Mükərrəmoğlu M.
Bakıda
468 yaşlı dünya şöhrətli “Şeyx Səfi”
xalısının eynisinin toxunmasına başlandı
Azər-İlmə”
Məhdud Məsuliyyətli Çəmiyyətində
dünya xalçaçılıq sənətinin zirvəsi
sayılan “Şeyx Səfi” xalçasının toxunmasına
başlanmışdır. Müəssisənin rəhbəri,
xalça sənətinin tanınmış bilicisi və
taciri Vidadi Muradov deyir ki, “Şeyx Səfi” xalısı
dünyanın səkkizinci möcüzəsi sayılır.
468 ildən sonra bu xalının eynisinin toxunmasına
başlanması mənim uzun illərdən bəri ən
böyük arzum olmuşdur, çox sevinirəm ki,
nəhayət, bu işin reallaşmasına başladıq.
Xalı Azərbaycan tarixində Səfəvilər
hakimiyyəti dövrünün qoyduğu parlaq iz,
günümüzədək gəlib çatmış nadir
inci, bütün dövrlərin kamil sənət
nümunəsidir. 1843-cü ildə Ərdəbildə
olmuş səyyah V.R. Holms vətəninə
döndükdən sonra yazdığı “Xəzər
sahilləri haqqında hekayətlər” kitabında qeyri-adi
dəyərə malik bu xalı haqqında heyrətini belə
bildirmişdir: “Səfəvilərin məscid-türbəsinin
yerinə döşənmiş bu xalının oxşarı
yer üzündə hələ görünməmişdir”.
Xalının “Şeyx Səfi” türbəsinin
tavanının bədii tərtibatına uyğun eyni
kompozisiya quruluşunda və eyni naxışlarda olması
sübut edir ki, məscid-türbənin tikilməsi ilə
xalının toxunması eyni vaxta təsadüf etmiş
və bir nəfər tərəfindən idarə
olunmuşdur.
Məlumatlardan bəlli olduğu kimi, xalının
toxunmasına bu ideyanın müəllifi Şah İsmayıl
Xətainin oğlu I Şah Təhmasib şəxsən
rəhbərlik etmişdir. Onun bu xalının
yaradılmasında məqsədi ulu babası Şeyx Əbu
İshaq Ərdəbilinin adını tarixin yaddaşına
əbədi həkk etdirmək olmuşdur.
Şeyx Səfi məqbərəsi özü sufi
məsləkli şiələrin toplandığı ən
nüfuzlu dini mərkəz, ibadətxana, məscid,
böyük binalar, hamam, bağ, qəbiristanlıq və
çoxlu məqbərələr olan kiçik
şəhərcik idi. Bu kompleks gümüş
qapıların, qızıl-gümüş qəndillərin
və nəfis xalı-xalçaların toplandığı
bər-bəzəkli otaqlara, zəngin xəzinəyə malik
olmuşdur. Ona görə də “Şeyx Səfi”
məqbərəsinin genişlənməsi ilə də
Şah İsmayılın vaxtsız ölümündən
sonra onun oğlu Şah Təhmasib özü ciddi
məşğul olmuşdur.
Məşhur “Şeyx Səfi” xalısını
peşəkar təbrizli ustalar toxusalar da, Şah Təhmasibin
əmri ilə karxana sahibi Maqsud Kaşaninin bu
işlərə rəhbərlik etdiyi ehtimal olunur.
Xalının toxunmasına 3 il yarım vaxt sərf edilmiş,
xalı 946-hicri, 1539-cu il miladi təqvimində başa
çatmışdır. Xalının yuxarı
hissəsində ustad Hafiz Şirazinin “Sənin astanandan
başqa sığınacaq yerim yoxdur. Mənim
başımı bu qapıdan başqa tapşıracaq
məkanım yoxdur.” misraları yerləşdirilmiş, bu
sətirlərin altında isə ustanın öz adı
toxunmuşdur: “müqəddəs yerin qulu Maqsud Kaşaninin
işi, 946".
Məşhur “Şeyx Səfi” xalısı 1888-ci ildə bir
il davam edən qiymət danışıqlarından sonra
Ərdəbil türbəsindən satın alınıb
İngiltərəyə aparılmış, Londonda “İran
xalıları” sərgisində nümayiş olunmuş,
xalı ilə bağlı “Tayms” qəzetində
“Fövqəladə xalı”, Mançestrdəki “Quardyan”
qəzetində isə “Dərvişlərin şərhi olan
ən incə xalı” adlı geniş məqalələr
nəşr edilmişdir.
1892-ci ildə isə Londonda keçirilən hərracda
“Şeyx Şəfi” xalısına o dövrə qədər
heç bir xalıya təyin edilməyən ən
yüksək dəyər 2500 funt sterlinq qiymət
qoyulmuşdur.
“Viktoriya və Albert” muzeyi ingilis ictimaiyyətinə
xalının alınıb xaricə aparılmaması
üçün yardım göstərmələri
məqsədilə müraciət etmişdir. İngilislər
bu məsələdə muzeylə həmrəy
olduqlarını nümayiş etdirərək tələb
olunan vəsaitin yığılmasında fəal iştirak
etmiş, xalının Almaniyaya aparılmasına imkan
verməmişlər. Beləliklə bütün ingilis
xalqının yardımı ilə “Şeyx Səfi”
xalısı “Viktoriya və Albert” muzeyinin əmlakına
çevrilmişdir.
