Teatr günah yumaq üçün
məkan
Bəhram Osmanov:Bir çox aktyorlarda
intellekt yoxdur
Bəhram
Osmanovla görüşüb söhbətləşmək 2
gün zaman aldı. Həm yaradıcılıq prosesi, həm
də gənc rejissor və aktyor kadrların
yetişməsində gərgin pedaqoji əməyi səbəbindən.
Süni rəsmiyyət və ya formallıqdan
uzaq tam səmimiyyət üzərində qurulmuş
söhbətimizi elə teatr qayğılarından
başlayırıq.
- Bəhram bəy, "Azərbaycan
teatrının islahatlara ehtiyacı var" fikri elə teatr
biliciləri tərəfindən mütəmadi olaraq
gündəmə gətirilirsə də, öz
qüvvəsini yalnız sözdə saxlayır. Bunu laqeydlik
və yaxud çıxılmaz vəziyyət kimi
dəyərləndirmək olarmı?
B.O: Mən bunu laqeydlik və ya
çıxılmazlıq adlandırmazdım. Sadəcə bu
islahatlar sənətdə olan, sənətkar sayılan
şəxslərin həmişə mənafeyinə
toxunduğundan müəyyən maneələr yaranır.
Özünüz də bilirsiniz ki, sənət adamları bir
qədər kövrək olurlar. Azacıq tərpəniş
edən kimi "mən 50, 70 illik ömrümü
Azərbaycan sənətinə vermişəm, indi heç
kimə lazım deyiləmg" kimi şikayətlər
başlanır. Bu baxımdan düşünürəm ki,
mədəniyyət və turizm naziri köhnə nəslin
xadimlərini də təmin edəcək bir islahat proqramı
hazırlamaq istəyir. Lakin "teatr sahəsində,
ümumiyyətlə, islahatlar aparılmır" demək
düzgün olmazdı. Son bir neçə ildə
dövlətin müxtəlif sənət adamlarına
qayğısı, xüsusi imtiyazların, prezident
təqaüdünün verilməsi, habelə
həvəsləndirmək naminə prezident
mükafatlarının təsisatı da islahatların bir
növüdür, sənətçini daha yaxşı, inamla
işləməyə sövq edir. İslahatların ən
yekunu və ən əsası hesab etdiyim Azərbaycan teatr
modeli isə çox yaxın gələcəkdə olacaq. Bu
istiqamətdə artıq işlər aparılır, dünya
teatr modelləri öyrənilir. Mədəniyyət və
turizm nazirinin müavini Ədalət Vəliyev
"Azərbaycan milli teatr prosesinin çağdaş
təşkilatlanma problemləri" mövzusunda da çox
gözəl sənətşünaslığa namizədlik
dissertasiyası müdafiə edib.
- Teatrın təşkilati, menecer, prodüser
fəaliyyətinin nəzəri aspektlərinə bu kitabda
geniş şəkildə toxunulması baxımından
sizinlə tamamilə razıyam. Bundan başqa, istər
dövlət, istərsə də qeyri-hökumət
qurumları tərəfindən də bu mövzuda
mütəmadi olaraq maraqlı seminarlar, müzakirələr,
treninqlər aparılır. Ancaq bütün bunlar
sadalananların təkcə nəzəri tərəfini
əhatə edir, təcrübədə isə böyük
bir boşluq hiss olunur.
B.O: Mənə elə gəlir ki, buna vaxt, zaman
lazımdır. Əməldə artıq xırda-para
işlər gedir, baxmayaraq ki, hələ çox hiss olunmur.
Düşünürəm, onların səsi-sorağı
yaxın gələcəkdə çıxacaq.
- Siz özünüz "Azərbaycan teatr
modeli"ni necə təsəvvür edirsiniz?
