Xəlilzadə F.
Nəğmə həzinliyi, səs şirinliyi
Habil Əliyev - 80
Ürəyinin çırpıntılarını
barmaqları ilə kamana yetirərək onun tellərində
tufan qoparan Habil Əliyev Azərbaycan mədəniyyətində
öz məktəbini, ənənəsini yaratmış
görkəmli ifaçılarımızdan ən
qüdrətlisidir. Çağdaş
mədəniyyətimizin çox istedadlı
nümayəndəsi olan bu kaman ustadı haqqında
sənətşünaslıq doktoru, professor İlham
Rəhimli yazır: "Mədəniyyətimizdə
möhkəm platformalı nadir şəxslər olmasa, musiqi
sənətimiz əvvəl öz formasını, sonra isə
məzmununu və mahiyyətini tam dəyişə bilərE
Habil Kamanı bu baxımdan, sözün tam mənasında,
Azərbaycan xalqının mədəniyyət xadimi kimi
də təhlil etmək, sənətinin mahiyyətini
həmin istiqamətdə araşdırmaq təbiidir".
Müəllifin fikrinə qoşulsaq, bu təbiiliyə
səbəb odur ki, Habil Əliyevin kamanında yüksək
sənətkarlıqla ifa olunan musiqinin dərin xəlqiliyi,
tarixiliyi ön planda qalır və estetik təsir öz
işini görür. Habil Əliyevin Azərbaycan
mədəniyyətinə ən böyük xidmətidir ki,
bu mahir ifaçı xalq musiqisinin xalqa məxsusluğunu
öz istedadının gücü ilə kamanında
böyük məharətlə təsdiqlədi.
Sənətində əbədilik yaşamını
qazanmış Habil Əliyev haqqında indi hansı
sözü tapıb deyəsən ki, onun kamanından qopan kövrək
pıçıltını, həzin nəğməni,
harayı olduğu kimi ifadə edə bilsin?! Böyük
sənətkarımızın kamanda ifa etdiyi muğamlar, xalq
havaları, təsniflər möcüzəli
təranələr dünyasıdır. Alovu
ürəkləri yandıran, adamı ağladan,
güldürən, düşündürən bu ovsunlu
sədaların sehri təbiətin özü kimi sadə
və mürəkkəbdir. Ondan ancaq ariflər baş
aça bilər.
Xalq şairi Bəxtiyar Vahabzadə Habil sənəti
haqqında belə deyir: "Habil əslində xalq musiqi
yaradıcılığının ifaçısıdır.
Lakin onun ifasında "Habil çaları" da var. Bizi
valeh edən də budur. Çünki biz bu çalarları
Habilə qədər heç bir kaman ifaçısında
görməmişik. O, sadəcə çalmır,
yaradır. Bəziləri kimi yaradıcılıqda
axtarışlarını eninə-uzununa yox, dərin qatlara
tuşlayan Habil düşündüyünə görə
bizi də düşündürməyi bacarır. Düşündürməyən
sənət sənət deyil. Buna görə biz Habilə
çalğıçı, yaxud ifaçı deyil,
sənətkar deyirik".
Əlbəttə, kamançada çalanlarımız
çox olub. Habil Əliyevdən öncə də, sonra da. Bu
sənətin fədailəri sırasında Habil Əliyev
fərqli olaraq qalmaqda davam edir. Bu məxsusluq o
qədər qüdrətli və təsirlidir ki, orta
əsrlərdən üzü bəri təriflənən,
klassik ədəbiyyatda adı tez-tez çəkilən
kamançanın az qala yaradıcısı, məhz ilk
çalanı da Habildir deyə düşünürük.
Çünki ustad sənətkarımız kamançanın
həyatını tamam dəyişdi. Onun
avazına yeni xallar, rənglər, ovqatlar, nalələr
qatdı. Bu, hər kəsə nəsib olan sənət
uğuru deyil ki, çalğısının ilk
təranələrindən kamanı dilləndirənin
məhz Habil olduğunu dərhal hiss edirik. Böyük
sənətkarımız bu möhtəşəm zirvəni
fəth edənədək əzablı yollar keçib. Habil
müəllim deyir: "Həmişə hər yerdə
çalışmışam ki, məni yalnız adi
çalğıçı kimi dinləməsinlər.
