Qaliboğlu E.

 

"Millətimiz kitab oxumur..."

 

Rüstəm Kamal: "Kitabxanaların kitab fondu xeyli kasıbdır"

 

Azərbaycanda filoloji fikrin inkişafı sahəsində nəzərə çarpacaq irəliləyişlər olsa da, ümumən bu sahədə kifayət qədər problemlər də mövcuddur. Görəsən, bu sahədə qazanılan uğurlar dərəcədə xəlqi inkişafımızda öz təsdiqini tapır? Bu barədə qənaətlərini bizimlə bölüşən Bakı Slavyan Universitetinin "Folklor araşdırmaları" elmi-tədqiqat şöbəsinin müdiri Rüstəm Kamalın fikrincə, sözügedən problemə Avropa Rusiya səviyyəsindən yanaşsaq, Azərbaycan filologiyası, filoloji düşüncəsi yaxşı durumda deyil: "Əvvəlki yaradıcı nəsillərə hörmətimiz var. Bu da təbiidir. Azərbaycan filologiyasının görkəmli nümayəndələri olub ki, bu gün adlarını hörmətlə çəkirik. Hər halda real görüntülər başqa təəssürat yaradır. Azərbaycanda filologiya sahəsində çoxlu dissertasiyalar yazılır, müdafiə olunur. Lakin bunlarda Azərbaycan ədəbiyyatının obrazı sözün böyük mənasında demək olar, görünmür. Bütün bunlar ümumən başqa ölkələrdə yaradılmış texnologiyaların, nəzəriyyələrin, metodikaların .s-in süni surətdə Azərbaycan ədəbiyyatı müstəvisinə şamil edilməsilə müşayiət olunur".

Bu gün Azərbaycanda əvvəlki onilliklərlə müqayisədə "kitabsızlıq vakumu" hələ dəmüşahidə olunmaqdadır. Kitaba münasibətdə camaat arasında bir seyrçilik əhvalı mövcuddur. Hər halda ciddi kitabların əksəriyyəti əvvəllərdəki kimi ürəklərə, ağıllara yazılmır. Görəsən, burada hansı amillər rol oynayır? Həmsöhbətim bu məsələ barəsində belə düşünür: "Açıqca hiss olunur ki, xalq başqa şey axtarır, amma Azərbaycan yazıçısı başqa səmtə üz tutur. Yəni Azərbaycan yazıçıları əsasən o əsərləri yaradırlar ki, demək olar, həmin yaradıcılıq nümunələri xalqımıza gərək deyil.

Bəli, bu gün millətimiz demək olar, kitab oxumur. Kitabxanaların kitab fondu xeyli kasıbdır. Əvvəlki illərlə müqayisədə kitab mağazalarının sayı kəskin şəkildə azalıb. Camaatın kitab almaq imkanı minimuma enib. Bu gün Azərbaycanda kitab təbliğatı getmir. Yaradıcı mühitdə dedi-qoduçuluq, şayiəçilik baş alıb gedir. Bu səbəbdən təxminən son 20 ildə millətimiz öz taleyilə bağlı yazılan ədəbiyyatdan demək olar, xəbərsizdir".

Rusiyada sözügedən məsələnin tamam başqa yöndə olduğunu deyən R.Kamal bu qənaətdədir ki, rus ədəbiyyatı rus tarixinin, rus taleyinin, rus ictimai, sosial fikrinin tərkib hissəsidir: "Rus ədəbiyyatı Rusiyanı, rus dövlətini, həmçinin Rusiya dövləti rus ədəbiyyatını tamamlayır. Bizim ədəbiyyatda isə demək olar, Azərbaycan dövlətinin nüfuzu görünmür. Terminlərdən bolluca bəhrələnmək hesabına yaradılan filoloji əsərlər əksər hallarda xalqa gedib çatmır. Baxırsan ki, bir cümlədə işlədilən sözlərin yarıdan çoxu əcnəbi dildədir".