B.O: Əvvəla, yalnız adı
sənətdə olan, işləməyib dövlət
imtiyazları sayəsində yaşayanları teatrdan
tədricən uzaqlaşdırmaq, çalışqan, zəhmətkeş
sənətçilərə isə kömək etmək
lazımdır. Digər məqam. Şəxsən mən
rejissor teatrının tərəfdarıyam. Bu çox
gərəkli, eyni zamanda da ağır və
bütövlükdə dövlət qayğısına
ehtiyacı olan bir məsuliyyətdir. Repertuar
teatrlarının daxilində mütləq studiyalar
açılmalıdır. Çünki sənət
təhsili görmüş gənclərin teatrda
özünə yer tapması uzun prosesdir. Bəzən buna 10
illərlə vaxt lazım olur. Teatr nəzdindəki studiyalara
cəlb olunan gənclər isə qısa zamanda,
təxminən 2-3 il ərzində həmin teatra lazım olan
üsluba yiyələnib sözün hər mənasında
çalışdıqları teatrların aktyorları ola
bilmək hüququnu qazanacaqlar.Məhz bundan sonra
gənclərə böyük rollar həvalə etmək
olar.
- Müsahibələrinizin birində
demişdiniz ki, hər əsəri "Azdrama"da
tamaşaya qoymaq olmaz. Siz bir rejissor olaraq bu meyarı necə
müəyyənləşdirirsiniz?
B.O: Söhbət təkcə Milli Dram
Teatrından deyil, ümumilikdə teatr sənətindən
gedir. Bəzən məcbur edirlər ki, mütləq klassika
qoyulsun. Razıyam. Klassikada aktyor, rejissor yetişir. Ancaq
hansısa klassik əsər dövrün tələbinə
cavab verə bilmirsə, yaxud günümüzlə
səsləşən kanonlar tapılmırsa, onda həmin
əsəri qoymaq lazım deyil. Nəinki klassika, hətta
müasir əsər belə, dramaturji baxımdan kamil
deyilsə, ona quruluş vermək olmaz. Xüsusilə də
Akademik Milli Dram Teatrında. Çünki saysız tənqidlərə
məruz qalmasına baxmayaraq bu, respublikada birinci teatrdır.
Hansı ki vaxtilə bütün Azərbaycan teatrlarına
örnək olub. Və mən açıq deyirəm,
bütün tənqidlərə rəğmən Akademik Milli
Dram Teatrı öz normal səviyyəsinə çatandan
sonra digər teatrlarımız da düzələcək. Bu,
artıq gözəgörünməz bir ənənədir.
- "Teatr cəmiyyəti
maarifləndirməlidir" fikrilə
razılaşmamağınız artıq mənə
məlumdur. Ancaq cəmiyyətin problemlərinin önə
çıxarılmasında teatrın aparıcı
qüvvə olması da danılmazdır. Qəbul etsək
də, etməsək də bu faktdır. Bu gün Bəhram
Osmanovun tamaşaları bu tələblərə nə
dərəcədə cavab verir?
B.O: Bəli, insanlar təmizlənirlər
də, ruhlanırlar da, cəmiyyətdə düzü və
əyrini görürlər, ancaq bütün bunlar tamaşa
vaxtı olur. Yəni cəmiyyətin şüuruna yalnız
tamaşa vaxtı təsir etmək mümkündür.
Hətta bizim özümüz belə, hər
hansı bir tamaşanın timsalında balaca bir dünya
yaradır, böyük həqiqətlərdən
danışırıq. Lakin teatrdan, tamaşadan,
məşqdən çıxandan sonra hamı öz
həyatını yaşayır. Necə deyərlər,
"həyat öz axarı ilə gedir".
Qəbiristanlıqda hamı bir olur, onun qapısından
çıxan kimi insanlar ölümü də unudur,
günahlar da edirlər. Düşünürəm ki, teatr
günah yumaq üçün bir məkandır. Bir
məsciddə ibadət edərək günah yumaq olar, bir
də teatrda. Təsadüfi deyil ki, müasir insanlar inkişaf
etdikcə daha çox ibadət yerləri və teatrlar
tikirlər. Bu baxımdan sənət təsir edə bilər,
öyrədə bilməz. Digər tərəfdən bu,
çox yaxşı bir oyun, qəribə bir dəbdir.
