Quliyev T.
Milli-mənəvi dəyərlərimizin
ölməz nümunəsi
Muğam
sənəti təkcə şifahi ənənəyə deyil,
həm də ciddi nəzəri bünövrəyə
əsaslanır.
Son zamanlar ölkəmizdə milli-mənəvi
dəyərlərimizin qorunması və təbliği
istiqamətində dövlət səviyyəsində
görülən mühüm işlər ictimaiyyət,
xüsusən də elmi və yaradıcı ziyalılar
arasında çox yüksək qiymətləndirilir. Bu
işlər sırasında ümumdünya mədəni irs
siyahısına daxil edilmiş ölməz muğam
sənətimizin inkişafına göstərilən
qayğını xüsusi qeyd etmək lazımdır. Ziyalılar yaxşı başa
düşürlər ki, bu sahədə görülən
tədbirlər dövlət başçısının
yürütdüyü mədəni siyasətin tərkib
hissəsi olmaqla bərabər, həm də Azərbaycanın
birinci xanımı, Azərbaycan Mədəniyyətinin
Dostları Fondunun rəhbəri, Heydər Əliyev
Fondunun prezidenti, YUNESKO-nun xoşməramlı səfiri Mehriban
xanım Əliyevanın xüsusi diqqətinin
nəticəsidir.
Bu gün respublikamızda muğam sənətinin
inkişafı ilə əlaqədar müxtəlif
müsabiqələr keçirilir, beynəlxalq
səviyyəli görüşlər, konsertlər və
festivallar təşkil olunur. Bu praktik işlərlə
yanaşı müğam sənəti ilə bağlı
elmi-nəzəri konfranslar keçirilir, tədqiqat
əsərləri və kitablar da nəşr olunur. Muğam sənətinin tarixi və mahiyyəti
ilə daha dərindən maraqlanan insanları xüsusilə
cəlb edən bu araşdırmalar içərisində
ötən əsrlərin görkəmli
mütəfəkkirlərinin ölməz musiqi irsimizin
incəliklərinə həsr olunmuş dəyərli
tədqiqatları da var.
Belə kitablar sırasında adı
bütün Şərq dünyasında yüzillər boyu
musiqi elminin ən nüfuzlu nümayəndəsi kimi
çəkilən böyük Azərbaycan alimi
Səfiəddin Urməvinin “Şərəfiyyə
risaləsi”, “Kitabül-ədvar”, Fətullah Şirvaninin
“Musiqi məcəlləsi” əsərlərini xüsusi
qeyd etmək lazımdır.
Azərbaycan Mədəniyyətinin Dostları
Fondunun AMEA M.Füzuli adına Əlyazmalar İnstitutu ilə
birgə “Muğam-irs” layihəsi
çərçivəsində nəşr olunan bu
əsərlər təkcə Azərbaycan yox, ümumən
Şərq musiqi elminin inkişafında ayrıca bir
mərhələ təşkil edən abidələrdir.
Şərqdə musiqi elminin tarixi olduqca
qədim və zəngindir. Üzü Xəlil ibn
Əhməd, Farabi, İbn Sina, Nəsirəddin Tusi,
Əbdülqadir Marağaidən bu yana
neçə-neçə böyük Şərq alimi,
filosofu, musiqi nəzəriyyəçisi
bütövlükdə musiqi ilə bərabər, eyni zamanda
muğamların elmi-nəzəri əsasları ilə
də məşğul olmuş, onların təkcə
şifahi ənənə deyil, həm də ciddi
elmi-nəzəri əsaslar üzərində inkişaf
etməsinə səbəb olmuşlar. Məhz
bu abidələr bir daha sübut edir ki, bu gün
sevə-sevə dinlədiyimiz muğamlar bizə şifahi
ənənə şəklində gəlib çatsa da
əslində onlar ciddi elmi-nəzəri əsaslara
söykənirlər ki, Şərq alimləri də uzun
əsrlər boyu məhz bu məqamın
öyrənilməsinə xüsusi diqqət
ayırmış, Şərq musiqisinin, muğamların
elmi-nəzəri əsasları haqqında cild-cild
əsərlər yazmışlar.
Orta əsrlərdə musiqi haqqında yazılmış
elmi-nəzəri əsərlərə nəzər
saldıqda aydın olur ki, Şərq alimləri musiqi və
onun nəzəri əsaslarına iki mövqedən
yanaşmışlar. Birinci, fəlsəfi-estetik, ikincisi
isə sırf musiqişünaslıq baxımından. Birinci
istiqamətə Farabi, İbn Sina kimi müəlliflərin
əsərlərini aid etmək olar. Bu
istiqamətin nümayəndələri əsasən musiqinin
insana təsirini, onun fəlsəfi mahiyyətini, estetik
xüsusiyyətlərini araşdırmışlar. İkinci
istiqamətin nümayəndələri isə daha çox
musiqinin nəzəri əsaslarına, ayrı-ayrı
əsərlərin lad quruluşlarının
araşdırılmasına meyl etmiş, bu
məsələlərin öyrənilməsini ön plana
çıxarmışlar.
