“Mən
kino çəkəndə həzz alıram”
Kənan
Məmmədov, Əməkdar incəsənət xadimi:
"İncəsənət
tox cəmiyyətə xas olan bir şeydir"
Əvvəllər kinoda
müəllifi, reyissoru əsas, operatoru isə reyissorun fikrini
lentə köçürən texniki işçi kimi
qəbul edirdilər. Ancaq Dövlət mükafatı
laureatı, Əməkdar incəsənət xadimi Kənan
Məmmədov öz işi ilə bu fikirləri alt-üst
etdi: bədii kino çəkilişi ilə məşğul
olan operator həmin filmin müəlliflərindən biridir. K.Məmmədov bu fikrini bu gün Azərbaycan kino
tarixində xüsusi yer tutan "Ad günü",
"Qızıl uçurum", "Atları
yəhərləyin", "Qara gölün
cəngavərləri", "Özgə həyat",
"Yeddi gün qətldən sonra", "Otel
otağı", "Gecə qatarında qətl",
"Fəryad", "Köhnə bərə",
"Onun məhəbbəti", "Fövqəladə
vəziyyət", "Ovsunçu",
"Küçələrə su səpmişəm"
və s. filmlərin operatoru kimi sübut etdi.
-
Müsahibələrinizdən birində "İşim
mənim üçün təkcə texniki vasitə yox,
həm də fəlsəfi mahiyyət kəsb edir" -
demisiniz. Nədir sizin işinizin fəlsəfi mahiyyəti?
- Operator
sənəti çox maraqlıdır - kino
sənətində zəncirlərin halqalarından biridir.
Operator bu sistemdə müəllif və reyissordan sonra
üçüncü şəxsdir. Ancaq onun iş üslubu
fərqlidir. Operator sənəti yaradıcı peşə
olaraq bilavasitə texnika ilə bağlıdır.
Yaradıcılıq fəlsəfəsi ilə yaradıcı
işin həllində texnikanın rolunun sintezidir. XIX
əsrdə Lümyer qardaşları kameranı icad
edəndən sonra yaradıcı ideyaları da inkişaf
etməyə başladı. Yarıdıcı iş və texnologiyanın
sintezi gətirib ona çıxarıb ki, operator sənəti
faciəvi bir peşədir. Bu fikir mənim üçün
aksiomadır.
-
İşinizin faciəsi nədədir?
- Rəssam
öz emalatxanasında tablosu, rəngləri,
fırçası ilə, bəstəkar otağında
öz royalı, şair-yazıçı
kağız-qələmi ilə təkbətək qala bilir.
Ancaq operator sənəti sintetik sənətin bir qoludur.
Mənim sənətimin nəticəsi doxsan faiz
özümdən asılı deyil. İşimin
nəticəsinin yaxşı alınması müəyyən
mənada personaldan asılıdır. Ona görə də
çox zaman film üzərində işləyəndə
nəticəni öz istədiyin kimi ala bilmirsən.
Çünki müəyyən güzəştlərə
getməlisən. Yradıcı işçi üçün
kompromisə getmək dəyərsiz şeydir. Maliyyə
problemləri üzündən müdriyyətlə
müəyyən kompromislərlə razılaşmağa
məcbursan. Ancaq istədiyini 70-80 faiz əldə
edəndə adam özünü xoşbəxt hesab edir.
- Kameranın
yaranma tarixindən sonra bu sənətdə həm texniki,
həm də yaradıcılıq ideyaları baxımından
hansı dəyişikliklər yaranıb?
-
Dəyişikliklər sözsüz ki, mövcuddur. Ona
görə ki, operator dinamik bir sənətdir. Kinonun yaranma
tarixindən 120 ildən çox vaxt keçir. Bu
müddətdə kino texnologiyası və
təfəkkürü sahəsində inqilabi dəyişikliklər
baş verib. Müəllif-reyissor fantaziyası həyatı
anlama, ictimai fikir, cəmiyyətdə baş verən
hadisələrlə bilavasitə bağlıdır. Kino
həyatda baş verən bütün hadisələri
özündə cəmləşdirir və əks etdirir.
