Qocayeva A.
Rəqs sənətinin korifeyi
Bu sənət
zəriflik və zəhmət tələb edir
Ölkə
başçısı İlham Əliyevin 17 oktyabr 2007-ci il
tarixli sərəncamı ilə bir sıra
mədəniyyət xadimləri müxtəlif fəxri adlara,
o cümlədən milli və xarici ölkə
rəqslərinin mahir ifaçısı, Prezident
təqaüdçüsü Roza Cəlilova “xalq artisti”
fəxri adına layiq görülmüşdür. 79
yaşlı rəqqasənin bu adı necə qarşılaması
və ümumiyyətlə, sənət haqqında
söhbətlərini dinləmək məqsədilə onun
qonağı olduq.
R. Cəlilova 1929-cu ildə Quba şəhərində anadan
olub. 1934-cü ildə ailəsi ilə birlikdə Bakıya
köçüb.1937-ci ildə orta məktəbin I
sinfinə, 1938-ci ildə isə Bakı xoreoqrafiya
məktəbinə gedib. Atası Rozanı balerina
görmək arzusunda imiş. Lakin tale başqa bir
qapını məktəbli Rozanın üzünə
açıb. 1943-cü ildə Böyük Vətən
müharibəsi getməsinə baxmayaraq, respublikada Uşaq
və gənclər olimpiadası keçirilib. Bu olimpiadada
iştirak etmək üçün uşaqlardan ibarət
rəqqasə qızlar lazım idi. Rəqs quruluşçusu
Əlibaba müəllim məktəbə gələrək
bir neçə qız seçir və bunların arasında
balaca Rozanın daha istedadlı olduğunu görür.
Doğrudan da, xoreoqrafiya məktəbində oxuması
Rozanı hazırlıqlı etmişdi. İlk dəfə
olaraq Roza Əlibaba müəllimin quruluş verdyi “Aytəni”
rəqsində solonu oynayır. Beləliklə, balerina olmaq
arzusunda olan balaca Roza milli rəqslərimizə elə vurulur
ki, taleyini həmişəlik onlara bağlamağı
qətiləşdirir.
1947-ci ildə xoreoqrafiya məktəbini bitirən Rozanı
Opera və Balet Teatrına balerina göndərirlər və
o, teatrda iki il fəaliyyət göstərir. 1949-cu ildə
gənc rəqqasə Üzeyir bəyin Azərbaycan
Dövlət Filarmoniyasında yaratdığı
Dövlət Mahnı və Rəqs ansamblına gəlir.
Elə o vaxtdan şöhrət çələngi Roza
xanımın başından düşmür.
1983-cü ildə Moskvanın xətti ilə Bağdad
xoreoqrafiya məktəbində bir il dərs deyir. Səhnə fəaliyyətinin
digər məqamları ilə bağlı
söhbətləri xalq artisti, Muğam Teatrında
məsləhtçi işləyən professional
rəqqasə Roza xanımın özündən
eşitmək daha yerinə düşər.
-Roza xanım, sizi fəxri ad almağınız
münasibətilə təbrik edirik.
- Sağ olun. Mən ilk növbədə qədirbilən
Prezidentimiz İlham Əliyevə öz
təşəkkürümü bildirirəm. Bu adı düz
48 il səbirsizliklə gözləmişəm. Blirdim ki,
dövlət əsl sənətkarları heç vaxt yaddan
çıxarmır. 70 illik yubileyim ərəfəsində
Prezident təqaüdünə layiq görüldüm, 2005-ci
ildə isə ölkə başçısı məni
mənzillə təmin etdi. Mənə və
sənətimə göstərilən bu diqqətə
görə Prezidentimizə bir daha öz minnətdarlığımı
bildirirəm.
- Rəqqasə kimi ilk qastrol səfəriniz hansı
ölkəyə olub?
- Moskvanın xətti ilə Berlində keçirilən
Ümumdünya Musiqi festivalına göndərildim. Festivaldan
sonra onun daxilində beynəlxalq müsabiqə keçirildi
və mən bu müsabiqədə qızıl medala layiq
görüldüm. Elə o vaxtdan ünvanıma gələn
dəvətlərlə dünyanın bir sıra
ölkələrində, o cümlədən Çin, Kanada,
Efiopiya, Almaniya, İraq, Ərəbistan və digər
ölkələrdə milli rəqslərimizi təbliğ
və nümayiş etdirmişəm. Efiopiyada “İmperrator”
qızıl medalına layiq görülmüşəm.
Mən balerina ola bilərdim, lakin hər bir xalqın öz
folkloru və milli rəqsləri var ki, bunları
öyrənib nümayiş etdirmək daha müqəddəs
işdir və mən də bu yolu tutdum. Rəqs sənəti
məni tanıtdırdı və sevdirdi.
