Məhərrəmova
T.
İndi müşayiət olunmalı
xanəndələr azdır
Firuz Əliyev, Xalq artisti: "Bütün
ağrı-acılarım tarla müalicə olunur"
Bu yaxınlarda
fəxri ad alan sənətçilər sırasında onun da
adı var: Firuz Əliyev. Tanınmış tarzənin
danışmaqla o qədər arası olmasa da
sözünü çalğısıyla deməyi
yaxşı bacarır: "10 dəqiqə çalım,
yaxşı alınsın, hər şeyə
dəyər". Çalğısına da hamı
bələddir. Sənəti əlindən tutaraq ona
dünyanı gəzdirib. Musiqimizin dili ilə çox
ölkələrin qapısını döyüb, ifası
ilə dilimizi, dinimizi bilməyən insanları musiqimizin
əsirinə çevirib.
Xalq artisti Firuz Əliyev
ifaçılığa həvəsinin uşaq
yaşlarından başladığını deyir:
- Musiqi ilə
özüm məşğul olmağa başlamışam.
Televiziyada konsertlərə də böyük
həvəslə baxırdım. Evimizdə heç kəsin
musiqi qabiliyyəti yoxdur. Amma hamı musiqini sevir. Mən
isə tara lap uşaqlıqdan mehir salmışam. Evdə
oxlovu götürüb səhərdən-axşamadək tar
kimi çalardım. Bu həvəsimi görüb məni
musiqi məktəbinə qoydular. O vaxt Buzovnada musiqi
məktəbi olmadığı üçün
Maştağada 10 saylı musiqi məktəbində oxuyurdum.
İlk müəllimim Novruz Aydəmirov olub. Musiqi
məktəbində oxuyarkən çox çətin
əsərlər çalırdım. III kursda oxuyanda
məktəblərarası musiqi müsabiqəsində I
yerə layiq görüldüm. Bəstəkar Ruhəngiz
Qasımova da məni "Ulduz" verilişinə
çəkdi. Bu həvəsim məni Asəf Zeynallı
adına musiqi məktəbinə gətirdi. Həmin
məktəbdə not müəllimim Ceyran Haşımova,
muğam müəllimim isə Əlikram Hüseynov idi.
Texnikumu bitirdikdən sonra Konservatoriyaya daxil oldum. Hərbi
xidmətdən qayıdandan sonra müəllim
işləməyə başladım. Müəllim
işləyərkən üzərimdə çox
çalışırdım. Həmkarlarım mənə
deyirdi ki, sən müəllim işləmə, get
ifaçı ol. Elə oldu ki, Allah mənimçün yol
açdı.
-
İfaçılığa nə vaxtdan başladınız?
- Əvvəl
Tələt Qasımovla toylara gedirdik. Sonra İslam Rzayevin
təklifini qəbul etdim. Onun rəhbərlik etdiyi instrumental
ansamblın konsertmeystri oldum və indiyədək bu ansamblla
işləyirəm. İslam Rzayevlə daha çox rayonlara
gedirdik.
- Böyük
səhnəyə yolunuz da həmin vaxtdan başladı?
- Böyük
səhnəyə gec gəldim. İlk dəfə
televiziyanın "İlk addımlar" verilişində
iştirak elədim. Televiziyada konsertlərim olurdu.
Böyük səhnəyə də İslam Rzayevlə
çıxdım. O vaxtdan 35 ilə yaxın vaxt keçib.
Bir müddət "Azkonsert"də
çalışmışam.
- O vaxtlar
"Azkonsert" özünün şöhrətli bir
dövrünü yaşayırdı. Bu gün isə belə
bir birliyin yalnız adı müğənnilərin dilində
səslənir.
- Düz deyirsiniz, o vaxtlar "Azkonsert"in ən qaynar dövrü idi. "Azkonsert"də
işləyərkən daha
çox rayonlara qastrollara gedirdik. Baloğlan Əşrəfov, Zöhrə
Abdullayeva və başqa cavan oxuyanlar da bizim
instrumental ansamblda oxuyurdu.
Onlar bizim ansamblda püxtələşiblər,
lent yazıları yazdırıblar.
O vaxt ansambllar da az idi. Sonra xaricə qastrollarımız
başladı. İlk dəfə
Akif İslamzadə ilə, sonra rəhmətlik kamançaçalan
Bilalla birlikdə Macarıstana, daha sonra Türkiyəyə getdik. Onda Türkiyəyə gediş-gəliş çox
məhdud idi. Alim Qasımov, Fidan Qasımova və Tələt Qasımovla birlikdə İzmirdə konsertlər
verdik. Daha sonra Amerika,
Braziliya, Avstraliya, Kanada, İran, bir sıra Avropa
ölkələrində səfərlərdə
olmuşam.
