Kəbutər
Bəlayi-eşqin aşiqi
Canəli
Əkbərov Biz Məcnunun fəlsəfəsini
oynamışıq
İki gün axtarandan sonra onu iş yerində
tapırıq. İki saat
vaxtım var deyir, istəyirsiniz gəlin. Bizimsə fikrimiz onu redaksiyamıza qonaq çağırmaq idi.
Nisyə
dalınca qaçmayaq
deyə, axtarıb Mədəniyyət və
İncəsənət Universtitetinin
Muğam kafedrasını
tapırıq. Bizimlə dabanbasma
qapı döyülür.
Tarlı-qavallı tələbələrin gəlişi qanımızı
qaraldır. Dərsin başlaması
müsahibəmizi gecikdirəcək.
Hər kim məhəbbət
əhlini salmış
əziyyətə,
Yox özgə qarğışım ona,
düşsün məhəbbətə...
Etiraz hissimi bu bir
beyt ağzımda qoyur. Barmaqları havada müxtəlif
işarələr cızan
ustadın dirijorluğu
ilə mahnı və təsniflər havalanır, Vahidin qəzəlləri müxtəlif
muğam şöbələrinin
müşayəti ilə
səslənir.
- Yox, olmadı. Diqqət elə: Söylə ey gül, nəfəs,
nəfəs, sən hansı baxçanın gülü-rənasısan nöqtə,
buyurun.
Yenə muğamın şirin təranələri havalanır. Və canlı ifa bir anda ovqatımızı
dəyişir: “Nə
yaxşı ki, dərs saatına tuş olduq”.
Canəli Əkbərovun
mobil telefonu zəng çalır:
- “Space” televiziyası
yeni layihə təklifi ilə müraciət edir. Telekanal
həftədə bir saat muğam üzrə master klas dərsləri vermək fikrindədir. Veriliş canlı yayımlanacaq.
- Gəlib bir dərsinizi yayımlasınlar
- deyirəm-əsil master klas
dərsləri idi”.
Canəli müəllim
çiyinlərini çəkir:
- Gəlsinlər
də a qızım, burada daha canlı,
daha təbii alınıcıq. Amma televiziyanın
öz tələbləri
var və həmin tələblər
hökmən dekarasiyalar
və sair tələb edir.
- Deyəsən bizdə hələ belə bir təcrübə
olmayıb.
- Layihə telekanalın rəhbəri
Vaqif Mustafayevin təklifi ilə hazırlanıb.
- Bayaqdan canlı ifalara qulaq asıram. Mikrofonsuz oxunan mahnı adamın hisslərinə çox dərin təsir edir. Yadınızdadırsa, azanın da
mikrofonsuz verilməsini
təklif edirdilər.
Amma nədənsə din xadimləri
bunu mənfi qarşıladılır.
- Gəlin bu söhbətə qarışmayaq. Hacı olmağıma baxmayaraq,
din adamı deyiləm
və elə bilirəm ki, bu işə qarışmağım düzgün
deyil. Amma azanın minarədən
canlı olaraq oxunması əlbəttə
vacibdir. Çünki səsin insan psixikasına çox güclü təsiri var.
- Azanı hansı muğamın üsütündə verirlər?
- Zəminxarə
muğamının üstündə.
Bizdə
onu dəsgah kimi oxumurlar. O şöbə kimi Bayatı-Qacar muğamının
tərkibində gedir.
Ola bilsin XVIII, XIX əsrlərdə
bütövlükdə oxunub.
Hazırda, bizdə müstəqil
muğam kimi oxunmur.
- Biz deyirik ki, muğam bizim milli musiqimizdir.
Azan isə ərəblərdən
gəlmədir. Bu necə olur?
- Muğam bütün Şərq dünyasında var. Ərəblərdə
də, Orta Asiyada da oxunur.
Amma muğam özünün zirvəsinə, kamilliyinə
Azərbaycanda çatıb.
Bəlkə də bizim millətin səsinə düşdüyündən inkişafın
bu dərəcəsinə
yetişib. Dünyanın heç yerində muğam bizdəki qədər cilalanmayıb.
Və heç yerdə, heç bir millətə bu qədər hörmət qazandıra bilməyib.
Eyni zamanda, heç yerdə Azərbaycanda olduğu qədər, nüfuzlu olmayıb.
Bizim müqtədir xanəndələrimiz
Cabbar Qaryağdıoğlu,
Seyid Şuşinskini deyirəm. Bir muğam ustadı
kimi, onların ifaları bu gün də bizim əlimizdən tutur. Cabbar muğam
ifaçılığımızın bayraqdarıdırsa,
Seyid muğam tədrisimizin banisidir.
