18
sentyabr Üzeyir musiqi günüdür
XX əsrdə
maestro Niyazinin təşəbbüsü ilə hər il
sentyabrın 18-i böyük bəstəkarımız
Üzeyir bəy Hacıbəyovun anadan olduğu gün respublikamızda
xüsusi təntənə ilə qeyd edilirdi. Musiqi məktəblərində,
mədəniyyət ocaqlarında,
xüsusilə də konservatoriyanın - indiki Musiqi Akademiyasının qarşısında Üzeyir
Hacıbəyovun şərəfinə
onun ölməz əsərlərindən fraqmentlər
səsləndirilərdi. Ötən
əsrin 90-cı illərində xaos dövrünü yaşayan
Azərbaycanda, xüsusilə
də Bakıda bu ənənə də unuduldu. Böyük bəstəkarın özfəaliyyət
səviyyəsində xatırlanması,
həqiqətən, narahatlıq
doğururdu. Unudulmaz Niyazinin təşəbbüsü
1995-ci ildə yenidən
həyata vəsiqə
aldı. Ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin sərəncamı
ilə hər il 18 sentyabr - Üzeyir musiqi günü kimi qeyd olunmağa başlandı. Bu nəcib qərar bütün insanların, xüsusilə də musiqisevərlərin ürəyincə
oldu.
Aşağıda Üzeyir
bəyin 1939-cu ildə
çap etdirdiyi bir yazını oxucuların diqqətinə
çatdırırıq. Fikrimizcə,
Üzeyir musiqi günündə ən dəyərli sözü yenə də dahi bəstəkar özü deyə bilər.
Xalq incəsənəti,
folklor stili səslər və gözəllik cəhətdən
tükənməz zənginliyə
malikdir. Bunlarda dil çox rəngarəngdirE
İlk gözəl nəğmə və rəqs melodiyalarının
yaradıcısı xalq
özüdür. Bizə
bu gün nümunə olan xalq nəğmələri
əsrlərdən bəri
işlənə-işlənə
yaradılmış və
yalnız bizim zəmanəmizdə həqiqi
bədii formalar almışdır.
Bununla belə, xalq yalnız kompozitor deyildir; xalq eyni zamanda misilsiz
tənqidçi və
musiqi əsərlərinin
ən yaxşı
"istehlakçısıdır", xalq musiqi əsərlərinə
diqqətlə yanaşır,
yaxşını pisdən
seçir və hər çeşidli saxta gözəllikləri
və ideyasız dəbdəbələri amansızcasına
rədd edirE
Mədəni səviyyəli
tamaşaçı-incəsənət
işçilərinə və
xüsusilə kompozitorlara
yüksək tələblər
verməkdədir.
Bu tələbləri
təmin etmək üçün kompozitorun
nəinki ümumi musiqi kulturası sahəsində, bəlkə
xalq musiqisi sahəsində də ciddi musiqi məlumatı
olmalıdır. O, yaradıcılıq işinə
başlamazdan əvvəl
özünün kompozitorluq
fəaliyyətinə nə
qədər hazır olduğunu ciddi və düşüncəli
surətdə yoxlamalı,
sonralar məharətlə
istifadə edə bilmək üçün
folklorunu öyrənməlidir.
Şəxsən öz
haqqımda bunu deyə bilərəm ki, mən xalq musiqisinin əsaslı surətdə öyrənməyincə
böyük əsərlər
yazmağa tələsməmişəm.
Öz işlərim məni bu qənaətə
gətirmişdir ki, Azərbaycan xalq musiqisi bir sıra
tarixi səbəblərə
görə xüsusi bir sistemə malikdir və tamamilə formalaşmış
müstəqil bir incəsənətdir.
Hazırda Azərbaycan
incəsənəti ərəblərin
və osmanlı türklərin incəsənətindən
olduqca yüksəkdə
durur. Eyni zamanda Azərbaycan incəsənəti yavaş-yavaş
hər cür yabançı, qondarma və xüsusilə Şərq musiqisi adı verilən təsirlərdən azad olmaqdadır.
Oriyental stili məşrut götürülmüş
bir stildir, kompozitorları heç bir işə bağlamayan, şablondan başqa bir şey deyildir.
Bu stil başlıca
olaraq zəngin xromatizmlərdə, mübaliğə
məqamında, bir növ melodik xüsusiyyətlər gözlənilən
yerdə işlənilir.
Azərbaycan musiqisində
isə heç bir xromatizm yoxdur,
bizim musiqimiz ciddi diatonik musiqidir.
Temperasiya məsələsi
haqqında da bir neçə kəlmə demək lazımdır. Azərbaycan
kompozitorları artıq
simfonik orkestrlər, operalar və başqa sahələr üçün böyük
formalı musiqi əsərləri yazmağa
alışmışlar. Simfonik
orkestrdə temperasiya məsələsi qoyulmur.
Biz bu məsələyə
musiqişünaslıq nöqteyi-nəzərindən yanaşıb,
ifaçılardan ümumi
musiqi dilində qətiyyən olmayan intonasiyalar vermələrini
tələb edə bilmərik. Buna görə də mən şəxsən dünya musiqi əlifbasının Azərbaycan
musiqi xüsusiyyətlərini
verə bilmədiyini isbat etməyə çalışan bəzi
musiqişünasların əsassız
qeydlərini etinasız
buraxıram.
Bu fikir tamamilə yanlışdır. Əvvəla,
ona görə ki, xromatik qamma
bizi tamamilə təmin edir; ikincisi də budur ki, əgər
Azərbaycan musiqisinin
bu və ya digər xüsusiyyətlərini
qeyd etmək lazımdırsa, bunun üçün lazımi
musiqi ədəbiyyatı
vardır. Not işarələrindən başqa
biz lazım olduqca ədəbi izahatın sayını artıra bilərik. Hər halda, yeni əlavə not işarələri uydurmaqdansa, ədəbiyyatı
artırmaq daha asandır.
