Məhərrəmova T.
Azərbaycan musiqisinin
simvolu
Tofiq Quliyevin mahnılarını heç nə
ilə müqayisə etmək olmaz
"Heç vaxt indiki qədər mənə aydın
olmamışdı ki, sən adamlara nə qədər
xeyirxahlıq etmisən. Onlara sənin musiqin nə
qədər lazımdır! Bir daha aydın oldu ki, daima və
gündəlik əməyinlə sən bütün
həyatını musiqiyə həsr etmisən. Mən
sənə qiymətə gəlməyən, Azərbaycan xalqının
mənəvi sərvətinə gətirdiyin
xəzinəyə görə təşəkkür
edirəm!" - deyə Qara Qarayev bəstəkar dostu Tofiq
Quliyevə yazırdı.
Görkəmli
bəstəkar səhv etməmişdi: yarım əsrdən
çoxdur ki, Tofiq Quliyevin mahnıları səslənir. Bu
mahnılar iri konsert salonlarından, efirdən, böyük
məclislərdən eşidilir, insanlara mənəvi
rahatlıq gətirir, onlara sevinc bəxş edir.
Kədərli və fərəhli, lirik, oynaq
nəğmələr yalançı pafosdan uzaq bir dillə
insan həyatından danışır. Cəsarətlə
demək olar ki, ölkəmizdə bu mahnılara biganə olan
bir adam tapmaq çətindir.
İllər
keçir, yeni bəstəkarların mahnıları oxunur.
Ancaq o mahnılar arasından daima ölməz
bəstəkarın musiqisi, mahnıları üçün
qəribsəyirik. Tofiq Quliyevin mahnıları
həmişə öz cazibədarlığı və
gözəlliyi ilə fərqlənir. Onun hər mahnısı
milli vokal sənətimizin bir incisidir. Böyük
bəstəkar öz əsərləri ilə
incəsənətimizə çox qiymətli xəzinə
bəxş edib.
Bu gün 90
illik yubileyi qeyd olunan bəstəkar yaradıcılıq
işinə Qara Qarayev, Səid Rüstəmov, Niyazi, Zakir
Bağırov, Cövdət Hacıyev kimi bəstəkarlarla
bir vaxtda - 30-cu illərdə başlayıb. O vaxtlar Bakı
keçmiş ittifaqın ən nəğməli
şəhərlərindən biri sayılırdı.
Ailələrində
musiqiyə böyük məhəbbət vardı.
Evlərində həmişə skripka, fortepiano
çalınır, vallar oxunurdu. Ailənin başqa bir
məşğuliyyəti ədəbiyyatla, teatrla bağlı
idi. Valideynlər uşaqlarını sənətə
məhəbbət ruhunda tərbiyə etməyə
çalışırdılar. Təsadüfi deyildi
ki, Tofiq Quliyev musiqi təhsilini 12 yaşında Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyası nəzdindəki hazırlıq
sinfində almağa başlamışdı. Bu illərdə
onun intəhasız istedadı üzə
çıxmışdı. O, siniflərində oxuyan
bütün uşaqlardan fitri istedadı ilə
fərqlənirdi. Royalda gözəl çalır,
improvizələri, yüngüllüklə musiqi
bəstələmələri hamını heyran qoyurdu. Konservatoriyada təhsilinin ilk illərində
məşhur bəstəkar Asəf Zeynallı onda
böyük həvəs yaratmışdı. Sonralar da
Konservatoriyanın iki fakültəsində - Aysberqin fortepiano,
Ştrasserin diriyorluq siniflərində oxumaq, dahi Üzeyir
Hacıbəyovun sinfində məşqlərə başlamaq,
ondan xalq musiqisinin, muğamatın sirlərini
öyrənmək sənət yoluna qədəm qoyan bu
gənc üçün musiqinin sirli qapılarını
açır. Tofiq Quliyev bu sirli dünyanın
gözəlliklərini dərk edir. Üzeyir bəy də onun
həyatında böyük rol oynayır. Dünya
klassikasının və musiqi təhsilinin sirlərini
öyrənmək üçün dahi bəstəkar
Çaykovski adına Moskva Dövlət Konservatoriyasına
göndərdiyi Q.Qarayev, C.Hacıyev, Z.Bağırov kimi
tələbələr sırasına Tofiq Quliyevi də daxil
edir. Moskva mühiti, böyük
pianoçu və pedaqoq Henri Neyqauzla
tanışlığı, maddi qazanc xatirinə Moskvanın
gur konsert və teatr həyatına qarışması və
"estrada" adı ilə caz konsertləri ifa etməsi,
məşhur pianoçu, Ümumittifaq caz orkestrinin
rəhbəri A.N Çfasmanın orkestrində
çalışması gənc musiqiçinin istedadının
genişlənməsinə şərait yaradır.