- Bu sənətin qəlbinizə hakim kəsilməyində
kimlərin rolu olub?
-İlk növbədə atamın. Sonra xoreoqrafiya
məktəbində mənə dərs deyən balerina Sara
Mirəliyevanın, Tatyana Aleksandrovnanın və
digərlərinin bu sənətin sirlərini
öyrənməkdə mənə böyük
təsirləri olub. Mənim müəllimlərim baletdə
oldu, rəqsə isə tam hazır gəldim. Ansambla
gələn ilk təhsilli qız mən olmuşam. Yəni
təcrübəyə möhkəm nəzəri biliklə
gəldim və savadım bütün fəaliyyətim boyu
mənə böyük uğurlar gətirdi.
- İstedadınız və təhsilinizlə rəqs
sənətində yeni məktəb yaratdınız. Bu
məktəbə gətirdiyiniz yeniliklər
nələrdən ibarət idi?
- Ən böyük yenilik dünya xalqlarının
rəqslərini öz ifamda ölkəyə gətirməyim
oldu. Hind, ərəb, rumın, İran və digər
ölkələrin rəqsləri ilə repertuarımı
daha da zənginləşdirdim, uğurlar, aldığım
mükafatlar, orden-medallar bir-birini əvəz etdi. Mən bu
sənətdə dünyanın ən xoşbəxt
qadınlarından biri olmuşam. Hansı xarici
ölkəyə gedirdimsə, o ölkənin rəqsini
öyrənib sonuncu konsertdə ifa edirdim. Mənə həmin
rəqsləri o ölkələrin professional rəqs
ustaları öyrədirdilər.
1965-ci ildə Ərəbistanda olarkən İran rəqsi
oynadım. Onlar bu rəqsi çox bəyənərək
mənə ərəb rəqsi öyrətdilər.
Ərəblərin məşhur orkestri ilə mən sonuncu
konsertdə bu rəqsi tamaşaçılara təqdim etdim,
yüksək səviyyədə qarşılandı. Məni
orada saxlamaq istəyirdilər, lakin bədii rəhbərimiz C.
Cahangirov mənim qalmayacağımı bilərək
razılıq vermədi.
- Siz 1989-cu ildə Azərbaycanda ilk dəfə həvəskar
qızlardan ibarət yaratdığınız
“Gülüstan” rəqs ansamblı milli rəqslərimizi bir
sıra xarici ölkələrdə böyük uğurla
nümayiş etdirmişdir. Bu bardə söz
açmağınızı istərdik.
-Mən vaxtilə rəqqasə olmaq arzusu ilə yaşayan,
lakin ola bilməyərək müxtəlif
peşələrdə çalışan qızları elanla
bir yerə toplayaraq “Gülüstan” qızlar ansamblını
yaratdım. Bu ansambla gözəl paltarlar tikdirdim. Elə yaranan
ili “Xarı bülbül” beynəlxalq festivalında uğurla
çıxış etdik. Festivalda iştirak edən Florida
Ştatının Saratovka şəhər ansamblının
bədii rəhbəri Roza Terner bu ansamblın
çıxışını bəyənərək bizi
Amerikaya dəvət etdi. 1991-ci ildə Florida ştatında
milli rəqslərimizi yüksək səviyyədə
nümayiş etdirərək mükafatlar qazandıq. Həmin
konsertdə ştat televiziyası bir çox
ölkələr içərisində yalnız Azərbaycan
rəqslərini lentə aldı. Bundan əvvəl isə
1989-cu ildə, yəni Türkiyənin yolları
açılan kimi ansamblımız dəvətlə bu
qardaş ölkədə oldu.
Çıxışlarımız o qədər
xoşlarına gəldi ki, növbəti ili bizi yenidən
Türkiyəyə dəvət etdilər.
Bilirsiniz, respublikamızda dövlət ansamblları dura-dura
peşəkar olmayan bir ansamblın dalbadal xarici
ölkələrə dəvətlər alması bədii
rəhbər kimi mənim çox böyük
müvəffəqiyyətim idi. Bu uğurlara gərgin
zəhmətlərimin, son dərəcə səbirli
olmağımın və rəqs sənətinə hədsiz
vurğunluğumun nəticəsində nail olmuşdum.
“Gülüstan” 1994-cü ilə kimi fəaliyyət
göstərərək xeyli mükafata layiq görüldü.
Xarici ölkələrdə bu ansamblın
çıxışları o qədər bəyənildi ki,
hətta qızlarıma elçilər də
çıxdı. Mən də onları adətimizə
uyğun ölkəmizə dəvət etdim. Beləliklə,
“Gülüstan”ın qızlarından biri
İsveçrəyə, ikisi Türkiyəyə, biri isə
Amerikaya ərə getdi. Mən qızlarımın
özlərinə və sənətlərinə qarşı
çox ciddi olmuşam.
