Qaliboğlu E.
Özünəməxsus
yaradıcılıq yolu olan bəstəkar və dirijor
Niyazinin 95 illiyinə həsr
olunmuş tədbir keçirildi
Dünən Üzeyir
Hacıbəyovun ev-muzeyində Azərbaycanın böyük
dirijoru və bəstəkarı Niyazinin anadan olmasının
95 illiyinə həsr olunmuş elmi-praktik konfrans keçirildi.
Qeyd edək ki, konfransda tanınmış
bəstəkarlar və musiqişünaslar iştirak edirdi.
Konfransı giriş sözü ilə Azərbaycan
Bəstəkarlar İttifaqının sədri, xalq artisti,
professor Firəngiz Əlizadə açdı. O,
Bəstəkarlar İttifaqının Azərbaycanın
tanınmış musiqi xadimlərinə həsr olunmuş bu
yöndə tədbirləri daha ardıcıl
keçirəcəyini dedi. Qeyd edildi ki, Niyaziyə həsr
olunmuş bu tədbir onun yaradıcılığına
hər mənada baxış gərəkliyindən,
zəruriliyindən irəli gəlib: "Görkəmli
musiqiçi, bəstəkar, Azərbaycan musiqisinin ən parlaq
simalarından və təbliğatçılarından biri
olan Niyazinin imzası qeyd-şərtsiz bütün
keçmiş SSRİ məkanında məşhur idi. Niyazi
həmçinin dünya musiqiçiləri
tərəfindən özünəməxsus
yaradıcılıq yolu olan bəstəkar və dirijor kimi
tanınırdı. Niyazinin yaradıcılıq irsi
çoxtərəfli və zəngindir.
O, özündə əsl musiqiçiyə xas olan bir
neçə cəhəti - novatorluğu, fitri musiqi duyumunu,
bəstəkarlığı, dirijorluğu və musiqi
təbliğatçılığını
birləşdirə bilmişdi. Onun orkestr üslubu çox
mürəkkəb xüsusiyyətlərə malik idi. Niyazinin
Azərbaycan musiqisi tarixində yeri əvəzsizdir.
Azərbaycan bəstəkarlarının
əksəriyyətinin məşhur əsərlərini Niyazi
ilk dəfə çox böyük şövqlə ifa edib,
"Koroğlu" operasının ifası ilə bu gün
də əvəzsizliyini saxlamaqdadır".
Bakı Musiqi Akademiyasının rektoru, xalq artisti, professor
Fərhad Bədəlbəyli ümumiyyətlə,
Hacıbəyovlar nəslinin Azərbaycan professional musiqisi
tarixində özünəməxsus rolundan danışd:
"Niyazi Üzeyir Hacıbəyovun qardaşı oğlu idi.
Şübhəsiz ki, bu amil onun bənzərsiz
musiqiçiliyində xüsusi rol oynamışdı.
Üzeyir bəy Azərbaycan musiqisinin inkişafı naminə
Niyaziyə belə güzəşt etməmişdi. Niyazi "Arşın
mal alan"ın dirijoluğunu edərkən Üzeyir bəy
əvvəlcə ondan narazı qalmışdı. Demişdi
ki, mənim övladım yoxdur, əsərlərimi
övladlarım hesab edirəm, onları şikəst
etməyin. Lakin sonradan Niyazi ilə
barışmışdı. Niyazi ilə bağlı
tədbirin bu gün Üzeyir bəyin ev-muzeyində
keçirilməsi təsadüfi deyil. Bəlkə də
Üzeyir bəy olmasaydı, bu gün Niyazi kimi böyük
sənətkarımız olmayacaqdı. Şostavoviç
həmişə deyirdi ki, Azərbaycan xalqı Niyazi kimi
dirijoru olduğuna görə xoşbəxtdir. Qara Qarayevin
"İldırımlı yollarla" baleti səhnələşdirilərkən
Niyazinin bir drijor olaraq necə narahatlıq keçirdiyini indi
də xatırlayıram. O, dirijor pultu arxasında olarkən
hədsiz etiraslı olurdu. Sanki özünü tamamilə
unudurdu. Bir sözlə, əsərin bütün
halını canında, qanında yaşayırdı. Niyazidən
sonra çoxları bu əsərə dirijorluq etdilər, amma
onun incə ruhunun yerini heç biri verməz. Həm mənim
üçün, həm də Xuraman və Fidan Qasımova
bacıları üçün Niyazi müəllimin evi ikinci
bir konservatoriya idi. SSRRİ-nin müxtəlif yerlərindən
gələn məşhur bəstəkarlar onun evində
mütləq qonaq olurdular. Hətta rəsmilər ona zəng
edib Azərbaycana qonaq gələn musiqiçiləri
evində qarşılamasını xahiş edirdilər. Onunla
birgə müxtəlif ölkələrdə olduğumuz
konsertləri bu gün böyük bir duyğu ilə
xatırlayıram. O, bütün konsertlərdə daim
möcüzələr göstərirdi, konsert boyunca
hamının diqqəti yalnız ona kəsilirdi. Sonda hamı
məhz onu alqışlamaq üçün ayağa
qalxırdı. Belə sənətkarları hər xalq
yetirə bilmir".
