50 ölkəni kamança ilə
dolaşan sənətkar
Saxtakarlıq
və oğurluqla sənət yaratmağa
çalışanların canlı ifa ilə
qarşımıza çıxmağa istedadı və
tutarlı dəlili yoxdur
Milli
musiqi alətləri sırasında kamançanın
müstəsna yeri, məxsusi havası, ahəngi vardır. Bu
avaz milyonlarla dinləyiciyə əsrlərdən boylanan
milli-mənəvi, əxlaqi dəyərlər əxz
edərək, qan yaddaşına sirayət edir. Kamança
alətinin sənət tarixində fərdi dəsti-xətti
ilə seçilən ifaçıları olmuş, müasir
dövrümüzdə də onların yolunu davam və inkişaf
etdirən ustad sənətkarlar nəsli
fəaliyyətdədir. Respublikanın xalq artisti, Prezident
mükafatçısı, Milli Konservatoriyanın dosenti
Fəxrəddin Dadaşov da sənət tariximizdə
ifaçılıq yolunda fərdi üslubu ilə
seçilir və tanınır. XXI əsrin ilk
illərində milli musiqi sənətimizə dövlət
tərəfindən göstərilən qayğı və
diqqət ifaçılıq sənəti ilə
məşğul olan şəxslərin sənətinə
verilən qiymət onların daha ruh yüksəkliyi ilə
çalışmasına və klassik musiqi nümunələrinin
dünyanın müxtəlif ölkələrində
təbliğ etməsinə mənəvi güc vermişdir.
Dövlət tərəfindən klassik musiqi
ifaçılarımızın - mənəvi
sərvətimizin xalqa təqdim olunması Azərbaycan milli
sənətinin inkişafına xüsusi bir təkan
vermişdir. Kamança ustası
Fəxrəddin Dadaşovla da müsahibəmiz elə milli
musiqi sənətinin inkişaf prosesi və milli
dəyərlərimizə olan münasibət
üzərində quruldu. Özü də sənətkar
üçün əlamətdar olan bir tarixdə. Belə ki,
bu gün - 26 sentyabr Fəxrəddin Dadaşovun doğum günüdür.
- Fəxrəddin müəllim, musiqi sənətinə
gəldiyiniz illərdən zaman ötmüş, bu gün
professional sənətkar kimi şöhrətlənmisiniz.
İllər yaddaşınızda necə
səhifələnir?
- Mən ilk musiqi təhsilimi orta ixtisas musiqi
məktəbində almışam. Buranı bitirdikdən sonra
Bülbül adına orta ixtisas məktəbində
kamança ixtisasına yiyələnmişəm. Bu
sənətin ecazkarlığı kamançanın mənim
üçün qaranlıq qalan tərəflərini
öyrənməyə vadar etdi ki, ali təhsil almaq
məqsədilə Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasına daxil oldum. Burada xalq çalğı
alətləri şöbəsində Ramiz Mirişlinin
sinfində təhsil almışam. Kamança sənəti
ilə erkən vaxtlarda məşğul olmuş, 1966-cı
ildən bu günə qədər professional
səhnədə çıxış etmişəm. Bu mənada ki, həmin tarixdən Əhməd
Bakıxanov adına Xalq Çalğı Alətləri
Ansamblında çalışmışam ki, hazırda
həmin musiqi kollektivinin konsertmeysteriyəm. 1973-cü ildə
isə görkəmli tarizən Həbib Bayramovun təkidi
ilə Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasına solist kimi
qəbul olunmuşam. Azərbaycan sənət tarixinin
çox görkəmli sənətkarlarını
müşayiət etmişəm. Belə ki, respublikanın
xalq artistləri Şövkət Ələkbərova, Xan
Şuşinski, Hacıbaba Hüseynov, Yaqub Məmmədov,
İslam Rzayev, Əlibala Məmmədov, Əbülfət
Əliyev, Rübabə Muradova kimi sənətkarlarla çalışmışam.
