İnsanlarımızın
səviyyəsi, zövqü düşündüyümüzdən
qat-qat yüksəkdi
Ayaz Salayev 1960-cı ilin 1 avqustunda Bakıda anadan olub. 1982-ci
ildə Moskvada Ümumittifaq Dövlət Kinematoqrafiya
İnstitutunun kinoşünaslıq fakültəsini bitirib.
1983-85-ci illərdə Azərbaycan Elmlər
Akademiyasında və "Azərbaycanfilm"də redaktor
vəzifəsində çalışıb.
1986-88-ci illərdə ÜDKİ-nin
aspiranturasında oxumaqla bərabər, həmin təhsil
ocağında "müasir film" fənnindən dərs
deyib.
1995-ci ildə çəkdiyi "Yarasa"
filmi Fransa, Almaniya, İspaniya, Yunanıstan, Belçika,
İsveçrə, İsveç, Finlandiya, ABŞ, Kanada,
Rusiya, Bosniya, Misir, Türkiyə, Monqolustan və digər
ölkələrdə keçirilən təxminən otuz
müsabiqədə iştirak edib. Film Fransanın Anjer
şəhərində keçirilən beynəlxalq Avropa kinosu
festivalında Qran-priyə və digər nüfuzlu
mükafatlara layiq görülüb.
Son 10 ildə müxtəlif ali və orta
təhsil ocaqlarında kino tarixindən dərs deyib.
Son 5 ildə "İnternyus-Azərbaycan"da
rejissor kimi fəaliyyət göstərdiyi müddətdə
bir neçə sənədli film və sosial məzmunlu rolik
çəkib.
Onun azərbaycanlı tamaşaçının
kino zövqünün formalaşmasında müstəsna
xidmətləri var. Vaxtilə apardığı
"Retro" verilişi ilə kinosevərlərin
düşüncəsində əməlli-başlı inqilab
etmiş bu şəxs sonralar yaratdığı hələlik
ilk və son "Yarasa" bədii filmiylə təkcə
danışmağın yox, həm də göstərməyin
ustası olduğunu təsdiqlədi.
Beləliklə, Yaşar Əliyevin
şənbə qonağı rejissor Ayaz Salayevdi.
- Nədənsə, əksər sənət
adamları danışıqlarında konkretlikdən çox,
ümumiliyə, mücərrədliyə üstünlük
verir. Məsələn, hansısa yazıçı öz
əsərləri deyil, ümumi ədəbi proses, yaxud
mühit barədə, hansısa rejissor öz
yaradıcılığı deyil, Azərbaycan kinosunun
vəziyyəti barədə fikir yürüdəndə
özünü elə bil daha rahat, hardasa daha
təhlükəsiz hiss edir.
"Əgər Allahı güldürmək
istəyirsənsə, ona öz planlarından danış"
- Tam səmimi deyə bilərəm ki, mənim
üçün Azərbaycan kinosu şəxsi planlarım -
gördüyüm və görəcəyim
işlərdən ibarətdi. Elə bilirəm ki,
bütün rejissorlar mənim kimi düşünür.
Yəni, mənim üçün Azərbaycan kinosu bir
rejissorun yaradıcılığının timsalında daha
aydın cizgilər alır, ümumilikdə götürəndə
isə bir qədər mücərrəd görünür.
- Belə
çıxmırmı ki, sizin anlamınızda Azərbaycan
kinosu Ayaz Salayev imzasıyla məhdudlaşır?
- Xeyr, adımla yox, sadəcə
şəxsi planlarımla.
- Andrey Tarkovski,
Aleksey German, Tengiz Abuladze. Üslub və kino duyumu
baxımından tamam fərqli bu rejissorları
birləşdirən bir ümumi cəhət var: keyfiyyəti
kəmiyyətə çevirmək ustalığı. Yəni,
hər üçü çox az sayda film çəksə
də, təsəvvürümüz bu faktla heç cür
barışmaq istəmir. Ayaz Salayev
yaradıcılığındakı fasilə də yaman uzun
çəkdi.