Ancaq reyissor, operator, dramaturq bu hadisələri güzgü
kimi əks etdirmir, onlara müdaxilə edərək
tamaşaçıya çatdırır. Baş verən
hadisə hansı rakursdan təqdim olunursa,
tamaşaçı üçün maraqlı olan budur.
Yəni baş verən hadisəyə mənim bir
müəllif və ya operator kimi müdaxiləm,
münasibətim maraqlıdır.
- Çox vaxt
reyissorlar öz ideyalarını vizual baxımdan
reallaşdıra bilməyəndə onları kağıza
köçürürlər. Bəs operatorlar belə
vəziyyətdə nə edirlər?
- Bu
barədə çox geniş və şərti
söhbətlər aparmaq olar. Mənim çəkdiyim sonra
ekranda görünür. Bütün nizam, kollektiv,
rəssamın tərtib etdiyi dekor, aktyorları kamera
qabağında canlandıran səhnələrin lentə
alınması operatora məxsusdur. Kamerada yalnız bir
gözlük var və həmin gözlükdən də
yalnız operator baxır. Çox vaxt reyissorlar bu
söhbətləri sevmirlər. Çünki film çəkilişində
reyissor siması çox mühümdür. Ancaq konkret olaraq o
gözlükdən operator baxır. Bu məkanı
qurub-yaratmaq, hansı nöqtədən çəkmək
və s. operatorun işidir. Bu baxımdan mən konkret
işlə məşğulam.
- Reyissorlar
üçün film çəkməyə imkan olmayanda
adətən vəsaitsizlikdən və ssenari yoxluğundan
şikayətlənirlər. Siz necə, ən çox texniki
baxımdan narazılıq edirsiniz?
- Artıq 31
ildir ki, "Azərbaycanfilm" kinostudiyasında
çalışıram. 1976-cı ildə Moskvada
Ümumittifaq Kinomatoqrafiya İnstitutunu bitirib kinostudiyaya
gəldikdən sonra diplom filmimə baxıb əmrimi
verdilər. Bakıda ilk işim də Rasim Ocaqovun "Ad
günü" filmində ikinci operator vəzifəsi oldu. Bu həm
də mənim ikinci operator vəzifəsində
axırıncı işim idi. Mən
əsasən texniki işlə məşğul olmuşam.
Sonradan bir sıra sənədli filmlər
çəkərək 78-ci ildə Tofiq Tağızadə
ilə ilk filmimi çəkdim. O zaman Tofiq
Tağızadə kimi bir reyissorun gənc operatorla
işləməsi böyük əks-səda doğurdu. Tofiq müəllim mənim filmimi görüb
bəyəndikdən sonra İsi Məlikzadənin ssenarisi
əsasında "Evdə kişi var" filminin
çəkilişinə dəvət etdi.
- Bəs quruluşçu operatoru
olduğunuz ilk filminizin əks-sədası necə oldu?
- Bu televiziya-bədii filmi
Mərkəzi Televiziyanın sifarişi ilə
çəkilirdi. Film Moskvada təhvil veriləndə onun
təsvir tərəfini xüsusi qeyd etmişdilər. Filmin ssenarisi də çox gözəl idi. O
zaman mən institutu təzə qurtarmışdım və
sözsüz ki, şiddətli formada ambisiyalarım vardı. Ancaq filmi o səpkidə çəkməyə
reyissora imkan vermədilər. "Evdə
kişi var" ilk filmim olduğu üçün beynimdə
əbədi həkk olundu.