Belə olan halda Azərbaycan türkcəsində bu gün az qala bərkimiş terminlərin mümkün qədər əvəzlənməsi zəruriliyi meydana çıxır. R.Kamal təssəüflənir ki, özümüzəməxsus terminlər fondumuz yoxdur: "Həmçinin filoloji məktəb sarıdan kasıbıq. Bu sahədə fərqli fikirlərin, ümumiyyətlə, məktəblərin olması filologiya sahəsində yaxşı bir əlvanlıq yarada bilər. Azərbaycan xalqının Azərbaycan ədəbiyyatını qavraması ənənəsi rus cəmiyyətinin rus ədəbiyyatını qavramasından fərqli olub. Sadəcə, rus ədəbiyyatının kütlə, xalq içinə getməsinin başqa ənənəsi var. Məsələn, Puşkin "Naş sovremmenik" adlı jurnal buraxıb. O, jurnalda dövrünün şairləri, yazıçıları çap olunublar. Hətta Rusiya çarı da həmin jurnalı oxuyurmuş. Təəssüf ki, sadə Azərbaycan vətəndaşının uzun müddət özünün ədəbiyyatından xəbəri olmayıb. Xalqın bizdə öz ədəbiyyatından xəbərdar olması, məsələn, kino ilə baş tutub. "Dəli Kür" filmində Cahandar ağa obrazı tanınandan, seviləndən sonra millət İsmayıl Şıxlının "Dəli Kür" romanını oxumağa başladı. Məhz belə filmlərdən sonra millət özünün ədəbiyyatını axtarmağa başladı".

Bu gün görəsən mənəvi ölçü səviyyəsində hansı ədəbiyyat adamını indiki nəslə təqdim edə bilərik? Görəsən, bugünkü gənc yaradıcı nəslin özündən razı nümayəndələri daha çox yad təsirlərdən bəhrələnməkdən vaxt əl çəkəcəklər: "Hiss olunur ki, daha çox təzə orjinal görünmək xatirinə belə şeylərə meyl edirlər. Belə cəhdlərlə ədəbiyyatda daimi qalmaq istəyirlər. Təəssüf ki, hazırda bizdə ədəbiyyat şou-biznes çalarları ilə zənginləşib. Şübhəsiz, ədəbiyyatda estradada olduğu kimi pul yoxdur. Hər halda ədəbiyyatda şöhrət, tanınmaq var. İndikilər əvvəlkiləri inkar etmək bahasına özlərini təsdiq etmək istəyirlər. İndi 90- illərdə ədəbiyyata gələnlər 60-70-ci illərdən üzü bəri ədəbiyyata gələn nəsli inkar etməklə həmin boşluğu doldurmaq istəyirlər. Ortada böyük bir boşluq dövrü var. Oturub ciddi orjinal əsər yazmaqdan, ciddi işlərlə məşğul olmaqdansa, intriqalar daha çox müşahidə olunur".

Bu gün Azərbaycan ədəbiyyatının inkişafı ilə bağlı təməl prinsiplər müəyyən edilməlidir. Konkret olaraq şeirdə, poeziyada Azərbaycanın milli dəyərlərinə əsaslanan keyfiyyətlər daha xəlqi biçimdə, məzmunda ifadə olunmalıdır. Nəsrdə isə fəlsəfi bədiiliyin geniş intişar tapmasına ehtiyac böyükdür. Bu məsələlər hər birimizdən ciddi düşüncə tələb edir. Bu gün itirilmiş yurd yerlərimizlə bağlı daha ciddi əsərlər yaranmalıdır. Babək Xürrəmdin mövzusuna, həmçinin Nəsimi sığmazlığına ədəbiyyat tamamilə yeni səviyyədə yanaşmalıdır. Qoy yazıçılarımız Çaldıran faciəsi ilə bağlı daha ibrətamiz əsərlər yaratsınlar. Millətimizin ayaq üstə qaldırılmasına bu mənada ədəbiyyat ciddi kömək edə bilər.

Bu gün tərcümə ədəbiyyatı ilə bağlı problemlər kifayət qədərdir. R.Kamal deyir ki, xalqların bir-birlərinin yaratdıqlarından mümkün qədər vaxtında xəbərdar olmaları zəruridir: "Azərbaycan Zaqafqaziya ölkələri arasında tərcümə sarıdan geridədir. Gürcülər bu sahədə daha irəlidədir. Bu gün gürcü ədəbiyyatı ilə bağlı rus dilində xeyli nümunələr tapmaq mümkündür. Gürcü yazıçılarının rus yazıçıları ilə tarixən yazışması da bu sıradandır. Hər halda Azərbaycan ədəbiyyatı incilərinin yenidən başqa dillərə ləngimədən daha keyfiyyətlə tərcüməsi mərhələsinə qədəm qoymalıyıq".

 

Xalq cəbhəsi.-2007.-31 yanvar.-S.15.