Bəstəkarlar İttifaqı İdarə Heyətinin katibi,
əməkdar incəsənət xadimi,
sənətşünaslıq doktoru, professor Ramiz Zöhrabov
Niyazi haqqında xatirələrini danışdı:
"Onunla çox konsertlərdə olmuşam.
Yadımdadır, axırıncı dəfə konsertdə
iştirak edə bilmədi. Zəng etdim, dedi ki,
xəstəyəm, məni əvəz eləsinlər. Onun
konsertdən qabaq deyiləcək sözlərini oxudum.
Həmin tədbirdə də hamı onu gözləyirdi...
Niyazi müəllim həmişə
təşkilatçılığı ilə
fərqlənirdi. Harada işləyirdisə, həmişə
təşəbbüskar təkliflərlə çıxış
edirdi. Filarmoniyaya direktor gələrkən
bəstəkarların yaradıcılıq gecələri
keçirildi, muğam dəstgahları təşkil edildi.
Əsər seçməkdə çox tələbkar idi.
Zövqünü oxşamayan əsəri qətiyyən
qəbul etməzdi. Hər əsəri
bəyənməzdi".
R.Zöhrabov Niyazinin yaradıcılığının
hələ istənilən səviyyədə
araşdırılmadığını bildirdi: "Onun
haqqında hələ bundan sonra böyük
əsərlər yazılacaq. Təkcə "Rast"
simfonik muğamı bəsdir ki, o, böyük bəstəkar
kimi tarixə düşəydi".
Niyazinin "Rast" simfonik muğbamı haqqında
danışan sənətşünaslıq doktoru, professor
Şirin Məlikova onun bu mövzuda əvəzsiz bir
əsər yaratdığını dedi. Qeyd etdi ki, sırf
milli ruhlu Azərbaycan bəstəkarı Niyazi muğamın
mahiyyətinə dərindən bələd idi. Niyazi
əsərlərini həm də özü ifa etməklə
şəxsində bəstəkarlığın və
dirijorluğun vəhdətini təsdiq etdi.
Xalq artisti Xuraman Qasımova onun və bacısı Fidan
Qasımovanın yetişməsində Niyazinin əvəzsiz
rolundan danışdı: "Niyazi ilə bağlı
xatirələrim çoxdur. Xoşbəxtəm ki, onun
sənətlə bağlı söhbətlərini
eşitmişəm. Böyük maestronun xatirəsi
həmişə ürəyimdədir. Bizim Niyazi ilə
qohumluğumuz da var. Şəxsən məni bu
sənətə həvəsləndirən Niyazi olub. Biz bacıların
oxumaq həvəsi atamızdan gəlir. Niyazi ailəmizin
ən yaxın dostu idi".
Xuraman xanım Niyazi ilə bağlı evlərində
çəkilən xatirə şəklini onun ev-muzeyinə
bağışlayacağını dedi: "Niyazinin
övladı yox idi. O, istedadlı uşaqları çox
sevirdi. Daim istedadları qorumağı tövsiyyə edirdi.
Deyirlər ki, onun xasiyyəti çox sərt olub. Bəli,
Niyazi həm də ciddi adam idi. Lakin mən həmişə
oun timsalında özümün doğmamı, yaxın bir
adamımı görürdüm. Azərbaycan
bəstəkarlarının çoxunun əsərlərini
məhz o, özünün dahiyanə dirijorluğu ilə
əbədiləşdirdi. Bəxtimə onunla birgə
müxtəlif səhnələrdə çıxış
etmək düşüb. 1972-ci ildə Rza şahın arvadı
Fərəh Pəhləvi Bakıya səfərə
gəlmişdi. O, Bakının musiqi mağazalarını
gəzib Üzeyir Hacıbəyovun "Arşın
mal-alan" əsərinin plastinkasını istəmiş,
lakin tapmamışdı. Çünki əsərin
plastinkası yox idi. Niyazi vəziyyətdən çıxmaq
üçün demişdi ki, bu cür plastinkalar
çıxan kimi camaat alır, qalmır. Amma sizə söz
verirəm ki, İrana çatar-çatmaz bu
əsərlərin lentini sizə
göndərəcəyəm. O, bir neçə gündən
sonra "Arşın mal alan"ı orkestrin ifasında
yazıb Fərəh Pəhləviyə göndərir. Niyazi
daim xalqını sevirdi. O, Azərbaycan musiqisini var
gücü ilə bütün dünyada yayıb".
Musiqi Mədəniyyəti muzeyinin direktoru Alla Bayramova Niyazinin
yaradıcılıq irsinin təbliğindən,
sənətşünaslıq namizədi Tamella Hüseynova
Azərbaycan musiqisinin təbliği sahəsində Niyazinin
rolundan, sənətşünaslıq namizədi
Sürəyya Ağayeva "Türkiyə musiqi
mədəniyyəti və Niyazi", tədqiqatçı
Akif Quliyev "Niyazi və Azərbaycan musiqi folkloru"
mövzusunda, musiqişünas Aytən Tağızadə
Niyazinin ifaçılıq məharətindən
danışdılar.
Sonda Niyazinin "Etüd"ü, "Çitra"
baletindən "Adajio", "Arzu" mahnı-romansı
Xuraman Qasımova və Ülviyyə Hacıbəyovanın
ifasında səsləndi
Xalq cəbhəsi.- 2007.- 23 oktyabr.- S.14.