- Azərbaycanda bu
qədər inkişaf etməsinə baxmayaraq, bildiyim
qədəri, bizdə muğamşünaslar yoxdur,
eləcə də ustad muğam ifaçıları bunu
şifahi şəkildə nəsildən-nəsilə ötürürlər.
Muğam nəzəriyyəsinin yoxluğu itkilərə
gətirib çıxarmırmı?
- Muğam şifahi
şəkildə ötrülən bir sənətdir. Amma
sözünüzdə bir həqiqət də var ki,
gərək indiyədək muğamın nəzəri bir
aspekti də olaydı. Mən bir xanəndə kimi
nəzəriyyəni vacib hesab edirəm. İndi tədrislə
bağlı muğmlarımızın bəzilərini
işləyirəm. Bu proqramların artıq ikisi işıq
üzü görüb və tədris onun əsasında aparılır.
Mahur-Hindi, Zabul-Megah muğamlarının nəzəri
təsnifatı ilə bərabər, ifası haqqında da
yazmışam. Digər muğamlardan fərqli
xüsusiyyətlərinə toxunmuşam, bədii
təsnifatını vermişəm. Üstəgəl
muğamın fəlsəfi troatovkası və tədrisi
profillərinə də nəzər salmışam. Bu
nəzəriyyə. Praktiki işi isə mən universitetimizin
tədris korpusunda aparıram. Nəzəriyyəni canlı
şəkildə tədris edirəm, tələbələrimə
öyrədirəm. Muğam oxumaq sizə asan
görünməsin. Təkcə səs hər şeyi
həll etmir. Muğam səlis danışıq, intonasiya, avaz,
vurğu, nəfəs deməkdir. Muğam
tələbəyə hərf-hərf yedizdirilir. Hər
muğam bir əsərdir və təsəvvür edin ki, bu
əsəri ustad tələbəyə hərf-hərf
öyrədir.
Muğamın xronoloji
-bədii təsnifatını açıqlamaqla tədrisi
uzlaşanda kamil muğam ifaçısı yetişdirmək
olar.
- Canəli müəllim,
maşallah muğama maraq xeyli artıb. Böyük
səhnəyə çıxarmaq üçün mahir
ifaçıların sayıdamı belə yüksəkdir?
- Hərdən
görürsən, kütləvilikdən narazılıq
edirlər. Senzuradan-filandan danışırlar. Amma
kütləvilik hökmən lazımdır ki,
axtardığını seçə biləsən. İki
ildə bir nəfər ifaçı tapmaq olur ki, onu
böyük səhnəyə təhvil veririk və
mənə elə gəlir ki, bu pis göstərici deyil. Onu da
deyim ki, ən çox tədris etdiyim elmi-muğam doğrudan
bir elmdir ki, biz ondan dəryada damlanı içə bilirik.
- Sizin işlədiyiniz
proqramla bağlı böyük səs-küy yarandı.
Hətta həmkarlarınızdan sizi qınayanlar da
tapıldı.
- O sözü
danışanların məsələnin mahiyyətindən
xəbərləri yoxdur. Əslində, proqram beş ildən
bir təzələnməlidir. İkincisi köhnə proqramlar
hamısı kiril əlifbasında idi. Daha sonra, mən ustad
dərsləri deyirəmsə, öz nəzəriyyəmi
yaratmağa da haqqım çatır. Beş-altı
bəstə sahibi olmaq, saç-saqqal ağartmaq, hələ
ustad olmaq demək deyil. Ustad muğamın həm də
nəzəriyyəsini bilməkdir. Nəzəriyyə yaratmaq
həm də ağır zəhmət tələb edən
işdir. Hətta gözəl ustad olsan belə
nəzəriyyə yaratmaq üçün araşdırmaq,
ədəbiyyatlardan xəbərdar olmaq lazımdır.
- Bəs
söz-söhbətin yaranmasında səbəb nədir?
- Nə bilim, canım?
Nə qədər ki, mən öyrənirdim, oxuyurdum,
səhnədəydim, deyirdilər səndən yoxdur. Elə
ki, onların sırasında dayandım, tribunada söz
demək səlahiyyəti qazandım, ustad adlanmağa
başladım onda söz-söhbət başladı. Bir
məsələ də var ki, heç istəməzdim
danışım. Amma deməyə borcluyam. Uzun illər
muğam sahəsində Qarabağ və Bakı məktəbi
hegemonluq edib. Bilmirəm fikir vermisinizmi, tez-tez deyirlər ki,
Şuşa yoxdursa, muğam da yoxdur. Belə deyil. Muğam
Azərbaycanın bütün regionlarına məxsusdur.
Səs limon deyil ki, təkcə Lənkəranda yetişə.