Çox insanlar ibadət edir, müqəddəs ziyarətgahlara
üz tuturlar. Ancaq bu insanların çox az qismi öz
ibadətlərinin bəhrəsini qazanır. Yəni
sözün əsl mənasında imanlı olmağı
hər kəs bacarmır.
- Son illərdə Akademik Milli Dram Teatrında
xoşagəlməz bir ənənə yaranıb. Hər
hansı bir rolu həvalə edərkən aktyorun yaşı
nəzərə alınmır. Yəni gənc personajı
yaşı 50-ni haqlamış aktyorlar ifa edirlər. Və
yaxud da əksinəg
B.O: Belə hallar ötən əsrin
ortalarında da olub. Məni də o vaxtlar bu təzad
düşündürürdü, necə olur ki, 50-60
yaşlı aktyor 30 yaşlı və ya daha da cavan rolları
oynaya bilir və tamaşaçı da onu qəbul edir.
Görünür, o dövrdə daha səmimi olmuşuq
və aktyorun böyüklüyü, sənəti bizi
məcbur edib ki, onun xarici görkəminə
baxmamışıq. Amma bu gün... Ümumiyyətlə,
aktyorluq çox çətin sənətdir. Bugünkü
gənc aktyorun peşəkar gücü çatmır ki,
həmin rolun ağırlığını
tamaşaçıya çatdırsın. Məsələn,
Hamleti oynamağı hamı arzulayır. Hər kəs
istər ki, Romeo və Cülyetta rollarını 17-18
yaşında gənclərin ifasında görsün. Lakin
rolun yükü o qədər ağırdır ki,
peşəkar səriştəsi olmayan aktyor onun
öhdəsindən gəlmir.
- Deməli, hər il çox sayda aktyor məzun
edən Mədəniyyət və İncəsənət
Universiteti teatrların tələbatını təmin etmir?
B.O: Mən də həmin universiteti
bitirmişəm. Amma yaşa dolandan sonra
düşünürəm ki, mən öz
"şirəmdə bişmişəm". Mənim
"plyus"larım müəllimlərimlə qurduğum
dostluq münasibətlərim olub. Nəsir Sadıqzadə,
Mehdi Məmmədov kimi ustadlarla yoldaş olmasaydım, mən
də o sıradan tələbələrdən olardım.
Ancaq bütün səmimiyyətə rəğmən
hörmət, dərsə nizam-intizam vardı. Bəla
ondadır ki, Mədəniyyət və
İncəsənət Universitetində rejissorluq
fənnindən tamam fərqli adamlar dərs deyir.
Meditasiyanı bilməyən tələbədən necə
müasir artist olacaq?!. Müəllim deyəndə ki,
"mən 1-ci kursun çalışmalarında
darıxıram", mən inciyirəm. Çünki ən
maraqlısı elə 1-ci kursdur. 2-ci, 3-cü kurslarda sən artıq
bir tamaşa göstərməlisən. Eyni zamanda
ustalığı öyrətmək lazımdır.
Sənətə gələn şəxs nəyə qadirdir,
onu başa salmaq, onlara xarakter yaratmağı anlatmaq
lazımdır. Bizsə tələbəyə 1-ci kursdan
rol oynamağı öyrədirik.
Bəhram
Osmanovla görüşüb söhbətləşmək 2
gün zaman aldı. Həm yaradıcılıq prosesi, həm
də gənc rejissor və aktyor kadrların
yetişməsində gərgin pedaqoji əməyi
səbəbindən.
Süni rəsmiyyət və ya formallıqdan
uzaq tam səmimiyyət üzərində qurulmuş
söhbətimizi elə teatr qayğılarından başlayırıq.