Texniki
nöqteyi-nəzərdən yüksək imkanlara malik olmayan
bir kinostudiyada işləməyimə həmişə
heyifsilənmişəm. Öz daxili imkanlarımı,
potensialımı, düşüncələrimi bu texniki
imkanlarla sonacan verə bilməmişəm. Bu, çox böyük dərddir. Təsəvvür edin ki, biz hələ də
kinostudiyada 78-ci ildə buraxılan avadanlıqla
işləyirik. Texniki qıtlıq
həmişə mənə mane olub. Bilirsiniz
ki, dünya kinosunda kompyuterlə video texnologiyasının
vəhdəti yaranıb. Kino çox
bahalı sahədir. Gərək bu
sahəyə vəsait qoyasan. Hollivudda orta
səviyyəli bir film 20-25 milyon dollara çəkilir. Amma 200 milyon dollara çəkilən filmlər
də var. Əgər Hollivudda ildə 450 film
çəkilirsə, onun 430-u dəyərsiz,
müəyyən auditoriyaya hesablanan filmlərdir. Biz hələ sovet dövründən kinoya
əmtəə kimi baxmamışıq. Bizə
həmişə sovet dövründən miras qalan "ideoloyi
cəbhədə işləyirsiniz"
düşüncəsi ilə baxırdılar. Ancaq Qərb üçün kino əsəri
əmtəədir. Gərək filmi elə
çəkəsən ki, sabah
tamaşaçılar onu qəbul etsin və filmi sata da
biləsən. İş ondadır ki,
məsələn, Amerikada camaat kinoteatrlara gedir. Onlar kinonu böyük ekranda görmək
istəyirlər. Çünki kinonun
texniki imkanları böyük ekranda qabarıq
görünür. Bu yaxınlarda Bakıda
qonaq olan Yuli Qusman "Bakı çox dəyişilib. Bəlkə 700-800 təzə bina tikilib. Ancaq bircə dənə də kinoteatr
tikilməyib" - deyə təəssüflə bildirdi.
Budur faciə. Hanı
kinoteatrlar? Hanı prokat? Camaatda kinoya baxmaq üçün istək var, onlar
maraqlanırlar, ancaq hara getsinlər? Təkcə
"Azərbaycan" kinoteatrıdır, ora da kommersiya müəssisəsi
kimi Qərb filmlərinə üstünlük verir. Bileti də o qədər baha satırlar ki, almağa
heç kəsin imkanı çatmır. Nə
vaxta qədər insanlar Hollivud istehsalına baxacaqlar?
- Sizcə tamaşaçının
kinoteatra getməməyinin səbəbi yalnız
kinoteatrların olmaması ilə bağlıdır? Axı zövqlərin dəyişkənliyi də bu
gün geniş müzakirə mövzusudur.
- Mənə elə gəlir ki, 31 il kinoda işləyən və 21 bədii film
çəkən operator kimi öz subyektiv fikirlərimi
deməyə ixtiyarım var: ümumiyyətlə,
incəsənət tox cəmiyyətə xas olan bir şeydir.
Cəmiyyət deyəndə insanların
yaşayış tərzini, maddi imkanlarını
nəzərdə tuturam. Ancaq indi adamlar bir
tikə çörəyi necə qazanacaqları haqda
düşünürlər. Nə kino,
nə opera, nə teatr, nə də balet onu
maraqlandırır. Yəqin fikir vermisiniz,
Opera Teatrına gələn tamaşaçıların
əksəriyyəti əcnəbilərdir. Bu gün
bizim tamaşaçılardan operaya, baletə baxmağa kim gedir? Ona görə də
gərək cəmiyyətin üzvü olan hər bir
insanın normal şəraiti, yaxşı əmək
haqqı olsun ki, o da incəsənətə meyil
göstərsin. Mən bu sözləri
ürək ağrısı ilə deyirəm. Bu gün televiziya kanallarının heç
birində filmlərimizi göstərmirlər. Tutaq ki,
Xocalının yubileyində "Fəryad" filmini və ya
hansısa reyissorun doğum günündə onun
çəkdiyi hər hansı bir filmi
göstərməklə iş bitir. Bu, çox
mühüm problemdir.
- Əgər
tamaşaçılar yoxdursa və televiziya kanalları da
göstərmirsə, onda kimin üçün və niyə
çəkirsiniz?
- Durub yekəxanalıq edim ki, filmi
xalq üçün çəkirəm - bunu demək
istəmirəm. Mən peşəkar operatoram.