- Demək olar ki, bütün
qitələri gəzmisiniz.
Gəzib-gördüyünüz bu ölkələr
ifaçılıq sənətinizə
nə əlavə edib?
- Müxtəlif festivallarda çıxış
eləmişik. Ayrı-ayrı ölkələrin folkloruna
baxış təbii ki, adama çox
şey verir. Hərədən bir şey görüb-götürürsən. Ümumiyyətlə, mənim bu
sənətdə öz
yolum var. Köhnə ifaçılara qulaq asmışam. Elə ifaçılar
var ki, maqnitofonu
səsləndirib nöqtə-vergülü
sırf əzbərləyir.
Bu, sənətdə mümkün olan şey deyil. Gərək hər ifaçının
balaca da olsa öz dəst-xətti,
yaradıcılığı olsun. Bu olmayanda
hər şey süni görünür.
- Tar ifaçılığında
əsas tələb olunan keyfiyyət hansıdır?
- Mən musiqiçi-ifaçıyam. Gərək ifaçının
ilk növbədə ürəyi
olsun. Notu əzbərləyib çalmaq olar. Tar sənəti çox çətindir. Gərək həmişə məşq edəsən.
Çalmayan adam
tarı sinəsində
bir dəqiqədən
artıq saxlaya bilməz. Gərək əl-qol düz olsun və s. İfaçılıq hər
bir ifaçının
özündən asılıdır.
Səhnəyə çıxanda hər
ifaçı həyəcan
keçirir. Nə qədər
peşəkar olsan da, "birdən alınmaz?" -deyə düşünürsən.
- Bəzən olur ki, bir
konsert bir neçə saat davam edir. Tarı bu
müddətdə sinənizdə
saxlamaqdan, çalmaqdan
yorulmursunuz?
- İnanın,
tarı çalmağa
başlayanda hər şey yadımdan çıxır. Canımın ağrısını da
hiss eləmirəm. Hər bir
muğamı çalanda
istər-istəməz o aləmə
qapılırsan, dünyanı,
ətrafda baş verənlərin hamısını
unudursan.
- İndi
Amerikanı, Avropa ölkələrini su yoluna döndərsələr
də, Braziliyaya hələm-hələm gedib-gələn
yoxdur. Maraqlıdır, orda sizi necə qarşıladılar,
musiqimizi necə başa düşdülər?
- Doğrudan
da Braziliyaya gedib-gələn sənətçilər
yoxdur. Orda Azərbaycanı tanımırlar. Biz Braziliyaya Alim Qasımovla getmişdik.
Əvvəlcə bizə təəccüblə
baxırdılar. Çıxışlarımızdan sonra hamı
"Azərbaycan", "Alim" - deyə qışqırırdı. Məəttəl qaldıq. Ona görə
deyirlər ki, musiqinin dili yoxdur. Bizim muğamımız elədir ki, hər yerə yol tapır. Eləcə də Mənsum İbrahimov, Munis Şərifovla Kanadaya, Habil Əliyev və Aygün Bayramova ilə Afinaya səfərlərimiz
də çox yüksək səviyyədə
keçib.
- Sizcə xaricdə muğam təkcə yeniliyi ilə maraqlıdır?
- Qürbətdə
xalq musiqisini qoruyub saxlayan qəribçilik olur. Adam onların qarşısında
çıxış eləməkdən
zövq alır.
Amerikadan
gələn Cefriyə
muğam çalmağı
öyrədirdim. Bir dəfə
Arif Babayevlə Amerikaya gedəndə, o, aeroportda yaxınlaşıb
"tarı çıxar,
bir az yer
qalıb onu öyrət mənə"
- deyə xahiş etdi. Aeroportda iki qadın
da çalmağımıza
baxır və kövrəlirdilər. Yalvardılar ki, sən Allah, daha bir mahnı
çal. Sən demə,
onlar azərbaycanlı
imişlər. Cefri də
"sizinçün çalmağa
gəlib? Mənə
dərs keçir"
- dedi. Cefri əl çəkmirdi,
"bunu da, bunu da öyrət"
- deyirdi. Bir dəfə
də Hollandiyada "Azərbaycan günləri"ndə
Alimlə konsert verirdik. Yaşlı bir kişi
bizə yaxınlaşıb:
"mən Azərbaycan
dilində konuşa bilirəm. Özüm Haaqa şəhərindənəm.
Azərbaycan folklorunu eşidib
gəldim. Mən
bu folklorla uzun illərdir məşğulam" - dedi.