Bu iki istiqamət uzun müddət hər bir Şərq
mütəfəkkirinin zövqünə, tədqiqat
meylinə uyğun olaraq, ayrı-ayrılıqda paralel
şəkildə inkişaf etmişdir. Lakin
Səfiəddin Urməvi kimi elə dahi şəxsiyyətlər
də olmuşdur ki, onlar bu iki istiqaməti öz
əsərlərində birləşdirərək
Şərq musiqisinin həm fəlsəfi-estetik, həm də
musiqişünaslıq baxımından nəzəri
əsaslarını öyrənməyə nail olmuşlar.
Belə ki, biz Səfiəddin Urməvinin təkcə elə
“Şərəfiyyə risaləsi”nin fəsillərinin
adlarına nəzər salsaq dediklərimizi əyani
şəkildə görə bilərik: “Birinci
fəsil səs və onunla bağlı başqa
məsələlər və eləcə də səs
haqqında başqa müəlliflərin söyləmiş
olduqları bəzi şübhəli məqamlar
barəsində. İkinci fəsil ədədlərin bir-birinə
nisbətləri, intervalların alınması, onların
miqdarlarının nisbətlərindən
əldə edilən nisbətlər, intervallardakı konsonans
və dissonanslar və onlara xas olan adlar barəsində.
Üçüncü fəsil intervalların birinin digərinə
artırıla bilməsi, onların bir-birindən
çıxılması və orta intervallardan
”cins"lərin əldə edilməsi qaydaları
barədə. Dördüncü fəsil ən böyük intervalları təşkil edən oktavalarda
cinslərin tərtibi, onların nisbətləri və onlara
aid olan ədədlər barəsində. Beşinci fəsil
ritmlər, onların nisbətlərinin dairələri,
əməli üsulla melodiya bəstələmək
qaydalarına dair göstərişlər
barədədir".
Gördüyümüz kimi, Səfiəddin Urməvi öz
risaləsində Şərq musiqisinin, muğamların
əslində bütün problemlərinə toxunmuş və
onları həll etməyə
çalışmışdır. Lakin bizim üçün
bu gün, muğam ifaçılığına xüsusi
qayğı göstərildiyi günlərdə bu
əsərin beşinci fəsli daha çox
əhəmiyyət kəsb edir. Məlum olduğu kimi, bu
fəsil əslində Şərq musiqisi ilə əruz
vəzninin , başqa şəkildə desək muğam
üstündə oxunan qəzəllərin vəzni
arasında olan qarşılıqlı və qırılmaz
əlaqələr haqqındadır. Səfiəddin Urməvi
“Şərəfiyyə risaləsi”ndə yazır: “Şeir
və ritm arasında müəyyən dərəcədə
əlaqə, mütənasiblik vardır. Dərin zəkaya,
həqiqətləri çevik qavrama qabiliyyətinə malik
bir çox insanlar, elə olur ki, təhriflərə yol
verməklə kor-koranə şeir oxuyurlar. Belə hal
onların sənətkarlıq xüsusiyyətlərindən,
təbiətlərində olan çatışmazlıqdan
və s. digər səbəblər üzündən baş
verə bilər. Eləcə də elə bir
hal yarana bilər ki, iti ağıla,
düşüncəyə malik, müxtəlif elm
sahələrindən xəbərdar olan insanlar ritmlərə
qulaq asdıqda müxtəlif bədən üzvlərini,
başa düşər-düşməz,
ölçüsüz-biçimsiz şəkildə, guya
ritmə uyğun şəkildə hərəkət
etdirirlər”. Bu sətirlərdən də
aydın olur ki, həqiqətən də, qəzəlin
ritmilə, muğamın, musiqinin ritmi arasında olduqca
böyük bir əlaqə vardır. İstər
Urməvinin, istərsə də digər
müəlliflərin əsərlərinin böyük bir
hissəsi məhz bu əlaqənin öyrənilməsinə
həsr olunmuşdur.
