Məmmədov M.
Naxçıvanda Nuh
peyğəmbərin məzarüstü türbəsi
ucaldılır
Bəlkə
də sərlövhəyə çıxardığım bu
sözlərə ilk baxışdan təəccüb
edənlər də olacaq. Məgər Nuh peyğəmbər
bu torpaqda yaşayıbmı ki, indi onun məzarüstü
türbəsinin bərpasından söhbət getsin?
Əslində, bu cür düşünən insanları
qınamaq da düzgün deyil. Çünki
neçə-neçə onillər boyu biz doğma tariximizin
öyrənilməsi, tədqiqi və təbliği ilə
bağlı lazımi səviyyədə məşğul
olmamışıq.
Son illər ana vətənimizin ayrılmaz bir parçası
olan Naxçıvanda tariximizin tədqiqi, təbliği və
öyrənilməsi istiqamətində də xeyli
işlər görülüb. Əslində, bu işlər
regionda aparılan genişmiqyaslı quruculuq işlərinin
tərkib hissəsinə çevrilib. Buna konkret misal olaraq
muxtar respublika Ali Məclisi Sədrinin imzaladığı bir
neçə sərəncamı göstərmək olar:
"Ordubad rayonunda Gəmiqaya abidəsinin tədqiq edilməsi
haqqında", "Naxçıvan Muxtar Respublikası
ərazisindəki tarixi və mədəniyyət
abidələrinin qorunması və pasportlaşdırılması
işinin təşkili haqqında" və "Nuh
peyğəmbərin Naxçıvan şəhərindəki
məzarüstü türbəsinin bərpa edilməsi
haqqında".
Onu da qeyd edək ki, son illər burada bir neçə
beynəlxalq əhəmiyyətli elmi-praktik konfrans və
simpoziumlar keçirilib. Bu mötəbər toplantılarda
tariximizim indiyədək qaranlıq qalan dövrlərinə
və səhifələrinə işıq salınıb. Bu
baxımdan, ötən ilin ortalarında kecirilən
"Naxçıvan: tarixi gerçəklik, müasir durum,
inkişaf prespektivləri" mövzusundakı konfrans daha
əhəmiyyətli olub. Bir sıra xarici
ölkələrdən gəlmiş alimlərin də
iştirak etdiyi bu konfransda ermənilərin "tarixi
dəlilləri" alt-üst edilib. Mötəbər
toplantıda səslənən müddəa və
tövsiyələr muxtar respublika rəhbərliyi
üçün də impuls olub. "Nuh peyğəmbərin
Naxçıvan şəhərindəki məzarüstü
türbəsinin bərpa edilməsi haqqında" Ali
Məclis Sədrinin imzaladığı sərəncam da
məhz tarixçi alimlərimizin çoxsaylı sübut
və dəlillərindən, arzu və istəklərindən
qaynaqlanıb.
Tarixdən bu həqiqət də bizə məlumdur ki,
Naxçıvan məmləkətimiz üçün həmişə
strateji əhəmiyyət kəsb edən bir bölgə olub.
Ana vətənimizin bugünkü varlığı,
inkişafı da xeyli dərəcədə bu amildən
asılı olub. Azərbaycanın ayrılmaz bir
parçası olan bu diyar bəşər sivilizasiyasında
həyatın, insan yaşayışının, ilkin
mədəniyyətin başlanğıc nöqtəsi kimi
qəbul olunub. AMEA-nın müxbir üzvü, tarix elmləri
doktoru, professor Yaqub Mahmudov da mötəbər toplantılarda
dəfələrlə bəyan edib: "EBura ilk yerdir ki,
planetimizdə həyat burada başlanıb, insan
cəmiyyəti buradan formalaşıb". Bəlkə
elə bu səbəbdən də zaman-zaman məkrli
düşmənlərimiz bu torpağa göz dikiblər, ona
sahib çıxmağa çalışıblar.
