Hacıyeva E.
Abidələr tarixin
sınağında
Azərbaycan
xalqının tarix boyu yaratdığı mədəni
sərvətlər içərisində memarlıq
abidələri xüsusi yer tutur. Azərbaycan
mədəniyyətinin əhəmiyyətli
nümunələri olan bu abidələr mədəniyyət
tarixiınizin öyrənilməsində mühüm
mənbələrdən sayılır. Aparılmış
arxeoloji qazıntılar nəticəsində əldə
cdilən məlumatlar təsdiq edir ki, Azərbaycan
ərazisində eramızdan əvvəl yaşamış
insanlar maraqlı yaradıcılıq
təfəkkürünə, obrazlı düşüncə
tərzinə malik olmuşlar.
Azərbaycan
ərazisində təbii mağaraların sayı çoxdur.
Xüsusilə, Böyük və Kiçik Qafqaz
dağlarının ətəklərində və
Talış dağları ərazilərində Xanlar,
Şamaxı, Gədəbəy, Kəlbəcər,
Zəngilan və başqa rayonlarda, Naxçıvanda
təsadüf olunan təbii mağaraların da hələ
çox qədim zamanlarda ibtidai insanlar tərəfindən
yaşayış məskəni kimi istifadə olunduğu
təsdiqlənir.
Azərbaycan
ərazisində süni mağaralar Böyük Qafqaz
dağlarının cənub-şərq
ətəklərində, Kiçik Qafqaz dağlarında,
Füzuli rayonunda (Azıx mağarası), Qubadlı rayonunda
Bərgüşad və Həkəri çaylarının
vadilərində təsadüf olunmaqdadır.
Azərbaycan
ərazisində təxminən e.ə.I minillikdən
etibarən dövlətçilik formaları
təşəkkül tapmağa başlayır və ilk
dövlət hesab edilən Mannada digər sahələrlə
yanaşı, mədəniyyət sahəsi, o
cümlədən memarlıq sənəti də inkişaf
mərhələsinə qədəm qoyur. Bu ərazidə
məbəd və saray tikən, onlara naxış vuran ustalar vardı.
Qonşuların Mannaya qarşı
işğalçılıq siyasəti ölkədə
müdafiə istehkamlarının və qala tipli
şəhərlərin tikilməsini sürətləndirdi.
Artıq e.ə IV-VII əsrlərdə Mannada xeyli qala tipli
şəhərlər salınmış və istehkamlar
tikilmişdi.
Midiya
dövlətində daha çox yayılmış inşaat
növü şəhərlər və qalalar idi.
Midiya
dövlətindən sonra Azərbaycanda Atropaten və Albaniya
dövlətləri olmuşdur. Bu dövrdə zərdüştlüyün
geniş yayılması ilə əlaqədar olaraq
memarlıqda daha çox məbədlər, atəşgahlar
geniş yayılmışdı.
VII əsrdə
Azərbaycan ərəb xəlifələrinin
yaratdığı böyük dövlətin tərkibinə
daxil edildi. Bununla da ölkədə islam dininin
yayılması və hakim ideologiyaya çevrilməsi ilə bağlı
Azərbaycan memarlığına təsir edən digər dlni
ideologiyalara son qoyuldu. İslam dini milli
memarlığımızın inkişafında
dönüş yaratmışdır. Həmin dövrdə
Azərbaycan memarlığında yeni sayılan məscid
və mədrəsə tipli binaların kütləvi
inşası memarlıq və şəhərsalma
sənətinin inkişafında xüsusi yer tutdu.
Təbriz,
Naxçıvan, Gəncə, Şamaxı və s. tarixi
şəhərlərimizin inkişaf planında bu prinsipə
ciddi riayət edildiyindən, həmin şəhərlər,
qısa bir müddətdə özünün memarlıq
həllini tapmışdır.
XII-XIII
əsrlərdə Azərbaycanda Aran, Şirvan-Abşeron,
Naxçıvan, Təbriz kimi memarlıq məktəbləri
formalaşmağa başlayır.
Yusif ibn Küseyr (1162)
və Möminə xatun sərdabələri (1186-cı il),
Bakıda Qız qalası, Şirvanşahlar sarayı,
Təbriz şəhərində tikilmiş çoxotaqlı
divanxana, Ağqoyunlu dövlət başçılarından
Yaqub Mirzənin tikdirdiyi Həqiq Behişt, Nəsriyyə
mədrəsəsi, Qaraqoyunlu dövlət
başçısı Cahanşahın tikdirdiyi Göy
məscid Azərbaycan memarlığının qiymətli
abidələridir.
XIII-XIV əsr
Azərbaycan memarlığının gözəl abidələri
olan qalalar, qüllələr, türbələr,
məqbərələr, məscidlər, saraylar və
başqa tikililərin bir çoxu indiyə kimi
qalmışdır. Bakı limanında dənizin dibindən
aşkar edilmiş «Bayıl daşları» buna parlaq
misaldır.
Bu gün
Azərbaycanın qədim yaşayış məskəni olan
Qarabağ və onun ətraf əraziləri erməni
qəsbkarlarının işğalı altındadır.
Dünyanın ən qədim yaşayış məskəni
olmuş Azıx mağarasını məkrli ermənilər
alt-üst etmiş, oradakı maddi dəyərlərlə
özlərinin qədimliklərini sübut etməyə
çalışırlar.
Zaman-zaman Azərbaycanın
maddi-mənəvi dəyərlərinin beşiyi olmuş
Qarabağ sözün bütün mənalarında talan
edilir. Qədim Şuşada, Ağdamda, Füzulidə,
Kəlbəcərdə, Laçında, Zəngilanda,
Qubadlıda tarixin yadigarı olan maddi-mədəniyyət
abidələri erməni vandalizminin qurbanıdır. Tarixi
saxtalaşdırmağın mahir ustası olan ermənilər
min illik Azərbaycan abidələri üzərində
dəyişikliklər etməklə, onları
«özününküləşdirirlər».
Mənimsəyə bilmədiklərini isə
dağıdır, yerlə-yeksan edirlər. Əfsuslar olsun ki,
bütün bu vəhşiliklər beynəlxalq aləmin
gözləri qarşısında baş verir.
Bu məqamda bir
həqiqəti də etiraf etməliyik. Azərbaycanın
qədim yaşayış məskəni olduğunu bu gün
dünya ictimaiyyəti birmənalı şəkildə
qəbul edir. İçərişəhər tarix-memarlıq
qoruğunun YUNESKO-nun Dünya irs Abidələri
siyahısına daxil edilməsi bunun əyani təsdiqidir.
Ölkəmizdə bu siyahıya düşəcək
hələ onlarla maddi mədəniyyət abidəsi var.
Mütərəqqi
incəsənət həmişə cəmiyyətin
bütün maddi və mənəvi sərvətlərinin
yaradıcısı olan xalqla sıx surətdə
bağlı olmuşdur. Yalnız xalq incəsənəti, o
cümlədən xalq arxitekturası geniş kütlələrin
istək və arzularını, onların zövqünü
və tələbatını tamamilə ödəyə
bilər.
Tariximizi və
milli-mənəvi dəyərlərimizi üzündə
əks etdirən tarix-memarlıq abidələrinin istifadəsi,
təbliği, qorunması və gələcək nəslə
çatdırılması o zaman müvəffəqiyyətli
ola bilər ki, bu məsələ ümumxalq işinə
çevrilsin!
Mədəniyyət.- 2008.- 19 aprel.- S. 4.