi ki, sizə kim
pislik eləsə, əvəzində yaxşılıq edin,
çünki yaxşılıq yadda qalır. Anam
da onun kimi idi. Onlar mənim arxam,
dayağım idilər. Onları
itirəndən sonra elə bil söykəndiyim dağı
itirmişəm. Sənət yolumuzun
müəyyənləşməsinə görə də
atama minnətdaram. Mən bəstəkar
olmasam da, musiqi müəllimliyini seçdim. O, buna
çox şad idi. Qardaşım Fuad və
yoldaşı Zəminə bəstəkardırlar. Hazırda Türkiyədə yaşayırlar.
Onların 40-a yaxın əsəri, o cümlədən
hazırladıqları "Arşın mal alan"
Türkiyədə səhnəyə qoyulub. Finlandiyada
yaşayan bacım və qızı da musiqiçidirlər.
Onlar R.Hacıyevin adını
ləyaqətlə yaşadır, onun musiqi
ənənəsini davam etdirirlər.
Ömrünün axırlarında
R.Hacıyev ağır xəstələndi. Dünyasını
dəyişəndə sənət və
şəxsiyyətlərinə pərəstiş etdiyi
Üzeyir bəy, M.Maqomayev, Q.Qarayev, F.Əmirov, Niyazi kimi
görkəmli bəstəkarların yanında dəfn olundu.
İndi də
böyük bəstəkarın mahnıları dillər
əzbəridir. Neçə illər
ötsə də, o mahnılar
həmişəyaşarıdır. O mahnıları
dinlədikcə istər-istəməz
düşünürsən ki, doğrudan da əsl
sənəti yaradanlar dünyadan köçsələr
də, xalq üçün qoyduqları əmanət toxunulmaz
qalır.
Kaspi.-2007.-15 may.-S.16.