Mükərrəmoğlu M.
Beynəlxalq
Muzeylər Təşkilatının (İCOM) XXI konfransı
keçirildi
Azərbaycan
nümayəndə heyəti də bu konfransda iştirak edirdi
Azərbaycanın beynəlxalq mədəni əlaqələri
ildən-ilə genişlənməkdədir. Ölkəmiz
artıq nüfuzlu beynəlxalq təşkilatların
üzvüdür və bu qurumlarla müştərək
fəaliyyət mədəniyyət sahəsindəki
nailiyyətlərimizin təbliğində mühüm rol
oynayır. Tariximizin, mədəniyyətimizin
daşıyıcısı olan muzeylərimiz də bu
prosesdə yaxından iştirak edir. Möhtərəm
Prezidentimizin ölkədə muzey işinin inkişafı
ilə bağlı verdiyi sərəncamda da beynəlxalq
əlaqələrin genişləndirilməsi xüsusi olaraq
vurğulanmışdır. Artıq 15 ildir ki, Azərbaycan
Muzeyləri Beynəlxalq Muzeylər Təşkilatı
(İCOM) ilə yaxından əlaqə saxlayır. Bu
yaxınlarda İCOM-un Avstriyanın Vyana
şəhərində keçirilən XXI Baş
Konfransında mədəniyyət və turizm nazirinin
müavini Sevda Məmmədəliyevanın rəhbərliyi
ilə Azərbaycan nümayəndə heyəti də
iştirak etmişdir. İCOM-un Azərbaycan Milli Komitəsinin
sədri, Azərbaycan Xalçası və Xalq Tətbiqi
Sənəti Dövlət Muzeyinin direktoru,
sənətşünaslıq doktoru, professor Röya
Tağıyeva da nümayəndə heyətinin
tərkibində olmuşdur. Röya xanım səfər
haqqında öz təəssüratlarını
oxucularımızla bölüşür.
— İCOM-un bu konfransı “Muzey və universal irs” mövzusuna
həsr olunmuşdur.
Konfransın işində 140 ölkə, 50 beynəlxalq
komitə, 6 regional təşkilat, 15 muzey assosiasiyasının
nümayəndələri iştirak edirdilər.
Cəmiyət daxilində muzeylərin rolu köklü
şəkildə və sürətlə dəyişir.
Getdikcə kompyuter texnologiyalarının və iqtisadi
amillərin təsirinə daha çox məruz qalan
muzeylər öz əsas vəzifələrini — kolleksiyalarla
işləmək vərdişini itirmək risqi ilə
üzləşirlər. Kolleksiyalar bu gün də
biliklərin, sosial inteqrasiyanın və muzey
dəyərlərinin əsas özəyi olaraq qalır.
Hazırkı konfrans muzey işinə bu iki müxtəlif
yanaşma arasında əlaqə yaratmağa qabil olan təklif,
ideya və qərarların geniş müzakirəsi
üçün ciddi bir foruma çevrildi.
Sosial təsisat kimi muzeylər statik və daimi deyillər,
həmişə öz ətraflarında baş
verənləri əks etdirir və ifadə edirlər. Onlar
əhatəsində olduqları tarixi, sosial və milli mühitin,
şəraitin, strukturun və identikliyin ayrılmaz tərkib
hissələridir. Eyni zamanda muzeylər bu faktorların
özünə təsir edir. Muzey kolleksiyaları həm
də çox vaxt milli identikliyin (kimliyin) ən vacib tərkib
hissəsi kimi çıxış edir. Bu gün
muzeylərdə kolleksiyalar daxilində əşyaların
təkcə coğrafi deyil, həm də milli məzmuna
münasibətdə kontekstualizasiyası baş verir.