- Siz həm də respublikamızın bir sıra
rayonlarının yerli folkloru ilə tanış olmuş,
həmin rayonların özfəaliyyət kollektivlərinin
ifalarında gözəl rəqslər qurmusunuz.
- Doğrudur, mən respublikanın ayrı-ayrı
bölgələrində olaraq onların rəqslərini
axtarıb tapmış və quruluş verərək
özfəaliyyət kollektivlərinin ifalarında xalqın
özünə qaytarmışam. Hər bir rayonda mənim
dəst-xəttim var. Çox nadir haldır ki, professional
rəhbər özfəaliyyət kollektivləri ilə
birgə rəqs qursun. Çünki bu, çətin,
səbir və olduqca zəhmət tələb edən bir
işdir.
1983-cü ildə Naxçıvanın Şərur rayonunun
özfəaliyyət kollektivi ilə Polşada, 1995-ci ildə
Masallı ilə İraqda olduq. Hətta bəzi rayonlarda
özfəaliyyət kollektivlərini özüm
yaratmışdım.
Saatlıda yaratdığım “Günay” özfəaliyyət
kollektivini birinci dəfə Bakıda keçirilən “Novruz
bayramı” şənliklərinə dəvət etdim.
Moskvanın “Vremya» informasiya proqramında demişdilər ki,
“Günay” bu bayramın tapıntısıdır. “Günay”
bütün rayonlar arasında ən zəhmətkeş
kollektiv idi və hətta paltarlarını da özü
tikirdi.
- Roza xanım, siz məşhur rəhbərlərlə
işləmisiniz. Onlardan nələri
götürmüsünüz?
- Mən Dövlət Mahnı və Rəqs ansamblında
çalışarkən Filarmoniyanın müxtəlif
vaxtlarda direktorları olmuş xalq artistləri Şəmsi
Bədəlbəyli, Tofiq Quliyev, Niyazi, Soltan Hacıbəyov,
Kərim Kərimov, bədii rəhbərlər
incəsənət xadimi Qılman Salahov, xalq artistləri
Səid Rüstəmov, Hacı Xanməmmədov, Cahangir
Cahangirov, Süleyman Ələsgərov, Vasif
Adıgözəlov kimi böyük sənətkarlarla təmasda
olmuşam. Onlardan sənətə ciddi və yaradıcı
münasibəti, öz üzərimdə daim
çalışmağı, rəqslərimizdə millilik
ruhunu qoruyub saxlamağı və bu kimi digər nəcib
xüsusiyyətləri görüb
götürmüşəm.
- Sənətinizlə bağlı yadınızda qalan
maraqlı hadisələrdən birini
danışardınız.
- 1957-ci ildə Moskvada 16 ölkənin iştirakı ilə
Beynəlxalq müsabiqə keçirilirdi. Qucağımda 6
aylıq körpə ilə həmin müsabiqədə
iştirak etməli oldum. Çətinliklərimi sadalamaq
istəmirəm. Səhnədə rəqsin ortasında
birdən yubkamın beli açıldı. Mən ansambla
çalmağı davam etdirməyi işarə edərək
səhnədən çıxdım, cəld qızların
baş sancaqları ilə yubkamın belini
bərkidərək yenidən səhnəyə
qayıtdım. Hamıya elə gəldi ki, səhnədən
çıxmağım da rəqsin quruluşuna daxildir.
Həmin müsabiqədə qızıl medala layiq
görüldüm.
- Rəqqasə qızlara nələri tövsiyə
edərdiniz?
- Milli rəqslərimiz çox zəngindir və gözəl
rəqs paltarlarımız var. Bu rəqslərdə
qız-gəlinlərimizə xas olan zərif ədalar,
yeriş, duruş, baxış, barmaq, bilək
hərəkətləri, ülkər baxışlar öz
əksini tapıb. Onları bütün gözəlliyi
ilə tamaşaçıya çatdırmaq gərəkdir.
İndi qızlar oğlan kimi oynayırlar, mən bununla
qətiyyən razılaşmıram. “Tərəkəmə”,
“Naz eləmə”, “Qızılgül”, “Uzundərə”,
“Turacı”, “Birdənəsən”, “Dilbərim” və bu kimi
rəqslərimizdə xalqımızın milli-mənəvi
dəyərləri yaşanır. Bunları olduğu kimi
nəsildən-nəslə çatdırmaq gərəkdir.
Rəqqasələrimizə eyni zamanda bədən
quruluşlarını, ümumi cazibədarlıqlarını
qoruyub saxlamağı tövsiyə edirəm. Çünki
rəqs gözəllik sevir.
- Roza xanım, sizə uzun ömür,
cansağlığı diləyirik.
Çox sağ olun!,
İki sahil.-2007.- 28
sentyabr.- S.6.