Məhərrəmova T.
Şirin səsin sahibi
Bu gün Sara Qədimovanın doğum
günüdür
Onun öz
avtoqrafı ilə bir yadigarı var məndə: haqqında
yazılan "El havası ilə" kitabı. Bu kitabı
hər dəfə vərəqlədikcə gözlərimin
önündə şirin, unudulmaz xatirələrlə
naxışlanan aylar, illər, günlər canlanır.
Vərəqlərin arasından təkcə gözəl
xanəndə Sara Qədimovanın mülayim səsini deyil,
həm də təkrarolunmaz ifasını eşidirəm.
Musiqi
ocağına dönən ev
Lap
körpəlikdən musiqi səslərinin sehrinə
düşüb Sara xanım. Uşaqlıq
çağlarının qərib istək və
maraqlarının susmaq bilməyən əks-sədası
sonralar nəğmələrində ömürlük yer
alıb. Atası Bəbiş kişi sabun zavodunda adicə
fəhlə işləsə də xalq mahnılarını,
muğamatı çox sevərmiş. Anası Zeynəb
xanım da musiqi xiridarı imiş. Beləcə bu ocaqda doğulan
altı uşağın hamısında musiqiyə
həvəs yaranıb. Sara xanım ailədəki
uşaqların ilki idi.
Uşaqlar
böyüdükcə valideynlərinin onlarla bağlı
qayğıları da böyüyürdü. Atası
təhsil görməsə də, uşaqların
tərbiyəsi, məktəb və təhsilləri ilə
xüsusi maraqlanırdı. Qonaq-qaralı evlərinin kasıb
süfrəsi də daim açıq olardı. Atasının
sazlı-sözlü dostları bu evə
yığışar, çalıb oxuyar, sonra da təhlil
edərdilər. Musiqi bu evin gündəlik mənəvi
tələbatına çevrilmişdi. Balaca Sara da onları
böyük maraqla dinləyirdi. Atası onun bu həvəsini
görüb mane olmazdı. Musiqiyə vurğunluğundan
söhbət düşəndə anası deyərdi:
- Sara körpə vaxtında musiqini
hiss edirdi. Musiqi onun gözlərinə yuxu
gətirərdi. Bir yeri ağrıyanda
dadımıza musiqi çatardı. O, musiqi səsi
eşidən kimi sakitləşər, uyuyardı. Hətta qızdırma içində olanda belə
musiqi səsinə ayılar, özünə gələrdi.
Atası da deyərmiş: bu uşaq
ki, musiqini belə duyur, inşallah, böyüyəndə
musiqiçi olacaq. Bəbiş kişi
uzaqgörən adam idi, gümanında
yanılmamışdı. Anası bu balaca, qəlbi
nəğmə, mahnı dolu qıza ev
işlərini, biş-düşü, atası da
mahnıları, muğamları öyrədirdi. Balaca Saranın nəğmə dolu qəlbi artıq
köksünə sığışmırdı. O,
musiqinin çox sirlərini evlərinə gələn
qonaqlardan - İslam Abdullayevdən, Xan Şuşinskidən,
Zülfü Adıgözəlovdan, tarzən Qurban Pirimovdan,
Mollaoğlu Məmməddən öyrənirdi.
Musiqi mühitində
böyüyən balaca Sara eşitdiklərinin
hamısını balaca qəlbinə
yığmışdı. O gün olmurdu ki, şeir
əzbərləməsin, mahnı oxumasın. Gah
evdən, gah eyvandan, gah həyətdən, gah da
məktəbdən gəlirdi onun şirin
nəğmələrinin səsi. Əgər
kimsə bu balaca qızın ilhamının
qarşısını almaq istəsəydi belə
mümkün olmayacaqdı.
Evləri onun
üçün sirli-sehrli bir ocağa çevrilmişdi. Bu ev
sanki divarları arasında daim musiqi sədaları
eşidilən konsert salonu, Sara da onun həssas
tamaşaçısı idi. Bu divarlar
arasında eşitdiyi muğamlar, mahnılar ömrü boyu
yaddaşından silinmədi.
Ailələri yay vaxtı
Ağdamın Gülablı kəndinə - baba ocağına
getməyi çox xoşlayardı. Bakıdakı
mənzillərində qurulan musiqili-nəğməli
məclis eynən orada da təkrarlanardı.
- Babamın oxuduğu mahnı və
muğamlar mənə daha yaxın idi. Ancaq tarzən Qurban
Pirimovun müşaiyəti ilə Xan əminin oxumağı
bənzərsiz idi"- deyə Sara xanım çox sonralar
xatırlayırdı: - Yeniyetmə çağlarımdan Xan
əminin oxuduğu muğamları, mahnıları,
təsnifləri dinləyərkən sanki ovsunlanırdım. Onun oxumalarını yadımda saxlamağa,
mənimsəməyə və həmişəlik beynimə
həkk etməyə çalışırdım. Ancaq, söz yox, o ifaları öz ifa tərzimlə
oxudum".