Muğamın xarakterinə uyğun hekayətə qulaq
assınlar. Onlara elə gəlsin ki, bu musiqili ovqatı yaradan
öz ürəyinin hekayətini söyləyir. Bu
səbəbdən də həmişə gözümü
yumub ürəyimlə tellərin ünsiyyətinə
çalışıram".
Habil kamanının ovsunlu ifaları
Azərbaycan muğamlarına, xalq mahnılarına,
bütövlükdə musiqi dünyamıza yeni bir
çağlayış qüdrəti, titrəyiş, daha
dəqiq desək, kaman mərhələsi gətirdi.
Ötən əsrin 50-ci illərinə qədər
"Bayatı-Qacar", "Bəstənigar",
"Bayatı-Şiraz", "BayatıKürd",
"Segah", "Zabul" muğamlarını
çoxları ifa edib. Xalqımızın ruhunda,
ürəyimizin dərinliklərində əbədiyaşarlıq
tapmış bu bəşəri incilərin Habil kamanında
öz yozumu oldu. Sanki bu muğamlara yeni təravətli
ömür, qəribə yeni cazibə qüdrəti gəldi.
Hər dəfə onları Habilin ifasında
dinləyəndə ilk dəfə eşidirmiş kimi heyrətlə
varlığımıza çəkirik və bizə elə
gəlir ki, ustadın bundan sonra belə möcüzəli
çalğısı ola bilməz. Amma sənətdə
zirvə silsilə dağa bənzəyir. Habilin hər bir
ifası möcüzədir. Maraqlısı da odur ki, bu
qəribə hal davam etməkdədir.
Bu il görkəmli sənətkarımızın 80
yaşı tamam olur. O,
28 may 1927-ci ildə Ağdaş rayonunun Üçqovaq
kəndində anadan olub. Uşaqlıqda
bəxti onda gətirmişdi ki, o, məktəbdə
oxuduğu illərdə dövrün məşhur
xanəndəsi və musiqi müəllimi Əhməd
Ağdamski onların evində kirayədə qalırdı.
Əhməd Ağdamskinin hər axşam
müxtəlif qonaqları olardı. Əsasən
onun yanına musiqiçilər gələr, muğamlardan,
təsniflərdən, xalq mahnılarından danışar,
yeri gəldikcə onlardan parçaları ya tarda, ya da
kamançada ifa edərdilər. Bütün
bu baş verənlərə uşaq marağı ilə qulaq
kəsilən balaca Habilin qəlbinə sənət
məhəbbəti də elə o illərdən
düşmüşdü. Habil Əliyev
ömrünün dünənini xatırlayanda deyir:
"Mənim sənət aləminə gəlməyimdə
iki xeyirxahım olub. Onlardan biri Əhməd
Ağdamski, o birisi isə anamdır. Əhməd
Ağdamski mənə sənətin nə olduğunu
anlatdı, anam isə məndə sənətə
məhəbbət yaratdı".
Habil məktəbə gedəndə altı
yaşı var idi. Musiqi alətləri
boyundan hündür idi. Əvvəllər tar sinfində
oxumaq istəsə də, aləti sinəsində tuta
bilmədiyindən kamançanı seçmək
məcburiyyətində qalıb. Sinif yoldaşlarından fərqli
olaraq bir neçə ay Habil kamançanı dizi
üstündə yox, stol üstünə
qoyub çalarmış. Ritmi düzgün
tutması, musiqi duyumu, yaddaşı onu hamıdan
fərqləndirirmiş.
