Xəlilzadə F.

 

Təbii melodiyalar ustası

 

Səid Rüstəmov - 100


Azərbaycan musiqi sənətinin inkişafında, tədqiqində və təbliğində mühüm xidmətləri olan bəstəkar, dirijor, xalq artisti, dövlət mükafatı laureatı Səid Rüstəmovun anadan olmasının 100 illiyi ilə əlaqədar dövlət başçısı İlham Əliyev 24 yanvar 2007-ci ildə sərəncam imzalamışdır. Həmin sərəncamda görkəmli bəstəkarın yubileyinin dövlət səviyyəsində keçirilməsini təmin etmək üçün müvafiq təşkilatlara, nazirliklərə müəyyən tapşırıqlar verilmişdir.
Bəstəkar Səid Rüstəmov ifadəli, yaddaqalan, sadə, təbii melodiyalar ustası idi. Onun musiqisini dinləyiciyə sevdirən əsas cəhətlərdən biri bəstəkarın müxtəlif janrlara diqqət yetirməsi və yaradıcılığında folklora xüsusi yer verməsi idi. İfaçılıq sənətimizin inkişafında Səid Rüstəmovun mühüm rolu olmuşdur. O, 30 ildən çox Azərbaycan xalq çalğı alətləri orkestrinin baş dirijoru və bədii rəhbəri olmuşdur. Xalq yaradıcılığı incilərinə qayğı və diqqətlə yanaşan Səid Rüstəmov həm də onları diqqətlə toplayan əsl folklorçu idi. Səid Rüstəmov yaradıcılığının tərkib hissələrindən biri də onun pedaqoji fəaliyyəti olub. Sonralar Azərbaycan musiqisinin görkəmli xadimləri sayılan tarzən Əhsən Dadaşov, bəstəkarlardan Ağabacı Rzayeva, Hacı Xanməmmədov və başqaları məhz Səid Rüstəmovun yetirmələri idilər. Səid Rüstəmov özü isə dahi Üzeyir Hacıbəyov sənətinin ən layiqli davamçılarından biri olub. Muğam, xalq mahnı və rəqslərindən bəhrələnərək müasir mahnı janrımızın ən gözəl nümunələrini yaratmış sənətkarın lirik, vətənpərvərlik, sülh, əmək mövzularında bəstələdiyi mahnılar indi də dillər əzbəridir. Vaxtilə əmək adamları haqqında şeirlər yazmaq, nəğmələr qoşmaq ənənəyə çevrilmişdi. Bu cəhətdən Səid Rüstəmovun Zeynal Cabbarzadənin sözlərinə bəstələdiyi "Sürəyya" mahnısı xüsusi əhəmiyyətə malikdir. Sadə azərbaycanlı pambıqçısı haqqında yazılmış bu nəğmədə musiqi o qədər coşğun, melodik, ürəyəyatımlıdır ki, hər dəfə səslənəndə şən və təntənəli ahəngi dinləyicidə xoş ovqat yaradır. Ötən illərin dəbdə olan bu əmək mahnısı indi də eyni məhəbbətlə ifa edilir.

Qol çırmayıb sən tarlaya çıxanda,
Səs yayılır hər mahala Sürəyya,
Ağ pambığı becərəndə, yığanda
Gəlməyəsən heç zavala Sürəyya.
Əməyin azad, diləyin azad,
Ay ellər qızı, bu şən ölkənin
Bəxtəvər qızı.

