Qaliboğlu E.
Əsl sənət
öz tamaşaçısını
həmişə tapır
Əli Əmirli:
"Sənətinin müqabilində maddi
tələbatını ödəməyi bacarmayan insanlar
çətin ki, böyük sənət yarada
bilsinlər"
Son illər Azərbaycan
teatrlarında əsərləri daha çox
səhnələşdirilən dramaturqlardan biri də Əli
Əmirlidir. Onunla Azərbaycan teatrının gerçək
tələbləri, ədəbiyyatın bu yöndə
vəzifələri barədə söhbətləşdik.
-
Azərbaycan teatr mühiti ilə sıx yaradıcılıq
əlaqələriniz var. Şəxsən Azərbaycan
teatrının bugünkü inkişaf səviyyəsini
necə dəyərləndirirsiniz?
- Demək olar, uzun
müddətdir dramatik teatrların əksəriyyəti
ilə yaradıcılıq əlaqələrim mövcuddur.
Akademik Milli Dram Teatrı, Musiqili Komediya Teatrı,
Dövlət Gənclər Teatrı, İrəvan Teatrı,
Gənc Tamaşaçılar Teatrı və
başqalarıyla ardıcıl yaradıcı
əməkdaşlıq var. Bunların
əksəriyyətində vəziyyətin necə olduğu
mənə məlumdur. 90-cı illərlə
müqayisədə bu gün teatrlarımızda xeyli
irəliləyiş görürəm. Bu irəliləyiş
ilk nöbədə tamaşaçıların ümumən
teatra marağının yenidən oyanması ilə xarakterizə
oluna bilər.
Tamaşa o zaman
alınır ki, tamaşaçı var. Teatrın sirri-sehri
də bundadır: xüsusən premyera vaxtı dramaturq,
rejissor, həmçinin aktyor heyəti
tamaşaçının nəfəsini hiss edir. O zaman
tamaşanın uğurlu, ya uğursuz alınmasını
bilmək olur.
Azərbaycan teatrına
yenidən tamaşaçının üz tutması haradasa
teatrın canlanması və yeni keyfiyyət qazanmasına
kömək edir.
Əlbəttə, bu
gün Azərbaycan teatrının müəyyən maddi,
texniki problemərri var. Amma bu problemlər ilk
növbədə insan faktoruna bağlıdır. Yəni yaradıcılıq
yanğısı olan insanların teatrda üstünlük
təşkil etdiyi vaxtda həqiqi teatr yaranır. Bu baxımdan
yanaşanda hesab etmək olar ki, hazırda Azərbaycan teatrı
keçid mərhələsindədir. Prezident fərmanı
ilə əksər teatrlar əsaslı təmirə
dayanıb. Əsaslı təmir yalnız daş-divarın
rənglənməsi, təzə görünməsi demək
deyil. Burada ilk növbədə texniki bazanın
yenilənməsi nəzərdə tutulur. İnanıram ki, bu
mərhədən sonra rejissorların, teartr kollektivlərinin
daha maraqlı tamaşa yaratmaq imkanları olacaq, tetr
işçilərinin əmək haqları kəskin
artırılacaq. Sənətinin müqabilində maddi
tələbatını ödəməyi bacarmayan insanlar
çətin ki, böyük sənət yarada bilsinlər.
İlk növbədə sənətkara maddi müstəqillik
lazımdır. Bütün bunlar kompleks şəkildə
həllini tapanda teatrda yeni bir keyfiyyət dəyişikliyi
olacaq.
"İnsanın
mənəvi problemləri həmişə var"
-
Qarşıda teatrlarımızı istər-istəməz bu
və ya digər səviyyədə dünya teatrları
ilə ciddi mənəvi yarışlar gözləyir.
Azərbaycan teatrlarının bu yarışa hazır
olması gərəkdir. İdiyə kimi teatr öz
missiyasının öhdəsindən bu və ya digər
səviyyədə gəlməyə çalışıb.
Amma yenə də teatr sənətindən umulan çox
şeylər var.
- Mən
şəxsən ideya məsələsini xüsusi
qabartmazdım. Çünki mənim üçün teatr
sənətdir. Vacib deyil ki, bu sənət hansısa bir ideyaya
xidmət etsin. Ümumiyyətlə, hər bir əsər
yazılanda məsələ konkretləşdirilir, dramatik
situasiya tapılır. Situasiyanın, hadisələrin
özündən ideya da doğulur.
-
Mən burada ideya məsələsindən danışanda ilk
növbədə insan amilini, sənətin insan dərdini
nə dərəcədə yaşamasını, ifadə
etməsini nəzərdə tuturam.
- Şübhəsiz ki,
insanın mənəvi problemləri həmişə var.