Yeddinci sinfi və musiqi təhsilini
bitirəndən sonra Habil Əliyev pedaqoji məktəbə
daxil olub. Bu o zaman idi ki, İkinci dünya müharibəsinin
vahiməsi bizim ölkəmizi də
bürümüşdü. Ailənin
bütün ağırlığı ananın və Habilin
çiyinlərinə düşmüşdü. Böyük qardaşı
Məhəmmədiyyənin cəbhədən qara
kağızı gəlmişdi. Habil Əliyev
danışırdı: "Anam nalə çəkib
şivən qoparırdı. Mən ağlaya
bilmirdim. Ancaq çalırdım. Dərdimi kamana deyirdim. Onda
elə bil bütün anaların, bacıların
kədəri kamançamın simlərinə hopmuşdu.
Sanki çəkilən ah-fəryadların
əks-sədası kimi yeni bir musiqi parçası
yaranmışdı. İndi də
kamanımda o sədalar, fəryadlar qalmaqdadır".
Müharibədən sonra Habilin böyük
bacısı İmişlinin Məzrəli kəndinə
köçüb. Habil də
kamançasını qoltuğuna vuraraq onlarla gedib. Xalq şənliklərində, toy-büsatlarda
iştirak edib. "Payıma düşən pulu
anamgilə yollaryırdım", - deyə söyləyən
Habil 1947-ci ildə Ağdaşa qayıdaraq pionerlər
evində dərnək rəhbəri vəzifəsində
işləyib.
1952-ci ildə Asəf Zeynallı adına
Musiqi Məktəbinə daxil olmaq üçün Bakıya
gəlib. O zaman bu məktəbin direktoru bəstəkar
Süleyman Ələsgərov idi. Habilin qeyri-adi
istedadı tezliklə sənətkarın diqqətini
çəkib. Məşhur tarzən,
muğam bilicisi Qurban Pirimovdan, xanəndə Xan
Şuşinskidən sənət sirlərini
öyrənən Habil ifaçılığı ilə
bəstəkar Soltan Hacıbəyovun da diqqətindən
yayınmayıb. Soltan Hacıbəyov
Habilə filarmoniyada işləməyi məsləhət
görüb. O vaxt filarmoniyanın direktoru Şəmsi
Bədəlbəyli idi. Soltan Hacıbəyov, Niyazi, Səid
Rüstəmov gənc çalğıçıya
diqqətlə qulaq asmış, onun ifasındakı muğam
və xalq mahnılarını məftunluqla
qarşılamışlar. Beləliklə, 1953-cü ildən
Müslüm Maqomayev adına Azərbaycan Dövlət
Filarmoniyasında fəaliyyətə başlayan Habil Əliyev
öz kamançası ilə Seyid Şuşinski,
Həqiqət Rzayeva, Xan Şuşinski, Zülfü
Adıgözəlov, Mütəllim Mütəllimov,
Şövkət Ələkbərova, Sara Qədimova, Fatma
Mehrəliyeva kimi sənətkarları müşayiət
etmişdi.
Habil Əliyevin televiziyada ilk konserti 1961-ci
ildə olub. İfa etdiyi "Segah"
muğamı dövrün görkəmli
sənətkarları tərəfindən bəyənilib.
O, bir çox muğamlarımıza yeni kamança
həyatı verib. Ötən əsrin 50-ci
illərindən başlayaraq mahir kamança ustası kimi
məşhurlaşan Habil Əliyev hələ sovet
dövründə dünyanın 30-dan artıq
ölkəsində konsert proqramları ilə
çıxış edib. Azərbaycan
muğamlarının səsi haralardan gəlmirdi: Fransa,
Polşa, Misir, Bolqarıstan, Monqolustan, Hindistan, Pakistan,
Türkiyə, İran, İsveç, Hollandiya, Şotlandiya,
Əlcəzair, Tunis, İngiltərə, İrlandiya, Yaponiya,
Suriya, Mozambik, İtaliya, Almaniya, İsveçrə, AmerikaE Bu
ölkələrin səhnəsində Habil Əliyev xalq
mahnılarımızı səsləndirib,
muğamlarımızı ifa edib.