Kimsə müəllimlik, kimsə həkimlik
edir, kimsə də kino çəkir. Kino
varsa, demək, bunu kimsə çəkməlidir. Mən kino çəkəndə həzz alıram.
Çox istərdim ki, çəkdiyim
filmlərə kütlə baxsın. Mən
"Qaçaq Nəbi" filminə Kiyevdə
ezamiyyətdə olarkən kinoteatrda baxmışam. Zal tamaşaçılarla dolu idi. Camaat filmi çox maraqla izləyirdi. Heç kəs də bilmirdi ki, filmi
çəkən operator onlarla yanaşı oturub. Bu mənim üçün fenomenal bir hadisə idi.
Amma bu gün çəkilən filmləri
göstərməyə yer yoxdur. Məsələn,
Mehriban Ələkbərzadə "Məhkumlar" filmini
çəkdi. Filmin "Azərbaycan"
kinoteatrında ilk nümayişi keçirildi. Sonra banket oldu - bununla da məsələ bitdi. Filmi çəkmək məsələnin bir
tərəfidir. Film üzərində
işləmək lazımdır. Gərək
bizdə marketinq qrupu, reklam kampaniyası işləsin. Analiz aparılsın ki, çəkilən filmi
hansı bazara göndərmək olar? Hələ
bizdə bu işlərlə peşəkar səviyyədə
məşğul olanlar yoxdur. Təəssüf
ki, bu gün bizim filmlər yalnız mədəniyyət
elementi kimi mövcuddur, əmtəə kimi yox. Filmlərimiz nə qədər "şedevr"
olsa belə, iki nüsxə ilə o qədər də
gəlir gətirə bilməz. Ona
görə də bu barədə düşünmək
lazımdır.
- Mərhum kinooperator Arif
Nərimanbəyovun xatirə gecəsində belə bir fikir
səsləndi: "Onun içində reyissor olmaq nisgili
qaldı". Kinoya operator kimi gələn Rasim
Ocaqov, Əlisəttar Atakişiyev, Hüseyn Mehdiyev sonradan
reyissor kimi tanındılar. Sizin necə, reyissor olmaq
fikriniz yoxdur ki?
- Sözün düzü, 10-12 il bundan əvvəl məndə belə bir
fikir var idi. İndi də kinostudiyada mənə
yaxın olan adamlar deyirlər ki, nə əcəb kino
çəkmirsən? Mən bir
şeydən qorxuram - bu gün kinoda qeyri-adi şərait
yaranıb. Kimsə gəlib deyir ki,
mənim pulum var, kino çəkmək istəyirəm. Bəlkə ömrü boyu 2-3 kitab da oxumayıb,
ancaq kino çəkmək iddiasındadır. Ona
görə də qorxuram: reyissorluğa qədəm qoysam,
bekara bir şey çəkə bilmərəm. Məsələn, mən insan taleyindən bəhs
edən problemli bir film çəkmək istərdim. Bəlkə də daxilən elə bir dramaturyi
material gözləyirəm. Ancaq
hələ ki, belə bir material görmürəm. Operator kimi isə kino çəkəndə -
kameranın gözlüyündən baxanda, hansısa bir
hadisəni lentə alanda, hər hansı səhnəni
işıqlandıranda estetik və insani həzz alıram.
Təsəvvür edə bilməzsiniz ki,
dəyərli bir kadr çəkəndə nə
dərəcədə xoşbəxtlik hissi keçirirəm.
Mənə elə gəlir ki, o qeyri-adi həzz
hissini reyissor hiss etmir. Reyissorluğa
keçəndə bu hissi itirəcəyimdən qorxuram.
- Bilmək olarmı, iş
prosesində aktyorlar sizin üçün kimdir?
- İş prosesində
aktyorlarla münasibət çox mühüm
məsələdir. Mən hər hansı bir filmi
çəkəndə aktyorlarla düzgün və yaxın
münasibətdə oluram. Əgər
hər hansı aktyor insan və şəxsiyyət kimi
qəlbimə yatmırsa, onu çəkə bilmirəm.
