Ələddinqızı N.
“Leyli və Məcnun” operası –
99
Lirik-tenor səsli, incə muğam
ifaçılığına malik Hüseynqulu Sarabski
Məcnun partiyasının ilk ifaçısı olmuşdur
12 yanvar 1908-ci il Həmin
gün Azərbaycan mədəniyyət aləmində xatırlanan
tarixi hadisədir. 20-ci yüzilliyin inkişafa,
maariflənməyə doğru irəlilədiyi bir
dövrdə teatr səhnəsində "Leyli və
Məcnun" operasının oynanılması böyük
bir hadisəyə səbəb oldu. Dahi Üzeyir
Hacıbəyovun yaratdığı "Leyli və
Məcnun" operası Azərbaycan opera sənətinin
təməl daşını qoydu, O zamandan bu günə
qədər olan dövr ərzində Azərbaycan
Dövlət Opera və Balet Teatrının
səhnəsində "Leyli və Məcnun" operası
ardıcıl olaraq səhnələşdirilir, böyük
anşlaqla geniş tamaşaçı kütləsinə
təqdim olunur.
Bir əsrə yaxın zamanda tamaşaya olan heç bir həvəs sönməmiş, hər dəfə operanın partiyalarını yaradan ifaçılar, onu səhnələşdirən rejissorlar, operanın musiqisini səsləndirən kollektiv ilk dəfə premyerası keçirilən sənət nümunəsi kimi "Leyli və Məcnurfu sənətsevərlərə təqdim edirlər. Bu, həqiqətən də, bir möcüzədir. Görünür, buna səbəb dünya şöhrətli Üzeyir bəyin musiqisi dahi Məhəmməd Füzulinin söz dünyasının böyüklüyüdür. İki nəhəng sənətkarın yaradıcılıq təxəyyülünün məhsulu olan bu opera Azərbaycan teatr sənətinin ən mükəmməl və nadir nümunəsidir.
99 il bundan əvvəl bu gün tamaşaya qoyulan "Leyli və Məcnun" operasının yaranma tarixçəsi maraq doğurur. Hələ 1907-ci ildə Henrix Heynenin "Əlmənsur" tamaşası səhnələşdirilərkən gənc Üzeyir bəy həmin əsərə tamaşa etmiş, böyük təəssürat hissini yaşamışdır. Belə ki, bu tamaşada əsas rolun ifaçısı olan Hüseynqulu Sarabski ona həvalə edilən ərəb obrazını xüsusi professionallıqla oynamış, onun ifaçılıq qabiliyyəti Üzeyir Hacıbəyovun diqqətindən yayınmamışdır. Hüseynqulu Sarabskinin lirik-tenor səsi, incə muğam ifaçılığı Üzeyir bəyin zövqünü oxşamış, tamaşadan iki gün sonra onunla görüşməyə qərar veımişdir. Bu görüş əsasında Üzeyir bəy Hüseynqulu Sarabskiyə Məcnun obrazını yaratmaq haqqında fikirlərini söyləmiş və razılığını almışdır.