Sara xanımın bu
sözləri mütləq həqiqət idi. O, ustadlarından
öyrənsə də, heç kəsi təkrarlamadı. Sənətdə öz ifa tərzi, öz yolu,
öz cığırı oldu.
Taleyin imtahanı
Saranın musiqiyə olan
sönməz həvəsindən artıq hamı xəbər
tutmuşdu.
Oxuduğu 1 saylı Qızlar Məktəbinin direktoru Abbas
müəllim bir gün onu çağıraraq deyir:
- Qızım, Sara, belə qərara
gəlmişik ki, məktəbimizin özfəaliyyət
dərnəyində çıxış edəsən. Zənnimcə, evdəkilər də razı olarlar.
O gün Saranın sevincindən
uçmağa təkcə qanadı
çatışmırdı. Bu xəbəri
evə çatdırmağa tələsəndə
xoşbəxtlikdən Xan əmi də onlarda idi.
Böyük xanəndənin: "Dərnəyə yazıl,
qızım, oxumağın məsləhətdir. Səhnəmizin Azərbaycan qızlarına
ehtiyacı var. Sən öz ifanla xalqımıza layiqli
xidmət edə bilərsən. Həm
də xalq mahnılarının və
muğamlarımızın qorunmasında rolun olar"
sözləri onu daha da həvəsləndirir.
Ancaq atasının
vaxtsız ölümü yeniyetmə Saranın
nəğmə ilə coşub-çağlayan qəlbinə
böyük kədər gətirir. O, daha dərnəyə getmir,
mahnı da oxumurdu.
Atasının
ölümündən sonra ailələri ehtiyacla
üzləşmişdi. Sara atasızlıq acısının gündən-günə
daha çox hiss olunduğu, ehtiyacın qapılarını
daha sərtliklə kəsdiyi bir vaxtda işləmək,
ailələrinə kömək etmək istəyirdi. Ancaq "yoxsulluq
eyib deyil, təhsilini davam elə" - deyən anasının
etirazı ilə razılaşmalı olur:
- Qızım, özfəaliyyət
dərnəklərindən çəkinmə, atanın
arzusunu yerinə yetir. Axı o səni
xanəndə görmək istəyirdi.
Səkkizinci sinifi bitirən
Sara anasının məsləhəti ilə
sənədlərini ikiillik mamalıq məktəbinə verir
və imtahandan uğurla keçir.
"Mamalıq
məktəbində də səsimin olduğundan xəbər
tutdular. Dərnək rəhbəri, görkəmli rəqqas
Əlibaba Abdullayev səsimlə maraqlandı. Onun məsləhəti ilə məktəbin
dərnəyinə yazıldım. Həmin
dərnəkdə ilk dəfə oxuduğum "Gül
oğlan" mahnısı alqışlara səbəb oldu.
Məşqlərdə isə "Uca dağlar","Ceyran
bala", "Sarı bülbül" xalq
mahnılarını, "Qatar", "Şahnaz"
muğamlarını, "Qarabağ şikəstəsi"ni
öyrənirdim" - deyə Sara xanım danışırdı.
Sara xanım həmçinin
Əbilov adına klubun
dərnəyində də həvəslə iştirak edirdi. Burada dərnək rəhbəri Zülfü
Adıgözəlov idi. Hər dəfə
səhnəyə çıxanda Zülfü müəllimin:
"Qızım, tale sənə gözəl səs verib, onu
qoru və qədrini bil" - sözlərini təkrar-təkrar
eşidirdi.
1938-ci ildə
özfəaliyyət kollektivlərinin baxış
müsabiqəsində iştirak etmək Saraya da nəsib olur. Böyük
musiqi biliciləri qarşısında verəcəyi bu imtahan
onu yaman həyəcanlandırırdı. Münsiflər
heyəti qarşısında "
Yenə də musiqinin sehri Saranı
öz ağuşuna aldı... O, bir də zalı
titrədən alqış səslərinə ayıldı. Münsiflər heyəti bu ortaboy, alyanaq, zərif
qızın səsindən, ifa tərzindən razı
qalmışdı. Asta addımlarla
səhnədən enmək istərkən mehriban bir səs
eşitdi. Saranı münsiflər heyətindən
saçına dən düşmüş, eynəkli bir kişi çağırırdı. Bu, Üzeyir bəy idi. O səhnəyə
qalxaraq qızı təbrik etdi və "Gedək, səni
Hüseynqulu Sarabski ilə
O gün eştdiyi sözlər
isə Saranın həyatda ən böyük mükafatı
oldu:
- Sənin oxuduğun mahnını
da, muğamı da bəyənmişik. Doğrudan
gözəl səsin var. Kim bilir, bəlkə operamıza
gələcəyin Leylisi gəlir. Səni
Hüseynqulu Sarabskiyə tapşırıram. Məşğələsində iştirak
etməyin vacibdir. Yaxşı-yaxşı
çalış. Mamalıq
məktəbini bitirəndən sonra musiqi məktəbinə
daxil ol.
Tale üzünə
gülmüşdü. Axı Üzeyir bəyin
açdığı musiqi məktəbinə daxil olmaq
Saranın çoxdankı arzusu idi.