Mən gərək aktyoru sevəm. Fəxrəddin Manafovla çox yaxın dostam. Onun Azərbaycan kinosunda oynadığı
filmlərin çoxunu mən çəkmişəm. Və ya Aleksandr Kalyagini götürək -
gözəl şəxsiyyət, sadə bir adamdır. Onunla işləmək mənim üçün
çox böyük xoşbəxtlik idi. Eləcə
də "Yeddi gün qətldən sonra" filminin
çəkilişində aktrisa Bıstriskaya ilə
gözəl münasibətlərimiz quruldu. Həmişə istəmişəm ki,
çəkdiyim aktyorlar mənə doğma və yaxın
insanlar olsunlar.
- Belə bir fikrə
münasibətinizi bilmək marqlı olar: "Oxuyan publika
və elitar tamaşaçı üçün kino bitib. Yalnız kommersiya kinosu mövcuddur". Sizcə kommersiya kinosunu nə dərəcədə
incəsənət növü hesab etmək olar?
- Bu suala birmənalı cavab
vermək bir qədər çətindir. Elitar
kino deyəndə... sözün doğrusu, mən bir
qədər bu termindən qorxuram. Düzdür,
sənətkarlar olub, indi də var. Bizdə isə bu
terminologiyanın təqdimatı festival kimidir. Mən başa düşə bilmirəm, necə
yəni elitar və yaxud festival filmi? Necə yəni
mən filmi çəkirəm: buna tamaşaçı
baxmasın, bu, başqa təfəkkürlü insanlar
üçündür. Bunlar boş
söhbətlərdir. Təsviri
incəsənətdə belə bir şey var -
əllərinə karandaş alıb bircə dovşan
şəkli çəkə bilməyən adamlar deyirlər
ki, mən abstraksiya ilə məşğulam, fəlsəfi
əsərlər çəkirəm. Mənim
üçün bircə şey var: filmə
tamaşaçı kütləsi baxsın və hər
kəs özü üçün bir şey
götürsün. Əgər
tamaşaçı o filmi qəbul edirsə, filmə
baxmağa gedəcək. Deməli,
həmin film həm tamaşaçı qəlbinə yol
tapacaq, həm də pul gətirəcək.
- Amerikanın tanınmış kino
reyissorlarından biri "Kino hara gedir?" sualına "Kino
insanların onu aparmaq istədikləri yerə gedir"
cavabını verib. Bədii filmin
müəlliflərindən biri kimi analoyi suala siz necə cavab
verərsiniz?
- Nə demək istədiyinizi
başa düşürəm. Ömər Xəyyam bu suala 1200
il bundan əvvəl cavab verib: "Hardan
gəlmişiksə, ora gedirik". Bu,
bəşəri problemdir. Sözsüz ki,
kino inkişaf edir. Ola bilər ki, 10 və
ya 20 ildən sonra texniki imkanlar nəticəsində
bəlkə başqa formada olacaq. Düşüncə
və təffəkür nöqteyi-nəzərindən
hansı kinoya gəlib çıxacağımıza
gəlincə, fikirləşirəm ki, kino yaxın
gələcəkdə yeni insanın
təfəkkürünü özündə əks
etdirməlidir. Bu məkana yeni insanlar
gəlməlidir. Yeni kinonu həmin yeni
insanların düşüncələri maraqlandıracaq.
- Kənan müəllim, çox
şeydən danışdıq, ancaq Azərbaycanda operator
məktəbinin bugünkü vəziyyətinə
toxunmadıq.
- Bu, çox
ağrılı problemdir. 1998-99-cu ildə məni
İncəsənət Universitetinə işləməyə
dəvət etdilər. Təxminən altı il reyissorluq
fakültəsində operatorluq sənətindən dərs
dedim. Sonra isə reyissorluq fakültəsinin nəzdində
operatorluq kursunun yaranması rektorluq tərəfindən
mənə həvalə olundu. İnstitutun imkanlarından
çıxış edərək bu kurs üçün
müəyyən proqram tərtib etdim və birinci il dörd
tələbə qəbul olundu. Həmin məzunlardan
üçü hazırda televiziyada çalışır.