- Hələ o zaman deyirdilər ki, rejissor
üçün ən böyük problem birinci deyil, ikinci
film ərəfəsində yaranır. Belə ki, bir sıra
rejissorlar tarixdə məhz çəkdikləri ilk filmin
müəllifi kimi qalıblar. Bununla əlaqədar bir sıra
misallar göstərmək olar. Mən də məşhur
rejissorların bu tənəzzülünü görüb
məsələyə kənardan baxmaq istədim. Məlum
həqiqətdir ki, əksər sənət adamları
müəyyən mərhələyə qədər
inkişaf etdikdən sonra yaradıcılığı
enən xətt üzrə hərəkət edir. Bütün
bunlardan nəticə çıxararaq, həmin
məqamların məndə olmayacağı barədə
özümə söz verdim. Bəlkə də bunun
nəticəsi idi ki, "Yarasa" filminin
çəkilişindən 12 il sonra, daha dəqiqi 2001-ci ilin
yayında məndə yeni bir filmin ideyası yarandı. Və
həmin ideya içimdə püxtələşərək,
artıq formalaşıb. Amma bunun hansı ideya olduğunu
demək istəmirəm. Belə bir söz var:
"Əgər Allahı güldürmək
istəyirsənsə, ona öz planlarından
danış".
- Artıq
özünə oxucu auditoriyası qazanmış hansısa
bədii əsər ekranlaşdırılanda hardasa
tamaşaçıda "ikicanlılıq"
təəssüratı yaradır. Sanki tamaşaçı
film boyu bir dəfə gördüyünü təkrar
yadına salmaq istəyir.
- Doğrudu, "Yarasa" filmində
Nabokovun əsərinin motivlərindən istifadə olunub. Amma
bu gün qəti şəkildə deyə bilərəm ki,
bundan sonra çəkəcəyim filmlərin heç biri
tarixi, yaxud hansısa ədəbi əsərlə
əlaqəli olmayacaq. Çünki, əgər
ölkədə ildə yüz film çəkilsəydi,
onlardan iyirmisini tarixi və klassik əsər əsasında
çəkmək olardı. İndiki halda əgər ildə
3-4 filmə vəsait ayrılırsa, bu çox
məsuliyyətli iş deməkdir. Düşünürəm
ki, bu halda yalnız orijinal ssenarilərə müraciət
olunmalı və yeni qəhrəmanlar yaranmalıdır.
Məsələn, bundan sonra "Hamlet" əsəri nə
qədər ekranlaşdırılsa da, bu obraz yalnız və
yalnız Şekspirin adı ilə bağlı olacaq.
"Bu gün gürcü kinosu özü olmasa
da,
məktəbi var"
- Yeri
gəlmişkən, Eyzenşteyn bədii mətnin rejissor
üçün nə qədər əhəmiyyətsiz bir
şey olduğunu sübut eləmək üçün kinoya
qəti gəlməyən Marksın "Kapital"
əsəri əsasında film çəkəcəyini
bəyan etmişdi.
- Həqiqətdə isə o, 7 filminin
hamısında məhz öz dünyasını yaratdı,
kinematoqrafa yeni stil, yeni düşüncə tərzi, yeni
obrazlar gətirdi. Beləliklə,
yaradıcılığı boyu bir dəfə də
klassikaya müraciət etməməklə Eyzenşteyn
özü klassikə çevrildi.
-Məncə,
Azərbaycanda yeganə rejissorsunuz ki, filmin nəzəri
tərəfi, strukturu sizin üçün obrazların daxili
aləmi qədər əhəmiyyətlidi. Hər halda,
"Yarasa" mənə belə deməyə əsas verir.
Növbəti filmdə necə olacaq?
- Qismət olsa çəkəcəyim
bu filmdə də həmin elementlər olacaq. Burada həm kino
içində kino, həm də televiziya mövcuddu.
Çünki baş verən hadisələr həm də
televiziya ilə bağlıdı.
- Ara-sıra
yaxşı filmlərimiz peyda olsa da, gəlin, etiraf edək
ki, kinomuzu məktəb səviyyəsinə qaldıra
bilməmişik. Şagirdlər yetərincə istedadlı
olmayıb, yoxsa başqa səbəblər var?
- Əgər biz keçmişə
və dünya kinosunun tarixinə nəzər salsaq,
görərik ki, Amerikadan başqa kino nəhəngləri olan
ölkələrdə məktəb anlayışı
bütün yox, müəyyən dövrləri əhatə
edib. Məsələn, belə bir məktəb İtaliyada
1950-70-ci, Fransada 1930-50-ci, Almaniyada 1920-30-cu illərdə
formalaşıb. Bu gün gürcü kinosu özü olmasa
da, məktəbi var. Bəlkə gələcəkdə
Azərbaycan kino məktəbi də olacaq. Sözün
düzü mənə elə gəlir ki, bu, tezliklə
baş verməyəcək, hər halda, fikrimcə, o
günü görməyə bizim ömrümüz kifayət
etməyəcək. Bir də ki, niyə axı hər zaman
Azərbaycanda kino məktəbinin olmamasından şikayətlənirik?
