Qaliboğlu E.
Musiqi dövlətin ən önəmli
mənəvi silahlarından biridir"
Aqşin
Əlizadə: "Gərək ortada görkəmli
əsər olsun ki, onu yaradana da - "görkəmli
bəstəkar"- desinlər"
Tanınmış Azərbaycan
bəstəkarı Aqşin Əlizadə
bu gün də yazıb-yaradır. Deyir ki, özünü bir
gün də olsun, yaradıcılıqsız
təsəvvür edə bilmir. Onunla sənət,
yaradıcılıq problemləri mövzusunda söhbət
etdik.
- Sənətin insana verdikləri də çoxdur, aldıqları da...
- Əlbəttə, hər
an sənətə təsəvvürəgəlməz
bağlılıq səbəbindən ömrünü
itirə də bilərsən. Vaxtilə
müəllimlərim Cövdət
Hacıyev, Qara Qarayev bu və ya digər
dərəcədə sənətdə zərbələr
alıblar. Hər halda sənətim mənə dözüm,
mübarizə əzmi verdi. Məni sənətlə
bağlı narahat edən məqamlar da var.
Narahatlığım odur ki, bugünkü professional musiqimizi
təmsil edən orta nəsildə belə hissləri o
qədər də görmürəm. Hər halda bu, məni
qane edəcək ənənə deyil, əgər buna
ənənə demək olarsa. İndiki orta nəsil daha
çox çalışır ki, imzası,
populyarlığı artsın, amma gərək ortada
sənət olsun axı? Baxırsan, o,
"görkəmli"dir, bu, "görkəmli"dir.
Gərək ortada görkəmli əsər olsun ki, onu yaradana
da görkəmli desinlər. Məni narahat edən odur ki,
indiki yaradıcı gənclərimiz tez ad almağa
çalışırlar.
- Maraqlıdır, sizin üçün səslərin birliyi,
əsər necə yaranır?
- Bəlkə də duyğularımı sözlə tam
çatdıra bilmirəm, amma belədir ki, hər gün
qətrə-qətrə yığılan səslər sonda
bir yerdə müəyyən bir ahəngi ifadə edir.
Özü də bu səslər bayaq dediyim kimi bilaixtiyar
gəlir və çox maraqlıdır ki, heç kəs
əvvəlcədən bunun qəlibini yaratmır, yarada
bilməz də. Çünki yaradıcılıq sırf
fərdi məsələdir. Yazıçıda,
bəstəkarda, şairdə, həmçinin rəssamda
və başqa yaradıcı adamlarda təb, ilham sözün
əsl mənasında gərgin zəhmətin bəhrəsi
kimi meydana çıxır. Gərgin olur ki, axtarırsan, uzun
müddət aydınlığa çıxmırsan. Amma
gərək başını itirməyəsən. Səsin
bir çalarını indi tapırsan, bir çalarını
isə sonradan kəşf edirsən. Məndə belə
yaradıcılıq məqamları olur. Mənim
aləmimdə iri həcmli musiqi əsəri gərək bir
müddət sənin yaradıcılıq rəfində
qalsın, zaman-zaman ona yenidən qayıtmalısan,
cilalamalısan. Bəstəkarın ilk dinləyicisi onun
özü olmalıdır. Heç vaxt
tələsməmişəm, illərlə
gözləmişəm. Sonuncu üçüncü baletimi
3-4 ildir ki, gözləyirəm, tələsmirəm. Bu,
"Qəmli vals" adlanır. Hazırda teatrda bu
əsər üzərində iş gedir. Əsər XX
yüzilin əvvəllərində Bakıda baş verən
hadisələrdən bəhs edir. İki gəncin sevgisi
fonunda baş verən hadisələr həmin dövrün
ictimai-siyasi həyatına da güzgü tutur. Bu əsərin
ümumi ruhu ağlımda çoxdan var idi. Nə
qədər qəribə olsa da, bir çox məqamlar 30 il
əvvəldən başımda səslənirdi.
- "Babək" baleti haqqında danışaydınız:
bu, necə yarandı?"