Bu
illərdə Tofiq Quliyevdə özünün milli caz
orkestrini yaratmaq arzusu yaranır. Bu arzu ilə alışıb
yanan Tofiq Quliyev 1939-cu ildə Moskvadan Bakıya qayıdır.
Məşhur yazıçı-dramaturq Mirzə İbrahimovun
köməyi ilə orkestri yaratmağa müvəffəq olur.
O, musiqiçiləri
yığır, instrumentləri
Leninqrada sifariş verir, repertuarla ciddi məşğul olur.
Estrada, caz
- bütün bunlar sənət aləmində
yeni idi. Xalqa daha
çox milli məzmunlu əsərlər
lazım idi. Tofiq Quliyev xalq mahnı
və rəqslərini
öz fantaziyası ilə işləyir, eyni zamanda, oriyinal
əsərlər yazırdı.
Müharibə illərində Tofiq Quliyevin rəhbərlik etdiyi orkestr döyüşən əsgərə
çevrilərək 402-ci diviziyanın tərkibində
özünün cəbhə
həyatına başlayır. Bu orkestri hədər yerə Qızıl Ordu ansamblı adlandırmırdılar. Qafqazın müdafiəsi
zamanı müharibədə
fəaliyyətinə görə
Tofiq Quliyev bir neçə medalla təltif olunur.
Sonrakı illərdə isə bəstəkarın yaradıcılığının
daha zəngin dövrləri başlayır. O, ömrünün
sonuna qədər çalışır və
Azərbaycan musiqisinə
gözəl mahnılar,
təkrarsız musiqilər
bəxş edir.
Damarlarımızda axan eyni qandır
"Mən
ata kimi onun haqqında danışmağa çətinlik
çəkirəm. Əgər
yaradıcılığı haqqında da "onun musiqisi, mahnıları mənim xoşuma gəlirdi" - desəm, bir az düz
çıxmaz. Deyərlər
ki, atasını tərifləyir" - deyə
böyük bəstəkarın
oğlu, tanınmış
kinoreyissor Eldar Quliyev danışır:
- Ancaq bu həqiqətdir. Elə bir məclis yoxdur ki, orda
Tofiq Quliyevin mahnıları ifa olunmasın. Elə bir
müğənni yoxdur
ki, repertuarında Tofiq Quliyevin mahnısı olmasın.
Sənətkar üçün çox böyük şərəfdir ki, yaratdığı ondan sonra yaşayır. Necə deyim ki, pis çıxmasın:
mən bilən Tofiq Quliyevin adı Azərbaycan musiqisinin, Azərbaycan mahnısının simvolu
olub. Onun mahnılarını heç nə ilə müqayisə etmək olmaz. Çox maraqlıdır, Tofiq Quliyev dünyasını
dəyişəndən sonra
çoxları mənə
"Tofiq müəllim!",
sonra da üzr istəyərək
"Eldar müəllim!"
- deyə müraciət edir. O, sağ olanda mənə belə müraciət edən yox idi. Mən hələ
də bunun niyə belə olduğunu başa düşmürəm.
Desəm ki, onun sənətinin
yaradıcılığıma heç təsiri olmayıb, bu, düz olmaz. Damarlarımızda axan eyni qandır.
Moskvada institutda oxuyanda daha çox xarici yazıçıların
əsərlərindən istifadə
edirdim. Açığı, Moskvada qalmaq
fikrim vardı. Bəlkə də çox istəsəydim qala bilərdim. Ancaq məni evdən
çağırdılar. Avropa və dünya ədəbiyyatı, incəsənəti
sahəsində böyüdüyüm
üçün bilirdim
ki, mənə Bakıda çətin olacaq. Azərbaycan həyatı, Azərbaycan
xarakteri burda əsasdır. Ancaq ilk diplom
işim olan Salam Qədirzadənin bir əsəri üzərində çəkdiyim
film, daha sonra "Bir cənub şəhərində" filmi
mənimçün ən
azərbaycanlı filmlər
oldu. Mən necə görürdümsə,
elə çəkirdim.
Ona görə deyirəm ki, bu, azərbaycanlı
qanıdır. Bu mədəniyyət mənə
qanla keçib.
