Məhərrəmova T.
Mən həmişə özümü
tələbə adlandırıram
Elşən Mansurov,
Əməkdar artist: "Yaxşı musiqini dinləmək
də, ifa eləmək də xoşdur"
Prezidentin
sərəncamı ilə fəxri adlar alan
sənətçilərin siyahısında
tanınmış kamança ifaçısı Elşən
Mansurov və tarzən Malik Mansurovun da adları var.
Əməkdar artist fəxri adına layiq görülən bu
qardaşlar təltifi hazırkı
yaradıcılıqlarında ən böyük yenilik
adlandırırlar. Elşən Mansurov qəzetimizə
müsahibəsində bu fərəhini paylaşdı:
- Fəxri ada layiq görülməyim demək
olar ki, yaradıcılığımda ən sevincli
hadisələrdən biridir. Hətta bugünkü
fəaliyyətimdə ən böyük yenilikdir deyə
bilərəm. Yaradıcı adamın işinə,
sənətinə qiymət veriləndə o da
işləməyə ruhlanır, sənət
axtarışlarını davam etdirir.
- Geniş dinləyici auditoriyasına yol tapmaq
sizin üçün çətinmi olub?
- Demək olar ki, uşaqlıqdan
səhnədə böyümüşəm. Ansambllarda,
orkestrlərdə çalmışam,
xanəndələrimizi müşayiət eləmişəm.
1981-ci ildə ilk dəfə Rumıniyada oldum. 1987-ci ildə
Alim Qasımovla tanış olub yaradıcılıq əlaqələrinə
başladıq. Qardaşım Malik, mən və Alim
Qasımovdan ibarət üçlüklə xeyli
fəaliyyət göstərmişik. Düz 10 il Alim
Qasımovla çalışmışam. Azərbaycanda və
xarici ölkələrdə onunla böyük
səhnələrdə çıxış etmişəm.
İndi də başqa gənc xanəndələrlə xarici
ölkələrə səfərlərim olur.
- Necə deyərsiniz, Maliklə sizin
ifaçılığınızda hansı oxşarlıq
var?
- Həyatda qardaşlığımızdan
daha çox bizim çalğılarımız
qardaşdır. Adi qardaşlığa çox
müdaxilə ola bilər, ancaq çalğıların
doğmalığına heç bir mühit təsir edə
bilməz. Ola
bilər ki, bundan sonra 20 il də bir
yerdə çalmayaq. Ancaq 21-ci ilin birinci
günü oturaq və yenə də qardaş
çalğımızı çalaq. Biz
uşaqlıqdan bir yerdə çalmışıq. Çalğımız adi qardaşlıqdan daha
doğmalaşıb.
- Elə ifaçılar
və xanəndələr var ki, onlar ali
təhsil almasalar belə, musiqi aləmində öz
sözlərini deyiblər. Siz isə
peşəkar musiqi təhsili almısınız. Musiqinin nəzəriyyəsi sizə nə verib?
- Xalq musiqisi şifahi olaraq
inkişaf edir. Onun nəzəri
tərəfləri bizə çox şey verib. O vaxt
Bəhram Mansurovun muğamla bağlı televiziya
çıxışlarından, məktəblilərlə
görüşlərindən şifahi olaraq çox şey
öyrənmişik. Konservatoriyada elmi
tərəfini də mümkün olan dərəcədə
öyrənməyə çalışmışıq.
Öyrənən adam həmişə
öyrənməyə bir üsul tapır. Əsrin
əvvəllərindən bu yana
götürsək, o barədə musiqiçilərimizin
nəzəri səviyyəsindən çox da razı
deyiləm. Xaricə ayağımız açılandan,
dünya və Şərq ölkələrinin musiqiləri
ilə maraqlanandan sonra gördüm ki, bizdə muğamın
nəzəri tərəfi az
araşdırılb. Məsələn, İran,
türk musiqisi haqqında çox böyük kitablar
görmüşəm. O ölkələrin musiqisi
haqqında araşdırmalar daha köklü aparılıb. Bu, Azərbaycan musiqisində çox-çox
azdır. Üzeyir bəyin 25 ilə
yazdığı "Muğamın əsasları", daha
sonra Ramiz Zöhrabovun, Rafiq İmraninin kitabları
çıxıb. Ancaq müqayisədə
bunlar azdır. Azərbaycan xalq musiqisinin
araşdırmalara çox ehtiyacı var. Suallar cavablardan
qat-qat çoxdur.
- Bəs kamança ilə
bağlı hansı araşdırmalar var? Siz
hansı metodikaya istinad edib tələbələrə
dərs keçirsiniz?