Ustad sənətkar virtuoz
ifaçılığı ilə yanaşı, gözəl
mahnıların da müəllifidir. Onun
bəstələdiyi 15-dən artıq mahnı bu gün
də tanınmış musiqiçilər
tərəfindən sevilə-sevilə ifa olunur.
Sənət meydanına çıxdığı
gündən musiqi mədəniyyətimizin
ənənəsini yaşadaraq inkişaf etdirən Habil Kaman
Azərbaycan ifaçılıq sənətinə "Habil
segahı"nı bəxş etmişdir.
Dünya şöhrətli bəstəkar
Firəngiz Əlizadənin dahi sənətkara həsr etdiyi
"Habilsayağı" simfonik əsəri artıq
dünyanın bir çox ölkəsində
tamaşaçılar tərəfindən
rəğbətlə qarşılanmışdır.
Həmişə sənətə ciddi
münasibət bəsləyən Habil Əliyevin milli musiqi
tariximizdə özünəməxsus yolu var. Son illər
musiqidə baş verən bəzi xoşagəlməz hallar
onu bərk narahat edir. Bu barədə tez-tez
müxtəlif müzakirələrdə iştirak edən
Habil Əliyev deyir: "Əzəl hər kəs təqdim
etdiyi sənəti mükəmməl bilməlidir ki,
səhnədə utanmasın. İkincisi,
müğənninin, ifaçının, bir sözlə,
camaat qarşısına - səhnəyə çıxanla
hər kəsin bütün hərəkəti çalınan
musiqinin, oxunan sözün ovqatından doğmalıdır.
Səhnəyə çıxanla xalq arasında
müqəddəs pərdə olmalıdır. Gözümüzü açıb belə
görmüşük. Vay o gündən
ki, tamaşaçı ilə ifaçı arasında
bütün etik münasibətlər pozulsun. Bu, faciədir. Təəssüf
ki, son illər Azərbaycan səhnəsində, ekran və
efirdə çimərlik əhvalı duyulur. Mən bunun qəti əleyhinəyəm. İnsan öz əndamını deyil,
sənətini nümayiş etdirməlidir. Axı yaşlı nəsildən
öyrənməyin, götürməyin nəyi pisdir?
Azərbaycan musiqi mədəniyyətində yüz ildə
indən belə örnək ola
biləcək səhnə xadimlərimiz,
ifaçılarımız, musiqiçilərimiz olub. Nə olub bizim gənclərə? Nə görməmişlikdir? Belə
hallar dünya şöhrətli sənətimizin parlaq
ziyasına kölgə salır. Tarixin
ələyi həmişə narın ələnib. Zövqsüz, primitiv "xaric"
oxuyub-çalanları, toyxanalarda yazılan kasetlərə
qulaq asanları görəndə
əsəbiləşməyim, neyləyim?! Mən həmişə kamanı ürəyimlə,
duyğularımla dilləndirmişəm. Heç
tamaşaçını da görməmişəm. Filarmoniya həmişə müqəddəs
sənət ocağı sayılıb. Görün
orada kimlər konsert veribE"
Misilsiz ifası ilə pərəstişkarları
sehirləyən Habil Əliyev yalnız dinləyiciləri,
tamaşaçıları deyil, həmkarlarını da valeh
edən ustaddır. Azərbaycan
mədəniyyətinin inkişafında göstərdiyi
xidmətlərə görə 1964-cü ildə
əməkdar, 1978-ci ildə xalq artisti fəxri adlarına
layiq görülüb. Dövlət tərəfindən
dəfələrlə müxtəlif orden və medallar alan Habil Əliyev hazırda prezident
təqaüdçüsüdür.
Ürəyinin səsini kamanda dilləndirən əllərin
var olsun, ustad! Bizi ovsunladığın o ilahi
sədalarda uzaq keçmişinin xiffəti,
bugünümüzün ovqatı, sabahımızın
ümid dolu anları var.
Azərbaycan.-2007.-30 may.-S.8.