Sonra da "siz birinci
"Bəstə-nigar"la başlayıb "Çahargah"a
düşdünüz" - deyəndə heyrətdən
donub qaldıq. Alim zarafatla: "Bu, deyəsən, nardaranlıdır",
- dedi. O, bizdən Zülfünün, Seyidin kasetini soruşanda isə əməlli-başlı
heyrətləndik. Bir dəfə
də Fransada Ağaxan Abdullayev və rəhmətlik Ədalət Vəzirovla bir yerdə konsertdə idik. Bir nəfər rusca dedi ki,
mən Bakıda Neft və Kimya
İnstitunu qurtarmışam.
Orda oxuyanda çox muğamlar eşitmişəm.
Ancaq sizin indi ifa
etdiyiniz muğamlardan eşitməmişəm. Bilirsiniz, orada
muğama necə diqqətlə qulaq asırlar? İnanın, hətta otaqda
milçək də uçsa, səsi eşidilər. Muğam qurtarandan
sonra çox vaxt əl çalmaq
da yadlarından çıxır. Elələrinə Bakıda da rast gəlmək olur. Muğamın hər yerdə xiridarı var. Bir az keçən
kimi insanlar özləri bu musiqiyə acıyırlar.
Bizim kökümüz muğam
üstündədir. Ona görə
bu musiqilər itə bilməz.
- Siz həm də pedaqoyi işlə məşğul olursunuz. Tələbələrin
musiqiyə həvəsləri necədir?
-
Keçmiş vaxtlardan fərqli olaraq münasibət
dəyişib. İnanırsınızmı, o vaxt
dərsdən çıxanda vaxtın getməməsi
üçün taksiyə minib evə çatmaq istəyir,
yol boyu "nə vaxt evə çatıb yenə
çalaram?" - deyə fikirləşirdim. İndikilər
az məşğul olurlar. Bir qohumum bir dəfə mənə
dedi ki, ay Firuz, nə yaxşı sən bu sənəti
öyrənib başının altına qoydun. Dedim ki, bu
başın altına qoymalı sənətdir? Gərək
bunun üçün həmişə axtarışda olasan,
çalışasan. Gözəl sənətkarımız
Ramiz Quliyev indi də tarı əlindən qoymur. O,
bütün əsərləri çalır, amma indi də
tələbədir. Tarı əlindən qoysa, o cür
ifaçılığı saxlaya bilməz.
- Sizin
üçün kimləri müşayiət eləmək
xoşdur?
- Vaxtilə
Hacıbaba Hüseynovla, Yaqub Məmmədovla çox
işləmişəm. İndi isə Ağaxan Abdullayev, Alim
Qasımov, Arif Babayev, Zabit Nəbizadəni müşayiət
edirəm. İndi müşaiyət olunmalı
xanəndələr azdır.
-
Tarınız uşaqlıqdan ayrılmaz
yoldaşınızdır. Uşaq vaxtı tarı
daşımaq yəqin ki, sizə ağır idi. Bu gün
həmin ağırlığı nə əvəz edib?
-
Həyatımda nəyə nail olmuşamsa, tarın
sayəsində olmuşam. Özümü bu alətsiz
təsəvvür eləmirəm.
İnanırsınızmı, bütün
ağrı-acılarım tarla müalicə olunur. Tarı
əlimə aldımmı, dünyanı unuduram.
- Elə
uşaqlıqdakı tarınızı
çalırsınız?
- Yox,
tarımı bir neçə dəfə
dəyişmişəm.
- Hamısı
da eyni cür sözünüzə baxıb?
- Yox, hamısı
ilə əlləşirəm. Bir neçə il bundan qabaq
Afinada olanda Habil müəllim dedi ki, həmişə
kamança ilə əlləşirəm. Bizim alət də
elədir - hər havada başqa cür danışır.
Alət sənlə bərabər danışanda,
sözünə baxanda, ifaçılıq da yaxşı
alınır.
-
Ailənizdə davamçınız varmı?
- Allah dörd
qızdan sonra mənə iki ekiz oğul verib. Biri tar, biri isə kamança
üzrə təhsil alıb. Bu il isə Asəf Zeynallı adına musiqi kollecinə daxil olublar.
- Televiziyanın,
radionun fondunda lent yazılarınız saxlanılırmı?
- Cəmi iki-üç muğamım
var. Efir üçün
də az
yazdırmışam. O vaxt
televiziyada solo konsertlərim
olub. Muğamlardan ibarət disk buraxdırmışam.
Sözün düzü, özümü
reklam eləməyi o qədər də sevmirəm. Ancaq görürəm ki, yaxşı şeydir - yazılan qalır. Ona görə qismət olsa, birini də
yazdıracağam
.
Kaspi.- 2007.- 10 oktyabr.- S.16.