- Mənim başlıca qaydam heç vaxt
tələsməməkdir. 1979-cu ildə "Babək"
baleti qəbul olundu. O dövrdə Azərbaycanın
görkəmli bəstəkarları bu əsər haqqında
çox böyük söz söylədilər,
razılıqlarını bildirdilər. Amma əsərin
müəllifi olaraq mən onun birbaşa tamaşaya qoyulmasına
razılıq vermədim. 7 il bir igidin ömrüdür. Bu
müddət ərzində əsər üzərində
işlədim, onu yenidən təkmilləşdirdim. Məsələn,
bir döyüş səhnəsi xoşuma gəlmədi, o
səhnəni yenidən yazdım. Anlayırdım ki, bu,
xalqımız üçün son dərəcə
gərəkli bir mövzudur, ona görə də əsəri
tələsik səhnələşdirməyə
tələsmirdim. Gərgin çalışmalardan sonra
"Babək" baleti samballı bir əsər kimi meydana
çıxdı. Təsadüfi deyil ki, bu gün
"Babək" baleti Azərbaycan musiqisi tarixində
önəmli yer tutur. Bu yaxınlarda bir Moskva qəzetində
oxudum ki, - "Niyə Moskvada "Babək" baleti
göstərilmir?". Hər halda bu, bizim
biganəliyimizdəndir.
- "Babək" baleti neçə il səhnədə
oldu?
- Bir neçə il səhnədə oldu. Ondan sonra
vəziyyət qarışdı, aktyorların çoxu
teatrdan köçüb getdilər. Amma indi vəziyyət
artıq düzəlib. Məncə, bu baletin
tamaşasını yenidən bərpa etmək olar. Hər
halda indi belə tamaşaları bərpa etmək o qədər
də asan deyil. Çünki böyük
ifaçıların yerini tutmaq çətindir. Bu gün
operamız məncə, yaxşı vəziyyətdədir.
Adətən həmişə bizdə yüksək
səviyyəli əsərlər səhnələşdirilib.
Zəif əsərlərin səhnələşdirilməsi
yer tutur, vaxt alır. Şübhəsiz, dinləyicinin
zövqünü də pozur. Belə əsərlərə
yer vermək olmaz. Gərək teatr bəstəkara desin ki,
əsərin filan yeri yaxşı deyil, onu yenidən
işləmək lazımdır. Teatr əsəri uzun
müddət məşq edir, amma təəssüf ki, o
qədər də maraqlı alınmır. Bədii şuralar
daha ciddi fəaliyyət göstərməlidir.
- 70 yaşlı Aqşin Əlizadə üçün
ömrün-günün hansı vədəsidir?
- Hər halda gerçəklik odur ki, özümdən
razı ola bilmərəm. Daxilən rahatam, çünki
ortada meydana qoyduğum əsərlər var. Özümə
bu sualı demək olar, vermirəm. Halım
təkmilləşir, o deməkdir ki, musiqi duyumum da
təkmilləşir. Deyirlər ki, insan
əsərlərində özünü yazır. Əsas odur
ki, əsərdə səviyyə olsun. Əgər
səviyyə yoxdursa, o zaman bütün yazdıqların
havaya gedir. Mən həmişə orkestlərə yetkin
əsər vermişəm. Hərdən yadım
düşür ki, bizim dövrün müəllimləri
heç vaxt bizi tərifləmirdilər. Musiqi dövlətin
ən önəmli mənəvi silahlarından biridir.
Əgər musiqi xarabalığa dönürsə, o zaman
deməli, dövlətdə böyük qüsurlar baş
verir. Amma təəssüf ki, bu gün telekanallarımızda
yeni-yeni "bəstəkarlar" meydana çıxıb,
səhərdən axşamacan belələrini göstərir.
Prezident təqaüdü alıram. Bütün hallarda öz
yolumda möhkəməm, heç kəs məni
çaşdıra bilməz. Heç vaxt sözümə
xilaf çıxmamışam. Yubileyimdə
tələbələrimin fərəhini gördüm,
onların şəxsində gəncliyimi müşahidə
etdim. Biz hər yerdə Azərbaycanı təmsil edirik.
Azərbaycanı "Cip"lərdə gəzən
oğlanlar tanıtmır. Biz xaricilərə 5
"Mersedes" göstərərik, onlar bizə 50-sini
göstərərlər. Amma bir Azərbaycan baletini
göstərərsiniz, deyərlər ki, Azərbaycanda
sənət var imiş.