Mən kinooperator deyəndə lentlə işləyən
klassik operatoru nəzərdə tuturam. Mən Moskvada klassik
operator təhsili almışam. Həmin kursda
oxuyan bütün respublikaların nümayəndələri
və xaricdən gələn tələbələr
arasında yeganə azərbaycanlı mən idim. İnstitutun
nəzdindəki Tədris Kinostudiyasının texniki
imkanları bizim "Azərbaycanfilm" kinostudiyasının
texniki imkanlarından heç də pis deyildi. Biz
həmin kursda kino ilə bağlı bütün
işləri görürdük. Mənim livanlı bir
tələbənin reyissorluğu ilə çəkdiyim
"Üç səs, bir fəryad" filmim beynəlxalq
kinofestivalda diploma layiq görülən ilk tələbə
filmlərindən biri idi. Bizim İncəsənət
Universitetinin isə texniki imkanları çox məhduddur.
Mən dərslərin çoxunu praktiki olaraq kinostudiyada
keçirdim. Ancaq təəssüflər olsun ki,
tələbələr kinostudiyanın bərbad
dəhlizlərini, uçub-sökük divarlarını
görüb qorxurdular. Açıq deyirdilər ki, biz kinoya
gəlməkdən qorxuruq. Onlar işsiz qalacaqlarından
ehtiyat edib özlərinə telekanallarda iş tapdılar.
Lentin fəlsəfəsini başa düşmək
üçün gərək işləyəsən. Ancaq bu
gün kinostudiyanın laboratoriyası yoxdur. Mən
həmişə demişəm ki, kinoya 2 böyük
zərbə dəyib - birinci zərbəni televiziya, ikinci
zərbəni videotexnologiya vurub. İndi əllərinə
"SONÜ" kamerası alanlar "nə ali təhsil,
nə operator sənəti - bu, heç kəsə lazım
deyil. Operator olmaq çox asan işdir" deyirlər. Mən
toylarda çəkən və televiziya kanallarında
işləyən video-operatorlara hörmətlə
yanaşıram - bu da işdir. Ancaq bunların kino
sənətinə heç bir aidiyyəti yoxdur. Kino-operator
sənəti bir elmdir.
- Hazırda
hansı filmdə işləyirsiniz?
- Sonuncu filmim
Şamil Nəcəfzadənin "Qala" filmidir. Filmin
çəkilişi üçün aparaturanı İrandan
gətirtdim. Filmi ən müasir üslubla lentə
çəkərək eyni zamanda videoya yazdıq. Sonra video vasitəsi ilə müəyyən
qüsurları nəzərdən keçirir, razı qalanda
daha dubl çəkilmirdi. Bu, yeni üsulla
çəkilişdir. Bu yolla mən
Amerikada istehsal olunan çox bahalı "Kodak"
lentlərinə qənaət eləmişəm və buna
görə rəhbərliktərəfindən mükafata layiq
görülmüşəm. Filmin
montayı bitib, sadəcə, bəzi səhnələrin
çəkilişi qalıb. Bu, qeyri-adi
film olacaq.
- Kino tarixçisi Aydın
Kazımzadənin haqqınızda yazdığı kitab niyə
yubanır?
- Bilmirəm, mənim haqqımda kitab
yazmağa dəyər, yoxsa yox... Bir gün
Aydın Kazımzadə haqqımda kitab yazmaq istədiyini
bildirdi. "Vaxtilə kino səntində çox
işlər görmüsən, sənin haqqında kitab
yazmağa dəyər" dedi. O kitabı keçən il 60 illiyimə hədiyyə etmək
istəyirdi, ancaq alınmadı. Aydın
müəllimin işləri çox olduğu
üçün onu tələsdirmirəm. Əgər yazılırsa, samballı
olmalıdır. Yeni filmlər haqqında
da görüşüb söhbət etməliyik. Yəqin ki, bundan sonra kitab başa çatacaq.
Kaspi.-
2007.- 20-22 oktyabr.- S. 22-23.