Bizdə olsa-olsa yalnız individual sənət növləri
hansısa ənənəyə, məktəbə
bağlanır.
- Məlum
olduğu kimi böyük kinoya sənədli filmlə
gəlmisiz. Yadımdadı, o vaxt Tağıyevin qızı
Sara xanımın taleyindən bəhs edən filminiz çox
təsirliydi. Amma bununla belə sənədli film sənəd
kimi maraqlıdı. Yəni, jurnalistikada oçerk,
ədəbiyyatda memuar janrı kimi xronikal, sənədli
filmdə də yaradıcı insanın təxəyyülü
artıq çəkilmiş cızıqlar
çərçivəsində hərəkət etməlidi.
Təxəyyülünü nə qədər
işlətsən də, cızıqdan çıxmaq
qadağasını poza bilmərsən. Bu mənada,
sənədli filmi kinonun qolu hesab etmək olarmı?
- Bəli, sənədli filmə kinonun
bir qolu, özü də ciddi qolu kimi baxmaq olar. Deyim ki,
Azərbaycan kinosunda müəyyən qədər
məktəbə oxşar bir şey varsa, o da sənədli
filmlə əlaqəlidi. Sadəcə, sənədli film
mənim qidam deyil. Amma buna baxmayaraq, Azərbaycan
rejissorlarının çəkdiyi bir neçə
sanballı sənədli film mövcuddur və öz
çəkdiyim sənədli filmləri qətiyyən bu
siyahıya aid eləmirəm. Nəsimi Əliyev adlı bir gənc
rejissorun "Keçid" adlı sənədli filmini
çox böyük məmnuniyyətlə bu siyahıya aid
edərdim. Həqiqətən də, mükəmməl
əsərdi. Hesab edirəm ki, 1980-ci ildən bəri
sənədli film sahəsində müəyyən
məktəb formalaşıb. Zaur Məhərrəmovun, Xamis
Muradovun filmlərini xüsusi qeyd etmək lazımdır.
Özümə gəlincə, bu janrın mənə
yadlığının bir neçə səbəbi var.
Sənədli filmdə müəyyən çərçivə
daxilində olursan və burada son həddə hansı
məqama çatacağın dayandığın yerdən
aydın görünür. Əgər çatacağın
yer qabaqcadan görünürsə, o istiqamətə
qaçmağın da mənası yoxdur. Bədii kinoda
isə tam naməlumluq var.
- Deyirlər, pul
olan yerdə hər şey mümkündür. Hətta
böyük sənət əsəri yaratmaq da?
- Xeyr, kinonun bədii keyfiyyəti
puldan bir o qədər də asılı deyil. Düzdür,
kinonu dünyaya çıxarmaq baxımından maliyyə son
dərəcə vacibdir. Mən filmətrafı
təbliğatı, onun piarının təşkilini
nəzərdə tuturam. Xarici ölkələrdə filmin
özünə ayrılan vəsait qədər də onun
tanıtımına xərclənir. Hər sahədə
olduğu kimi kinoda da reklam çox şey deməkdir. Belə
ki, kino bədii olsa da, hər halda, məhsuldu.
"Gərək pulu, sonra geri qaytarılması
mümkün olmayacaq nələrisə itirməyimiz bahasına
qazanmayaq"
-
Problemlərdən biri də auditoriya
qıtlığıdı. Təbii ki, 8 milyonluq ölkənin
potensial kino tamaşaçısı sayca elə də
çox ola bilməz.
- Kinonu bütün dünya
üçün də çəkmək olar. Bunun
üçün lazımi texniki bazanı və imkanları da
tapmaq olar. Ölkə inkişaf etdikcə, inanıram ki bu
tərəflərə də əl gəzdiriləcək.
- Bu sahəni
biznesə çevirmək necə, mümkündürmü?
- Xeyr, bu işə getmək belə
lazım deyil. Dövlət kinonu ölkəsinin
rəmzinə, bayrağına çevirməlidir. Necə ki,
bunu İran edə bilib. Məncə, indiyə qədər
Amerikanın İranı bombalamamasının
müəyyən səbəbi də bu ölkənin kinosunun xidmətləri
ilə bağlıdır.
- 80-ci
illərdə Fransa, İtaliya estradası
dəbdəbəydi. Bizlər o ölkələrin musiqisi
ilə yanaşı, Rəşid Behbudovu, Zeynəb
Xanlarovanı, Qədir Rüstəmovu daha artıq
həzzlə dinləyirdik. Amma bayağı musiqinin
bayağılaşdırdığı indiki gənclik
üçün daha o qat demək olar ki, yoxdu. Bu
məsələdə telekanalların da günahı az deyil.
