Fərəcov Ç.
Apardı sellər
Saranı..
31-də bütün Bu
ilin may ayının
Şərqdə
muğam dəstgahlarını ifa edən ilk qadın
sənətkar, səhnəmizin lirik Leylisi, ustad
xanəndə, xalq artisti Sara Qədimovanın 85 yaşı
tamam olur. O, bu günü görmədi. 2 il bundan əvvəl
dünyasını dəyişdi. Bu dünyaya
fəsillərin ən gözəli olan baharda — may
ayının 31-də gəlmişdi. Bu fəsildə də,
may ayının 12-də dünyadan birdəfəlik getdi.
Bu sözləri deməyə adamın dili gəlmir. Ulu
Tanrı Sara xanım kimi gözəl bir insana axı necə
qıydı? Düşünəndə ki, əsl
Azərbaycan gözəli Sara xanım aramızda yoxdur, adam
heyrətə gəlir. Nə etmək olar, Allah verdiyini
get-gedə alır. Bu, bir qanundur. 70 illik yubileyində
Sara xanım son sözündə demişdir:
— Arzum odur ki, tezliklə
Gedin deyin Xan çobana,
Buyursun gəlsin Muğana.
Muğan dönüb gülüstana
Aparmaz sellər Saranı,
Bir ala gözlü maralı.
Çox təəssüf ki, amansız
“sellər” Sara xanımı ağuşuna alıb apardı.
Bu ayrılıq böyük dərdə
çevrildi. Artıq iki ildir ki, Xalq artisti
Sara xanım Qədimova bu dünyada yoxdur.
Tofiq Quliyev deyirdi ki, Sara xanımın
ülvü gözəlliyinin cizgilərini ulu Tanrı
özü çəkmişdir. Son
dərəcə gözəl qadın, misilsiz
müğənni böyük şəxsiyyət olan Sara
Qədimova ülviyyət mücəssəməsi idi. Həyat təcrübəsi və
dünyagörüşü, cəsarət, dəyanət,
geniş qəlb, səmimilik kimi xüsusiyyətlər onun
daim coşub çağlayan təbiətində vəhdət
şəklində birləşmişdi. Çoxsaylı
pərəstişkarları, dostları, şagirdləri ona
səcdə qılırdılar. O, istedadlı
gəncləri öz ətrafında
birləşdirməyə və öz xanəndəlik
sənətinə qovuşdurmağa müvafiq olmuş
görkəmli sənətkar idi.
Sara xanım 82 il yaşadı. Gəncliyində və orta yaşlarında olduğu
kimi, ahıl çağında da qadınların ən
gözəli idi. 50-60-cı illərdə
onu bircə dəfə görmək üçün
adamların Azərbaycanın ucqar rayonlarından Bakıya
axışdığının, konsertlərinə
düşüb və başına gül-çiçək
tökdüklərinin şahidi olmuşam.
Qarabağ qadınlarının comərdliyi,
qorxmazlığı, Bakı gözəllərinin
xanımyanalığı Sarada bir-birini tamamlayırdı.
Onu ən mötəbər məclislərə
dəvət edirdilər. Sara xanımın
yerişində və oturuşunda kübarlıq var idi.
O, heç kəsə bənzəmirdi, hamı ona
oxşamağa çalışırdı.
Müğənnilər onu əliaçıq,
çörəkli bir insan kimi xatırlayırlar. Sara
xanım öz tikəsini yarı bölməyə hazır
idi, onunla qastrola gedənləri korluq çəkməyə
qoymazdı, əl-qolunu çırmalayıb elə dadlı
və ətirli xörəklər hazırlayardı ki, adam səhnədə böyük
müğənni, evdə əsl xanım olan bu qadına
həsəd aparardı.
Olduqca ciddi, hökmlü xanım idi. Xan
əmi həmişə zarafata salıb deyərdi: “Moskvada
Stalin, Bakıda Mircəfər Bağırov, Filarmoniyada Sara
xanım. Dad onların əlindən”.
Sara xanımın təkrarsız sənəti,
öz yolu, ifa tərzi var idi. Fitri
istedadı, güclü, təsirli və gözəl səsi,
yüksək aktyorluq məharətilə seçilirdi.
Səsinin genişliyi, usta boğaz qaynatmaları gözəl
sənət əsərləri yaratmağa, çətin
mahnıları oxumağa imkan verirdi. O, konsertlərin
çoxunda mikrofonsuz oxuyardı.
