Turanə
Səhnə
əvvəlki müqəddəsliyini itirib
Nazim Ağayev: Azərbaycan
incəsənətində iki gözəl kişi olub, Xan
Şuşinski və Haşım Kələntərli
Nazim Ağayev
35 ildir ki, öz gözəl səsi ilə Azərbaycan xalq
mahnılarını ifa edir. Özünün
bəstələri də ölümsüzlük
vəsiqəsi qazanıb. Bu gün dillər əzbəri olan
“Ay lolu”, “Mixək əkdim ləyəndə” və bir
çox sevilən mahnılar onun ifasından
keçərək elləri dolaşır. Sovet dövründə
SSRİ-ni qarış-qarış gəzən, Uzaq
Şərq, Orta Asiya, Macarıstan, Polşa, Vyetnam, Malta,
Bombey, Misir, İraq kimi ölkələrdə
səfərdə olan müğənni bu gün bir
qədər arxa planda qalıb. Deyir, hamısı
ifaçıların çoxluğundan və bu çoxluğun
dinləyici zövqünü korlamasındandır. Yoxsa,
illər nə karədir ki, səsinin şuxluğunu,
gözəlliyini bir zərrə itirməyən
müğənninin qabağında at oynatsın. Bir ifası
ilə hansı müğənnini istəsə mat edə
bilər. Nə olsun ki, bu gün iki mahnını canlı
olaraq dalbadal oxuya bilməyənlər fəxri adlara
sahibləniblər, geninə-boluna efirləri zəbt
ediblər, Nazim Ağayevsə gözdən-könüldən
iraq düşüb.
- Repressiyaya
məruz qalmış ailə olmuşuq. Atam partiyadan
kənarlaşdırılanda görüb tikan üzü
tozludu, onu da tutub ya güllələyəcəklər, ya
basacaqlar Sibirə, bizi götürüb qaçıb
anamın yurduna- Lənkərana. Mən orta məktəbi
bitirib yenidən Bakıya qayıtmışam.
Üç il teleradionun xorunda solist
işləmişəm. Xorda işləmək
üçün təhsil lazım idi. Ora seçmə
ifaçıları yığırdılar. Sonra məni müsabiqə
yolu ilə Filarmoniyaya dəvət ediblər. 1962-ci ildə
Dövlət Teatr İnstitutuna daxil olmuşam.
Ümumiyyətlə, ora savad institutudur. Teatr İnstitutunun o
vaxtlar 200 tələbəsi var idi. Hamısı biri-birini
tanıyırdı. O vaxt kurslar qarışıq idi. Bimlə
bərabər Arif Babayev, Şəfiqə Məmmədova
oxuyurdu.
- Necə
olub ki, eyni kursda həm də muğam ifaçıları
təhsil alırdı.
- Kursumuz musiqili-komediya fakültəsinin birinci
buraxılışı olub. Biz 5 il ərzində Soltan
Dadaşovun tələbələri olmuşuq.
Azərbaycanda musiqili tamaşaların iki rejissoru
olub. Şəmsi Bədəlbəyli və Soltan Dadaşov.
Onlar bizim böyük sənətkarlarımızdır. “Leyli
və Məcnun”, “Əsli və Kərəm”, “Qız
qalası” and yerlərimiz olan əsərlərə
quruluş veriblər. Bizdən o biri kurslarda Şahmar,
Həsən Əbluc, Səfurə İbrahimova
oxuyub. Yuxarı kurslarda Ziyafət Abbasov, Ceyhun Mirzəyev,
Rafiq Atakişiyev təhsil alırdı. Biz İnstituta daxil
olan il isə Həsən Turabov, Muxtar Manıyev, Mais
Məmmədov sonuncu kursdaydılar. O Teatr İnstitutu daha
fəaliyyət göstərmir. İndi olub
İncəsənət İnstitutu, fakültələrin
də sayı artırılıb. Nə bilim, deyirlər orada
aşıq kursu da var. Aşığın da kursu olar?
Aşığa ali savad lazım deyil. Əsas onun
ürəyi, beyni, barmaqlarıdır.
Aşığın gərəkdir ki, istedadı ola. Bunun
üçün xüsusi kurs keçmək lazım deyil.