İrad tutanda iddia edirlər ki, özümüzü
maliyyələşdirmək üçün
qazanmalıyıq. Amma gərək pulu, sonra geri
qaytarılması mümkün olmayacaq nələrisə
itirməyimiz bahasına qazanmayaq.
- Həqiqətən də, bu
məsələdə məhz telekanallar bir xeyli
məsələni mürəkkəbləşdirir.
Zənnimcə, tamaşaçını qınamaq olmaz.
Çünki bu gün televiziyada yayımlanan verilişlər
heç də auditoriyanın səviyyəsini ifadə etmir.
İnsanlarımızın səviyyəsi, zövqü
bildiyimizdən, düşündüyümüzdən qat-qat
yüksəkdir. Təəssüflər olsun ki, telekanallar
həmin auditoriyanın zövqünə, tələbatına
uyğun verilişləri çox az hallarda efirə
verirlər. Bütün bunları reallığa
əsaslanıb deyirəm. Həyat hər zaman
təsəvvürlərdən yüksək və
maraqlıdı. Kütlənin zövqünün
aşağı olmasını sadəcə
özümüzə təlqin etmişik. Amma insanlarla
ünsiyyət zamanı həqiqətən də, onların
zövqünün çox yüksək olduğunun şahidi
olursan. Bu gün insanlarda böyük sənət
əsərlərinə bir aclıq var. Onlar rəssamlardan, musiqiçilərdən,
yazıçılardan yeni, daha dəyərli
yaradıcılıq nümunələri
gözləyirlər. Amma təəssüflər olsun ki,
mədəniyyət və incəsənət irəli
getmək əvəzinə geriləyir.
- Bəs kinoda
necə, yeni nəslin nəfəsi duyulurmu?
- Sözün açığı mən
özümü də gənc hesab edirəm. Nəsə
söz deyə biləcək bir nəsil vardı ki, onları
kliplər uddu. Amma bununla bərabər onlar klipdə
süjetin və rejissuranın müğənnidən də,
musiqidən də maraqlı olduğunu sübut edə
bildilər. Onlardan sonrakı nəsil hələ
yetişmək ərəfəsindədir. Reallığa
baxanda gələcəyə ümid var. Azərbaycan kinosunda
olan hər bir nailiyyət hamımızındı.
- Amma bir-iki
nəfəri çıxmaq şərtilə bizdə
klipmeykerlərin böyük əksəriyyəti diletantlardan
ibarətdi. Savadı olmayan rejissorun hansı
məktəbindən danışmaq olar?
- Hər halda, bir neçə adlar var ki,
Azərbaycan klip məktəbini bir qədər hind
məktəbinə bənzər olsa da,
formalaşdırmağı bacara bilib. Sözün həqiqi mənasında
Azərbaycanda yaxşı-pisliyindən asılı olmayaraq
klip məktəbi var, doğrudu, hələ tam formalaşmasa
da.
- Siz həm
də Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetində müəllim kimi fəaliyyət
göstərirsiz.
- Bəli, kinoşünaslıq
fakültəsində dərs deyirəm və 23
tələbəm var. Onların ali məktəbi başa
vurduqdan sonra işlə təmin olunmaq imkanları da var. Bu kursun
təxminən yarısı təcrübə keçmək
üçün hər il telekanallara dəvət alır.
Kinoşünaslıq öz-özlüyündə
nəzəri sahə olsa da, praktikaya gedən yola bəlkə
də ən rahat cığırdı. Belə ki, orta
məktəbdən sonra rejissorluq fakültəsinə daxil
olan tələbələrin kino taleyi çox zaman uğurlu
olmur. Amma kinoşünaslıq fakültəsində oxuyan
zaman mütləq kinonun içərisində
yaşamalısan. Ona görə də yaxşı olardı
ki, bütün rejissorlar əvvəlcə
kinoşünaslıq məktəbi keçsinlər.
"Yaxşı və pisi bir-birindən
ayırmağı hamı bacarır"
- Moskvada keçən illəri necə
xatırlayırsız?
- 1985-ci ilə qədər mən
keçmişlə yaşayırdım. O dövrdə
necə olub, insanlar necə yaşayıblar, nə
düşünüblər və sair. Amma həmin il keçmişə
marağım itdi və gələcəklə yaşamağa
başladım. Yəni, artıq məni buna qədər
olanlar yox, bundan sonra olacaqlar maraqlandırmağa
başladı. Həqiqətən də, gələcək
çox cəzbedicidir. Bugünlərdə Londona getmişdim.