- Fəxrəddin müəllim, bildiyimiz kimi, siz
müşayiətçi kimi tanınmış və qeyd
etdiyimiz kimi, böyük sənətkarları
kamançanızla müşayiət etmisiniz. Solo
ifaçılığa münasibətiniz necədir?
- Mənim yaradıcılığımda
həm müşayiət, həm də solo
ifaçılığ yer almışdır. Deyim ki,
ifaçının solo fəaliyyəti daha asandı,
nəinki müşayiətçi kimi çıxış
etməsi. Solo ifaçı öz ruhuna uyğun olaraq,
kamançanı dinləndirir, onun öz ahənginə sala
bilir. Müşayiətçi kimi çıxış
etmək çətindir. Bu mənada ki, o, xanəndənin
ruhuna, oxuma üslubuna daxil olmalı, reysdən kənara
çıxmamalıdır.
- Bəs öz ruhunuzu necə, kamançanın
dili ilə ifadə edə bilirsinizmi? Bəzən dil ilə
ifadə oluna bilməyən fikirlər yaradıcı
şəxslərdə sənətə köçür.
- Bəli, belə hallar olur. Etiraf edim ki,
Qarabağ hadisələri baş verdikdən sonra uzun
illər, hətta bu gün də o el-oba baş verən tarixi
faciələr ifam zamanı məni tərk etmir. Bu musiqinin
dili ilə xalqa çatdırılır. Mən uzun illər
Qarabağda el şənliklərində, konsert
proqramlarında çıxış etmişəm. Odur ki,
oranın gözəlliyini heç cür unuda bilmirəm.
- Azərbaycan musiqisi bu gün dünyanın,
demək olar ki, bütün qitələrində
səsləndirilir, dinindən, irqindən asılı olmayaraq
dinləyicilər tərəfindən böyük
rəğbətlə qarşılanır. Bu musiqini
eldən-elə çatdıran sənətkarlardan biri də
sizsiniz.
- Təvazökarlıqdan kənar olsa da, deyim ki,
dünyanın 50 ölkəsində kamança ilə
birgə olmuş, milli musiqisini imkan və istedadım
daxilində təqdim etmişəm. Amerika, Afrika
qitələrində Şərqdə və Qərbdə,
Avropa ölkələrində olmuş, klassik musiqilərimizi
ifa etmişəm. Azərbaycan
muğamlarını, xalq sənətini ifa etdikcə
qeyri-ixtiyari olaraq bizi dinləyən şəxslər bu
musiqilərin hansı xalqa, millətə məxsus olduğunu
soruşurlar. Əlbəttə ki, Azərbaycanın dünya dövlətlərində
tanınmasında musiqiçilərimizin də əvəzsiz
xidməti vardır. Sovet məkanında
yaşadığımız illərdə bir çox
dünya ölkələrində hələ Azərbaycanı
lazımi qədər tanımırdılar və biz məcbur
olurduq ki, fərdi xəritə tərtib edib, orada
Azərbaycanın coğrafi ərazisini, yerləşdiyi
məkanı göstərək. YUNESKO-nun xətti
ilə 1991-ci ildə Fransada mənim rəhbərlik etdiyim
üçlüyün diski çıxdı. Həmin
diskə "Mahur hindi", "Heyratı",
"Simayi-şəms" muğam dəsgahları,
eləcə də, xalq mahnıları daxil edilmişdir. Tarda
respublikanın xalq artisti Möhlət Müslümov,
kamançada mən xanəndə Zahid Quliyevi
müşayiət etmişdik. Dünyanın elə
ölkəsi var ki, orada on dəfə belə
çıxış etmişəm. Məsələn,
Fransada, Hollandiyada, Belçikada və digər
dövlətlərdə dəfələrlə olmuşam.