Teatr İnstitutu balaca idi, amma, korifeylər yetişdirdi. O
vaxtlar bizə Əbil İskəndərov, Şəmsi
Bədəlbəyli, Mehdi Məmmədov, Leyla
Bədirbəyli, Həsənağa Salayev kimi
sənətkarlar dərs deyirdi. O sənətkarlar ki, onlara
məbəd kimi baxırdılar. Səyavuş da bizimlə
oxuyurdu. Onda artıq o əməlli-başlı
məşhur idi. Diplomu
olmadığından instituta girmişdi. Ona dərs deyən elə teatrda rejissoru
Şəmsi Bədəlbəyli idi. Üçüncü
kursda oxuyanda Şəmsi
müəllim məni Musiqili Komediya Teatrına dəvət
etdi. İlk dəfə “O olmasın, bu olsun”da İnteligent
Həsəni oynadım. Böyük sənətkarlar gəlmişdi
tamaşaya baxmağa. Rza Təhmasib də
onların arasında idi. Mən teatra
gələn günün səhərisi səhnəyə
çıxdım. Mənə
qədər inteligent Həsəni Siyavuş oynayırdı.
Bir günlük ona istirahət verdilər, rolu
da verdilər mənə. Təsəvvür
edin də Səyavuşun belə guruldayan vaxtlarıdı,
mən də tələbə. Tamaşanın
sonunda Məşədi İbadla
inteligent Həsənin arasında meymun sözü
üstündə mübahisə düşür. Məşədi İbadı da rəhmətlik
Lütvəli Abdullayev oynayırdı. Lütvəli
rəhmətlik də oynadığı tamaşada nə
istəyirdi onu da edirdi. Ona
yaxınlaşıb əl görüşmək
istəyəndə yaxamdan yapışıb çəkdi.
Bunu gözləmirdim - deyə
səhnədə yıxıldım. Mən
üzü üstə yıxıldım, o da mənim
üstümdə oturdu. Pərdə
bağlandı. Həmin səhnədə
mən yıxıldığıma görə artıq oxuya
bilmədim. Ümumiyyətlə, həmin
hissədəki musiqi itdi. O vaxtı
Soltan Dadaşov deyərdi ki, bu hissədə
Üzeyir bəyin vaxtında da musiqi itərdi. Sonra
Şəmsi müəllim gəldi səhnəyə.
Dedi ay Lütfəli, mən hələ bunu yeni işə
götürmüşəm, yoxlayıram görüm
necədi, bir bacarığı varmı, bu nə oyundu
açırsan başıma? Lütvəli rəhmətlik
qayıtdı ki, Şəmsi
müəllim, dədəmin goru haqqı yaxşı aktyordur.
Lütvəli çox unikal aktyor idi. Biri var əlləşib-vuruşub,
bacarığını göstərərək
sənətkar olasan, bir də var ki, sənətkar
doğulasan. Lütvəli, Nəsibə
xanım Zeynalova, Möhsün Sənani sənətkar
doğulmuşdu. Bu insanlar sənət
üçün dünyaya gəlmişdilər,
sənətkar olmaq onların alınlarına
yazılmışdı. Sonradan durub aktyor
olmaq çətin məsələdir. Bir dəfə
Əbilov adına mədəniyyət
evində Mehdi Hüseynin “Alov” tamaşasına baxırdıq.
Müstəntiq rolunu Şahmar
Ələkbərov oynayırdı. Şəmsi
müəllim Şahmarın oynuna baxıb qayıtdı ki,
bir var aktyorluq edəsən, bir də var aktyor olasan, bunlar
tamamilə biri-birindən
ayrıdır.
- Niyə aktyor deyil,
müğənni oldunuz?
- Təzəcə
evlənmişdim. Eni uzunu iki addım olan balaca
bir evim var idi. Bir də bir
uşağım. Təzə-təzə
oxumağa başlayanda manısların diqqətini cəlb
eləmişdim. Tez-tez toylara
çağırırdılar. Mən
yerimi bilən adamam. O yerdəki mənə ehtiyac yoxdur,
ora ayaq basmaram. Gördüm ki, toylarda dinləyicilər məndən razı qalırlar. Özümə də gün-güzaran qurmaq
üçün pul lazımdır. Qarşıma
bir şərt qoydum ki, əgər bu sənətdə pul
qazanacamsa, ardınca gedəcəm. Əgər
maliyyə durumum elə əvvəlki kimi qalacaqsa, gedim
aktyorluğumu edim. Gördüm
yaxşı pul gəlir, özüm də institutu yeni
bitirmişəm, ehtiyacım var. Artıq respublikadan
kənarlara toylara gedirdim. Çox vaxtlar
isə tamaşalara gəlib çıxa bilmirdim.