Alimlər həmişə bu fikirdə olublar ki,
Naxçıvanda hər daşın, hər qayanın
altında bir tarix yatır. Bu tarixin başlanğıcı da
məhz insan övladının meydana gəldiyi ilk
dövrlərə aparıb çıxarır. O vaxta ki,
hələ də planetdə sinifli cəmiyyət
yaranmamışdı, insanlar daş mağaralarda
yaşayırdılar. Qazma, Əshabi-Kəhf, Daşqala və
Kilid mağaralarında qədim daş dövrünün
insanları yaşayıblar. Eramızdan əvvəl
dördüncü minilliyin sonu, ikinci minilliyin
əvvəllərində isə Naxçıvan
ərazisində Oğlanqala, Govurqala, Çalxanqala kimi
qala-şəhər məntəqələri yaradılıb.
Bu torpaqlarda yaşayanlar bizim əcdadlarımız,
ata-babalarımız, qədim türk tayfaları olub. Amma
çox təəssüf ki, qadir olduğumuz bu
varlığı indiyə qədər lazımi sübut
və dəlillərlə ortaya qoya bilməmişik. Bunu
vaxtında etməyi bacarsaydıq, erməni
millətçiləri də bu gün torpaqlarımıza
göz dikə bilməzdilər. Amma yenə də gec deyil.
İndi bu istiqamətdə Naxçıvanda əsaslı
və köklü işlər görülür.
EXalqımızın qədim tarixə malik olmasını
sübut edən dəlillərdən biri də əhali
arasında yayılan rəvayətlərlə
bağlıdır. Bir rəvayətə görə, 7500 il
bundan əvvəl baş vermiş ümumdünya tufanı
zamanı Nuh peyğəmbər və ona iman
gətirənlərin mindiyi nəhəng gəmi ilk
dəfə Naxçıvanda quruya çıxmış
və burada məckən salmışdır.
Alimlər onu da sübut etmişlər ki, Nuhla bağlı bu
rəvayətin ilk yazılı variantı eramızdan
əvvəl ikinci minilliyin ortalarına gedib çıxan
şumer əfsanəsi ilə bağlıdır. Şumer
əfsanəsinin isə Naxçıvan şəhəri
ilə bağlılığının elmi əsasları
artıq sübut olunub. Deyilənə görə, bir vaxtlar
Naxçıvan Makedoniya, Babil, Xett və digər bu kimi
qədim mədəniyyət mərkəzləri ilə
sıx və yaxın əlaqələr şəraitində
inkişaf edib.
EŞəhər adı kimi "Naxçıvan" toponimi
də ən qədim dövrlərdən mövcuddur.
Əldə olunan arxeoloji materiallara, Gəmiqaya qayaüstü
rəsmlərinə, buradakı daş abidələrə
və yazılı mənbələrə istinad edən
tədqiqatçı alimlər bu qərara gəliblər ki,
Naxçıvan dünyanın ən qədim
şəhərlərindən biri olub və onun 3500-4000
ildən artıq yaşı var.
Qədim yunan mənbələrində "Naksuana",
ərəb-fars mənbələrində
"Naxçuvan", "Nəxçəvan",
"Naşəva", "Nəqşicahan" kimi adı
çəkilən bu toponimin müxtəlif
dövrlərdə müxtəlif yozumları olmuş, onun
yaranmasının əsası kimi "Naxç" türk
tayfa, elatlarının "Nahhunte" Allah adlarına istinad
olunmuş, bir sıra tədqiqatçılar isə onu Nuh
peyğəmbərin adı ilə bağlamışlar. Akademik
B.Budaqovla tarix elmləri doktoru Q.Qeybullayev isə yunan alimi
Klavdi Ptolomeyin "Coğrafi təlimnamə"
əsərində adı çəkilən "Naksuana"
sözünün yerli tələffüz formasından
danışarkən qeyd ediblər ki, bu dildə
"ç" şəkilçisi olmadığına
görə müəllif onu "s" kimi səsləndirib.
