Vəzirov C.
Naxçıvan
teatrı
125 illiyə
açılan pəncərə
1883-cü ilin bir yaz
günündə - mayın 15-də qədim Naxçıvan
torpağının "Zaviyyə" məhəlləsində
dövrün mütərəqqi ziyalılarından biri olan
Hacı Nəcəf Zeynalovun
evində Mirzə Fətəli Axundovun "Müsyö Jordan və
Dərviş Məstəli şah" komediyası tamaşaya
qoyuldu. Bu tamaşa Naxçıvan teatrının təvəllüd
tarixinə çevrildi.
Mirzə Fətəli
Axundovun bu ölməz komediyasının tamaşaya
qoyulmasında Eynalı bəy Sultan, Mirzə Sadıq
Qulubəyov, Əbülqasım Sultanov, Mirzə Cəlil
Şurbi, Paşa ağa Sultanov və başqa ziyalılar
əsl mənada fədakarlıq göstərdilər. Bu
tamaşadan ruhlanan ziyalılar biri-birinin ardınca Mirzə
Fətəlinin "Lənkəran xanının
vəziri", "Xırs quldurbasan", "Hacı
Qara" pyeslərini də tamaşaçılara
göstərdilər.
M.F.Axundovun xalq
həyatını bütün canlılığı və
təbiiliyi ilə göstərən əsərləri
həm Naxçıvan teatrının, həm də realist
aktyor sənətinin formalaşmasında,
yetkinləşməsində son dərəcə böyük
əhəmiyyətə malik olmuşdur.
1889-cu il martın
27-də naxçıvanlı Mirzə Alməmməd
Xəlilovun evində "Müsyö Jordan və Dərviş
Məstəli şah" komediyası tamaşaya qoyuldu (Bu
əsər ikinci dəfə idi ki, oynanılırdı C.V.).
Əsərdə əsas rolları ifa edirdilər:
Müsyö Jordan - Cəlil Məmmədquluzadə, Hatəm
xan ağa - Əliqulu Sultanov, Məstəli şah - Mirzə
Ələkbər Süleymanov, Şahbaz bəy -
Ə.Şeyxov, Şərəfnisə -M.R.Xəlilov,
tamaşanın rejissoru Mirzə Cəlil və Eynalı bəy
Sultan, suflyoru isə M.S.Xəlilov idi.
Naxçıvan teatrının
fədailəri saysız çətinlik və məhrumiyyətlərə
rast gəlsələr də, irəliyə,
gələcəyə inamla baxırdılar. Böyük yazıçımız
Ə.B.Haqverdiyevin müdrik bir kəlamını yada salmaq
istərdik: "Artistliyin yolları ağır və tikan
ilə doludur. Ayağa batan tikanların ağrılarına
davam edib, mərdanə getməyin axırda işıqlı
bir mənzilə yetməyi şübhəsizdir".
1889-cu ildə böyük ziyalı Məmməd Tağı Sidqinin rejissorluğu ilə N.B.Vəzirovun "Ev tərbiyəsinin bir şəkli" pyesi göstərildi. Tamaşada
Böyükxan Naxçıvanlı,
Y.Kəngərli, Ə.Şeyxov, Ə.Sultanov iştirak edirdilər. Elə buradaca qeyd etməyi lazım bilirəm ki, N.B.Vəzirovun "Müsibəti
Fəxrəddin", "Pəhlivani
zəmanə", "Sonrakı
peşmançılıq fayda
verməz", "Daldan
atılan daş topuğa dəyər",
"Yağışdan çıxdıq
- yağmura düşdük"
pyesləri uzun illər Naxçıvan teatrının repertuarında
özünə əsas
yer tutmuşdur. Ə.B.Haqverdiyevin də pyeslərinə həmişə geniş meydan verilmişdir. "Bəxtsiz cavan", "Dağılan tifaq",
"Pəri cadu" pyesləri Naxçıvan
teatrına şöhrət
və hörmət gətirirdi. Rza Təhmasib, Rza
İsfəndiyarlı, Səməd
Mövləvi, Miribrahim
Həmzəyev, Həsən
Səfərli, Mirhəsən Mirişli,
Əli Xəlilov, Heydər Muradov, Muxtar Nəsirov, Böyükxan Naxçıvanlı,
İsa Musayev, Əyyub Haqverdiyev, Füruzə Əlixanova, Xədicə Qazıyeva, Baxşı Qələndərli,
Zəroş Həmzəyeva, Zemfira Əliyeva, Sona Mirzəyeva və başqaları böyük
ehtirama layiq sənətkar idilər.