- Yaradıcı adamlar arasında intriqalar həmişə
olub, bu gün də var. Hər halda belə
çəkişmələrin zərbəsi sonda
milətə dəyir. Yaradıcı şəxs yeni əsər
yaratmalı olduğu halda enerjisini didişmələrə
həsr edir, ya da belə davalara çəkilir.
- Bəli, intriqalar həmişə olub, amma mən belə
şeylərə qarşıyam. Bilirəm ki, kimsə
tutalım, kiminləsə münasibətimi pozmaq istəyir.
Belə şeyləri ən yaxşı halda görməməzliyə
qoyuram, onunla da məsələ həll olunur, gedir. Hər
şeyə reaksiya versən, onda ömrün qalmaz ki?
Görürsən, biri
əsərini tənqid edir, bu da onunla düşmən olur.
Mütləq deyil ki, sənin yazdığın hamının
xoşuna gəlsin. İntriqalara qoşulan adamlar
yaradıcılıqlarına böyük ziyan vermiş
olurlar. İntriqaların tarix boyunca böyüklərimizə
vurduğu ziyanları da gördük. Şəxsən
mənim yanımda heç kəs deyinmir, intriqa aparmır.
Belə şeylərə imkan vermirəm.
- Musiqi həmişə insanı ideal üstə
kökləyir, idealı ifadə edir. Adamların
sifətində gündəlik müşahidə etdiyiniz
kədərli məqamlar sizə nə deyir?
- Təbii ki, çox pis təsir edir. Mən həmişə
xalqın arasındayam. İşə marşrutla
gedib-gəlirəm. Adamları çox görürəm,
müşahidələr aparıram. Adam kənd yerində
özünün kim olduğunu gözəl görür.
İnsanların sifətinə baxanda onların nə
düşündüklərini çox gözəl
sezirəm. Kimdəsə kobudluq görəndə birbaşa
onun xisləti kimi qəbul etmək olmaz, çünki
kimində bu hal sonradan, qayğılar nəticəsində
yaranıb. Bu gün təkcə Azərbaycanda deyil,
bütün dünyada çox gərgin hallar yaşanır.
Hər halda bu, qarnın aclığına-toxluğuna o
qədər də dəlalət edən məsələ
deyil. Deyə bilmərəm ki, bu gün çoxlu ac adamlar
var. Hamı pis-yaxşı çörək tapır.
Gərginlik tamam başqa şeylərlə
bağlıdır. Onillərlə qana keçən milli qayğılarımız
var, necə təsirsiz ötüşsün?
Torpaqlarımızda düşmənin gəzdiyi bir vaxtda kim
rahat ola bilər? Adamlar yurd-yuvasından didərgin
düşüblər. Bu gün bizimlə yaşayan
soydaşlarımızın qayğılarını
istər-istəməz dərindən hiss etməyə
bilmərik. Bu, mənim xalqımdır. Dərdi-səri də
mənimdir.
- Şüvəlandan ayrı yaşaya bilməməyinizin
səbəbi pünhanlıqlamı bağlıdır?
- Artıq öyrəncəli olmuşam. Şəhərdə
də evim var. Amma Şüvəlanın yeri başqadır,
orada özüm üçün iş otağı da
düzəltmişəm. İlin altı ayını bağda
qalıram. Uşaqlıqdan o ağaclara
öyrəşmişəm, görməyəndə
darıxıram. Sanki o ağaclar mənim qohumlarımdır. O
ağacları özüm əkmişəm, indi mənimlə
yaşıd olanı da var. O bağ mənim üçün
çox əzizdir. Əsərlərimin hamısı
Şüvəlanda yaranıb. Ağacların ömrü
neynəyəsən ki, insan kimi uzun olmur, hərdənbir
onları təzələyirəm. Çox sevdiyim ağac
ağ tutdur, əsl bizim yerlərin təbiətinə
uyğundur. Qara tut 20-30 ilə gəlib yetkin ağac olur.
Şam ağaclarını da çox sevirəm,
yay-qış səninlədir.
Köhnə bağ hasarım var, çoxdan
çəkdirmişəm. Özümü bağda çox
gözəl hiss edirəm. Qonşularımdan da razıyam,
onların babaları da qonşum olub. Heç kəs burada
mənə mane ola bilmir
Xalq cəbhəsi.- 2007.- 8 noyabr.- S. 14.