Bu mənada ilk dəfə yazılı
mənbələrdə adı çəkilən Naksuana
sözü də "Naxçuana" kimi ifadə olunub.
Həmin rəvayətə görə, Kəmkir dağı
əfsanəvi gəminin dayandığı ilk yer olub. Nuh
peyğəmbər buradan Ağrıdağ istiqamətinə
yola düşüb, oradan da Naxçıvan ərazisinə
gəlib. Yolda bu gəmi Naxçıvanın indiki Culfa rayonu
ərazisində olan İlanlı dağa toxunub. Nəhəng
gəmi dağın zirvəsinə elə bir zərbə
çalıb ki, o, iki yerə haçalanıb. Elə o
vaxtdan da bu dağ Haçadağ adlanıb.
Bəs neçə min il bundan əvvəl məlum
əfsanə və rəvayətlərdən
süzülüb gələn bilgilər həqiqətə
nə dərəcədə uyğundur? Təbii ki, bir
çox əfsanə və rəvayətlərin yaranması
da artıq elmi əsaslarla sübut olunub. Naxçıvan
ərazisində ümumdünya daşqını
barədə geniş rəvayətlərin yayılması və
yaşaması, eləcə də Nuhla bağlı yer
adlarının çoxluq təşkil etməsi də bu
varlığı təsdiq edir. Yer üzərində elə
bir ərazi yoxdur ki, Nuhla bağlı toponimik vahid
Naxçıvandakı qədər (Nuhdaban, Naxcıvan,
Nəhəcir, Nehrəm və sair) olsun.
Naxçıvan Ali Məclisi Sədrinin imzaladığı
sərəncamda qeyd olunur ki, xalq arasında yayılmış
və bu gün də mövcud olan inama görə,
Naxcıvan şəhərinin cənubunda Nuhun,
şimal-qərbində isə onun bacısının qəbri
var. Bu isə o deməkdir ki, Nuh peyğəmbər də, onun
ailə üzvləri də bu torpaqda yaşayıblar.
Təbii ki, muxtar respublika Ali Məclisi Sədrinin
imzaladığı bu sənəd bir çox tutarlı elmi
mənbələrə, sübut və dəlillərə
əsaslanıb. İlk növbədə, XIX əsrin 80-ci
illərində Naxçıvanda maarifçiliklə
məşğul olan K.A.Nikitinin "Naxçıvan
şəhəri və Naxçıvan mahalı" adlı
əsəri buna misal çəkilir. Bu kitabın bir
yerində deyilir: "Əfsanəvi gəmi quruya
çıxdıqdan sonra Nuh Naxçıvan
şəhərinin yerləşdiyi yerdə məskən
saldı. Öz ailəsi ilə birlikdə burada qərar tutdu
və gələcək şəhərin əsasını
qoydu. Şəhərin ilk məskunlaşma yeri
mənasını bildirən adı da buradan meydana
gəlmişdir".
Müəllif Naxçıvanda Nuhun qəbrinin harada
yerləşdiyini, cənazənin harada dəfn olunduğunu
və onun üzərindəki türbənin hansı
quruluşda olduğunu da təsvir edib: "Nuhun qəbri
şəhərin cənub tərəfində, qədim
qalanın qalıqlarının yaxınlığında
yerləşir. Məzarın hazırkı görkəmi
səkkizinci yüzillikdə bərpa edilmişdir. İndiki
görkəmdə o, yerdən qalxan, çox da böyük
olmayan türbəni xatırladır... Məbədin
pilləkənlərlə aşağı düşmək
tələb olunan interyeri dairəsi çətinliklə
keçmək mümkün olan, ortadan daş
dirəklərlə möhkəmləndirilmiş daş
mağaraya bənzəyir. Həmin dirəyin altında Nuh
peyğəmbərin cənazəsi yerləşir".
