Məhərrəmova T.
Ömrün son nəğməsi
"...Nə öncə öylə
səadət, nə böylə zillət olaydı" -
deyə nalə çəkən
Şövkət Ələkbərova o şərqini
hələ sağlığında oxumuşdu
O, bir ürəyin pünhan
duyğularını nəğmələrin dili ilə
söyləyib. Səsini dinləyənlər də bu
duyğuların sirrinə-sehrinə bələnib,
tilsiminə duşub. Həyat gerçəklərinin
pərən-pərən saldığı xəyalların,
oxşar kədərlərin, bənzər sevinclərin
boy-boya verdiyi bu nəğmələrdə hər kəs
öz dünyasını görüb. Bu şərqilərin
cazibəsindən qopa bilməyənlərin hər birinin
qəlbini "Şövkət Ələkbərova sanki bu
nəğmələri mənim üçün oxuyur"
heyrəti bürüyüb.
Tanrı
Şövkət xanıma bəxş elədiyi ömrün
sevinc payını da, qəm yükünü də
səxavətlə verib. Onu görənlər ilk
baxışdan xanım-xatın davranışına,
gözəlliyinə vurğun kəsiliblər. Ecazkar səsi
ilə könülləri fəth eləmək
səadətini də Yaradan Şövkət xanıma lütf
edib. Dövrünün qadın sənətçilərinin
çoxundan fərqli olaraq müğənnilik
sənətinə gəlişi də çətin
olmayıb. Ona görə ki, əsl peşəsi
fəhləlik olan atası Feyzulla kişi musiqini duyan,
qiymətləndirən bir adam idi. Anası Hökumə
xanım isə musiqiyə həm də sənəti kimi
bağlanmışdı. O, qadınlardan ibarət ansamblda
tarzən işləyirdi. Valideynləri musiqiyə olan
sevgilərini övladlarının da ürəyinə
köçürüb uşaqlarının musiqiçi
olmasını arzulayıblar. Oğulları
Ələkbərin tar, Paşanın isə qaval
çalmağı öyrənməsinin qayğısına
qalıblar. Balaca Şövkəti isə atası
müğənni, anası kamançaçalan görmək
istəyib. Feyzulla kişinin də yaxşı səsi var idi.
Arabir kefi kök olanda evdə bərkdən oxuyardı.
- Bircə arzum
var, Şövkət böyüyəndə gözəl
müğənni olsun - deyərdi.
Şövkət
ata-anasının arzusu ilə bir müddət
kamançaçalan yanına dərs almağa da gedib.
Bir gün
isə balaca Şövkət taleyinin
çağırışına qoşularaq
müğənni kimi səhnəyə çıxıb.
İlk çıxışı anasının
çalışdığı orkestrin səhnəsində
olub. Həmin gün orkestrin müğənnisi işə
gəlmədiyindən diriyorun xahişi ilə onu əvəz
eləyib. Taleyin bu ilk qismətinə "təsadüf"
deyiblər. Amma bu balaca, qəşəng qızın
köksündən qalxıb qanadlanan səs onu
nəğməkar olmağa həvəsləndirirdi. Onun
həzin səsi Feyzulla kişinin Mirzə Fətəli
küçəsindəki daxmasının kiçik
pəncərəsindən qonum-qonşuya yayılırdı.
Bir dəfə
o, evdə tək idi. "Dəli ceyran"ı
zümzümə edə-edə kitablarını
yığışdırırdı. Mahnı onu elə
cəlb eləmişdi ki, dünyadan xəbərsiz halda
zəngulələr vurur, özünü Xan
Şuşinskiyə bənzədirdi. Birdən
həyətdən alqışlar eşidildi.
Pəncərədən boylanıb 5-6 qonşunun, bir
neçə tanımadığı adamın ona baxıb
əl çaldıqlarını görüncə utandı.
Məhəllə uşaqları da onların arasında idi. O,
utandığından bir neçə gün
küçəyə çıxa bilmədi.
Çox
keçməyib ki, başqa bir "təsadüf"
Şövkət xanımı "Kəndlilər evi"
özfəaliyyət dərnəyinin səhnəsinə
aparıb. Beləcə cığırına
düşdüyü sənət yolu bir gün də onu Opera
Teatrının səhnəsinə çıxarıb.
Şövkət Ələkbərovanın oxuduğu
"Qarabağ şikəstəsi"ni Üzeyir
Hacıbəyov, Səid Rüstəmov, Bülbül
dinləyib. Üzeyir bəyin Şövkət xanımı
Filarmoniyanın xorunda oxumağa dəvət etməsi ilə
onun sənət seçimindəki
tərəddüdlərinə son qoyulub.
1938-ci ildə
"Qarabağ şikəstəsi" əvvəllər
səsini qonşulara peşkəş edən Şövkətin
ifasında ilk dəfə böyük səhnədə - Opera
Teatrında səsləndi. O axşam Şövkət elə
bil ulduzlu göydə idi. Qarşısında o qədər
adamlar vardı ki, heç vaxt, heç bir yerdə bu
qədər adam görməmişdi. Muğamın həzin
sədası dalğa-dalğa ətrafa yayıldıqca
gecənin sükutunu pozur, heyrət dolu baxışlar balaca
qızcığaza dikilirdi. Muğam qurtaranda aramsız
alqışlar salonu titrətdi və uzun müddət
kəsilmədi. Böyük-böyük adamlar, balaca-balaca
uşaqlar mələk üzlü bu məsum qıza elə
əl çalırdılar ki... Şövkət sevinirdi.
