Hacıxanoğlu İ.
Habil Əliyev O səs
kamançanın yox, ürəyimin səsidir
80-ni haqlayan ustad
sənətkar sənətə öz "mikroskopu"
ilə baxır və musiqimizin bayağılaşmasından
narahatdır
Bu gün dünya şöhrətli kaman ustası, xalq artisti
Habil Əliyevdən bəhs edəcəyik. Söhbətə
keçməzdən əvvəl bir haşiyə
çıxmaq istərdim. Bir neçə ayın
söhbətidir. Yaxın dostumuz olan rəssam Hacı
Eldarın emalatxanasında maraqlı bir tabloya rast gəldim.
Habil Əliyevin əlində qan ağlayan kamança sonradan
şam kimi əriyir. Habil Əliyevin sənətini açmaq
üçün sözlərin belə çətinlik
çəkdiyi bir məqamda müfəssəl bir təsvir
idi.
Həqiqətən də bir neçə gündən sonra -
mayın 28-də ömrünün 80-ci baharına vida
deyəcək sənətkarımız kamançanı
əlinə götürdüyü ilk gündən
ötən 72 ildə öz yanğılı ifası ilə
dünyanın hansı bölgəsində olur-olsun,
millətindən asılı olmayaraq bütün insanların
ürəklərini yandırıb-yaxıb. Yubiley
öncəsi qocaman sənətkarımızla
görüşüb ömür vərəqlərinə
həkk olunan xatirələri yada saldıq.
- Bu gün elə sənətkarlarımız var ki, ifa etdiyi musiqi
alətinin simvoluna çevrilib. Və bunların arasında
bir ad da var - Habil Əliyev. Bu ad artıq kamança
sözünün sinoniminə çevrilib...
- Hər hansı musiqi aləti sənətkarın adı
ilə bağlamaq düzgün deyil. Yaxşı
sənətkarlar dünən də olub, bu gün də var,
sabah da olacaq. Lakin elə sənətkar var ki, onu
tək-tük adam tanıyır, amma çalğısı
müsibətdir. Siz bayaq Kamil Cəlilovun adını
çəkdiniz, çünki gənc olduğunuza
görə, ondan başqasını
tanımırsınız. Amma ondan da güclü
qaboyçalanlar var. Lakin televiziyada, radioda Kamilin
ifalarını veriblər deyə, hamı onu tanıyır.
Və yaxud Ramiz Quliyev. Böyük sənətkardır,
özü də dünyaca məşhur tarzəndir. Qarmonu
Aftandilin adı ilə bağlamaq olmaz. Ymumiyyətlə
yenə deyirəm, hansısa musiqi alətini bir nəfərin
adı ilə bağlamaq düzgün olmaz. Kamançanı
mənim adımla əlaqələndirənlər də
səhv edir. Digər bir tərəfdən adımı
həmin silsilədə çəkənlər məni
çox kiçildirlər. Yekəxanalıq
çıxmasın, o adamların yaşları qədər
mənim təcrübəm var. Yəni demək
istəyirəm ki, mən həmişə xaricdə yalnız
öz musiqimizi təbliğ etmişəm. Misal
üçün, Rəşid Behbudov hansı
ölkəyə gedirdisə, konsertdə yerli mahnılar da
oxuyurdu.
"Kamançanın "ciyiltisi"nə qulaq asa
bilmirdim"
- Sizdən əvvəl də kamança ifaçıları
olub, indi də var. Amma bütün dünyada
kamançaçalanlar ustad kimi sizi tanıyırlar...
- Bilirsinizmi, adam bir sənətdən yapışanda onu
elə öyrənməlidir ki, ustası olsun. Mən
özüm də kamançanın "ciyiltisi"nə
qulaq asa bilmirdim. Bizdən əvvəl kamançanı
çox vaxt ermənilər çalırdılar. Erməni
Boris vardı, kamançanı elə texnika ilə
çalırdı ki, deyirdim, ilahi, belə də çalmaq
olar? Barmaqlarını elə işlədirdi ki, kimsə onun
kimi çala bilməzdi. Amma nə olsun ki, çalmağı
bir şey deyildi. Başı qarışırdı
barmaqlarının texnikasına, melodiya yaddan
çıxırdı. Rəhmətlik Yzeyir bəy deyirdi ki,
xanəndənin səsinə oxşar alət səsi
kamançanındır. Texnika ilə yaxşı çalmaq
olar, amma gərək ifaçı
çaldığının ruhunu başa düşsün.
Hiss eləməsən, heç cürə çalmaq
mümkün deyil. Əks halda boğazdan yuxarı
əzbərçilik olacaq. Bu gün mən deyəndə
gənc xanəndələrin xətrlərinə dəyir.