- Bəhram bəy, "Azərbaycan
teatrının islahatlara ehtiyacı var" fikri elə teatr
biliciləri tərəfindən mütəmadi olaraq
gündəmə gətirilirsə də, öz
qüvvəsini yalnız sözdə saxlayır. Bunu laqeydlik
və yaxud çıxılmaz vəziyyət kimi
dəyərləndirmək olarmı?
B.O: Mən bunu laqeydlik və ya
çıxılmazlıq adlandırmazdım. Sadəcə bu
islahatlar sənətdə olan, sənətkar sayılan
şəxslərin həmişə mənafeyinə
toxunduğundan müəyyən maneələr yaranır.
Özünüz də bilirsiniz ki, sənət adamları bir
qədər kövrək olurlar. Azacıq tərpəniş
edən kimi "mən 50, 70 illik ömrümü
Azərbaycan sənətinə vermişəm, indi heç
kimə lazım deyiləmg" kimi şikayətlər
başlanır. Bu baxımdan düşünürəm ki,
mədəniyyət və turizm naziri köhnə nəslin
xadimlərini də təmin edəcək bir islahat proqramı
hazırlamaq istəyir. Lakin "teatr sahəsində,
ümumiyyətlə, islahatlar aparılmır" demək
düzgün olmazdı. Son bir neçə ildə
dövlətin müxtəlif sənət adamlarına
qayğısı, xüsusi imtiyazların, prezident
təqaüdünün verilməsi, habelə
həvəsləndirmək naminə prezident mükafatlarının
təsisatı da islahatların bir növüdür,
sənətçini daha yaxşı, inamla
işləməyə sövq edir. İslahatların ən
yekunu və ən əsası hesab etdiyim Azərbaycan teatr
modeli isə çox yaxın gələcəkdə olacaq. Bu
istiqamətdə artıq işlər aparılır, dünya
teatr modelləri öyrənilir. Mədəniyyət və
turizm nazirinin müavini Ədalət Vəliyev
"Azərbaycan milli teatr prosesinin çağdaş
təşkilatlanma problemləri" mövzusunda da çox
gözəl sənətşünaslığa namizədlik
dissertasiyası müdafiə edib.
- Teatrın təşkilati, menecer, prodüser fəaliyyətinin
nəzəri aspektlərinə bu kitabda geniş
şəkildə toxunulması baxımından sizinlə
tamamilə razıyam. Bundan başqa, istər dövlət,
istərsə də qeyri-hökumət qurumları
tərəfindən də bu mövzuda mütəmadi olaraq
maraqlı seminarlar, müzakirələr, treninqlər aparılır.
Ancaq bütün bunlar sadalananların təkcə
nəzəri tərəfini əhatə edir,
təcrübədə isə böyük bir boşluq hiss
olunur.
B.O: Mənə elə gəlir ki, buna vaxt, zaman
lazımdır. Əməldə artıq xırda-para
işlər gedir, baxmayaraq ki, hələ çox hiss olunmur.
Düşünürəm, onların səsi-sorağı
yaxın gələcəkdə çıxacaq.
- Siz özünüz "Azərbaycan teatr
modeli"ni necə təsəvvür edirsiniz?
B.O: Əvvəla, yalnız adı
sənətdə olan, işləməyib dövlət
imtiyazları sayəsində yaşayanları teatrdan
tədricən uzaqlaşdırmaq, çalışqan,
zəhmətkeş sənətçilərə isə
kömək etmək lazımdır. Digər məqam.
Şəxsən mən rejissor teatrının
tərəfdarıyam. Bu çox gərəkli, eyni zamanda da
ağır və bütövlükdə dövlət
qayğısına ehtiyacı olan bir məsuliyyətdir.