Şəmsi müəllim də dərd bilən adam idi. Onunla danışdım, dedim ki,
Şəmsi müəllim açıq danışaq, evli
adamam. O özü də əvvəllər musiqiçi olub,
yaxşı tar çalırdı. Ərizəmə qol
çəkib, getməyimə icazə verdi.
Dedi amma nə vaxt ürəyin istəsə, qayıda
bilərsən.
- İndi necə, teatra
qayıdarsınız?
- Hansı teatra? Əvvəla, heç bir teatrda Şəmsi
Bədəlbəyli, Şıxəli Qurbanov, Süleyman
Ələskərov, Sabit Rəhman yoxdur. Nəsibə
xanımın, Lütvəli rəhmətliyin, Bəşir
Səfəroğlunun yeridə ki bomboşdu.
Tamaşa qurtarandan
sonra aktyorlar çıxan tərəfdə durardıq. Həmin küçədə dayanıb onlara
baxardıq ki, budur filan aktyor gəlir. Elə
onu canlı görmək tamaşaçı üçün
nə boyda sevinc idi. İndi baxırsan ki,
səhnənin arxasından kimsə çıxdı, a bala
sən kimsən, baş rolun ifaçısı. Səhnə əvvəlki müqəddəsliyini
itirib.
- Belə açıq danışmaqla
həmkarlarınızı incitməkdən
qorxmursunuz?
- Yox. Niyə incisinlər? Olanı
deyirəm də. Arada korifey
sənətkarlarla bağlı sənədli filmlərə
baxın, həmin fərqi özünüz
görəcəksiniz. Bakıda teatra
getmək toya - bayrama getməyə bənzər bir
təntənə idi. İndi
küçədə tamaşa ver, gör bir nəfər
dayanıb baxacaq? İncəsənət
İnstitutunda hamı dərs deyir. Əvvəllər
soruşurdular ki, kimin kursunda oxuyursan, daha hansı
fakültədə yox. Dərs deyən
sənətkarın adı tələbənin vizit
kartıydı. İndi aktyorluqdan dərs
deyənlər bir dəfə tamaşalarda oynamayıblar.
İnstitutu bitirib dərs deyir. Axı, bu aktyor səhnəni görməlidir ki,
dərs də deyə bilsin. Nə bilir ki,
nə də tədris edə? Bizdə hər il Teatr İnstitutunun tamaşaları olurdu. Müxtəlif kurslar təhvil tamaşaları
hazırlayırdı. Məsələn,
musiqili komediya kursunun 10 tamaşası nəzərdə
tutulmuşdusa, onlardan neçəsinin
səhnələşdirildiyinə nəzarət edilirdi.
O vaxt Tədris Teatrı var idi, indi bilmirəm qalır, ya yox?
-Televiziyanın qızıl fondunda lent
yazılarınız qorunur?
- Mən biləni,
qorunur. Təkcə ifaçı deyiləm, həm də
özümün oranjiman etdiyim mahnılar var. “Aman
nənə”, “Ay lolu”, “Toy axşamı” kimi mahnılarım
Qızıl fondda saxlanır. Ən çox
məhşur olan mahnım da budur. “Ay ana, bu yarım
niyə gəlməz oldu” da çox sevilirdi. Süleyman
müəllim və İsmayıl Şıxlı bu
mahnını çox bəyənirdi.
- İfa edəcəyiniz
mahnıları necə seçirsiniz?
- Gözəl ifa
mahnı ilə səsin ahəngdarlığından
yaranır. İndi hamı oxuyur. Müəllimindən tutmuş şagirdinə,
mühəndisindən tutmuş traktorçusuna qədər
hamı oxuyur. Amma bilmirlər ki, bu
sənət həm də bir qədər qorxuludur. Biri var oxuyasan səni tanıyalar, biri də var
soruşalar bu kimdir? Bir dəfə
Rəşid Behbudov Lənkərana gəlib. Yolda uşaqlar dayanıb söhbət edirmiş.
Rəşid rəhmətlik də onların
yanından keçəndə “balası, yol ver” deyə
əyilib uşağın üzünü çimdikləyir.