Toplanmış əşyalar öz ilkin kontekstindən,
mənasından və istifadə məqsədindən xeyli
uzaqlaşdırılmış ola bilərlər. Bu situasiya
bütövlükdə mərasim və ya dini
mənşəli əşyalara aiddir. Muzeylər
əşyaların mənşəyini nəzərə
almalıdırlar. Elə etmək lazımdır ki,
əşya pul dəyərinə görə öz
mühitindən ayrı düşməsin, milli identikliyin
açılması naminə izah və istifadə olunsun. Bu da
öz növbəsində keçmişin bəşəri
və mədəni nailiyyətləri haqqında biliklərin
artmasına gətirib çıxaracaqdır
(“Ümumtəhsil irs və yaxud universal irs”).
Bu məsələ Azərbaycan üçün xüsusi
əhəmiyyətə malikdir. Belə ki, bu gün
mədəni sərvətlərimiz bir çox xarici
ölkə muzeylərində başqa xalqların
sərvəti kimi təqdim olunur.
Konfransın birinci günü əsas
məruzəçilər çıxış etdilər.
Onlar konfransın əsas mövzusu ilə bağlı öz
xüsusi baxışlarını açıqladılar. Sonra
bu çıxışlar açıq şəkildə
müzakirə edildi.
Muzeylərin yenidən qurulması məsələləri
üzrə böyük məsləhətçi Eleyn Nyuman
Qurian (ABŞ) “Ziyarətçi-müəllim,
muzey-köməkçi kimi” adlı məruzəsində
bildirdi ki, muzeylərin təlqin etdiyi rəsmi
həqiqətlə ziyarətçinin fərdi
yanaşması arasındakı gərginliyi dəf etmək
üçün hər iki baxışı özündə
əks etdirən ümumi yanaşmadan istifadə etmək olar.
Hindistanın Dehli şəhərindəki Cəvahirləl
Nehru adına Universitetin İncəsənət və Estetika
Məktəbinin professoru Cyotindra Ceyn özünün “Muzey:
obyekt, yaddaş və tarixşünaslıq” adlı
məruzəsində qeyd etdi ki, muzey obyektinin onun öz tarixi
və yaxud etnoqrafik kontekstdə yenidən kontekstualizasiya
etmək kifayət deyil, bu obyekti doğuran və daha az
nəzərə çarpan siyasi, sosial qüvvələri
tədqiq etmək daha vacibdir.
Avstriyanın Vyana Universitetindəki Fəlsəfə
İnstitutunun professoru Piter Kampints “Muzeylər: irslə
gələcək arasındakı dəyərlər” adlı
məruzəsində göstərdi ki, bugünkü
dəyişkən cəmiyyətdə muzeylər
müxtəlif cəmiyyətlərin keçmiş və
gələcək dəyərlərini qoruyub saxlamaqla daha
çox məşğul olmalıdırlar. Muzey
keçmişə açılan qapı və
gələcəyə baxan pəncərədir; bu gün o,
canlı informasiya cəmiyyətinə sürətlə uyğunlaşmaqdadır.
Nəyin sərgilənəcəyi ilə bağlı
seçim məsələsi cəmiyyətin
dəyərləri ilə sıxı şəkildə
bir-birilə bağlıdır. Hətta indikindən də
güclü yeni kommunikasiya növləri meydana
çıxarsa belə, muzeylərin əhəmiyyəti adi
sərgi salonu dərəcəsinədək
azaldılmamalıdır. Onlar yalnız siyasi tələbatla
deyil, həmçinin dəyərlər məsələsi
ilə əlaqələndirilməlidir.
Daha sonra hollandiyalı Susan Lekne (kurator şöbəsinin
müdiri) “Millətçi diskusr irsi və siyasəti”,
Berlindən olan tarixçi Kristof Ştolzl isə “Muzeyə
KİV əsaslı cəmiyyətlə kontrapunk kimi
baxış” adlı məruzələrlə
çıxış etdilər.