İlk xarici dövlətə səfərim isə 1969-cu
ildə Portuqaliyaya olub. 1967-ci ildə isə Moskvada Qurultaylar
Sarayında çıxış etmişəm. Dünya
dövlətlərinin dinləyiciləri ifaçıdan
sırf canlı musiqini tələb edirlər. Orada
səhnədə heç bir səsgücləndiricidən
istifadə olunmur. Alətdən çıxan təbii səs
onlar üçün çox önəmlidir. Azərbaycan
milli musiqisini ifa etdikcə, hiss edirik ki, milli nümunələrimiz
onları dünyanın başqa aləminə aparıb,
cismani dünyadan ayırır. Təbii ki, onların da
özünəməxsus musiqi alətləri var. Amma qətiyyətlə
deyə bilərəm ki, yeganə musiqi aləti və
ifaçılıq məktəbi olmayan ermənilərdir.
Onlar musiqi alətlərimizi bizdən oğurlayıb, öz
adlarına çıxsalar da, müəyyən
xırdalıqları etmək üçün
boğazlarında o səs imkanları yoxdur. Konsert
salonlarında Azərbaycan musiqisinə verilən maddi və
mənəvi qiyməti gördükdən sonra
ermənilər pul qazanmaq xatirinə Azərbaycan musiqi
alətlərindən istifadə etməyə
başlamışdılar. Bu, onların yalnız maddi
tələbatından irəli gədmişdir. Saxtakarlıq
və oğurluq üzərində sənət yaratmağa
çalışsalar da, canlı ifa ilə bizi
qarşımıza çıxmağa qüdrətləri
yoxdur. Hələ 1993-cü ildə Hollandiyada
səfərdə olduğum zaman bizim səsimizi yazmaq
üçün studiyaya dəvət etmişdilər.
Həmin anda mən otaqda stolun üstündə erməni xalq
rəqsi yazılmış bir plastinka və diskə rast
gəldim. Bu, mən çox
qəzəbləndirdi və sübut etmək
üçün diskə daxil edilən həmin
rəqsləri professional bir şəkildə
səsləndirdim və studiyanın rəhbəri həmin
nümunələri mənim ifamda diskə yazdı. Diskin
üzərində Azərbaycanın qədim tarixini əks etdirən
xəritə yerləşdirildi. Bu hərəkətimin
müqabilində "erməni musiqiçisi" mənə
yanaşaraq, "siz siyasətlə məşğul olmağa
gəlmisiniz yoxsa, musiqi ifa etməyə" sualı ilə
mənə müraciət etdi. Mən isə cavabımda
bildirdim ki, siz daşnaqlar bizi siyasətlə məşğul
olmağa vadar etmisiniz.
- Fəxrəddin müəllim, ermənilər
nə qədər Azərbaycan musiqisini öz adlarına çıxsalar
da, heç bir nəzəriyyəyə əsaslanmaq
üçün faktları yoxdur. Musiqi sənəti tarixini
əks etdirən heç bir not yazılarına istinad
etməyə belə hüquqları çatmır.
- Əlbəttə, bizim musiqi tariximizin
mənbələrini aşkar edən dəlillərimiz
kifayət qədərdir. Heç bir erməni musiqiçisi
bizim muğamlarımızı dəsgah şəklində ifa
etmək qabiliyyətinə malik deyillər. Tacikistanda
simpoziumda iştirak etdiyim zaman təsadüfən tərtib
olunmuş proqramda onların ifasında
səsləndiriləcək "Bayatı-şiraz"
muğamına rast gəldim və orada dəsgahın
ermənilər tərəfindən beş dəqiqə
ifası nəzərdə tutulmuşdur. Biz isə
"Rast" muğamını ifa edəcəkdik.
Musiqişünas Rafiq İmrani ilə
məsləhətləşdik və belə qərara
gəldik ki, "Bayatı-şiraz"ı dəsgah
şəklində ifa edək. Siz təsəvvür edin ki, 50
dəqiqə bu muğamı səsləndirdik. Azərbaycan
musiqiçilərinin ifasından sonra, səmimi deyirəm,
heç bir iştirakçı salonda qalmadı.