Onlara deyirəm ki, siz oxumursunuz, sadəcə olaraq,
şairlərin, qəzəlxanların yazdıqlarını
xalqa çatdırırsınız. Bu da olur özgəsinin
sözünü özgəsinə çatdırmaq. Oxumaq
başqa şeydir. Muğamların arasında ərimək
lazımdır. Oxumaq sənəti günü-gündən
bayağılaşır, gəlib düşüb Faiq
Ağayev kimilərin oxumaqlarının gününə...
Digər tərəfdən, Allaha şükürlər olsun
ki, dövlət səviyyəsində bu işləri nizama
salmağa başlayıblar. Mehriban Əliyevaya çox
minnətdarıq ki, muğamlarımıza yenidən həyat
verdi. İndi-indi görürsən ki, məcbur olub
televiziyalarda muğam ifaçılarının konsertini
efirə buraxırlar. Amma onda da yaxşılarını
saxlayıb pislərini efirə çıxarırlar. Elə
xanəndələri efirə çıxarırlar ki, qulaq
asanda muğamdan acığım gəlir.
Telebazar açıb pul qazanırlar
- Deməli, kimsə məcbur eləməsə, öz musiqimiz
yadımıza düşməz?!
- Elə bil ki, bizim telekanallara rəhbərlik
edənlərdə azərbaycanlı qanı yoxdur.
Əməlli-başlı televiziyalarda bazar açıb pul
qazanırlar. Başa düşmək istəmirlər ki,
babalarımız bizə hansı xəzinəni yadigar qoyub
gediblər. Bütün dünya muğamlarımıza ayaq
üstə qulaq asır, amma onlar muğamlarımızı
efirdən yığışdırıblar. Onu qorumağa
qeyrətləri çatmır. Az qalıb ki, telekanallarda
"polka" qoyub xiyar-pomidor satsınlar. Mən öz
telekanallarımıza yalnız xəbərlərə
görə baxıram, qalan heç bir proqrama baxa bilmirəm.
Hələ utanmaz-utanmaz verlişlərinin adlarını da
nə bilim "nə bazar", və yaxud "maqazin"
qoyurlar. Bir o qalıb "şou-tolkuçka". O
səviyyədə oxuyanlara da dövlət
başçımız sağ olsun, fəxri adlar və
digər mükafatlar verir. Bilirsinizmi, prezident bütün
sənətçiləri tanımaya bilər, təqsir
onların siyahısını prezidentin qabağına qoyub onu
imzalatdırandadır.
"Onlara "mikroskop"la baxıram"
- Habil müəllim, gəlin qayıdaq kamançaya...
- Oğlum, hər dövrün öz sənətkarı olub.
Bu gün gənclərin arasında çix istedadlı
kamançaçalanlar yetişir. Misal üçün,
götürək Elnuru. Ona qulaq asanda görürəm ki,
nə çalmışamsa, hamısını
götürüb. Özü də çox ustacasına.
- Deyirlər ki, sizin kamançanın simləri
digərlərindən fərqlənir. Ona görə də,
sizin kamançadan tamam başqa səs çıxır. Bu
nə dərəcədə doğrudur?
- Yalan söhbətdir. Eyni alət, eyni simlərdir.
Sadəcə olaraq, gərək ürəklə çalasan.
O mənim kamançamın yox, ürəyimin səsidir, ona
görə də başqa səs çıxır. Bu
təkcə bizim sənətdə deyil ki. Adi bir şeri usta
aktyor elə deyə bilər ki, hamı kövrələ
bilər. Ya da əksinə.
- O səsi tapanda neçə yaşınız vardı?
- Artıq mən onda Bakıya gəlmişdim. Amma
gecə-gündüz fikirləşirdim ki, nə
üçün kamançanın səsi adamı yorur, qulaq
asmalı şey deyil. Elə eləmək lazımdır ki, bu
alətdə solo çalınsın. Tarda o vaxtlar solo
çalanlar vardı; rəhmətlik Əhsən Dadaşov,
Hacı Məmmədov, Həbib Bayramov, Məmmədağa
Muradov...
- Əhmədxan Bakıxanov...
- O, ansambla rəhbərlik edirdi. Bilirsənmi, oğlum, sən
məni danışdırırsan, sonra hamısı
küsür. Mən sənətin bilicisiyəm deyə, onlara
"mikroskop"la baxıram. 80 yaşım var,
ürəyimdəkiləri özümlə o dünyaya
aparmayacağam ki. Camaat bunları bilməyə bilər, amma
mən bunun bilicisiyəm axı. Bu sənətlə mən
ailə-uşaq saxlamışam, 80 il yaşamışam...
Nə isə, gecə-gündüz düşdüm
kamançanın üstünə ki, bu səsi tapmalı,
kamançanı "ciyhəciy"dən qurtarmalıyam.