Biz Tofiqlə
həmişə görüşəndə
ailə söhbətləri
aparmırdıq, daha çox sənət söhbətləri edirdik. Aramızda ata-oğul
pərdəsi həmişə
qalırdı. Bu, məncə, bütün ailələrdə belə
olmalıdır. O vaxtın
sənətkarları daxilən
çox maraqlı adamlar idi. Onlarla tək
musiqidən yox, dünya tarixindən və mədəniyyətindən,
siyasətdən, incəsənətin
bütün sahələrindən
söhbətlər eləmək
olardı. Tofiq də
o nəslin parlaq nümayəndəsi idi.
Mən bir dəfə telefonda onunla danışarkən
Salvador Dalinin "Dahinin
gündəliyi" kitabını
almağımı deyəndə
"hardan almısan, mənimçün də
al" - dedi. O, kitablarla
çox maraqlanır,
mütaliəni hədsiz
sevirdi. Onun çox zəngin
kitabxanası, çox
gözəl rəsm albomları vardı.
Həmişə ad günümdə "sənə nə bağışlayım" - soruşanda,
"nə istəyirsən"
- cavabını verirdim.
O da mənə kitab hədiyyə edirdi.
Atam mənim yaradıcılığıma
heç qarışmır,
"nə yaxşı,
nə də pisdir" deyirdi. Təkcə təbrik
eləməklə kifayətlənirdi.
Ancaq mənə belə bir məsləhət
verdi: "Öz təcrübəmdən
götürəndə hər
reyissorun öz ətrafında operator, ssenarist,
bəstəkar, aktyor,
rəssamlardan ibarət
bir qrup olur. Onlar bir-birlərini yaxşı
başa düşürlər".
Mənə məsləhət gördü ki, öz yaşıdlarımdan
ibarət bir kollektiv yığım.
Mən iki filmimi Fərəc
Qarayevlə, ondan sonrakı filmlərimi isə Polad Bülbüloğlu ilə
işləməyə başladım.
Poladla 7-8 film işlədim.
Dostluğa sədaqətli insan
"Mən
Tofiqin insanlığını, dotsluğunu
göstərən bir misal danışım" - deyə
Eldar müəllim sözünə davam edir: "Bir
dəfə onunla birgə işləməyə imkan
yarandı. "Babək" filminin üzərində
əvvəlcə Həsən Seyidbəyli işləyirdi.
Onun öz qruppası vardı və bəstəkarı da Tofiq
Quliyev idi. Onlar həmçinin dost idilər. Demək olar ki,
Həsən Seyidbəylinin filmlərinin musiqisini Tofiq Quliyev
bəstələmişdi. "Babək"dən
əvvəl isə onlar "Nəsimi" filmini
işləmişdilər. Sonra Həsən müəllim
xəstələndiyi üçün filmdən imtina
elədi. Filmi mənə verdilər. Mən də dedim ki,
Həsən müəllim, siz xəstəsiniz, nə vaxt
gəlib deyərsiniz, onda mən qırağa
çəkilərəm. Dedi ki, davam elə. O, bütün
qruppanı yığmışdı. Dedi ki, onlarla
işlə. Mən elə bilirdim ki, həm də Tofiq Quliyevlə
işləyəcəyəm. Polad Bülbüloğlu
eşidəndə ki, filmdə Tofiq Quliyev işləyir, dedi
ki, mənim sözüm yoxdur və inciməyəcəyəm.
Mən sınaq üzərində işləyirdim. Bir aydan
sonra Tofiq zəng vuraraq ərizə yazıb filmdən
çıxmaq istədiyini bildirdi. Dedim ki, niyə, sonra
başa düşməzlər, elə bilərlər ki,
mən səninlə işləmək istəmirəm və
ya sən mənimlə işləmək istəmirsən.
"Yox, bilirsən, mən Həsənlə dostam.
Həsən filmdən çıxdı, mənsə
qalıram. Sonra Həsən deyər ki, dostluğu itirdi,
oğlu ilə işləyir. Heç nə deməsə
də, daxildən inciyər. Bir də sən Poladla
işləyirsən, mən niyə sizin aranıza girim? O,
cavan bəstəkardır, niyə onun əlindən filmini
alım? Mən olmasaydım, sən yəqin ki,
onu dəvət edəcəkdin. İndi isə sən də
dostluğunu itirməyəcəksən, mən də.
İnşallah, bəlkə gələcəkdə belə bir
imkan yarandı, onda birgə işləyərik" - deyib
ərizə yazaraq filmdən getdi. Camaat da bunu başa
düşdü. Mən filmi Poladla işlədim. Elə
bilirəm, bu, Poladın ən yaxşı kino
musiqilərindən biridir. Ancaq Tofiqlə birgə
işləmək bizə qismət olmadı.
Kaspi.- 2007.- 7 noyabr.- S. 16.