1940-cı ildə tibb məktəbini
bitirən Sara A.Zeynallı adına musiqi
məktəbinin muğam şöbəsinə qəbul edildi.
Çox keçmədən
anasının da dünyadan vaxtsız köçməsi bu
yeniyetmə qızı taleyin daha ağır bir imtahanı
ilə üz-üzə qoydu. Anasının
ölümündən sonra ev
qayğıları bütünlüklə onun
üzərinə düşmüşdü. O, qardaş
və bacıları üçün ata-anasını
əvəz etməli idi. Ancaq atasının
dostları da onları ümidsiz qoymurdular. Sara Üzeyir
bəyin təşəbbüsü və köməyi ilə
Azərbaycan Dövlət Estradasına müğənni kimi
işə qəbul olundu: onun peşəkar səhnəyə
çıxışı belə başladı...
Opera səhnəmizin parlaq
ulduzu
Müharibə
ağrı-acısı bütün qapıları
döyməyə başlayanda Sara müğənni
həmkarları ilə birlikdə döyüşən
əsgərə dönür. Cəbhə
bölgələrində, səngərlərdə,
hospitallarda konsertlər verir.
Yaralı əsgərlər
onun "Şəfqət bacısı"
mahnısını dinləməyi çox sevir, bu
mahnını Sara xanıma təkrar-təkrar oxudurdular.
Sara Qədimovanın
fəaliyyətinin mühüm bir dövrü Opera və Balet
Teatrı ilə bağlıdır. Üzeyir bəyin
dəvəti ilə operaya gələn Sara Leyli rolunun
məsuliyyətini boynuna götürmək istəmir. Həmişə bu rolun arzusu ilə yaşasa da,
səhnəyə Leyli kimi çıxmağın onun
üçün hələ tez olduğunu
düşünür.
İllər ötür... Əldə etdiyi təcrübə Saranın Leyli
kimi səhnəyə çıxmasına imkan verir. Sara Qədimova Mehdi Məmmədovun reyissorluğu
ilə "Leyli və Məcnun" operasında
səhnəyə çıxır. Tərəf-müqabili
də müəllimi Əlövsət Sadıqov olur. Gənc müğənni bu obrazın
məsuliyyətini dərk edirdi. Ona qədər Sona
Hacıyeva, Xurşid Qacar, Məhbubə Paşayeva, Ümmi
Əhmədova, Leyla Təhmasib, Həqiqət Rzayeva, Gülxar
Həsənova, Rübabə Muradova bu obrazla səhnəyə
çıxmış, uğur qazanmışdılar.
Nəhayət, 1956-cı
ilə opera səhnəsi onun timsalında yeni Leylisini
kəşf edir. Əsrlərdən bəri ürəkləri
göynədən nakam bir sevgi hekayəti onun ifasında
"Şahnaz", "Segah", "Dəşdi",
"Cahargah", "Mahur" muğamlarının
sədaları ilə sənətkarlıqla dilə gəlir.
Opera
Teatrının o zamankı direktoru, bəstəkar Azər
Rzayev danışır ki, opera yeni Leyliyə ehtiyac duyduğu
bir vaxtda Sara parlaq bir ulduz kimi, opera səhnəmizə
işıq saçdı: "Onun səhnəyə
gəlişi Leyli rolunun ifası barədə olan
ehtiyaclarımızı ödədi. Ancaq Sara operada uzun
müddət qalmadı. Onun gəlişi opera
üçün nə qədər sevindirici idisə,
gedişi bir o qədər də ürəyimizdən
olmadı.
Saranın opera
səhnəsindən getməkdə məqsədi
qitədən-qitəyə, eldən-elə xoşbəxtlik
saçan səsinin arxasınca gəzməsi idi.
Xalq
mahnıları ilə yanaşı, bəstəkar
mahnılarının da ilk usta ifaçısı olan
Saranın repertuarını həmçinin özbək,
ərəb, türk, fars nəğmələri
bəzəyirdi. Bu nəğmələr bir neçə
onilliklər boyu əvəzsiz ifası ilə
ürəkləri riqqətə gətirdi. Qızıl
səsi lent yazılarının yaddaşında
əbədiləşib gələcək nəsillərə
ərməğan qaldı.
Sara xanım
qocalıb səhnədən getmədi. Yaşının
səksənində də səsi gəncliyində olduğu
kimi ürəyəyatımlı, şirin idi. Səhnədən
getdi ki, gözəl ifası həmişə yaddaşlarda
qalsın. Ömrünün son vaxtlarında
səhhətində yaranan problemlərlə bərabər,
qəlbində dəyərli sənət dostlarının
itkisindən doğan nisgil də vardı. Ən böyük
ağrısı isə düşmən əlində
qalan torpaqlarımızın həsrəti idi. Uşaqlıq
illərinin şirin çağlarını keçirdiyi
Ağdama, Gülablı kəndinə gedəcəyi
günün həsrəti ilə yaşayırdı.
"Qarabağ şikəstəsi"ni orada oxuyacağam.
Əsil yubileyim də onda olacaq" - deyirdi.
Kaspi.-2007.-31 may.-S.16.