Ümumiyyətlə, aparılan tədqiqatlardan məlum olur
ki, Şərq elmi-nəzəri fikrində musiqi ilə ritm
məsələlərinə ilk dəfə toxunan
böyük ərəb filoloqu, əruz elminin yaradıcısı
Xəlil ibn Əhməd (718-791) olmuşdur. Güman
olunur ki, Xəlil ibn Əhmədin bizə gəlib
çatmayan “Kitabül nəğəm” əsəri məhz
bu məsələlərin öyrənilməsinə həsr
edilmişdir. Amma bu əsərin əldə olub-olmamasından
asılı olmayaraq da, məlumdur ki, əruz vəzni
özü başdan-başa ritmə, ölçüyə,
musiqiyə əsaslanan bir vəzndir. Hətta Xəlilin
əruzu yaratmasıyla bağlı bir rəvayətdə
də bu məsələyə toxunulur. “Belə ki, bir gün
Xəlil ibn Əhməd Bəsrə
küçələrindən keçərkən
misgərlərin çəkicindən çıxan
səsləri sistemləşdirir: dadaq-daq, dadaq-daq -
fə’Ulün fə’Ulün (mütəqarib bəhri) ; daq-dadaq, daq-dadaq - fA’ilün fA’ilün”
(mütədarik bəhri) (V.Məmmədəliyev). Bu fakt bir
daha göstərir ki, əslində ritm və əruz
bir-birindən ayrılmaz məfhumlardır. Yəni əruz
vəznində yazılmış hər hansı bir şeirin
birinci misrası hər hansı bir zaman ərzində ifa
olunubsa, sonrakı misraları da mütləq həmin zaman
ərzində tələffüz edilməlidir. Bu baxımdan
musiqi də ölçüyə, zamana əsaslanan
səslər sistemi olduğuna görə, əruzla musiqinin,
ritmin qırılmaz əlaqəsi
öz-özlüyündə məlum olur.
Bu səbəbə görə klassik tədqiqatçılar
muğam ifaçılarından həmişə muğam
üstündə məhz əruz vəznində
yazılmış əsərin oxunmasını tələb
etmişlər. Böyük Azərbaycan alimi
N.Tusi “Miyarül-əşar” əsərində əruzu
“özündə məntiq elminə aid olan
təxəyyülü və musiqi elminə aid olan ritmi
birləşdirən bir sənət” adlandırırdı. Bu
baxımdan Səfiəddin Urməvinin də qeyd etdiyi kimi,
xanəndə əruz vəznində yazılmış
əsəri ifa edərkən əruzun
mahiyyətini, qəzəlin vəznini düzgün
anlamalı, onu düzgün ifa etməli və əslində
ifa etdiyi muğamın ritminə uyğun olaraq əruzun
hər hansı bir bəhrində yazılmış
əsəri yox, məhz həmin muğamın ritminə
uyğun gələn bəhrdə yazılmış
əsəri tapıb oxumalıdır. Bu elmi fikir dahi
Azərbaycan bəstəkarı Üzeyir bəyə
qədər də inkişaf etmiş və o, öz əsərlərində
muğam ifaçılığı zamanı əruzun rolunu
olduqca yüksək qiymətləndirmişdir. Belə ki, o, hətta
ermənilərin də tar, kamança
çaldığını söyləmiş, lakin
muğamın vokal ifaçılığına əruzu
bilmədikləri və onu düzgün ifa etmədikləri
üçün girişmədiklərini
söyləmişdir. “ Bizim öz musiqimizdən hasil etdiyimiz
təsirata erməni və gürcü qonşularımız
dəxi şərikdirlər. Əlavə,
içlərində bizim musiqini özlərinə
sənət edən mahir ustaları dəxi çoxdur.
Ermənilərdə gözəl tar və kamança
çalanlar çox olduğu kimi, gürcülərdə
də zurna və balaban çalanları məşhurdur. Bunlarda ancaq xanəndələr az bulunur, buna da
səbəb odur ki, erməni və ya gürcü
xanəndəsi bizim əruz vəznilə yazılmış
şeirlərimizi müvafiqi-vəzn oxumaq və bir para
səslərimizi dürüst tələffüz
etməkdə çətinlik çəkir”.
Hamıya məlum olan faktdır ki, muğam
əslində musiqi və qəzəlin vəhdətindən
ibarətdir. Əgər hər hansı bir muğam
üstündə müəyyən bir şeir parçası
ifa olunmazsa, şübhəsiz ki, həmin muğamın
emosional təsiri az olar. Məhz bu
səbəbdəndir ki, istər muğamın
elmi-nəzəri əsasları ilə məşğul olan
alimlər, istərsə də ustad muğam
ifaçıları həmişə söz
sənətinə yüksək qiymət vermiş,
ifaçılar həmişə gözəl
qəzəllər ifa etməyə , əruzun normalarına
düzgün riayət etməyə
çalışmışlar. Lakin təəssüf ki,
bəzən bu normalar unudularaq arxa plana keçir. Bu isə
bütövlükdə muğam sənətinə ciddi ziyan
vuran amillərdəndir.
Sonda isə bir daha qeyd etmək istəyirik ki,
böyük Azərbaycan alimi Səfiəddin Urməvinin
və digər mütəxəssislərin
əsərlərindən də gördüyümüz kimi,
istər muğamlarımızın özü, istərsə
də onların əruzla qarşılıqlı
əlaqəsi ciddi elmi-nəzəri əsaslara
söykənən elm sahəsidir. Azərbaycan muğam
sənəti təkcə şifahi ənənəyə
söykənmir. Yazılı ənənəni isə daha
dərindən öyrənmək və ölməz milli-mənəvi
dəyərimiz olan muğamatı bu zəmində
təbliğ etmək lazımdır.
Xalq qəzeti.- 2007.- 30 noyabr.- S. 6.