Rus tədqiqatçısı V.M.Sısoyev isə Nuhun
türbəsini təsvir edərkən onun
mərkəzində diametri 2 metrə çatan
səkkizguşəli sütun olduğunu qeyd edib. XVI əsrin
görkəmli ərəb alimi, coğrafiyaşünas
əl-Şərifi nəinki Nuh peyğəmbərin
qəbrinin, hətta gəmisinin də qalıqlarının
Naxçıvanda olması barədə məlumat verib.
Yəhidi alimi İosif Flavi də öz tədqiqatlarında
Naxçıvan torpağını Nuhun gəmisinin
dayandığı ilk ərazi hesab edib. Rus alimləri
İ.M.Dyakonov Gəmiqaya qayaüstü rəsmlərindən
danışarkən Naxçıvanın Nuhla bağlı
məsələlərinə toxunub, K.İ.Smirnov isə Nuhun
qəbrinin Naxçıvan şəhərinin cənub
hissəsində olduğunu göstərib.
Bu mövzu o dövrdə ölkə ziyalılarının
yaradıcılığında da əksini tapıb. Realist
rəssamlıq məktəbinin banisi olan Bəhruz
Kəngərli Nuh peyğəmbərin Naxçıvandakı
türbəsini düz altı dəfə naturadan kətan
üzərinə köçürüb. Özü də
ötən əsrin 20-ci illərində. Həmin nadir
əsərlər indi qiymətli eksponatlar kimi
Naxçıvandakı muzeylərdə nümayiş etdirilir.
Əlbəttə, bütün elmi dəlillər Nuh
peyğəmbərin qəbrinin, eləcə də
məzarüstü türbəsinin Naxçıvanda
olduğunu bir daha inandırıcı edir. Onda belə bir sual
yarana bilər ki, əgər bu faktlar
inandırıcıdırsa, niyə bu abidə son vaxtlara
qədər yaşamayıb? Sualın cavabı da
qısadır: sovet hakimiyyətinin ilk illərində
həyata keçirilən ideoloji siyasət
nəticəsində Naxçıvanın ən qədim
dövrlərindən Azərbaycan türklərinə
məxsusluğunu sübut edən yüzlərlə tarixi
abidə məhv edilib. Nuh peyğəmbərin
məzarüstü türbəsi də onlardan biri olub.
Bəli, Naxçıvan torpağı dünyanın ən
qədim və ilkin yaşayış
məskənlərindən biri olub. Həqiqi mənada
bunları danmaq və inkar etmək də çətin
məsələdir. Onda gərək, ilk növbədə, ulu
əcdadlarımızın yaşadığı, kök
saldığı Qazma, Əshabi-Kəhf, Kilid, Daşqala
mağaralarını və Nuh peyğəmbərlə
bağlı yaddaşlarda yaşayan rəvayətləri yoxa
çıxarasan. Naxçıvan Muxtar Respublikası Ali
Məclisinin Sədri Vasif Talıbovun bir il bundan əvvəl
imzaladığı bu sərəncam da bir daha tariximizin
dərin qatlarını öyrənməyə, qaranlıq
səhifələrə işıq salmağa imkan yaradıb. İndi
bu istiqamətdə AMEA-nın Naxçıvan
bölməsinin əməkdaşları da ciddi
yaradıcılıqla məşğuldurlar.
...Düz bir ildir ki, Naxçıvan şəhərində
Köhnə Qala deyilən ərazidə Nuh
peyğəmbərin məzarüstü türbəsi
bərpa edilir. Bu müddət ərzində burada çox işlər
görülüb. Naxçıvandakı elmi-bərpa
istehsalat idarəsinin bərpaçı
mütəxəssisləri bu abidənin ruhunu, nəfəsini
duya biliblər. Onu orta əsrlər Naxçıvan
memarlıq məktəbinin ənənələri
əsasında inşa edirlər.
Nuh peyğəmbərin məzarüstü abidəsinin
açılış günü isə heç də uzaqda
deyil. Yaxın vaxtlarda Naxçıvanın memarlıq
inciləri sırasına biri də daxil olacaq.
Azərbaycan.- 2007.- 9
oktyabr.- S.6.