Səid Əli o
ğlu Rüstəmov 1907-ci il mayın 12-də İrəvan şəhərində sənətkar ailəsində anadan olmuşdur. Uşaqlıq illəri doğma şəhərdə keçən Səid ilk təhsilini də burada almışdır. Sonra ailələri Gəncəyə köçüb. Səid burada pansionda oxumalı olub. Lakin bu ailə Gəncədə də çox qalmayıb. Ağdaşda yaşamalı olublar. Səid tez-tez şəhər klubuna getməyi çox sevərmiş. Buna da səbəb klubun salonunda yerləşən pianino imiş. Heç bir musiqi təhsili görməyən Səid pianinoda tanış musiqiləri tezliklə çalmağa başlayıb. Ağdaşda o, pianoçu kimi şöhrət qazanmışdı. Hətta klubda o vaxtlar müxtəlif əsərlər tamaşaya qoyulurdu. Səidin də ilk pyesi məhz Ağdaş klubunda yerli aktyorlar tərəfindən oynanılmışdı. Tale elə gətirib ki, ailə bu dəfə Bakıya köçməli olub. Səid də müəllimlər seminariyasında oxuyub. Hələ uşaqlıqdan gözəl rəsm çəkməyi varmış. Bu səbəbdən də rəssamlıq məktəbində də məşğələlərə gedərmiş. Onun oxuduğu seminariyanın yanında musiqi məktəbi də fəaliyyət göstərirmiş. Vaxt tapan kimi musiqi dərslərinə gedərdi. Hərdən ona da icazə verərdilər ki, pianinoda nəsə çalsın. Günlərin birində onun istedadı müəllimlərin diqqətini çəkib. Səidi Üzeyir Hacıbəyovun yanına aparırlar. Gəncə diqqətlə qulaq asan Üzeyir bəy onu musiqi məktəbinin tar sinifinə qəbul edir. Beləliklə də adi bir tanışlıq Səid Rüstəmovun taleyində mühüm rol oynayır. Məlumdur ki, həmin məktəb Üzeyir Hacıbəyovun təşəbbüsü ilə yaradılmışdı. Onun ən böyük arzusu bu idi ki, Şərq musiqisi Avropa musiqisi ilə yanaşı layiq olduğu şərəfli yeri tutsun və bütün dünya Azərbaycan xalq musiqisini eşitsin. Səid Rüstəmov klassik xalq ifasını, muğamatı dərindən bilən Mansur Mansurovun sinfində oxuyurdu. Not dərslərini isə Üzeyir Hacıbəyov özü keçirdi.
1926-cı ildə müəllimlər seminariyasını bitirdikdən sonra Səid Rüstəmov yazıçı Süleyman Sani Axundovun müdir olduğu 19 nömrəli məktəbdə müəllim işləyib. Onun şagirdləri arasında Mehdi Hüseynzadə (sonra Sovet İttifaqı Qəhrəmanı oldu) də var idi. Hətta həmin illərin şəkli də indiyəcən durur. Səid Rüstəmov musiqi və ümumtəhsil məktəblərində işləməklə bərabər ali pedaqoji institutda da təhsil alıb. Onun pedaqoji fəaliyyəti nəticəsində "Not savadı" dərsliyi hazırlanır, "Tar məktəbi" adlı qiymətli əsəri çapdan çıxıb. Bir fakta fikir verək ki, həmin dərslikdən bu günə kimi musiqi məktəblərində dərs keçirlər. Bu qiymətli dərslik dəfələrlə nəşr edilib.
1931-ci ildə Üzeyir Hacıbəyov xalq çalğı alətləri orkestrini yaratdı. O dövrdə not bilən musiqiçilərin az olması səbəbindən belə bir musiqi kollektivini yaratmaq çox çətin idi. Amma Üzeyir Hacıbəyov bilirdi ki, mütləq nəyəsə nail olacaq. Həmin orkestrin konsertmeysteri Səid Rüstəmov təyin olunub. Üzeyir Hacıbəyov Səidə həm istedadlı musiqi müəllimi, həm də gözəl ifaçı kimi çox inanırdı. Ona görə də çətin bir dövrdə yaratdığı orkestrin taleyini gənc həmkarına həvalə etdi. Yarandığı gündən müxtəlif Avropa bəstəkarlarının əsərlərini ifa edən orkestr sonralar Üzeyir Hacıbəyovun təşəbbüsü ilə Azərbaycanın mahnı və rəqslərindən ibarət zəngin bir repertuara malik oldu. Artıq onun səsi başqa şəhərlərdən də gəlirdi.
1938-ci ildə Moskvada keçirilən Azərbaycan incəsənəti ongünlüyündə Səid Rüstəmovun rəhbərlik etdiyi orkestr böyük uğur qazandı. Həmin vaxt azərbaycanlı dirijorun ustalığı haqqında mətbuatda maraqlı yazılar
çap edildi. İlk mükafatını - əməkdar incəsənət xadimi kimi şərəfli adını da onda aldı. Səid Rüstəmovun ilk musiqi əsəri "Bayatı-kürd" fantaziyasıdır. Bunun ardınca müxtəlif rəqslər, mahnılar, pyeslər bəstələyən Səid Rüstəmov həmçinin dram teatrda tamaşaya qoyulan əsərlərə də musiqi yazırdı.
Azərbaycan musiqiçiləri arasında Səid Rüstəmov birinci olaraq aşıq mahnılarını nota köçürm