Çünki bu ecazkar musiqidən sonra başqa musiqi
dinləmək istəmirdilər. Bizim belə
gücümüz, qüvvəmiz olduğu halda,
ermənilər Azərbaycan musiqisini öz adlarına
çıxmaqla adlarını bir qədər də
cılızlaşdırırlar. Biz bir vətəndaş
olaraq, hər birimiz Azərbaycan musiqisini qorumalı, ona yad elementlərin
daxil edilməsinə yol verməməliyik. Milli musiqi
sənətimizə bu gün dövlət
tərəfindən xüsusi diqqət və qayğı
vardır. Heydər Əliyev Fondunun Prezidenti, YUNESKO-nun
xoşməramlı səfiri, millət vəkili, Mehriban
xanım Əliyevanın hazırladığı layihələr
əsasında milli musiqimiz dünya dövlətlərinə
tam sərbəst şəkildə yol
açmışdır. Onun dəstəyi
ilə dünyasını dəyişmiş Azərbaycan
xanəndələrinin diskinin nəfis tərtibatla
buraxılması və bir çox tədbirlərin
keçirilməsi Azərbaycan musiqiçilərinin
fəaliyyətinin inkişaf etdirilməsinə bir stimul
vermiş, onlarda böyük bir həvəs
oyatmışdır. Mehriban xanıma bir çox titul
və adlar verilmişdir. Mən isə deyərdim ki, Mehriban
Əliyeva Azərbaycan muğamının şahzadəsidir.
O, muğam sənətinin müasir dövrümüzdə
inkişafına bir istiqamət verdi. Onun
sağlam düşüncəsi, vətənpərvərliyi
nəticəsində böyük işlər
görüldü. Sanki xəstəliyə düçar
olmuş bir şəxsi yenidən həyata qaytardı. Arzu
edərdim ki, bu gün Azərbaycan teleməkanında yer
almış bayağı musiqilərin qarşısında bir
sədd çəkilsin və onlara qarşı ciddi
tədbirlər görülsün. Onların efirdə
səsləndirilməsinə qadağa qoyulsun. Musiqi
sənətimizdə yaranmış boşluğu görən
ermənilər bundan sui-istifadə etməyə
çalışacaqlar. Qeyri sahənin
mütəxəssislərinin musiqi sənəti ilə məşğul
olmasına imkan verilməsin.
- Müasir dövrümüzdə klassik musiqi
əsərlərinin oranjimanına tez-tez təsadüf olunur.
Sizcə, bu, qəbul olunandırmı?
- Mən özüm bu yaxınlarda Polşada
və İsveçrədə olmuşam və caz
festivalında iştirak etmişəm. Caz ilə
muğamın sintezindən yaranan gözəl musiqi
nömrələrini səsləndirmişəm. Amma
müəyyən ölçüləri gözləmək
şərti ilə. Vaxtilə bəstəkarın
yazdığı notu kimin nə ixtiyarı var ki, yenidən
işləyib, təqdim etsin. Sovet məkanında
yaşadığımız zaman belə saxtakarlığa yol
verən insanlara qarşı xüsusi cəza tədbirləri
görülürdü. Oranjimanı yalnız müəllif
öz əsəri üzərində edə bilər. Tofiq Quliyev,
Cahangir Cahangirov, Rauf Hacıyev kimi böyük
sənətkarların əsərlərinin oranjiman
edilməsinə bir ehtiyac vardırmı? Bütün bunlar
üzərinə ciddi nəzarət qoyulmalıdır.
Sənətə sənət prizmasından yanaşmaq
lazımdır. SMS yolu ilə istedadlı şəxsi
müəyyənləşdirmək mümkün deyil.
Münsiflər heyətinin rəyi və verilən qiyməti
nəticəsində müsabiqənin qalibləri
seçilməlidir. Bizim bu cür gözəl musiqi dəyərlərimiz
və musiqimizə dövlət tərəfindən
qayğı olduğu bir zamanda bu xırdalıqların
sənətimizə kölgə salmasına ehtiyac varmı?