Hələ heç bir qadın
müğənni onun qədər muğam oxumayıb. O,
stereotipləri qırmışdı, qadın
müğənnilərin “Qatar”, “Şahnaz” və “Segah”dan
başqa heç bir muğam oxumamaq ənənəsinə son
qoymuşdu.
1954-cü ildə çox koloritli “Bayatı
Şiraz” və “Mahur Hindi” muğamlarını oxuyub lentə
yazdırmışdı. Sənətdə
yaradıcılıq zirvəsi olan “Şur dəstgahı”nı böyük ustalıqla oxuyardu.
Sara xanım bununla Şərqdə muğam
dəstgahlarını ifa edən ilk qadın xanəndə
olmuşdu. O, öz məktəbini yaratmışdı.
Səkinə İsmayılova, Qəndab Quliyeva, Könül
Xasıyeva, Bəsti Sevdiyeva, Mələkxanım Əyyubova,
Nəzakət Teymurova, Aygün Bəylər Sara xanımın
muğam ifaçılığından bəhrələnirlər,
onun ifaçılıq yolunu davam etdirirlər. O, “
Sara xanım 20-dən çox xarici ölkə
mahnısını lentə yazdırmışdı. Onun ifa etdiyi “Xəyalımın nuru” ərəb
mahnısı Misirdə 1960-cı ilin ən yaxşı
mahnısı elan olundu. İraq
müğənnisi Sinan Səidlə birlikdə oxuduğu
“Dühüllə” mahnısı indi də İraq radiosunda
səsləndirilir.
Sabiq SSRİ mədəniyyət naziri Y.Furtseva 1963-cü
ildə Azərbaycan SSR Mədəniyyət Nazirliyinə
göndərdiyi məktubda yazırdı: “Azərbaycanın
Xalq artisti Sara Qədimova İndoneziyada 4 aylıq qastrol
səfərində böyük müvəffəqiyyət
qazandı. O, kosmonavt Valentina Tereşkovanın iştirak etdiyi
Cakartada sovet inşaatçılarının köməyi ilə
tikilmiş 100 min tamaşaçılıq stadionda — ”Cakarta gölməçəsi”ndə konsert
verərkən, prezident Sukarnonun sevdiyi mahnını ifa
edən zaman 100 min nəfər tamaşaçı həmin
mahnını onunla birlikdə ifa etmişdir. Sara Qədimova
xarici ölkələrdə Azərbaycan musiqisini ustalıqla
təmsil edir, sovet adamının yüksək adına
xələl gətirən heç bir hərəkətə
yol vermir".
Türkiyənin sabiq Prezidenti Süleyman
Dəmirəl onu vətənpərvər sənətkar,
Türk dünyasının ulduzu adlandırmışdı.
Xalqımızın ulu öndəri Heydər
Əliyev Sara xanıma böyük müğənni
deyərdi.
Sara xanım səhnəmizin ən yaxşı
Leylisi idi. Yaşlı nəsil Sara
xanımın yaratdığı Leyli obrazını
yaxşı xatırlayır. Onun Leylisi
səmimiliyi, lirikliyi ilə təkrarsız idi. Sara xanımı Leyli rolunda görmək
üçün, onun pərəstişkarlarının bir
qismi salonda yer tapmayanda ayaq üstə durardılar. Elə azarkeşlər vardı ki, Opera və Balet
Teatrına gələr, Sara xanımın Leyli rolunda
oxuduğu muğamın əraq hissəsini dinləyib
gedərdilər.
Bu günlərdə Sara xanımın arxivini
vərəqləyərkən, orada uzun illər kolxoz sədri
işləmiş, iki dəfə Sosialist Əməyi
Qəhrəmanı Şamama Həsənovanın
müğənninin 80 illik yubileyinə göndərdiyi
təbrik teleqramını tapdım. Burada
böyük müğənniyə xalq məhəbbəti
öz əksini tapmışdır. Həmin teleqramın
mətnini olduğu kimi vermək istəyirəm: “Sevimli Sara
xanım, qəzet səhifələrindəki elanlardan oxuyanda
ki sizin yubileyiniz qeyd olunur, düzü gözlərim
yaşardı. Mən sizi 60 ildən çoxdur
ki, şəxsən tanıyıram, səhnədə
görürəm. Həm də siz
mənim taleyimdə unudulmaz izlər qoymusunuz. Yadınızdadırmı, 1947-ci ilin 17 iyulunda
özbək pambıqçıları ilə sosializm
yarışının bünövrəsini qoyanda,
məşhur özbək pambıqçısı Tillə
Turabova bizim Arayatlı kəndinə gəlmişdi. Sizin
Xan Şuşinski ilə birlikdə həmin el
şənliyində oxuduğunuz muğam və
mahnıların, o cümlədən Xan əmilə
birlikdə ifa etdiyiniz "Yaylığım"
mahnısının sədaları heç vaxt
qulağımdan getmir, həmin konserti
qətiyyən unuda bilmirəm. İllər
keçib yaşa dolmuşuq.