Muğam hələ bundan sonra, daha böyük inkişaf
dövrünə qədəm qoyacaq, cilalanacaq,
kamilləşəcək. Mənə hərdən elə
gəlir ki, bu iki məktəbin yetirməsi
olmadığımdan, məni bir qədər ögey hiss
edirlər. Amma mən təvazökarlıqdan uzaq da olsa deyim
ki, sənətkar kimi yaşımın düz 45 ilini
Dövlət Opera və Balet Teatrının
səhnəsində baş rolları oynamışam. 1978
və 83-cü illərdə Səmərəqənddə
keçirilən Ümumdünya Muğam Simpoziumunun qalibi
olmuşam. Özü də muğam
ifaçılığı bizdə şəcərə
sənətidir. Atam Xanəli kişi monumental muğam
ifaçısı olub. Babam da xanəndə idi. Hazırda,
üç qardaşım ailəsini səsi ilə
dolandırır.
- Səhv etmirəmsə,
2002-ci ildə sonuncu Məcnunu oynadınız. İki il sonra sonuncu Şah
İsmayıl. Yavaş-yavaş səhnədən getdiniz.
Yorulmusunuz, yoxsa Habil Əliyev kimi siz də yaşın
diqtəsi ilə hərəkət edirsiniz?
- Yox, canım. Hələ
bu yaşda da 40 il əvvəlki səslə oxuyuram.
Yorğunluqdan da söhbət gedə bilməz. Sadəcə,
mən yerimi cavanlara vermişəm. Artıq nə ifamda yenilik
olmayacaq, nə oynadığım operaların məzmunu,
mətni dəyişməyəcək. İş ki,
sənətkarlıq ömrünü bitirib vərdişə
keçdi orada dayanmaq lazımdır. O rollarda ki, daha heç
bir yenilik edə bilməyəcəyəm,
tamaşaçını vərdişə
alışdırmağa lüzum yoxdur. Mən ilk Məcnunumu
35 yaşımda oynamışam. Bu gün səhnəyə
daha gənc Məcnunlar çıxır.
İfaçılarımızın belə gəncləşməsinə
sevinirəm. Amma bir məqamı hökmən qeyd
etməliyəm. Bu gün 20 yaşlı gənc “Ya rəbb
bəlayi-eşqilə qıl aşina məni!”, “Olduqca
mən, əl götürmərəm bəladən ya
rəbbim, mən istərəm bəlanı, çün
istər bəla məni” fəlsəfəsinin
yükünü daşıya bilməz. Biz oynayanda Məcnunun
fəlsəfəsini oynamışıq.
- Mədəniyyətimizin
ən böyük bəlası mühafizəkarlıqdır.
Bu qəbildən olanlar yeniləşməni heç cür
qəbul etmək istəmirlər. Sıralarına kimsə
çətinliklə buraxdıqları kimi, yeni
gələnləri də çətinliklə həzm
edirlər. Siz də həmin mühafizəkarlar nəslinə
mənsub bir sənətkar kimi yeniliklərin əleyhinə
çıxırsız hərdən.
- Yox, mən əsl
ifaçı görəndə canımı da verərəm.
Tələbələrim də təsdiqləyə
bilərlər ki, mən onlara həm də mənəvi ata
oluram. Bütün təhsil boyu. İndi durub burada
mənəm-mənəm demək başıma-saçıma
yaraşmaz. Bir onu deyim ki, mənim həm də tələbim
var şagirdlərimdən. Muğamın
ucalığını qorusunlar. Muğam kişi sənətidir.
Lap cavan vaxtlarımda Qubada toydaydım. Yaşlı bir kişi
gəldi dedi mənim üçün bir Segah zabul
dəsgahı oxu, kasıbam, bircə onu bilirəm ki,
qeyrətdən kasıb deyiləm. Bu söz mənə
bəs elədi. Mən o sarıdan varlı olmağı
tövsiyə edirəm tələbələrimə. Mənsum
İbrahimovu böyük səhnədə iki məşhur
obraza - Məcnuna və aşıq Qəribə
hazırlamışam. Səfa Qəhrəmanovu təkcə
“Leyli və Məcnun” tamaşasında ataya, İbni Səlama
və Məcnuna “Şah İsmayıl”da baş rola
hazırlamışam. Gülyanaq və Gülyaz
bacılarını da. Əksəriyyəti bu gün Xalq
artistləridir. O ki, qaldı yeniliklərin əleyhinə
çıxmağa, olur. Məsələn, mən
muğamlarda, xalq mahnılarına improvizəni qəbul
edə bilmirəm. Aranjıman bilirsən nədir?
Müğənninin səsi nota çatmayanda,
boşluqları doldurmaq üçün həmin nizamın
pozulmaması üçün istifadə edilən
variantdır. Səs hədəfi vura bilmədiyindən
oranjımançı bu üsuldan istifadə edir ki,
dinləyicinin diqqəti o maqamlardan yayınsın.
Yeni Azərbaycan.- 2007.- 26 oktyabr.- S.8.