Sonra İCOM-un İcraiyyə Şurasına seçkilər
və İCOM-un beynəlxalq və regional komitələrinin
iclasları keçirildi və bu müzakirələrdə
qeyd olundu ki, artıq muzey, sadəcə, insanları
maraqlandıran əşyaların saxlanıldığı
yer deyil. İndi o, əşyalar və onların
kontekstualiyasiyası, yəni, bu əşyaları yaradan, bizim
qoruyub saxlamağa çalışdığımız
mühitlə əlaqələndirilməsi barədə,
onları yaradan insanlar və onlarla qarşılıqlı
əlaqəyə girmək üçün gələn
insanlar haqqında informasiyaların
ötürüldüyü mərkəzə
çevrilmişdir. Sənədləşdirmə bu yeni,
sosial baxımdan daha əhəmiyyətli rolu
dəstəkləməli, ən yüksək etik və
peşəkar dəqiqlik standartlarına uyğun
aparılmalıdır.
Muzey işində kontekst yaradıcılığı
ictimaiyyəti maraqlandıran və ziyarət imkanını
genişləndirən muzey proqramlarının uğurlu
inkişafı üçün həyati əhəmiyyət
kəsb edən bütün sahələrin aparıcı
ünsürüdür. Bu səbəbdən muzey
rəhbərləri üçün yaradıcı resurslar işləyib
hazırlamaq, ideyaları səfərbər etmək və
muzey daxilində fərqli fikirlər və fərqli insan
tipləri arasında əlaqə yaratmaq çox vacibdir.
Avqustun 21-də konfransda həmçinin bütün
iştirakçılar üçün “Müəllif
hüququ və əqli mülkiyyət hüququ: muzeylər
üçün nəticələr” mövzusunda seminar
təşkil edildi.
Seminarda qeyd olundu ki, müəllif hüququ və digər
əqli mülkiyyət hüquqları bütün muzeylər
üçün olmasa da, onlara doğma təsisat və
təşkilatların getdikcə çox mühüm
probleminə çevrilir. Muzeylər müəllif hüququ da
daxil olmaqla müxtəlif əqli mülkiyyət
hüquqlarının geniş diapozonu təsirinə
düşən böyük miqdarda material və informasiyaya
malikdirlər. Bu hüquqların bəziləri muzeydə
saxlanılan obyektlərlə əlaqədar olaraq muzeyin
özünə məxsusdur. Lakin bir çox digər hallarda,
müəllif hüququ başqa şəxslərə,
məsələn həyatdan köçmüş
rəssamın varislərinə məxsus ola bilər.
Muzeylər həmçinin sərgilərdə, kataloqlarda,
digər nəşrlərdə və yaxud reproduksiyalarda
illüstrasiya kimi istifadə edilən potensial materialların
müəllifi hüququnun başlıca
istifadəçisidir. Muzeylər nisbətən
mürəkkəb sahələrdə nələri bilməli
və nələri etməlidirlər?
Bundan əlavə, əsasən yerli xalqların
(hərçənd heç də təkcə onların
deyil) ənənəvi mədəni ifadələrindən
və ənənəvi biliklərindən istifadə,
xüsusilə də qeyri-düzgün istifadə
məsələləri getdikcə böyük narahatlıq
doğurur.
Hüquqi Məsələlər Komitəsinin
tövsiyəsinə əsasən İCOM-un İcraiyyə
Şurası bu razılığa gəldi ki, İCOM
özünün müəlliflər hüququ və əqli
mülkiyyət hüququ siyasətini inkişaf etdirməli,
habelə muzeylər və muzey peşəkarlarını
praktik təlimatlarla təmin etməlidir.
Konfrans çərçivəsində Azərbaycan
nümayəndə heyətinin üzvləri müxtəlif
mədəni tədbirlərdə iştirak etdilər.