“Şeyx Səfi” xalısının mürəkkəb
çeşnisi orta əsrlər ornament sənətinin
qanunauyğunluqlarına dərindən bələd olan,
peşəkar rəssam tərəfindən
çəkilmişdir. K.Erdman bu rəssamın Sultan
Məhəmməd, A.Poup isə Behzad olduğunu ehtimal
edirlər. “Şeyx Səfi” xalçasının bədii
quruluşu Təbriz xalça məktəbinə məxsus
“Ləçək turunc” kompozisiyasındadır. Ara
sahədə xalıya xüsusi dəbdəbəli
yaraşıq verən 16 guşəli turunc (göl) elementini,
onun hər guşəsindən oval formalı
çıxıntı şəklində
günəşdən şölələnən
şüalara bənzər qubpalar tamamlayır. Bu turuncun
dörddə bir hissəsi xalının hər
küncündə ləçək şəklində
yerləşdirilmişdir. Xalının baş və
ətək hissəsində vaxtilə Şeyx Səfi
türbəsini bəzəyən qəndillərin təsviri
də toxunmuşdur.
İlk baxımdan xalının sürməyi rəngli
yerliyini pərakəndə şəkildə
bəzəyən nəbati elementlər əslində XII
əsrdən başlayaraq ornament sənətimizdə geniş
yayılmış dürüst ölçülərə
əsaslanan spiral sistemlər üzərində
yerləşdirilmişdir. Səfəvi dövrünün
xalılarında bu mürəkkəb spiral sistemli xalıların
toxunması ənənə halını almışdır.
Bu spiral formalı quruluş sistemini təkcə ideal
gözəllik deyil, həmçinin də orta əsrlərin
mistik-fəlsəfi baxışlarının
təcəssümü adlandırmaq olar. “Şeyx Səfi”
xalısı eyni zamanda astronomik mahiyyətli sirli informasiyanın
daşıyıcısıdır. Əgər xalının
dörd hissəsində yerləşdirilmiş
ləçəklərdən çıxan üç tam
qubpaları planetlərə, yarımçıq qubpaları
isə hərəkətə, dinamikliyə işarə kimi
qəbul etsək, xalının mərkəzində olan turuncu
işıq saçan günəşin simvolu adlandırmaq
olar. Xalı üzərində səpələnmiş
qırmızı və şəkəri
çiçəklər isə ulduzlara işarədir.
“Şeyx Səfi” xalısını bəzəyən dörd
haşiyə zolağından biri, ana haşiyə
zolağı daha enli olub daxilindəki bir-birini
əvəzləyən kətəbə və dairələr
ahəngdar şəkildə növbələşir. Digər
üç haşiyə zolağında nəbati elementlər
və “çin buludu ”adlanan bəzək elementi xalının
ümumi ahənginə uyğun zərifliklə
toxunlmuşdur.
Səfəvi saray mədəniyyətinin bədii
ənənələrini özündə yaşadan və
bütün dünyada dillər əzbəri olmuş “Şeyx
Səfi” xalısının surətinin yaradılması bu
günədək dünyada bir çox xalça
ustalarının arzusu olmuşdur. Lakin obyektiv və subyektiv
səbəblərdən bu xalının toxunulması
heç kimə müyəssər olmamışdır. XVI
əsr intibah dövrü Azərbaycan
sənətkarlarının yaratdıqları bu xalının
mənəvi dəyərini yüksək
qiymətləndirən və bu şərəfli missiyanın
məsuliyyətini başa düşən
“Azər-İlmə” MMC bu işi öz üzərinə
götürmüşdür.
Xalı toxuma sənətinin ən müasir
nailiyyətlərindən, milli kolorit və
ənənələrindən indiyədək ustalıq və
bacarıqla yararlanmış, xalıları dünyanın
ən nüfuzlu sərgilərində uğurla nümayiş
etdirilərək, bir sıra nüfuzlu beynəlxalq
mükafatlara layiq görülmüş “Azər-İlmə”
MMC-də bir neçə gün əvvəl “Şeyx Səfi”
xalısının toxunulması işinə
başlanılmışdır. İlk öncə xalıda
istifadə ediləcək 12 rəng yun iplik marena, indiqo, nar
və qoz qabığı, yovşan və s. təbii boya
maddələri ilə boyanmışdır.
Eyni zamanda “Azər-İlmə”nin baş rəssamı Neva
Ağaliyeva bu mürəkkəb xalının
çeşnisini kağız üzərində zərgər
dəqiqliyi ilə çəkmişdir. Erkək və
dişi formalı mürəkkəb spirallar, “bulud”, “islimi”,
sonsuz formada çiçəklər, yarpaqlar,
qönçələr və s.elementlərin improvizasiyası
xalçanın əsli nüsxəsilə tam eynidir. Bu xalını
altı peşəkar toxucu – Naibə Kərimova, Xəyalə
Əliyeva, Aygün Məmmədova, Züleyxa Əliyeva,
Gülər Zalova, Kifayət Bəşirova ərsəyə
gətirəcəklər. Onlar indiyədək öz
yüksək toxuculuq qabiliyyətlərini sübut
etmişlər. Xalının yaradılmasının elmi
məsləhətçisi sənətşünas
Xədicə Əsədovadır .
“Şeyx Səfi” xalısının ölçüləri:
730x510 sm, ümumi sahəsi 37 kvadratmetr, sıxlığı
50x50, xalça üzərində vurulacaq ilmələrin
ümumi sayı 9 milyon 250 min nəzərdə tutulmuşdur.
Bu xalıya istifadə ediləcək üz ipi 120 kiloqram yun,
ərişi 27 kiloqram pambıq, arğacı isə 10,5
kiloqram pambıq olacaqdır. Xalının toxunma prosesinin
ən azı 18 ay davam edəcəyi nəzərdə
tutulmuşdur.,
Xalq qəzeti.-2007.-1 sentyabr.-S.4.