Axırda arvad az qaldı, məndən boşansın ki,
bəsdir, baş beynimizi apardın. Nə isə, arvadın
bəxti gətirdi, mən axtardığımı tapdım.
Müsiqiçilərə "mütrüb"
deyirdilər...
- Eşitmişəm, buna görə, sizə yaman təzyiq
ediblər.
- O vaxtlar Neptun Qriqoryan kimi ermənilər vardı.
Mənə qədər kamançanı
"ermənicə" çalırdılar. O da
bilirsənmi, nədən irəli gəlirdi? Bizim
millətdə musiqiçilərə kafir kimi baxıblar,
onlara "mütrüb" deyirdilər. Ona görə
də, az adam musiqiyə meyl göstərirdi. Yaxşı ki,
Qarabağdan xanəndələr çıxırdı.
Yəni nə qədər tənə edilsələr də,
bu sənətə gəliblər. Bizim Şirvan elindən
də yaxşı musiqiçilər çıxıb.
Aşıq Şakir kimi sənətkar indiyədək
doğulmayıb. Ona qədər aşıqlar,
xanəndələr Şirvandan çox çıxıb,
amma Şakirin böyüklüyü ondadır ki, o muğamla
aşıq sənətini birləşdirdi. Səsi də
çox gözəldi. Mən o vaxtlar deyirdim ki, Xan Şuşinski
ilə Aşıq Şakir nə qədər istəyir
mən söysünlər, amma oxuya-oxuya... Nə isə,
mövzudan uzaqlaşmayaq. O dövrdə məni
sıxma-boğmaya çox saldılar. Nəinki
ermənilər, elə özümüzünkülər
də. Çünki onlar kamança çalmağı
ermənidən öyrənmişdilər.
- Kimlər?
- Tələt Bakıxanov, Fərhad Dadaşov, Hafiz
Mirzəliyev adlı-sanlı kamança ifaçıları
idi. Amma "ermənicə" çalırdılar. Amma
başa düşmək istəmirdilər ki, erməni
musiqimizi öyrənib, qol-qanadını qıra-qıra
çalır. Buna dözməyə qeyrət lazım idi. Bu
sənətçilər buna necə dözürdülər,
başa düşə bilmirəm. Ona görə də, bir
"arıq qara gədənin" rayondan gəlib Bakıda
kamançada yenilik etməsini qəbul edə
bilməzdilər.
- Eşitdiyimə görə, Asəf Zeynallı adına
Musiqi Texnikumunda sizin də kamança müəlliminiz
erməni olub?
- Mənim müəllimim olmayıb. Asəf Zeynallıda
oxuyanda düzdür, müəllimimiz erməniydi, mən
sinfə girəndə yazıq kamançanı yerə qoyub
sinifdən çıxırdı.
"Müharibəni qaval-kamança ilə yola verdik.."
- Ağdaşda müəlliminiz kim olub?
- Ağdaşda Ağali müəllim vardı, onu Bakıdan
göndərmişdilər, özü də çala bilmirdi,
yalnız notları bizə öyrədirdi.
- Bəs onda ilk vaxtlar kimlər sizə
dəstək oldular?
- İlk vaxtlarda rəhmətlik Lətif Kərimov mənə
dəstək oldu. Özü Şuşalıdır, İranda
da çox olub. Özü də radioda veriliş
aparırdı. Məni evinə dəvət elədi və
dedi ki, kamançanı da götür gəl. İranda
olduğu kimi istəyirdi mənimlə "Cahar-mizrab"lar
eləsin. Mən dedim ki, muğamı xanəndənin
oxuduğu kimi çalmaq olar. Kimdə yaxşı boğazlar
olurdusa, götürürdüm. Xan Şuşinskidən,
Zülfü Adıgözəlovdan, Mütəllimdən,
Aşıq Şakirdən tutmuş, Seyidədək...
- Yaqub Məmmədov yaddan çıxdı.
- Yaqub mənim yanıma gələndə
dilənçiyə oxşayan uşaq idi. Onunla tay-tuş
olmuşuq. Gülablı Həmidlə
müharibə vaxtlarında çayxanada
çalıb-oxuyurdular. 1943-cü il idi, getmişdik
İsmayıllıya. Çayçı əlimdə
aləti görüb dedi ki, gəlin bu çayxanada
çalıb-oxuyun, sizə günortalar bir piti
verəcəyəm, çay da həmişə olacaq.
İsmayıllıda hay düşdü ki, iki qaraçı
balası gəlib, yaman çalıb-oxuyurlar. Ondan sonra
hər gün bizi evlərdə çalıb-oxumağa
aparırdılar. Müharibəni beləcə qaval,
kamança ilə yola verdik, getdi...
Ekspress.-2007.-25 may.-S.6.