Mən Avstriyanın Tətbiqi Sənət Muzeyini ziyarət
etdim və burada saxlanılan Azərbaycan xalçaları
kolleksiyası ilə tanış oldum. Bu xalçalar “Qafqaz
xalçaları”, bəzən isə hətta iki adla
“Qarabağ”, “Quba” xalçası kimi təqdim olunur. Bu
muzeydə saxlanılan Azərbaycan xalçalarından
ibarət kataloqun müştərək qaydada nəşr
edilməsi və onların “Azərbaycan xalçaları” kimi
qeyd olunması barədə muzey rəhbərliyi ilə
danışıqlar apardıq. Ümumiyyətlə
ayrı-ayrı xarici ölkələrin muzeylərində
saxlanılan Azərbaycan xalçalarının ümumi
kataloqunun hazırlanması məqsədəuyğun
olardı.
Azərbaycan Dövlət İncəsənət Muzeyinin
direktoru İsrafil İsrafilov Vyana İncəsənət
Muzeyini ziyarət etdi. Burada italyan rəssamı Solimen Fransiskin
(1657-1748) “Mifoloji süjet” adlı rəsm əsəri
nümayiş etdirilir. Bu rəsm əsərini muzeyə VI Karl
vermişdir. Analoji rəsm (müəllif surəti)
Azərbaycan Dövlət İncəsənət Muzeyində
saxlanılır. Hər iki əsərin Bakı
şəhərində sərgisinin keçirilməsi
nəzərdə tutulmuşdur. (Eyni zamanda əsərin yaranma
tarixi dəqiqləşdirildi — 1729-cu il).
Azərbaycan Musiqi Mədəniyyəti Dövlət Muzeyinin
direktoru Alla Bayramova İncəsənət Tarixi Muzeyini
ziyarət etmiş və burada qədim alətlər
kolleksiyası ilə tanış olmuşdur. Muzeydə Qvaneri
və Leopold Motsartın skripkalarında çalan Natalya
Korsakovanın və pianoçu Yuçin Kussonun
iştirakı ilə qədim musiqi alətləri konserti
təşkil edilmişdir. Yuçin Kussonun ilə
söhbət əsnasında məlum olmuşdur ki, onun
həyat yoldaşı Vaqif Mustafazadənin
yaradıcılığına dərindən bələddir.
Alla Bayramova Azərbaycan bəstəkarlarının yeni
tapılan əsərlərinin not surətlərini və bu
bəstəkarların fortepiano musiqisindən ibarət SD-ni
Korsakovaya bağışlamışdır.
Azərbaycan Dövlət İncəsənət Muzeyinin
baş məsləhətçisi Nailə Rəhimova Kystemburq
şəhərində olmuş, buradakı Avqustin
monastrını ziyarət etmişdir. Avropada ən
böyük orqan məhz bu monastrdadır.
Bu ilin oktyabr ayında Moskvada İCOM-un beynəlxalq komitəsi
olan CAMOC-un konfransı keçiriləcəkdir. Bunu
nəzərə alaraq Azərbaycan nümayəndə
heyəti orada “Köhnə — yeni Bakı” sərgisinin
keçirilməsini də təklif etmişdir.
Bizim muzeyin mütəxəssisi Nərminə Tağıyeva
Albertina muzeyini ziyarət etmiş, orada Donald Kahnın “Avstriya
aborigentləri incəsənətində simvollar” adlı
kolleksiyası ilə tanış olmuşdur. Bu simvolların
açılışından bəhs edən xüsusi
uşaq proqramında istifadə olunması böyük maraq
doğurmuşdur. O, Honburun uşaq muzeyinə getmişdir.
Söz yox ki, uşaqlar üçün belə xüsusi
muzeyin Azərbaycanda da təşkili böyük
əhəmiyyət kəsb edərdi.
Bu tədbirdə Azərbaycan nümayəndə heyətinin
iştirakına maliyyə dəstəyi Azərbaycan
Respublikası Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi və
İCOM tərəfindən verilmişdir.
Xalq qəzeti.- 2007.- 2 sentyabr.- S. 5.