İlqar Z.

 

Azərbaycanın ucuz kasıb reklam bazarı

 

Bazar iqtisadiyyatının şərtlərindən biri də məhsullar barədə məlumatların istehsalçıdan istehlakçıya daha dolğun ötürülmə mexanizminin formalaşmasıdır. Bu funksiyanı reallaşdıran əsas amil isə reklamdır. Bəs Azərbaycanın reklam bazarı bu gün hansı qayğılarla yaşayır? Beynəlxalq Reklamçılar Assosiasiyasının regional direktoru, Azərbaycan Reklamçılar İttifaqının prezidenti Hacıəmi Atakişiyev bildirib ki, Azərbaycan reklam bazarını tənzimləyən "Reklam haqqında" qanun 10 ildir qəbul edilib. Onun sözlərinə görə, bu müddətdə qanun özünün təsir gücünü itirib. "Respublika, bazar sürətlə inkişaf edir, amma bazarı tənzimləyən qanun gecikir. Ona görə , Azərbaycan Reklamçılar İttifaqı parlamentlə danışıqlar aparıb ki, yaxın gələcəkdə bu qanun dəyişilsin. Bu yaxınlarda "Rəqabət haqqında" qanun qəbul olunacaq. Həmin qanunun içində reklama aidiyyaəti olan bir çox məsələlər var. Ona görə "Rəqabət haqqında" qanuna paralel olaraq, "Reklam haqqında" qanun da yeni şəkildə formalaşmalıdır ki, onlar bir-birini tamamlasınlar bazarda bir qanunauyğunluq yaransın. Çünki "Reklam haqqında" qanun qocalıb, "Rəqabət haqqında" qanun isə yeni dəsti-xətlə hazırlanıb. Onlar arasındakı münasibət pozulsa, yenə reklam bazarını tənzimləmək mümkün olmayacaq". H.Atakişiyevin sözlərinə görə, yeni qanunda əsas media ilə bağlı məsələyə baxılmalıdır. Yəni qanunvericilikdə media reklamına xüsusi bölmə ayrılmalıdır. Qurum rəhbəri bildirib ki, şəhər mühiti ilə bağlı reklamların tənzimlənməsi üçün qanunda bəzi dəyişikliklər olmalıdır. Çünki bu gün şəhər reklamları Bakı Gəncə icra hakimiyyətlərinin nəzarətindədir. Amma digər yerlərdə bu məsələ bələdiyyələrin səlahiyyətinə aiddir. "Ümumiyyətlə, düzgün olardı ki, 2000-ci ildə qəbul olunan "Bələdiyyələr haqqında" qanuna müvafiq olaraq reklam işinə nəzarət bələdiyyələrə verilsin. Çünki bələdiyyələr rəqabət nəticəsində öz aralarında daha geniş aparacaqlar. Onların bazarın inkişaf etdirilməsində marağı olacaq. İcra strukturlarının isə bu marağı yoxdur. Onlar dövlətdən maaş aldıqlarına görə, reklamı inkişafında heç bir maraqları yoxdur. Bundan başqa, nəqliyyatda reklam məsələsinə yenidən baxılmalıdır". H.Atakişiyev hesab edir ki, ümumiyyətlə, reklam sahəsində İspaniya modeli daha çox qəbul edilir. "Çünki İspaniya modelində 5 cild qanun var. Artıq Rusiyada bu istiqamətdə işlər gedir. Bu baxımdan Azərbaycanda da "Reklam Məcəlləsi"nin qəbul olunması çox vacibdir. Bundan başqa, bu sahəni idarə etmək üçün Reklam Şurası yaradılmalıdır. Biz Dünya Ticarət Təşkilatının üzvlüyünə qəbul olacağıqsa, qanunda bu şərtin olması çox vacibdir. Bu təşkilata üzv olmaqla dünya bazarına çıxırıq. Reklamlarımız da bu bazara uyğun olmalıdır. Yeni keyfiyyətli reklam qanunvericiliyi Azərbaycanın gələcək regional iqtisadi inkişafına çox böyük kömək ola bilər". Mütəxəssisin fikrincə, bu gün Azərbaycanın reklam bazarındakı mövcud vəziyyət qənaətbəxş deyil. Onun sözlərinə görə, bazarlar inhisarda olduğuna görə, reklam verən yoxdur. Ekspertin fikrincə, elə bu səbəbdən ilk növbədə bazar bu inhisardan təmizlənməlidir. "Reklam şəffaflıq yaradır. Əgər mal keyfiyyətsiz çıxırsa, biz şirkətin nümayəndəliyinə müraciət edə bilirik. Bazardakı reklam olunmayan məhsullar həm vergidən, həm gömrükdən yayınır. Mal reklam olunarsa, onu