Artıq cavanlıq əldən gedib. Deyirlər qocalar kövrək olurlar. İndi
görəndə ki, siz yenə də səhnədəsiniz,
yenə də xalqa xidmət edirsiniz, adam
istər-istəməz kövrəlir. Siz
səhnəmizin ən uzunömürlü müğənnisi
olmusunuz. Səsinizdəki yanğı,
səmimiyyət, oxunuzdakı həssaslıq, təbiilik bizim
hər birimiz üçün doğma və yaxındır.
Siz xanımların xanımı,
gözəllərin gözəlisiniz. Həmişə
səsiniz səhnələrdən, dağlardan, pambıq
tarlalarından, üzüm bağlarından, Gülablıdan,
Arayatlıdan gəlsin. Bizim dərdimiz
böyükdür: el-obamız yağıların
tapdağı altındadır. İnşallah
vaxt gələr torpaqlarımız
düşmənlərdən təmizlənər. Onda sizin yubileyinizi Füzulidə, bizim Arayatlı
kəndində qeyd edərik".
Sara xanımın ifasında 200-dən çox mahnı
lentə yazılıb, radionun qızıl fondunda
saxlanılıb. Onun oxuduğu
mahnıların bir qismi çox çətin,
mürəkkəb mahnılar idi. Ələkbər
Tağıyevin "Göygöl", Hacıbaba
Həsənovun "Xatirələr" və "Tar
çalan oğlan", Şəfiqə Axundovanın
"Axı, mən nə dedim" mahnılarına, xalq
mahnısı ”Qara qaşın vəsməsi”nə elə
möhür vurmuşdu ki, ondan sonra heç bir
müğənni bu mahnıları oxumağa cürət
etməmişdilər. İndi də müğənnilər
Qənbər Hüseynlinin " Nə vaxta
qaldı?" mahnısını ifa edirlər. Lakin,
bu ifalar Sara xanımın ifasından tamamilə
fərqlənir, onun boğazlarını heç kəs vura
bilmir.
Sara xanım bəstəkarlardan Üzeyir Hacıbəyovla,
Şəfiqə Axundova, Cahangir Cahangirov, Səid
Rüstəmov, Qənbər Hüseynli ilə sıx
yaradıcılıq əlaqələri saxlayırdı. Üzeyir Hacıbəyov özünün “Qara
göz” və “Şəfqət bacısı”
mahnılarının ifasını ilk dəfə olaraq Sara
xanıma etibar etmişdi. Şəfiqə
Axundovanın və Qənbər Hüseynlinin bütün
mahnılarının ilk ifaçısı, demək olar ki,
Sara xanım olmuşdu. Gəncəlilər
60-cı illərdə Qənbər Hüseynlinin məzarı
üstündə Sara xanımın “Ay işığında”
mahnısını necə ürək yanğısı
ilə oxuduğunu yaxşı xatırlayırlar.
Xalq arasında Sara xanımın yüksək
nüfuzu vardı. Xalq onu sevirdi, o da
bütün varlığı ilə xalqına xidmət
edirdi.
Bakının Xaqani küçəsində Sara
xanım yaşayan binaya onun xatirə lövhəsi vurulmuşdur.
Hər gün buraya tər
çiçəklər qoyulur. Bu,
böyük müğənniyə olan xalq
məhəbbətinin bariz nümunəsidir.
Sara xanımın adı həmişə Cabbar
Qaryağdıoğlu, Seyid Şuşinski, Xan Şuşinski,
Həqiqət Rzayeva kimi müqtədir sənətkarların
adları ilə bir sırada çəkiləcəkdir.
Onun füsunkar gözəlliyi,
xanım-xatınlığı, sənət
dünyasının incisi olması qəbirüstü
büstündə də əks olunmuşdur. Abidəyə baxmaq istəyən, bir də baxmaq
istəyir.
Allah ona rəhmət etsin!,
Xalq qəzeti.-2007.-27 may.-S.9.