Repertuar teatrlarının daxilində mütləq studiyalar
açılmalıdır. Çünki sənət
təhsili görmüş gənclərin teatrda
özünə yer tapması uzun prosesdir. Bəzən buna 10
illərlə vaxt lazım olur. Teatr nəzdindəki studiyalara
cəlb olunan gənclər isə qısa zamanda,
təxminən 2-3 il ərzində həmin teatra lazım olan
üsluba yiyələnib sözün hər mənasında
çalışdıqları teatrların aktyorları ola
bilmək hüququnu qazanacaqlar.Məhz bundan sonra
gənclərə böyük rollar həvalə etmək
olar.
- Müsahibələrinizin birində
demişdiniz ki, hər əsəri "Azdrama"da
tamaşaya qoymaq olmaz. Siz bir rejissor olaraq bu meyarı necə
müəyyənləşdirirsiniz?
B.O: Söhbət təkcə Milli Dram
Teatrından deyil, ümumilikdə teatr sənətindən
gedir. Bəzən məcbur edirlər ki, mütləq klassika
qoyulsun. Razıyam. Klassikada aktyor, rejissor yetişir. Ancaq
hansısa klassik əsər dövrün tələbinə
cavab verə bilmirsə, yaxud günümüzlə
səsləşən kanonlar tapılmırsa, onda həmin
əsəri qoymaq lazım deyil. Nəinki klassika, hətta
müasir əsər belə, dramaturji baxımdan kamil
deyilsə, ona quruluş vermək olmaz. Xüsusilə də
Akademik Milli Dram Teatrında. Çünki saysız
tənqidlərə məruz qalmasına baxmayaraq bu, respublikada
birinci teatrdır. Hansı ki vaxtilə bütün
Azərbaycan teatrlarına örnək olub. Və mən
açıq deyirəm, bütün tənqidlərə
rəğmən Akademik Milli Dram Teatrı öz normal
səviyyəsinə çatandan sonra digər
teatrlarımız da düzələcək. Bu, artıq
gözəgörünməz bir ənənədir.
- "Teatr cəmiyyəti
maarifləndirməlidir" fikrilə
razılaşmamağınız artıq mənə
məlumdur. Ancaq cəmiyyətin problemlərinin önə
çıxarılmasında teatrın aparıcı
qüvvə olması da danılmazdır. Qəbul etsək
də, etməsək də bu faktdır. Bu gün Bəhram
Osmanovun tamaşaları bu tələblərə nə
dərəcədə cavab verir?
B.O: Bəli, insanlar təmizlənirlər
də, ruhlanırlar da, cəmiyyətdə düzü və
əyrini görürlər, ancaq bütün bunlar tamaşa
vaxtı olur. Yəni cəmiyyətin şüuruna yalnız
tamaşa vaxtı təsir etmək mümkündür.
- Müasir dövrdə Azərbaycan
aktyorlarında çatışmazlıqlar əsasən
hansı cəhətdən özünü büruzə verir?
B.O: Ümumiyyətlə, bu gün Azərbaycan
aktyorlarında intellekt yoxdur. Çünki Allahın verdiyi
istedada güvənirlər sənət adamları.
İnkişafa can atmırlar, 30 yaşdan sonra bitir,
dayanırlar. Dövr isə zəhmət tələb edir.
Əgər mən bu gün cəmiyyətdən təcrid
olunmuşamsa, çox gəzib görməyə imkanım
yoxsa belə, ən azı kitab oxumaqla
təhsillənməliyəm.
Bunun məişət qayğıları ilə
əlaqələndirilməsinə də etiraz edirəm.
Gündəlik qayğılar hər
kəsdə var. Fikirlərim qəddarcasına
səslənə bilər. Ancaq "qayğının
içində boğulan adam" sənətdən
uzaqlaşıb özünə qayğısız iş
tapmalıdır. Sadəcə, bəzi insanlar zəhməti
sevmirlər. Səhnə adamı isə zəhmətsevər
olmalıdır.
Həftə içi.-2007.- 14 sentyabr.-S.8.