vergi , gömrük görər belə malın bazara daxil olması zəifləyər". Reklamdan ən çox gəlir götürən sahələrə gəlincə, qurum rəhbəri bildirib ki, araşdırmalara görə, bu gün ən çox televiziyada reklam gəlirləri var. İkinci yerdə küçə, daha sonra isə nəqliyyat reklamları durur. Dördüncü yerdə isə qəzet reklamıdır. "Qəzet reklamı ümumi reklam bazarının heç 3-4 faizini təşkil etmir. Əgər qəzet reklam verirsə, rəngli çıxmalıdır. Hazırda isə qəzetlər maddi vəziyyətləri ağır olduğundan rəngli çıxa bilmirlər. Bütün dünyada qəzet jurnallarda reklam daha çox olur, nəinki nəqliyyatda ya küçədə. Çünki qəzetin yayımı rahat olduğu üçün onu hər kəs ala bilir". H.Atakişiyevin qənaətincə, reklamdan gələn gəlirlər gizlədilir. "Məsələn, 2 milyonluq əhalisi olan Estoniya kimi kiçik bir ölkənin reklam bazarının dövriyyəsi 100-120 milyon dollardır. Adətən, dövlət büdcəsi formalaşanda reklamdan əldə olunan gəlir göstərilməlidir. Azərbaycanda reklamdan gələn gəlir heç bir yerdə göstərilmir. Bu gün Azərbaycan reklam bazarında orta hesabla 50-60 milyon dollarlıq reklam büdcəsi ola bilər. Amma dəqiq statistikaya baxsaq, haradasa dövriyyədə 10-12, ya da 15 milyon dollar göstərilir". Reklamların yerləşdirilməsi məsələsinə toxunun H.Atakişiyev deyib ki, Azərbaycanda reklamverən az olduğundan reklamlar ya prezident gedən yolda, ya da xarici qonaqların hərəkət etdiyi aeroport şossesində yerləşdirilir. "Dünyanın heç bir yerində reklamlar bu şəkildə paylanmır. Ümumiyyətlə, bu reklamlar Bakının, eləcə rayonların yaşayış yerlərində qoyulmalıdır ki, istehlakçı onu görsün maraqlansın. Reklam mətnlərinə gəlincə, ittifaq rəhbəri bildirib ki, mətnlərdə səhvlərə yol verilir. Onun fikrincə, Reklam Şurası olsa, belə neqativ hallar aradan qaldırılar. "Bu gün reklam bazarının dil siyasəti yoxdur. Küçə reklamları şəhərin dilidir. Amma bərbad vəziyyətdədir. Bizdə bu sahədə problemlər çoxdur. Ona görə müvafiq struktur yaradılandan sonra müasir metodlar əsasında kadrlar yetişdirilməlidir. Azərbaycanda reklam sahəsində təsadüfi insanlar çalışır". Yerli şirkətlər xaricdə istehsal olunan malların reklamını ala bilmir. Ancaq hansısa xarici şirkət həmin reklamları bizim bazarda asanlıqla yerləşdirir. Bu məsələyə münasibət bildirən H.Atakişiyev bildirib ki, Türkiyə ya İrandan gələn işadamları öz şirkətlərinə reklam verirlər. "Əsas basqı televiziya ilə gəlir. Azərbaycanda reklam olunası mal elə orada reklam olunub girir respublikaya. Belə xarici reklamları yerləşdirən kanalları bağlasalar, artıq həmin məhsulların reklamını Azərbaycana verməyə başlayacaqlar. Bizim reklam bazarında həm qiymətlər ucuzdur, həm alıcı azdır. Rusiyada 147 milyon əhali var. Televiziyada reklamın bir dəqiqəsi 60 min dollardır. Proqramın reytinqindən asılı olaraq, bu rəqəm bir az aşağı da ola bilər. Bu gün reklam çapı çox ucuzdur. Bizdə reklamın bir kvadratmetri 5-6 dollara çap olunur. Ona görə xaricdən gətirilən reklamların qarşısı alınmalıdır. Roliklərin çəkilişləri yerli şirkətlərə verilməlidir. Həmin reklamları yenidən çəkməklə dilini düzəldə bilərik. Bununla həm reklamçıların rolu, həm reklam bazarı qalxa bilər. Bu gün ölkəyə xaricdən hazır reklamlar gəlir dublyaja verilir. Ona görə biz çalışmalıyıq ki, reklamlar dublyaj olunmasın. Reklamverən bazara giribsə, mütləq pul xərcləməlidir".

 

525-ci qəzet.-2007.-7 sentyabr.-S.6.