- Siz adamın yaralı
yerinə toxunursunuz. Bizdə musiqi
alətlərində ifaçılıq sahəsində
çox böyük sənətkarlarımız var. Onlar da
lazımi səviyyədə öyrənilmir. Kamança üçün hansı
əsərlərin yazıldığını barmaqla saymaq
olar. Kamança sahəsində Ramiz
Mirişli və Mkrtçyanın 61-ci ildə birgə
hazırladıqları, bir də Hafiz Kərimovun o vaxt tarla
kamança üçün köçürdüyü
melodik etüdlərdən başqa heç bir mənbə
yoxdu. Bəstəkarlar da bu sahədə
çox zəif fəaliyyət göstərir. Bütün dünya bəstəkarları skripka
üçün əsərlər yazır. Skripkanın imkanları da genişdir, ancaq
kamança heç bir musiqi alətindən geri qalan deyil.
Bizim öz bəstəkarlarımız da
fortepiano və skripka üçün yazırlar. Hansı ki, bəlkə ona heç ehtiyac da yoxdur.
Bu gün o irsi davam etdirmək lazımdır.
Görkəmli bəstəkar Hacı
Xanməmmədovun "Kamança və simfonik orkestr
üçün konsert"indən sonra elə bir əsər
yazılmayıb. Sonra Zakir müəllim
də kamança üçün konsert yazıb. Bir alət olaraq kamança və onu ifa
edənlər hardasa bəstəkarlarımızdan inciyir.
- Kamançanın tardan
qədim alət olması fikri nə qədər
həqiqətdir?
- Uşaq yaşlarımda
bir rus müəllifinin kitabında oxumuşam ki,
kamançanın tarixi VII əsrə aidir. Daha
doğrusu, o, skripka haqqında məlumat verir və yazır
ki, skripkanın atası kamançadır. Kamançanın kökləri çox
qədimlərə gedir. Ancaq ən
qədim alətlər nəfəs alətləri hesab edilir.
Külək əsir, qamış səs edir
və ondan musiqi aləti yaranır. Nəfəslə
içi boş olan çubuğun təmasından musiqi
aləti yaranıb. Kamança çox
böyük inkişaf yolu keçib. Əvvəlcə
iki, üç, dörd simli olub. Abdulla müəllim
ona 5-ci sim də əlavə edib. Hamısı
gözəldir. Ancaq heç vəchlə
kamançanın ümumi quruluşuna xələl
gəlməsinə razı ola
bilmərəm. Xalq alətinin gözəlliyi
bəlkə də onun primitivliyindədir. Onun
üstündə aparılan rekonstruksiyalar elə
olmalıdır ki, alətin xarici
görünüşünə xələl gəlməsin.
- Müəllim kimi
auditoriyada da dərs demisiniz. Auditoriya ilə
səhnənin fərqi nədir?
- Bir-birinə əks olan
şeylərdir. Pedaqoyi fəaliyyət hardasa
yaxşıdır. Ancaq ifaçılıqda bir az problemlər yaradır. Pedaqoyi
fəaliyyət zamanı mütəmadi olaraq
tələbəyə təhkim olunursan. Bu,
artıq məsuliyyətdir. Mən 18 il
müəllim işləmişəm. Pedaqoyi iş çox
vaxt aparır. Ona görə müəllimlik
fəaliyyətimi bir neçə ildir saxlamışam. Səbəblərdən biri də odur ki, pedaqoyi
işə itirdiyim vaxtı özüm öyrənirəm.
Mən həmişə özümü
tələbə adlandırıram. Həm
də gördüm ki, uşaqlarda öyrənmək
üçün əvvəlki maraq yoxdur. İndi
valideynlərdə uşağının musiqi ilə
məşğul olmasını istəmək "gedib
həyətdə futbol oynamaqdansa, kamançaya getsən
yaxşıdır" səviyyəsindədir. Bu münasibətlə tələbə yetişmir.
- Belə
münasibətdən necə
aydınlaşdırırsınız: uşaqlarda istedad
tükənib, yoxsa həvəs?