İnsanın mənəviyyatını müxtəlif
yönlərdən açmaq, ya da onda yeni keyfiyyətlər aşkarlamaq;
bütün bunlar hamısı təbii ki,
bütövlükdə ədəbiyyatın və onun bir qolu
olan dramaturgiyanın vəzifəsidir. Qaldı ki, dünya
teatrları ilə yeni səviyyədə
yaradıcılıq əlaqələri, inteqrasiya
məsələsi; mənə elə gəlir ki, bütün
bunlar indiki səviyyədə hardasa Azərbaycan teatrı
üçün əlçatmaz bir şeydir. Dünya
teatrlarına inteqrasiya məsələsində haradasa
təşəbbüslər var. Ayrı-ayrı istedadlı
kollektivlərimiz qastrol səfərlərində olur,
müəyyən festivallarda iştirak edirlər. Bəzən
tamaşalarımız xarici ölkələrdə
bəyənilir, amma bütün bunlar inteqrasiyanın baş
verməsinin göstəricisi deyil. Bunlar
işartılardır, kövrək addımlardır. Hesab
edirəm k, bunun üçün müəyyən zaman
lazımdır. Azərbaycan teatrını mütləq Avropa
teatrlarına bənzətməyə ehtiyac da yoxdur.
Azərbaycan tamaşaçısı öz teatrına
alışıb. 135 yaşlı teatrın artıq
özünün müəyyən ənənələri
yaranıb, bu ənənələri qorumaq, inkişaf
etdirmək, hardasa ona keyfiyyətlər, çalarlar
gətirmək vacib məsələlərdəndir.
"Yeni
əsərim tamaşaya qoyulacaq"
-
Şəxsən sizin üçün əsər necə
yaranır?
- Burada maraqlı
məqamlar var. Hər bir əsərin özünün yaranma
yolu, keyfiyyəti var. Elə əsər var,
görürsən, illərlə yaradıcının
içində yetişir, bu mövzunun üstündə
neçəsini yazırsan. Çox ciddi
yanaşdığım əsərlərdən biri
"Bütün deyilənlərə rəğmən və
ya Ağa Məhmməd şah Qacar"dır.
Bu əsər Akademik Milli Dram Teatrında tamaşaya qoyulacaq. Artıq bu
əsəri "Azərbaycan"
jurnalında, həmçinin
"15 pyes" kitabımda
çap etdirmişəm.
İlk dəfədir ki, oynanmamış əsəri
çap etdirmişəm.
Bu əsər mənim üçün çox əhəmiyyətlidir.
Əsərin yaranması üçün
çox vaxt lazım gəldi. 2005-ci ilin yayında
əsəri ay yarıma
yazdım. Mədəniyyət
və turizm nazirinin müavini Ədalət Vəliyev
"Mesenat" əsərinin
ideyasını verdi. O pyesi də ay yarıma yazdım, bəyənilddi.
Əsər tamaşaçıların marağına səbəb
oldu. Göründüyü kimi hər bir əsərin yaranma prosesi var. Bu sirləri dərs dediyim Mədəniyyət
və İncəsənət
Universitetinin tələbələrinə
yeri gəldikcə öyrədirəm.
- Yeri
gəlmişkən, Azərbaycan
ədəbiyyatında Qacar
mövzusuna az
müraciət olunmayıb.
Qacara münasibət bu əsərin köməyilə
formalaşa biləcəkmi?
- Azərbaycan ədəbiyyatında Qacar
kimi böyük şəxsə yanaşma
məni o qədər
də qane etmirdi. Qacar birmənalı olaraq
qaniçən, qəddar,
heç bir insani keyfiyyətə malik olmayan şəxs
kimi göstərilib.
Bu, sovet ideologiyasının
basqılarından yaranmışdı.
Təsadüfi deyil ki, əsərin adını
"Bütün deyilənlərə
rəğmən" qoymuşam.
Mən Qacarı olduğu kimi, tarixi məxəzlərə
söykənərək bütün
mənfiliklərilə yanaşı
dövrünün oxumuş,
imanlı bir hökmdarı kimi təsvir etmişəm.
Görünməmiş bir
hadisədir ki, xacə olan bir şəxs Şərqdə
hakimiyyətə gələ
bilsin. Bu, Şərq
adət-ənələrinə zidd olan bir
şey idi. Deməli, Qacar o qədər yüksək bacarıqlı bir şəxs olub ki, özünün fiziki naqisliyinə baxmayaraq 17 il
şahlıq etməyi
bacarıb.
"Ciddi mövzulu əsərlərə ehtiyacı
böyükdür"
- Freyd
deyir ki, insanda ən güclü duyğu libidodur. Amma insanda ən
güclü duyğu ağalıqdır. Bu gün
ədəbiyyatımızda insan dərdinin ifadə edilməsinin yeni çalarları tapılmalıdır: görəsən
bu gün insan insanın niyə bu qədər
qanını içir?
- Əslində bu, xeyirlə şərin mübarizəsidir. Mənim aləmimdə bütün
bunlar həyatın özü deməkdir.
Bu olmasa, həyatın
mənası da olmazdı. İnanıram ki, əksər
hallarda xeyir, həqiqət qalib gəlir. Çünki qələbə haqqın mahiyyətindədir.