üşdür. O, folklorla çox maraqlanırdı. Səid Rüstəmovun ifaçılıq istedadı getdikcə parlayırdı.
İkinci Dünya müharibəsi illərində Azərbaycan musiqiçiləri, müğənniləri, şair və yazıçıları tez-tez ön cəbhəyə gedərək əsgərlərlə görüşür, onları qələbəyə ruhlandırırdılar
. Səid Rüstəmov da 416-cı Azərbaycan diviziyasında olmuşdu. O, həm də hərbi mövzuda müxtəlif mahnı və süitalar yazmışdı. Rəsul Rzanın, Süleyman Rüstəmin sözlərinə yazdığı mahnılar o dövrdə dillər əzbəri idi. Onun müharibə illərindəki yaradıcılıq fəaliyyəti bir sıra medallarla qiymətləndirilmişdir. Hətta "Qırmızı Əmək Bayrağı" ordeninə də layiq görülmüşdür.
Üzeyir Hacıbəyov dünyasını dəyişəndən sonra Azərbaycan Bəstəkarlar İttifaqına rəhbərliyi Səid Rüstəmov etmişdir. Ötən əsrin ortalarında bəstəkarın böyük məhəbb
ətlə idarə etdiyi yeni bir musiqi kollektivi də həyata vəsiqə aldı. Bu, Azərbaycan Dövlət Xalq Mahnı və Rəqs Ansamblı idi. Ansamblın şöhrəti yenə də Azərbaycandan kənara çıxmışdı.
Səid Rüstəmovun fəaliyyəti çoxcəhətli idi. O həm musiqi kollektivlərinə rəhbərlik edir, həm müəllimliklə məşğul olur, həm də musiqi dərslikləri yaradırdı. O bir sıra xarici ölkə musiqiçilərinin də əsərlərini Azərbaycan dilinə tərcümə etmiş, bununla da milli musiqiçilərimizə böyük kömək göstərmişdir. Bir sıra xalq melodiyalarını nota köçürərək çapına nail olmuşdur. Səid Rüstəmov bir neçə dəfə Azərbaycan SSR Ali Sovetinə deputat seçilmişdir. Bir dəfə seçiciləri ilə görüşündə öz arzularını belə dilə gətirmişdi: "Bir bəstəkar kimi mən də xalq üçün yaşamaq və yaratmaq, bütün qüvvə, bilik və istedadımı xalqa vermək istəyirəm, çünki bu ən böyük səadətdir".
O, bir sıra librettolara musiqi yazmışdır. Məsələn, "Durna" musiqili komediyası bu gün də uğurla oynanılan, maraqla qarşılanan tamaşalardan biridir. 1947-ci ildə ilk dəfə tamaşaya qoyulan "Durna" musiqili komediyası müxtəlif dillərə də tərcümə edilmişdir. Hətta böyük türk dramaturqu Nazim Hikmət bu əsəri yüksək qiymətləndirərək yazmışdır: "Bakıda kəşf etdiyim ən gözəl şeylərdən biri də musiqili komediya teatrı oldu. "Məşədi İbad"ı, o ölməz əsəri, sonra Səid Rüstəmovla Süleyman Rüstəmin "Durna"sını gördüm. Ömrümün ən nəşəli iki gecəsini keçirdim".
Səid Rüstəmovun ən gözəl əsərlərindən biri də "Azərbaycan süitasıdır". Mütəxəssislər söyləyirlər ki, Üzeyir Hacıbəyov kimi Səid Rüstəmov da xalq çalğı alətləri orkestrində fortepianodan istifadə təcrübəsini Azərbaycanda - xalq çalğı alətləri orkestrində tətbiq edə bildi. Bundan sonra Səid Rüstəmovun üç süitası - "Şən həyat", "Lirik", "Aşıq mahnısı" milli musiqimizin zənginləşməsində böyük rol oynadı.
Əlbəttə, Səid Rüstəmov həm də ən gözəl mahnı bəstəkarı idi. Onun musiqi qanadı verdiyi nəğmələr çox geniş yayılırdı. Dillər əzbərinə çevrilirdi. Müğənnilər böyük məhəbbətlə, həvəs və coşğunluqla onun mahnılarını ifa edirdilər. Səid Rüstəmovun mahnılarında qəribə bir ritm var. Emosiya cəhətdən də dolğun və melodik olduqlarından çox tez kütləviləşərək şöhrət tapırdı. Əgər bəstəkar mahnılarını nəzərdən keçirsək bu qiymətli xəzinənin ən yaxşı incilərini yaradanlardan birincisi məhz Səid Rüstəmovdur. O dövrünün ən məşhur və sevilən şairlərinin sözlərinə, xüsusilə də klassiklərin qəzəllərinə lirik ovqatlı musiqilər yazmışdı. Səid Rüstəmovun mahnılarında o qədər həzinlik, məlahət, ürək yanğısı var ki, adamın ruhunu oxşayır:
Qurban adına,
Bir sal yadına,
Sənin oduna
Yandım bilmədinE
Səid Rüstəmov bütün yaradıcılığı ilə Azərbaycan incəsənətinin ön xəttində çalışan sənətkarlardan olub. Nə yazıbsa, hamısı musiqi mədəniyyətimizin zənginləşməsinə xidmət edib. Bu səbəbdən də, heç zaman unudulmur. Mahnıları oxunduqca, musiqiləri səsləndikcə Səid Rüstəmov da yada düşür.

Azərbaycan
.-2007.-12 may.-S.8.