- İstedad da,
həvəs də heç vaxt tükənməyəcək. Musiqidə
enişlər-yoxuşlar olur. 10-15 il
bundan qabaq tar, muğam musiqisinə həvəs
azalmışdı. Böyük
sənətkarlarımız olub və həmişə də
olacaq. Mən müşahidə elədim ki, Alim
Qasımovun sənətə gəlişi ilə xalq
musiqimizdə böyük bir dirçəliş baş verdi. Sənətin
enişi-yoxuşu həmişə
şəxsiyyətlərlə əlaqəli olur. Əlbəttə, ifaçı yüksək
səviyyəli olanda onun dinləyici aduitoriyası da
çoxalır. Hərdən deyirlər
ki, muğam ölür. Muğam heç
zaman ölən deyil. Ola bilsin ki, muğamın
dinləyicisi az olsun. Bu da
təbii bir şeydir. Muğam o
qədər sadə bir musiqi deyil ki, hamı oturub ona qulaq
assın. Onu kamil adamlar sevir. Bu, xalqla bağlı sənət olduğu
üçün xalqın içində yaşayır. Muğam, xalq musiqisi həmişə yaşacaq,
sadəcə, eniş-yoxuşları olacaq. Burda ifaçıların üzərinə
düşən məsuliyyət musiqini necə ifa
etmələrindən asılıdır.
- Həvəsin bir
qədər azalmasına rəğmən, necə deyərsiniz,
musiqimiz eniş dövrünümü yaşayır?
- Mən elə deməzdim.
Son vaxtlar belə bir tendensiya hiss eləmişəm: hər
şeyin "birdəfəlik" istifadəsi var. Musiqinin
də o növləri var. Musiqinin ara
musiqisi deyilən və çox böyük publika toplayan bir
növü var. O musiqilər çox yaşamır. Ona qulaq asanlar hara gedirsə, 50-60-cı illərin
musiqisinə qayıdırlar. Vaxtilə
ekrana buraxılmayan musiqilər bu gün böyük konsert
salonlarına ayaq açır. Camaat da onu
dinləməyə gəlir. Onların
publikası çoxdur. Qəribə bir təzad
alınır: əgər bu, yaxşı deyilsə, onun
publikası niyə çoxdur? Bir iş də var ki,
yaxşı musiqinin elə az publikası
olmalıdır. Çünki cəmiyyətin
düşünən tərəfi o musiqiyə qulaq asır.
Muğamı dinləyəndə gərək
işini kənara qoyub onun gözəlliklərinə varasan,
ahənginə qulaq asasan. Pop musiqisi, klassik
Avropa musiqisi səslənəndə isə sən öz
işini görürsən, o da orda çalır. Nə qədər kamil insanlar var, xalq musiqiləri
yaşayacaq. Ola bilər, hansısa məqamda onun
dinləyicisi az olacaq və ya hardasa
reanimasiya vəziyyətinə düşəcək, ancaq
ölməyəcək. Yəqin Allahın bunun
üstündə əli var.
- Sizinçün kimin
qarşısında - dilimizi bilməyən, ancaq musiqimizin
sehrinə düşən xarici tamaşaçılar, yoxsa
əlindəki iş-gücünü atıb muğama qulaq
asan öz dinləyicilərimiz qarşısında
çıxış etmək xoşdur?
- Gözəl sual olsa da,
cavab vermək çətindir. Belə
deyərdim, dilimizi bilməyən başqa din və
tərbiyə sahiblərinin musiqiyə qulaq asmaları
çox təəccüblüdür. Ondan
da təəccüblü bir şey var ki, öz dilimizdən,
dinimizdən olan vətəndaşlarımız ona qulaq
asmır. Bu, daha dəhşətlidir.
İndi muğam konsertləri çox azdır.
Çünki bu konsertlərin publika problemi var.
Hansısa bir salonu doldurub 2-3 dəfə muğam konserti
vermək olar. Bir vətəndaşlıq
borcu kimi biz onu edirik. Ancaq nə vaxta
qədər bu səviyyədə qalacaq? Nəhayət,
o vaxt gəlib ki, biz gərək sənətimizlə pul da
qazanaq. Qabaqlar pul qazanmağın yeganə
yolu toyxanalar idi. O vaxt toyların hərəsi bir konsert
idi. Orda publika toplanırdı və pul da
qazanılırdı. İndi o
şeylər yoxdur.
- Sizin üçün
musiqini dinləmək, yoxsa ifa etmək xoşdur?
- İfa
edəndə özüm də dinləyirəm. Yaxşı
musiqini dinləmək də, ifa eləmək də xoşdur.
Hərdən camaata paxıllığım tutur
ki, onlar salonda oturub gözəl musiqiyə qulaq asırlar.
Bizim fərqli cəhətimiz odur ki, hər
musiqiyə qulaq asa bilmirik. Kiminsə
zövq aldığı musiqidən biz zövq ala bilmirik.
Kaspi.-2007.-19 sentyabr.-S.16.