İyirminci yüzilliyin ilk illərində Naxçıvan teatrının sənət iqlimində ciddi dönüş yaranırdı. Bakıda yaşayan teatr xadimləri ilə yaradıcılıq körpüsü salınırdı. Azərbaycan teatrının qüdrətli ustadları Zülfüqar Hacıbəyovun, Sidqi Ruhullanın, Cəlil Bağdadbəyovun, Mirzağa Əliyevin, Abbas Mirzə Şərifzadənin, Mərziyə xanım Davudovanın və başqalarının tez-tez Naxçıvana gəlməsi və yerli aktyorlarla birlikdə çıxışları teatrın professional səviyyəsini artırırdı. Aktyorlar mənən inkişaf edirdilər.
Naxçıvan teatrının yaranma tarixindən və onun bədii mənzərəsindən söhbət açanda böyük maarifçi Cəlil Məmmədquluzadənin adını çəkməmək qeyri-mümkündür. Mirzə Cəlil Naxçıvan teatrının banilərindən biridir. Onun ölməz pyesləri - "Ölülər", "Anamın kitabı", "Dəli yığıncağı" tragikomediyaları 124 illik teatrın ən məzmunlu və ən qiymətli tamaşalarından olmuş və bu gün də səhnədə yaşayırlar.
1917-ci ildə ötməz sənətkar Rza Təhmasibin rejissorluğu ilə "Ölülər" əsəri tamaşaya qoyuldu və Naxçıvanın mədəni həyatında böyük sensasiyaya səbəb oldu. "Ölülər" Naxçıvan teatrının səhnəsində görünməmiş uğur qazandı. Qüdrətli aktyor Rza Təhmasibin və “molla nəsrəddinçi” şair Əliqulu Qəmküsarın böyük məharətlə yaratdıqları İsgəndər və Şeyx Nəsrullah obrazları Azərbaycan teatr tarixinə qızıl hərflərlə yazıldı. Qeyd etmək lazımdır ki, Naxçıvan teatrının təşəkkülündə Rza Təhmasibin böyük xidmətləri olmuşdur. "Ölülər", "Arşın mal alan", "Dağılan tifaq", "Bəxtsiz cavan" kimi tamaşaların uğuru ilk növbədə Rza Təhmasibin adı ilə bağlıdır. Elə buradaca qeyd etmək istərdim ki, adları çəkilən bu tamaşaların rəssamı böyük istedad sahibi Bəhruz bəy Kəngərli olmuşdur.
Qüdrətli sənətkar Rza Təhmasibin böyük bir xidməti də ondan ibarət olmuşdur ki, o, Naxçıvan səhnəsində qız və qadınların cəlbində də xüsusi yanarlıq göstərmişdir. Məhz onun və görkəmli Azərbaycan yazıçısı Rəşid bəy Əfəndiyevin təşəbbüsü ilə 1917-ci ildə (12 noyabr cümə günü) Üzeyir Hacıbəyovun "Arşın mal alan" musiqili komediyası tamaşaya qoyulmuşdur. Ən yadda qalan hadisə bu idi ki, tamaşada iştirak edən ifaçıların hamısı qız və qadınlar olmuşdur. Hətta kişi rollarını da məhz qadınlar oynamışlar. Bu hal Azərbaycan teatr tarixində ən qiymətli və unudulmaz səhifələrdən biridir. Məhz bu tamaşadan sonra naxçıvanlı qız və qadınların teatra gəlişi xeyli dərəcədə artdı.
Bir çox adlı-sanlı aktyorlar teatra dəvət olundular. Bakıdan və
başqa şəhərlərdən
rejissorlar teatra işləməyə gəldilər.
Güclü aktyor ansamblı
yarandı. Naxçıvan
teatrının formalaşmasında
böyük əməyi
olan Səməd Mövləvi 20-ci illərin
əvvəllərində həmişəlik , olaraq Təbrizdən Naxçıvana gəldi.
Onun gəlişi opera
və musiqili komediyaların oynamlmasına
güclü təkan verdi və
repertuarda Azərbaycan
klassiklərinə müntəzəm
surətdə müraciət
edilirdi. S. Mövləvi
Naxçıvan teatrında
Məcnun, Kərəm,
Aşıq Qərib, Sərvər, Əsgər...
kimi zəngin
musiqili rolları gözəl ifa etmişdir.
Mədəniyyət.- 2007.- 18 may.- S. 5.