Adamlar onun sinəsinə sığışmayan
ürəyinin döyüntüsünü
eşidirmişlər kimi daha çox əl
çalırdılar.
Bədii
özfəaliyyət kollektivlərinin yekun konsertində
gənc qızın oxuduğu muğam Bakının musiqi
həyatında yeni hadisə oldu. O gecə
tamaşaçılar üç istedad kəşf
etdilər: Şövkət Ələkbərova, Fatma
Mehrəliyeva və Gülağa Məmmədov.
Şövkət
xanımın müğənnilik fəaliyyətinin ilk
dövrü müharibə illərinə düşdü. 19
yaşlı qız həyatın yeni sınaqları ilə
qarşılaşdı. Mahnılarına qoşulub
cəbhəyə yollandı. Ön cəbhəni
qarış-qarış gəzdi. Odun, alovun,
atəşin altında oxudu. Mahnıları ilə
səngərlərdə döyüşdü,
əsgərlərə ruh verdi, həyat bəxş elədi.
...Onu
bəxtəvər sayırdılar, həyat, sevgi dolu
nəğmələr oxuyanda da, ahı ilə
fələkləri yandıranda da. Çəkdiyi
ağrılar-acılar səsində nisgilə, yanğıya
dönürdü. Tar səsi ona nakam bir ömrün
qırıq xatirələrini danışırdı. Bu
səsə qoşulan nəğmələri də
bəzən ağıya çevrilirdi. Şövkət
xanımı səhnədə Azərbaycanın böyük
tarzənləri müşayiət edirdi. Kimsənin
tanımadığı illərdə isə onun şirin
avazı qardaşı Ələkbərin çaldığı
tarın səsinə qarışardı. Ələkbər
müharibədən qayıtmadı. Ancaq aldığı
"qara kağız" müğənninin gözlərini yollardan
yığa bilmədi. Qardaş nisgili Şövkət
xanım üçün bir ömür boyunca ovunmayan dərd
oldu.
Ümidsiz
ayrılığın acısını isə ona həyat
yoldaşı çəkdirdi. Şövkət xanımın
ömür-gün yoldaşı - Azərbaycan kino
sənətinin yaddaşında "Bəxtiyar",
"Qızmar günəş altında", "Leyli və
Məcnun" filmləri ilə yaşayan istedadlı reyissor
Lətif Səfərov... İstedadına yönələn
qısqanclıqlar, yoluna çəkilən sədlər,
haqsızlıqlar özünə qəsd edən,
dözümsüz bir insana çevirdi onu. Gedişi
ilə həyat yoldaşını, iki övladını
çarəsiz qoydu. Şövkət xanımın
sənət, ev qayğılarına ailə
başçısının yoxluğu, 5 yaşlı oğlu
Bəşirə atasızlığını hiss
etdirməmək ağrıları qarışdı.
Ailənin gəlini Gülarə xanım xatırlayır
ki, Şövkət xanıma o illərin
ağrısını ən xoş günləri də
unutdura bilməyib: "Şövkət xanım o
günləri yada saldıqca kövrələrdi. Deyərdi
ki, bütün əziyyətlərimin müqabilində
yaxşı övladlar böyütdüm. Ancaq onları
həlim xasiyyətli böyütdüyümə görə,
indi peşmanam. Çünki bu xasiyyətləri ilə onlar
həyatda özlərinə yer tapa bilməyəcək,
həmişə əziyyət
çəkəcəklər".
Şövkət
xanımı sevirdilər - tələbələri, müğənni
həmkarları, tamaşaçılar... İnsanların ona
olan məhəbbəti müğənnini yaşadır,
dərdlərinin təsəllisinə çevrilirdi.
Bu gün
də öz müəlliməsini unudulmağa qoymayan,
xatirəsini keçirdiyi rəngarəng tədbirlərlə
yad edən Aybəniz Haşımova "Şövkət
xanım məktəbi aksiomadır" - deyir. - "Qoy
heç kəs inciməsin. Bu gün cəsarətlə
deyirəm ki, Azərbaycanda beş sənətkar varsa,
onların hamısı Şövkət xanımın
sinfindən çıxıb. Mən Konservatoriyada da
Şövkət xanımın məktəbini davam
etdirmək, onu başqa bir müəllimlə
dəyişmək istəmirdim. Ancaq
bəhanə etdilər ki, Şövkət xanımın ali
təhsil barədə diplomu yoxdur və o, Konservatoriyada
dərs deyə bilməz. Şövkət xanım Asəf
Zeynallı adına məktəbi bitirəndə bu musiqi
ocağı Azərbaycanda ən ali ifaçılıq
məktəbi sayılırdı. Sarabski, Bülbül
kimi sənətkaların tələbəsi olan bir insana
doğrudanmı diplom lazım idi? Axı Şövkət
xanımın özü də bu dahilər
səviyyəsində olan bir sənətkar idi. Ona görə
də fikirləşdim ki, əgər Şövkət
xanım Konservatoriyada dərs deməsə, mən də
oxumayacağam. Konservatoriyanın prorektoru Urfan
müəllimə dedim ki, mən sözümə əməl
edirəm: Şövkət xanım burada dərs deyən vaxt
Konservatoriyaya qayıdaram. Mən sevgimdə təmənnasızam.