Doğrudan da, orada dünya tarixi, sivilizasiyalar
qaynayıb-qarışıb. Məlum oldu ki, bizi aparan taksi
sürücüsü əfqandır və atası Təraki
hakimiyyəti dövründə güllələnib. Bunu
xatırlatmaqda məqsədim odur ki, adicə bir taksi
sürücüsünün arxasında böyük bir tarix
dayanmışdı. Doğrudan da ultramüasir Londonun
küçələrində bir əfqanın kədərli
tarixçəsini eşitmək adamda qeyri-adi hisslər
oyadırdı.
- Elə bu
situasiya özü yeni film üçün zəmin deyilmi?
Təbii ki, baş qəhrəmanın əfqan yox,
azərbaycanlı olması şərtilə. Maşallah,
nədən də olmasaq, xarici ölkələrdə baş
girləyən azərbaycanlılardan boluq.
- Son illərə qədər belə
düşünürdüm ki, Azərbaycandan kənarda film
çəkə bilmərəm. Lakin son günlər bunun
mümkünlüyünə özümü inandıra
bilmişəm. Amma əgər belə bir şey baş
versə, çox güman ki, həmin film də Azərbaycan
və azərbaycanlı ilə bağlı olacaq.
- Akutaqava
Rünöske deyirdi ki,yaradıcı insan üçün
ən kədərli an istedadının həddini hiss
edəndən sonra başlanır. Yəni, mənim daha bundan
artığına gücüm çatmayacaq. Sizin
ölçüləriniz hara qədərdi. Kann, Oskar...
- Bu haqda ümumiyyətlə
fikirləşmirəm. Özümə heç zaman o
tərəfdən baxmıram. Hansısa festivalda hansısa
yeri tutacağım, Azərbaycanın kino tarixində hansı
yerdə dayanacağım barədə heç zaman
düşünməmişəm. Bu mənim üçün
maraqlı deyil. Yəqin ki, zaman hər şeyi yerinə
qoyacaq. Məni yalnız özümü hansı
səviyyədə ifadə edəcəyim düşündürür.
Qalan şeylər mənsiz də öz yerini tapacaq.
- Stanislav Qovoruxin
isə deyirdi ki, daha belə yaşamaq olmaz. Deyirdi ki, niyə
axı, mən zəhmətkeş, məhsuldar və
vicdanlı bir rejissor kimi özümə normal həyat
təmin etməməliyəm. Niyə mənim evim,
bağım, maşınım olmasın? Axı, mən
işləyirəm. Məgər evimin, bağımın,
maşınımın olması üçün rejissorluqdan
əlavə həm də dələduzluqla məşğul
olmalıyam? Niyə axı, işləyən dişləmir?
Doğrudan da niyə?
- Burada məsələ bir qədər
fərqlidi. "Yarasa" filminə görə, o vaxt Fransada
mənə mükafat verildi. Həmin altı min dollar pula
şəhərin mərkəzi yerində bir otaqlı
mənzil aldım. Doğrudu, bu gün həmin ərazidə
bu qiymətə mənzil almaq mümkün deyil. İndi
mən həmin mənzili kirayə verməklə öz maddi
ehtiyaclarımı müəyyən qədər ödəyə
bilərəm. Yenə də kinonun sayəsində. Yəni
yaradıcılığın maddi ehtiyaclarını
ödəməsi üçün bir qədər də beyin
işlətmək lazımdır. Yaxşı və
diribaş rejissor özünə normal maddi şərait qura
bilər. Həmçinin, əgər çəkilən film
uğurlu alınarsa, rejissora yeni təklif daha tez olunar. Bu,
belə də olmalıdır. Amma bizdə əksinədir, bir
rejissor hər il uğursuz filmləri sıralamaqda davam edir.
Artıq bütün dünyada olduğu kimi, Azərbaycanda da
yaxşı rejissor yaxşı, pis isə pis
yaşamalıdır.
Sənət
əsəri olan film ilk növbədə ölkənin
nüfuzuna xidmət eləyir. Sadəcə hansısa bir filmin
uğurunu sübut eləyən ölçülərə
hörmətlə yanaşılmalıdır.
Yaxşı və pisi bir-birindən
ayırmağı hamı bacarır. Sadəcə, bunu
ürəyimizdə, pıçıltıyla deməyi
tərgitməliyik.
525-ci qəzet.- 2007.- 6 oktyabr.- S.16-17.