Qeyd edim ki, "Leyli və Məcnun" operasının 1908-ci idə yaranma tarixi qeydə alınsa da, bu əsərə hələ XIX əsrin sonlarında müraciət edilmişdir. Belə ki, 1897-ci ildə Şuşada "Xandəmirovun teatrında "Leyli və Məcnun" əsərindən kiçik bir musiqili səhnəcik hazırlanmış və açıq havada tamaşaçılara təqdim olunmuşdur. "Məcnun Leylinin qəbri üstə" adlı səhnəcikdə Məcnun obrazını məşhur xanəndə Cabbar Qaryağdıoğlu oynamışdır. Odur ki, Azərbaycan teatr səhnəsində Məcnun obrazının ilk ifaçısının Hüseynqulu Sarabski olduğu vurğulansa da, unutmamalıyıq ki, bu partiyaya səhnə həyatı vermiş ilk ifaçılardan biri, məhz Cabbar Qaryağdıoğlu olmuşdur. Bu tamaşa opera şəklində oynanılmasa da, səhnəcik kimi Cabbar Qaryağdıoğlu yaratdığı obrazı müvəffəqiyyətlə təqdim edə bilmişdir. Həmin illərdə Üzeyir bəyin 12 yaşı var idi. Üzeyir Hacıbəyov da səhnəcikdə xor kollektivinin tərkibində "Şəbi-hicran"ı oxumuşdur. Üzeyir bəyin kiçik olmasına baxmayaraq tamaşadan yaranan təəssürat uzun müddət onu düşündürmüş, nəhayət, belə bir nəhəng səhnə əsərinin yaranmasına gətirib çıxarmışdır. Onu da qeyd edim ki, "Məcnun Leylinin qəbri üstə" adlı səhnəciyin quruluşçu rejissoru Əbdürrəhimbəy Haqverdiyev, musiqi tərtibatçısı isə məşhur tarizən Sadıqcan olmuşdur. 1908-ci ilin 12 yanvar tarixində oynanılan ilk tamaşanın quruluşçu rejissoru Hüseyn Ərəblinski, dirijoru Əbdürrəhimbəy Haqverdiyev olmuşdur. Üzeyir Hacıbəyov isə tamaşada skripkada çalmış, tarda isə ifaçıları mərhum sənətkarımız Qurban Pirimov müşayiət etmişdir. Belə nəhəng simaların iştirakı ilə oynanılan "Leyli və Məcnun" operasını, təbii ki, geniş əks-səda doğurmaya bilməzdi. Hüseynqulu Sarabskinin olduqca professional bir şəkildə oynaması Məcnun obrazını sevdirdi. Onun aktyorluq imkanları geniş səs diapazonu Məcnun obrazının belə müvvəffəqiyyətli oynanılmasına səbəb olmuşdur. Onun ifasında oynanılan obraz bu gün də böyük təəssüratla xatırlanır, hətta köhnəlmiş lentləri efirə verildikdə belə, səhnəciklər tamaşanın nə qədər böyük effektlə oynanıldığından xəbəb verir. Üzeyir Hacıbəyov sonralar xatirələrində yazırdı ki, aktyorluq dərsi oxumamış, obraz yaratmamış, sənət məktəbi keçməmiş, məktəb və darülfün bitirməmiş Hüseynqulu Sarabski olduqca çətin və mürəkkəb bir faciəni təmsil edən Məcnun obrazını yaratmaq sahəsində eiə bir məharət göstərdi ki, sonrakı dövrlərdən o, artistlər üçün bir nümunə və məktəb oldu. Həqiqətən də, Hüseynqulu Sarabskinin göstərdiyi ifaçılıq manevrləri Məcnun obrazını sonrakı illərdə yaradacaq aktyorlara bir məktəb idi. Elə bu günün özündə də belə bu məktəbdən bəhrələnilir, onun yaratdığı Məcnun obrazına dəfələrlə müraciət olunur. Tamaşaçılar da səhnədə geydikləri məcnunlarda, məhz Hüseynqulu Sarabskiyə məxsus olan sənətkarlıq xüsusiyyətlərini görməyə üstünlük verir və hər dəfə də onun ifası ilə gənc xanəndələrin oyununu müqayisə edirlər. Onu da qeyd edək ki, bu müqayisə təkcə tamaşaçılar arasında deyil, professionallıq baxımından musiqişünaslar tərəfindən də aparıhr.
Qeyd etdiyimiz
kimi, "Leyli və Məcnun" operasının belə uzunömürlü
və məhəbbətlə qarşılanmasına
səbəb Füzuli və Üzeyir bəy ifalarının
sənətkarlıq xüsusiyyətlərinin
birləşməsi olmuşdur. Bu opera Azərbaycan professional milli
opera sənətinin təməl daşını qoydu. Operanın
bütün melodiyaları milli musiqimizin bünövrəsi
hesab edilən klassik muğam və təsniflərdən
ibarətdir. Üzeyir bəyin belə bir
seçimi sənət aləmində mədəni bir
hadisənin partlayışına səbəb oldu. Bəstəkarın operanın hər pərdəsində
əsas qəhrəmanların yaşadığı hissləri
musiqinin dili ilə aydın, rəvan, anlaşılı bir
şəkildə təqdimi partiyaların
özünəməxsus xüsusiyyətlərinin
açılmasına xidmət göstərir. XVI əsrdə feodal patriorxal qayda qanunlarının
hökm sürdüyü bir zamanda azad düşüncəli
qəhrəmanların cəmiyyətə, onu buxovlayan adət
ənənələrə qarşı üsyanı, musiqinin
dili ilə çılpaqlığına qədər
təsvir olunmuşdur. Acı həyatları
ilə barışmayan və ölümləri ilə
cəmiyyətin çirkinliyinə etirazını ifadə
edən qəhrəmanlar xalqın sevimlisinə çevrildilər.