Ədəbiyyat min illərdir ki,
insan həqiqət problemi ilə bağlı döyüşür.
İnsan təbiti etibarilə daha çox həqiqətə
can atır. İnsanın mənəviyyat uğrunda
mübarizəsi hesab edirəm ki, daim davam edəcək.
İnsan
mübarizəsinin ən
gərəkli formalarından
biri ədəbiyyatdır.
Əslində dünyada bu
və ya digər dərəcədə
haqq uğrunda savaş həmişə
var. Çox zaman insan öz mövcud
durumundan, həyatından
çıxış edərək
deyir ki, dünyada haqq-ədalət
yoxdur, amma dünyanı ümumilikdə
götürmək lazımdır.
- Ədəbiyyatın müəyyən hallarda kütlənin səviyyəsinə
uyğunlaşması heç
zaman bu yaradıcı sahənin boyunu ucaltmır. Di gəl ki, oxucunun,
tamaşaçının təbiətən
əyləncəyə meyli
də var. Sizcə, bugünkü Azərbaycan tamaşaçısına,
oxucusuna əslində
necə əsər lazımdır?
- Praktikamdan çıxış
edib deyə bilərəm ki, Azərbaycan tamaşaçısı
bu gün olduqca düşündürücü
əsərlərə gərək
duyur. Bunu tamaşaçıların halından
aydınca görmək
olur. Televiziyada göstərilən şou
proqramlar, aşağı
səviyyəli verilişlər
təbii şeylərdir.
Rusiya telekanallarının
ən baxımlı saatlarında da əyləncəli verilişlər
nümayiş etdirilir.
Bütün bunlar dünya televiziyasının
getdiyi yoldur. Amma həm də
insanların ciddi mövzulu əsərlərə
ehtiyacı böyükdür.
Adətən gənclik
dövrünün sonuna
yaxın insanların həyata münasibəti ciddiləşir. Hesab edirəm ki, əsl ciddi sənət öz tamaşaçısını həmişə
tapır. Həmişə
gələcəyə ciddi
əsərlər qalır.
Mənim tamaşaçıları
əyləndirən komediyalarım
da, həmçinin ciddi əsərlərim də var ki,
onlar insanları düşündürür.
"Ədəbiyyatda
mütləq rənagarənglik
olmalıdır"
- Bu gün Azərbaycan teatrlarında müxtəlif
sənət cərəyanlarını
özündə yaşadan
əsərlər də
səhnələşdirilir. Hər halda yaradıcılığın çoxçeşidliyi
yaxşı cəhətdir.
Amma əsas odur ki, yazıçı
insan dərdi ilə yaşamağı bacarsın.
- Hər hansı bir mövzuya yanaşmaq yazıçının
hüququdur. Ümumən
ədəbiyyatda, teatr
həyatında mütləq
rənagarənglik olmalıdır.
Kimsə həyat hadisələrinə tam realist, hansısa yazıçı isə tam sürrialist, hətta birisi tam sosialist mövqeyindən
yanaşa bilər. Bütün bunların hamısına olduqca sakit yanaşıram: əgər bunlar sözün əsl mənasında keyfiyyətli
əsərdirsə, həmçinin
oxucunu özünə
cəlb edə bilirsə... Elə əsərlər var ki, onun oxucusu
az olur, amma onların da yaşamaq hüququ var. Belə əsərlər ədəbiyyata yeni bir forma, məzmun
gətirir. Elə yazıçılar var ki, mövcud ənənələrdən kənara
çıxmaq istəyirlər,
çıxırlar da.
Belə yazıçıların
əsərlərini daha
çox oxumaq istəyirəm. O keyfiyyətlər
ki, məndə yoxdur, başqalarında var, buna təbii
və sayğı ilə baxıram. Formadan asılı olmayaraq əsas məzmundur.
- Mədəniyyət
və İncəsənət
Universitetində dərs
deyirsiniz, tələbələrinizin
yaradıcılıq səviyyəsindən
razısınızmı?
- Bu universitetdə
mən gələcək
dramaturqlara, ssenaristlərə
dərs deyirəm. Kifayət qədər tələbələrimiz
var. Bakı Slavyan Universitetində yaradıcılıq
fakultəsində dərs
demək üçün
dəvət etdilər,
amma orada dramaturgiyanı seçən
bir tələbə olduğuna görə alınmadı. Dramaturgiya elə
bir yaradıcılıq
sahəsidir ki, adətən bura müəyyən yaradıcılıq
təcrübəsindən, yaşdan sonra gəlirlər. Çox nadir hadisələr olur ki, kimsə anadangəlmə dramaturq kimi doğulur. Məsələn, Cəfər Cabbarlı
belələrindəndir. O, gəncliyindən birbaşa
dramaturgiya ilə məşğul olmuşdu.
Mən dramaturgiyaya 40 yaşımda
gəlmişəm. Tələbələrimin
içrisində istedadlıları
var...
Xalq cəbhəsi.-2007.- 12 sentyabr.-S.14.