Mən Azərbaycan xalq musiqisində yarımtondan az interval olduğunu eşitməmişəm. Bizim
yarımton hətta ümumi musiqi dilində qəbul edilməmiş yarımtondan
bir qədər də genişdir. Bizim böyük tersiyamız ilə temrire quruluşunda qəbul edilmiş tersiya arasındakı uyğunsuzluq da buradan doğur.
Tersiyalar kvarta çevrilən qədər
qulağımız bir
neçə tersiyanı
alır. Bu məsələdə harmoniyanın
tətbiq edilməsi, fortepiononun və simfonik orkestrin yayılması görkəmli
rol oynayır.
Azərbaycan musiqisini öyrəndikdə
və ondan istifadə etdikdə muğam sisteminə, Azərbaycan musiqisində olan və çox
böyük rol oynayan canlı muğamlara xüsusi diqqət verilməlidir. Çalışmaq lazımdır
ki, bu muğamlar
öz sərbəst əhəmiyyətlərini itirməsinlər.
Mən şəxsən inanmışam
ki, biz Azərbaycan
muğamlı musiqisinin
intensiv şəkildə
işləməklə muğam
incəsənətini ən
yüksək səviyyəyə
qaldıra bilərik. Şübhəsiz ki, bu işdə ictimaiyyətin geniş köməyi olmalıdır.
Azərbaycan xalqı bu muğamlarda major, yaxud minor
köklərini axtarmaq
ehtiyacı duymur, hər bir muğamın
bizdə xüsusi əhəmiyyəti , özünəməxsus
xüsusi koloriti vardır.
Azərbaycan musiqisində həştada
qədər muğam olduğunu iddia edənlərin fikrinə zidd olaraq, mən
bizim musiqimizdə öz xüsusi quruluşu olan sərbəst muğamların
sayının səkkizdən
artıq olmadığı
fikrindəyəm, bundan
başqa, əlavə
muğamlar vardırsa
da bunlar əsas muğamlardan
ayrılmır.
Hər bir muğamın müstəqil
əhəmiyyətindən danışarkən mən
xalq anlayışını
nəzərdə tuturam.
Məsələn, "Segah"
muğamı lirik-aşiqanə əhəmiyyətə
malikdir. Bütün incə aşiqanə xalq nəğmələri
bu muğam əsasında qurulmuşdur.
Buna görə də mən aşiqanə səhnələri
öz operalarımda verdikdə bu muğamdan istifadə edirəm.
Musiqi boyaları ilə xalqın məzlum vəziyyətini,
yaxud istismarçı
siniflərin qəddarlığını
ifadə etmək lazım olduqda, mən "Çahargah"
muğamını işlədirəm.
Bundan başqa, mərdlik, sevinc, mübarizə xarakterinə malik olan "Rast" muğamı da vardır.
Şəxsən bu fikirdəyəm ki, muğam sistemi ümumi musiqi kulturasına bir çox yeniliklər və təravət gətirəcəkdir.Bu saat mən "Azərbaycan muğamlarını
öyrənmək üçün
rəhbər" adlı elmi əsərimi
nəşr etdirməyə
hazırlayıram. Zənnimcə,
bu kitab Azərbaycan incəsənəti
sahəsində çalışmaq
istəyən kompozitorlara
lazımi kömək
edəcəkdir.
Mən "Koroğlu"
operasını yazdıqda
köhnə xalq yazısı çərçivələrindən
bir qədər kənara çıxmışam,
yəni əsərimi
bir qədər sərbəst stildə yazmışam. Praktika göstərdi ki,
opera bütünlükdə
geniş tamaşaçı
kütlələrinə çata
bilmişdir və bunun səbəbi də operanı yazarkən onun musiqi tekstində və həmçinin yaradıcılıq fantaziyamda
muğam sistemini əsas götürməyim
olmuşdur.
Çoxsəslilik haqqında
da bir neçə
söz demək lazımdır.Bu
da böyük və mürəkkəb bir məsələdir, çünki yenə də bir sıra
tarixi səbəblər
nəticəsində son
illərə qədər
Azərbaycan musiqisində
çoxsəslilik olmamışdır.
İndi biz musiqimizə çoxsəslilik
daxil edirik. Çoxsəslilik kulturasını
inkişaf etdirmək üçün
kontrapunktun tətbiq edilməsi Azərbaycan musiqisində harmoniyadan daha artıq böyük rol oynayır, çünki kontrapunkt ifaçını
majora, yaxud minora məcbur edir.
Xalq musiqisini öyrənmək işinin
çox böyük əhəmiyyəti vardır
və bu məsələ konservatoriyanın
əsas dissiplinalarından
biri olmalıdır.
Lakin Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasında
bu dissiplinadan nədənsə dərs keçilmir; bu da bir sıra
cavan kompozitorların işində öz təsirini göstərir,
onların musiqi əsərləri çox
zaman abstrakt və ya subyektiv
xarakter daşıyır.
Son zamanlarda bizim gənc kompozitorlarımız musiqidə
xəlqiliyin böyük
əhəmiyyəti olduğunu
anlamağa başlamışlar,
onların bir çox zəngin olan folklor sahəsini
diqqətlə öyrənir;
bu işlər bizi tamamilə və möhkəm surətdə
inandırır ki, yaxın illərdə Azərbaycan musiqisi daha da parlaq
bir çiçəklənmə
mərhələsinə girəcək,
bizim böyük sosialist vətənimizin fəxri olacaq bir səviyyəyə yüksələcəkdir.
Azərbaycan.-2007.-18 sentyabr.-S.7.