Dünya dövlətlərinin dinləyiciləri Azərbaycan
musiqisi qarşısında baş əyirlər. YUNESKO-nun 60
illiyində təşkil olunmuş tədbirdə Firəngiz Əlizadənin
əsəri səsləndiriləcəkdi. Təşkilatda
çalışan nümayəndələrdən biri
erməni olduğundan həmin əsərin Azərbaycan
ifaçıları tərəfindən
səsləndirilməməsinə qərar verilmişdir. Bunu eşitdiyimiz zaman Azərbaycanla əlaqə
saxladıq və Mehriban xanım Əliyevanın
təşəbbüsü və qətiyyəti ilə
Azərbaycandan gələn musiqiçilərin tar,
kamança, kanon, ney, qoşa nağara, eləcə də
simfonik orkestrin müşayiəti ilə əsər
səsləndirildi. İştirakçılar ifamız
qarşısında baş ədilər və
təkidlə musiqi nömrəsinin ikinci dəfə
səsləndirilməsinə nail oldular. Görün, bizim
musiqimiz nəyə qadirdir?! Belə musiqisi olan xalqın
qeyri-professional sənətə və
sənətçilərə ehtiyacı yoxdur!
- Fəxrəddin müəllim, uzun illərdir
ki, bu sənətlə məşğul olmusunuz. İfa
prosesində nəyə nail olmusunuz?
- Mən hər zaman klassik üsluba
üstünlük vermişəm. Böyük
sənətkarlar görmüş, onların
yaradıcılığından
bəhrələnmişəm. Habil Əliyev kimi bir
sənətkarın sənət dünyasına yaxından
bələd olmuşam. Bu sənət aləmində yeniliyim
ondan ibarət olub ki, ifa etdiyim zaman üçlükdə
harmoniyanı verə bilmişəm. Bu harmoniyanın
arxasında musiqi mədəniyyəti dayanır. Müasir
dövrümüzdə kamançanı çoxları viola
yolu ilə çalırlar. Bu yol məni qətiyyən qane
etmir. Kamançanın öz səsi olmalıdır.
Düzdür, şirinlik üçün müəyyən
əlavələr etmək olar, amma çox qısa bir
şəkildə. Mənim tələbələrim
İsmayıl Həmidov, Rauf İslamov, Mehri Əsədullayeva
ümidvericidirlər. Sənətdə kamança
ifaçısı kimi tanınmaq üçün 25 il vaxt
lazımdır. Ötən əsrin 50-ci illərində
Şəfiqə Eyvazova, Ədalət Vəzirov və mən
sənətdə özümüzə yer qazana bildik. Bu
sənətdə 25-30 ildən bir ifaçılar nəsli
yetişir.
- Ailənizdə bu sənətin
daşıyıcısı varmı?
- Etiraf edim ki, bu sənət olduqca
məsuliyyətli və çətindir. Odur ki, heç vaxt
razı olmamışam ki, övladlarım mənim yolum
ilə getsinlər. Amma nəvəm Fəxrəddinin
musiqiçi kimi yetişməsinə
çalışacağam. Bu sənət mənim
həyatının bir parçasıdır. Həyatda nə
qazanmışamsa, kamança ilə buna nail olmuşam.
Düzdür, bir qədər ev şəraitim yaxşı
olmasa da, yaradıcılıq planlarımı hər zaman
həyata keçirmişəm.
- Nə vaxtsa kamançanı təhvil
vermək zamanı yetişsə, onu kimə həvalə
edərdiniz?
- Mən bu aləti heç vaxt konkret bir
şəxsə vermərəm. Ancaq muzeyə təqdim edə
bilərəm. Bu alət 1961-ci ildən mənimlədir. Bu
alətin 100 ildən artıq yaşı var. Kamançam
1903-cü ildə yaradılmışdır. Onunla
dünyanı gəzmişəm. Bu alət olmasaydı,
mənim dünyaya səyahətim də olmazdı.
Səs.- 2007.- 26
sentyabr.- S. 12.