Leylidəki Azərbaycan qadınına məxsus
olan safiıq, əqidə paklığı, əhdə vəfalılıq
bəstəkar tərəfindən musiqinin dili ilə tamaşaçıya
xırdalıqlarına qədər çatdırılır
və hətta həzin dramatik notlarda belə
sənətsevər onun qəhrəmanmın
üsyankarlığını böyük ilahi eşqə
münasibətini hiss edir. Opera iki
gəncin məhəbbəti əsasında yazılsa da,
əslində, bu, geniş dünyagörüşlü bir
insanın fəlsəfi düşüncələrinin
bədii əksi idi. Bu ruh, bu ideya sənətkarlara o
qədər doğma və əzizdir ki, "Leyli və
Məcnun" operasında baş və epizodik obrazlara rol alan ifaçılar, yaradacaqları qəhrəmanları
ilahiləşdirərək müvəqqəti olaraq o
dünyadan təcrid olunurlar. Yaratdıqları
obrazları ilə cismani dünyadan müvəqqəti
uzaqlaşıb, ruhi dünyaya qovuşurlar.
,Azərbaycan Dövlət Opera və Balet
Teatrının səhnəsində bu tamaşa hər il
neçə dəfə müxtəlif sənətkarlar
tərəfindən oynanılır. Əsrin
əvəllərində Leyli obrazını yaratmaq
üçün qadın sənətkarına böyük
ehtiyac və tələbat var idisə, bu gün opera
səhnəsində neçə-neçə leylilərimiz
vardır. Qadın rolunu - Leyli
obrazını ilk dəfə yaradan Əhməd Ağdamski
dövrün dardüşüncəli
təbəqələri tərəfindən müxtəlif
təqiblərə məruz qalsa da, Opera Teatrının
yaşaması və bünövrəsinin
möhkəmlənməsi üçün belə bir
ağır yükü üzərinə götürmüşdür.
Bu gün adlarını qeyd etdiyimiz operanın
ilk yaradıcıları hər birimizin qəlbində
böyük məhəbbətlə yad olunurlar.
Səhnəmizdən gəlib keçən Rübabə
Muradova, Nəzakət Məmmədova, Zeynəb Xanlarova kimi
leylilər, Arif Babayev, Canəli Əkbərov, Baba
Mahmudoğlu və digər məcnunlar opera sənəti
tarixində hər biri orijinal ifa tərzilə möhürlərini
vurmuş sənətkarlardır. Belə yaradıcı
şəxslərin davamçıları olan Gülyaz
Məmmədova, Gülüstan Əliyeva, Nəzakət Teymurova,
Aygün Bayramova, Səkinə İsmayılova, Simarə
İmanova, Mənsum İbrahimov, Səbühi İbayev, Alim
Qasımov, Təyyar Bayramov kimi Leyli və Məcnun
obrazlarının yaradıcıları "Leyli və
Məcnun" opreasından professionallıq nümayiş
etdirir, tamaşanın zaman-zaman yaşamasına xidmət
göstərirtər. Təbii ki, adlarını
qeyd etdiyimiz sənətkarlar, opera sahəsində
qazandıqları uğurlara görə, ilk olaraq, Üzeyir
bəyə, onun "Leyli və Məcnun" operasına
mənən borcludurlar. Hələ
neçə yüzilliklər ötəcək, "Leyli
və Məcnun" operası isə öz yeni
ifaçıları ilə sənətsevərlərin
görüşünə gələcək əfsanəvi
sənət əsərindən onlara söz açacaqdır.
Səs.- 2007.- 13 yanvar.- S. 12.