O uşaq ta böyüyənə qədər Rəşid
Behbudovun ona bir kəlmə söz deməsini ən əziz
xatirə kimi danışırdı. Amma bu
gün əməkdar artist var ki, toyda düz-əməlli oxuya
bilmədiklərindən vurub ağız-burunu əzirlər.
İndi Simfonik Orkestrdən başqa,
Azərbaycanda nə qədər ansambl varsa, hamısı
ilə konsertlərdə oxumuşam. Bir
dəfə Xan Əmi oturmuşdu indiki Vahid bağında.
Astaca yaxınlaşdım ki, sizinlə
şəkil çəkdirmək olar. Rəhmətlik
baməzə adam idi, qayıtdı ki,
nə barədə. Dedim nə barədə deyəndə ki,
sizinlə şəkil çəkdirmək istəyirəm
də. Dedi bilirsən niyə soruşuram. Bir iş görərsən,
polisə düşərsən, sonra üst-başını
axtaranda cibindən qoşa şəklimiz çıxar,
deyərlər yoldaşı da varmış, onu da tutun.
- O vaxt varlıydınız, yoxsa indi?
- Onda pulum çox
idi. O tempi saxlaya bilmədim. Əvvəla, bu
sənətdə heç nə daimi deyil. Hələ bura kimi gəlib
çıxmışıqsa, böyük şeydir.
- Bəstəsi sizin olan mahnılar
həmişə dillər əzbəri olub.
- Bu mahnılar
xalqındı, ona görə. Mən
sadəcə musiqilərinə əl gəzdirmişəm.
“Ləli yar”, “Aman nənə” bu mahnıları
mənə Haşım Kələntərli verib. Muğamatda Haşım segah pərdəsini tarda o
yaradıb. Segahın gözəl və
sərbəst oxunan pərdəsidir. Haşım
Kələntərli Münəvvər Kələntərlinin
qardaşı olub. Yavər
Kələntərli isə onların əmisioğlunun
yoldaşı. Təzə-təzə
oxuyurdum. Bir dəfə Haşım Kələntərli
mənə dedi ki, ədə, mən o mahnıları oxuyuram
ha niyə onları oxumursan. Mən ona day-day
deyərdim. Dedim day-day,
hansıları deyirsiz. O da qayıtdı ki, Ha lolu,
Ləli, Aman nənədi bunlar Lənkəran mahnıları,
sənin səsinə də düşür. Gözəl
ifaçı idi, amma bir lenti də
qalmayıb.
1943-cü ildə Haşım Kələntərli
radioda canlı olaraq segah oxuyurmuş, Mir Cəfər
Bağırov da işə gəlirmiş. Girib
kabinetə deyib kimdi o oxuyan? Müharibənin pis
vaxtları, bu da Haşım segahı oxuyur, bir az
həzinlik var o pərdədə. Mir
Cəfər Bağırov şöbə müdirinə
tapşırır ki, yığışdırın bu
adamın konsertini, camaat onsuz da yas içindədi, bu da bir
yandan. Haşım biləndən sonra
məsələ nə yerdədir, düşür
Bakıdakı bütün musiqi mağazalarının
canına, öz pulu ilə nə ki plastinkaları var, alıb
sındırır. Deyir birdən kimsə oxudub
eləyər, kişi eşidən,
yəqin bu dəfə çağırıb
kabinetindəcə alnına bir güllə sıxar. Mir Cəfərin elə adəti olub. Firudin Şuşinski rəhmətlik hər
dəfə deyirdi ki, bu kitablara hamıdan yazıldı amma,
bir dənə də olsa Haşımdan plastinka
tapılmadı. Azərbaycan incəsənətində
iki gözəl kişi olub. Biri
Xan Şuşinski, biri də Həşim Kələntərli.
Onun pərəstişkarlarının çoxu
xanımlar olub.
- Sizin necə, xanım
pərəstişkarlarınız olubmu?
- Mən çox
ehtiyatlı adam olmuşam. Amma
bir dəfə Almatadan bir cuhud pərəstişkarım
gəlmişdi. Mən orada toyda
oxumuşdum. Dedilər səni bir qız
axtarır. Mən də təzə evli
idim. Birtəhər yaxamı
qurtardım əlindən.
Yeni Azərbaycan.-2007.-15 may.-S.8.