Qaliboğlu E.
Şəfqət və
mərhəmətdə günəş kimi ol
"Azərbaycanda Mövlanə
Cəlaləddin Rumi günləri"
çərçivəsində sərgi açılıb
Müasir
İncəsənət Mərkəzində "Azərbaycanda
Mövlanə Cəlaləddin Rumi günləri"
çərçivəsində rəssamlıq,
həmçinin incəsənətin müxtəlif janrlarında
olan əsərlərin sərgisi açılıb. Əsərlərin çeşidləri
müxtəlifdir. Burada diqqəti çəkən ilk
növbədə Rumi yaradıcılığının
yüzilləri aşaraq gələn, onun
şəxsiyyətinə sənətin heyranlıq
səviyyəsində münasibətidir. Otağın
ortasında ağac üzərində xəttoyma ustası
Seyfəddin Mənsimoğlunun Cəlaləddin Rumiyə
həsr etdiyi iki əsəri qoyulub. Bu əsərlərdə
Ruminin obrazı məharətlə yaradılıb,
həmçinin Ruminin kəlamları gözəl həkk
edilib. Dairəvi xətt boyunca dərvişlərin rəqs
edən vəziyyətdə halı abidələşib. Divar
boyunca asılan bir neçə əsər ilk
növbədə Rumi kəlamlarının gözəl
xəttatlıq biçimində ifadəsi ilə diqqəti
cəlb edir. Mənalı kəlamlar orta yüzillər
Şərq ənənəsinə uyğun şəkildə
düzümlənib. Müslüm Eldarovun
"Dərviş" əsərində də dərviş
obrazı yaradılıb. Mehmet Rihtimin bir neçə
miniatürsayağı əsərində Ruminin
hikmətləri miniatür janrının
tələblərinə uyğun səviyyədə
işlənib. Burada rəmzilik xüsusi hiss olunur.
Bəzəklər, rənglər yerli-yerindədir. Bu tipli
əsərlərdə kəlamlar göz oxşayır, oxucunu
mənəvi cəhətdən saflaşdırmağa
xidmət edir: "Şəfqət və
mərhəmətdə günəş kimi ol!
Təvazökarlıq və sadəlikdə torpaq kimi ol!
Hiddət və əsəbilik anında ölü kimi ol!
Başqalırının qüsurunu örtməkdə
gecə kimi ol! Sadəlik və yardımetmədə axar su
kimi ol! Ya göründüyün kim ol, ya olduğun kimi
görün!"
Maraqlıdır ki, sərgidə müxtəlif
rəssamların əsərlərinin bir neçəsi
eynilə "Xəttatlıq" adlandırılır.
Hər halda bunları fərqli təqdim etmək daha
yaxşı olardı. Gülümxan Bəydəmirin,
Qəyyur Yunusun da bu mövzuda əsərləri
tamaşaçılara təqdim edilir. "Yenə gəl,
nə olursan ol, yenə gəl": bu ideyanın rəsmə
çevrilib tamaşaçıya ürəyini
açması insanı istər-istəməz
duyğulandırır.
Adil Rüstəmovun Rumiyə həsr etdiyi böyük
həcmli əsəri ilə onun müxtəlif
bukletlərdən tanıdığımız qocaman
rəsmindən tamam fərqli bir obrazı ilə
üz-üzə qalırıq. Bu, Ruminin nisbətən
qocalığa doğru olan dövrüdür, sifətində
döyüşkənlik və kamilliyin vəhdəti var. Əsərin
yanınca ərəb və latın qrafikaları ilə
Mövlananın hikmətləri yazılıb. Əllərini
çənəsində düyünləmiş Rumi ciddi
düşünür, uzaqlara baxır.
Sərgidə Rumi mövzusunda çəkilən
əsərlər rəssamlığın bir çox
janrlarını əhatə edir. Elə mövzular var ki,
tamaşaçı ilk baxışdan rəssamın nə dediyini
anlaya bilmir. Konkret olaraq abstrakt əsərlər bu
sıradandır. Bu əsərlərdə rəmziliklər
diqqəti daha çox çəkir: sufi dünyası ilə
gerçək dünya arasında olan təzadlı durum,
qaranlıqdan aydınlığa çıxmaq
üçün insanın daim cəhd etməsi,
nəhayət, çıxacağına sonsuz inamı bu
və ya digər şəkildə əsərlərin
süjet xəttini təşkil edir. Ekspozisiyanın ilk
giriş zalında Ruminin dünyabaxışının daha
konkret ifadəsini realist mövzulu əsərlərdə
tamaşaçı aydınca izləyə bilir.
Həmçinin burada Rumi təriqətinə mənsub
dərvişlərin iki formalı geyimləri, miniatür
biçimli libas əsl sufi geyimi haqqında tam
təsəvvür yaradır. Əsasən yun və
kətandan ibarət olan bu geyimlər sadəliyi ilə
diqqəti cəlb edir. Nazim Məmmədovun "Olduğun kimi
görün" əsərinin tam mərkəzində
rəqs edən dərviş obrazı canlandırılıb.
Qəfil meydanda süzən, dünyanın əhvalından
üstün olan bu obraz şübhəsiz, Rumidir.
Ətrafdakılar onun ehtizazlı vəziyyətindən
vəcdə gəliblər. Qıraqda bir neyçalan var.
Nağdəli Xəlilovun "İki zirvə: Yunis
Əmrə və Rumi" əsərində hər iki məşhur
ruh adamının obrazı birgə canlandırılıb.
Hər ikisi düşünür, hər ikisi öz
yenilməz əhvalındadır. Əzizbala Balaxanlının
"Rumi" əsəri abstraktlığı ilə
diqqəti cəlb edir. Elmir Hüseynovun "Mağarada"
əsəri də uğurlu alınıb. Böyük
həcmli əsərdə dərvişin qeybə
çəkilməsi təsvir olunub: bir kənara qoyulmuş
boğça, ağac diqqəti çəkir.
Rənglərin düzümü yerli-yerindədir.
Günəşin parlaq işıq seli içəriyə
daxil olur, qaranlıqda az qala itir, amma yoxa çıxmır,
yenidən işıq artır, sanki bu, qeybə
çəkilən dərvişin ruhunun
işığıdır.
Nasir Seyid Daştinin Rumiyə həsr etdiyi silsilə
əsərlər sərgidə nümayiş etdirilən
realist əsərlərin ən gözəlidir, desək,
yanılmarıq. Ruminin hücrəsində, çoxlu
kitabların əhatəsində dərin
düşüncələrə dalması təbii təsvir
olunub, sanki tamaşaçı əsərdə canlı Rumini
görür. Yenə Daştinin "Heyzən"
əsəri peşəkarlığı ilə diqəti
çəkir. Neyçalan tamam özünü unudub. Əzab
yolu onun üçün əslində həqiqət yoludur,
neyçalan həqiqətinə qovuşub, sifəti
başdan-başa işığa bürünüb, ruhu
ucalardadır. Rəssamın "Səma"
əsərində isə şövqlə rəqs edən
dərvişlərin obrazı yaradılıb.
Xalq cəbhəsi.- 2007.- 26 oktyabr.- S.14.