Urfan müəllim dedi ki, qızım, get fikirləş,
bəlkə, möhlət götürüb bir ildən sonra
qayıdasan. Dedim ki, yox, Şövkət xanım
gəlməsə, mən də qayıtmayacağam.
Şövkət xanım bunu eşidib bərk hirsləndi.
Məni Konservatoriyaya qayıtmağa məcbur edərək
dedi ki, "Sən mənim sözümü saymırsan?
Görürsən ki, əl boyda kağıza görə
məni ora qoymurlar. Sabah sənin də qarşında belə
bir problem çıxa bilər". Dedim ki, Şövkət
xanım, sözümdən dönməyəcəyəm.
Mən sözümün üstündə durub məktəbi
atdım. İnanın, Konservatoriyanın rəhbərliyi
məktəbə qayıtmağım üçün düz
bir il məndən əl çəkmədi. Hətta Lidiya
Rəsulova "Zəhmətimi yerə vurdun"- deyə
məndən incidi. Dedim ki, Lidiya xanım, sənətkar
diplomla sənətkar olmur. Konservatoriyanı oxusam da, oxumasam
da, məni böyük səhnədə
görəcəksiniz və inanıram ki, fəxr
edəcəksiniz.
Şövkət
xanım gözəl pedaqoq olmaqla yanaşı, çox
böyük insan idi. Mən həmişə insan kimi ona
oxşamağa çalışırdım. Bir
tələbəsinin ayağını yalın
görəndə, mütləq bir ayaqqabı alıb ona
bağışlayardı. Bəlkə də bunun
nəticəsi idi ki, o, dünyasını
dəyişəndə evində bir qəpik də pulu yox idi.
Atalar deyib ki, "El üçün ağlayan göz kor olar".
Şövkət xanım yenə də
yaxşılıqlarına davam edirdi. Amma bu
yaxşılıqların sonunda çox böyük
haqsızlıqlarla, əmək itirmələrlə
rastlaşırdı. Hərdən öz-özümə
deyirəm ki, Şövkət xanımın elədiyi
yaxşılıqlar onun bir nəfərində üzə
çıxdı. Demirəm ki, Şövkət xanımın
o biri tələbələri əmək itirdilər. Ola
bilər ki, imkanları olmadı. Şövkət xanım
həm insan, həm də sənətkar kimi böyük
şəxsiyyət idi. Tələbələrinə
qarşı onun kimi qayğı, diqqət göstərən,
onlara ləyaqətlə yanaşan ikinci bir insan tapmaq çox
çətindir. O, kiminçünsə bir iş
görəndə əvəzini gözləmirdi".
Dözümlü
qadın olub Şövkət xanım. Dərdlərinə,
qayğılarına kimsəni şərik etməyib. Ancaq
qızı Natellanın çarəsiz xəstəliyə tutulduğunu
eşitdiyi andan ümidləri ilə birgə
dözümü də onu tərk edib. Gülarə xanım
xatırlayır: "Natella dünyasını
dəyişən gün Şövkət xanım: "Daha
mən də öldüm, yaşaya bilmərəm bundan
sonra", - dedi. Natelladan sonra onun həyatı
həqiqətən də ağır keçdi.
Ölümünü istəyirdi". Gündən-günə
şiddətlənən xəstəliklərin əlindən
xəstəxanaya pənah gətirdiyi günlərdə
Şövkət xanımın bu həyatdan umduğu
axırıncı istəyi neçə illər övlad
üzünə həsrət qalan oğlunun
övladını görmək, bir də Natellanın
ilini yola vermək idi. Bəlkə də bundan sonra onu bir il
yaşadan da həkimlərin səyi deyil, bu istək olub.
Oğlunun övladını görmək ona qismət olub.
Bəşirin qızına öz adını verib.
Natellanın ilini isə görsə də, övladı
qarşısında ilk dəfə analıq borcunu yerinə
yetirə bilməyib. Nakam qızının illərə
qarışan dərdinə ölüm
çarpayısından baxan sənətkar görəsən
dili nəğmə tutsaydı həmin anda nə oxuyardı?
Yəqin daha göylərə də ümidli yalvarışla
üz tutub: "Qara bəxtim oyanmazmı?" - deyə
sormazdı. "Kor Ərəbin mahnısı"nda
olduğu kimi:
"Nə nur olaydı, nə
zülmət, nə böylə xilqət olaydı.
...Nə öncə öylə
səadət, nə böylə zillət olaydı." -
deyə nalə çəkərdi.
Kaspi.- 2007.- 19 oktyabr.- S.16.