Kazımlı X.
Azərbaycanın sosial-iqtisadi tərəqqisində
modernləşmə yanaşmaları
"Azərbaycan
dövləti demokratik prinsiplər əsasında
fəaliyyət göstərməlidir, öz tarixi
ənənələrindən, milli ənənələrindən
bəhrələnərək, dünya demokratiyasından,
ümumbəşəri dəyərlərdən
səmərəli istifadə edərək demokratik dövlət
quruculuğu yolu ilə getməlidir"
Heydər Əliyev
Müstəqilliyin
əldə edilməsi ölkəmizin qarşısında
diktaturadan demokratiyaya, komanda iqtisadiyyatından sərbəst
bazar iqtisadiyyatına, iki əsrlik
işğalçılıq tarixi olan imperiya
əyalətindən milli dövlətə çevrilmək
vəzifələrini qoydu. Ötən
əsrin 90-cı illərinin ortalarında ümummilli lider
Heydər Əliyev Azərbaycanda müstəqil dövlət
yaradılması və dövlətçiliyin
möhkəmləndirilməsi, idarəetmə proseslərinin
demokratikləşdirilməsi, milli iqtisadiyyatda durğunluq
və dağılma prosesinin dayandırılması, hərtərəfli inkişafa meydan açılması
məqsədi daşıyan sosial-siyasi və iqtisadi
islahatlar həyata keçirməyə başladı.
Tariximizin bu taleyüklü dövrü milli dövlət
qurulması üçün o vaxt zəruri olan
qətiyyətli etatist yanaşmanın əsası,
başlıca mənbəyi olmuşdur. Bu yanaşmanın
bazis konsepti isə Azərbaycan cəmiyyətinin siyasi, iqtisadi
və sosial-mədəni modernləşməsinin prioritet
komponenti kimi realpolitik çıxış etmişdir.
Hazırda sosial-mədəni transformasiyanı milli tranzitin iki
aspekti - iqtisadi və siyasi modernləşmə
müəyyən edir. Demokratiya, bazar
iqtisadiyyatı və vətəndaş cəmiyyəti
idealı tədricən cəmiyyətin inkişaf
strategiyasının əsas məzmununa çevrilmiş,
beləliklə də, müasir milli dövlətin
başlıca dəyərləri olmuşdur.
1993-cü ilin 15 iyununda xalqın tələbi ilə
hakimiyyətə qayıdan ulu öndər Heydər
Əliyev Azərbaycanın ən yeni tarixində,
müstəqilliyimizin, dövlətçiliyimizin taleyində
xilaskar missiyasını yerinə yetirdi. Bu
dövr müstəqil Azərbaycanın həyatında
demokratik, hüquqi dövlətin əsaslarının
yaradılması, möhkəmləndirilməsi, daxili və
xarici siyasətin başlıca yönlərinin
müəyyənləşdirilməsi, ölkədə
əmin-amanlığın, sabitliyin yaradılması,
vətəndaşların təhlükəsizliyinin qorunması, bir sözlə, müstəqilliyin
əbədi, dönməz olması üçün milli
strategiyanın həyata keçirilməsi dövrü kimi
səciyyələnir.
1995-ci il noyabrın 12-də müstəqil dövlətimizin
yeni Konstitusiyasının qəbulu ilə yanaşı,
demokratik seçki ənənələrinin
formalaşdırılması istiqamətində də
praktik addımlar atılmışdı. O vaxt azad,
ədalətli və şəffaf keçən
seçkilərdə Azərbaycan Respublikasının Milli
Məclisi formalaşdırılmış, demokratik
parlamentarizm təcrübəsinin əsası qoyulmuşdur.
Sonrakı illərdə yeni qanunların qəbulu ilə
müstəqil dövlətin fəaliyyəti
üçün hüquqi baza yaradılmışdır. Ulu öndərin iradəsi və yorulmaz
fəaliyyəti ilə beynəlxalq aləmə inteqrasiya yolu
tutan, demokratik dəyərlərə sadiqliyini bütün dünyaya
bəyan edən Azərbaycan dövlətinin xarici
əlaqələri genişlənmişdir. 2001-ci ilin
yanvarında Azərbaycan Avropa Şurası kimi
mötəbər təşkilata üzv
olaraq "Avropa evi"nin tamhüquqlu və etibarlı
sakininə çevrilmiş, bu isə ölkədə
demokratikləşmə proseslərinə, siyasi mühitin
liberallaşdırılmasına təkan verən yeni
qanunların qəbuluna və daha da
təkmilləşdirilməsinə imkan yaratmışdır.
Ümummilli lider Heydər Əliyevin Azərbaycana
rəhbərliyi dövründə
həyata keçirilən əsaslı islahatların
mühüm bir istiqamətini də məhkəmə-hüquq
sisteminin, prokurorluq, polis, ədliyyə orqanlarının
yeniləşdirilməsi, bu kontekstdə insan və
vətəndaş hüquq və azadlıqlarının
maksimum dərəcədə müdafiəsi üçün
çevik mexanizmlərin yaradılması, habelə
qanunların aliliyinin təmin olunması məsələləri
təşkil etmişdir. Respublikamızda
üçpilləli məhkəmə sisteminin
formalaşdırılması, Konstitusiya Məhkəməsinin
fəaliyyətə başlaması, insan hüquqları
üzrə müvəkkil institutunun yaradılması,
mətbuatın, qeyri-hökumət
təşkilatlarının fəaliyyəti üçün
geniş imkanlar açılması demokratik inkişaf yolunda
əldə edilən mühüm nailiyyətlərdəndir.
Ölkəmizdə davamlı olaraq baş verən
sosial-iqtisadi tərəqqinin müasir modernləşmə
yanaşmalarına diqqətin artırılması, tanınmış
alimlərin və dövlət adamlarının həmin
məsələnin öyrənilməsinə xüsusi
əhəmiyyət verməsi cəmiyyət tərəfindən
olduqca təqdirəlayiq bir proses kimi qarşılanır.
Akademik Ramiz Mehdiyev 2007-ci ilin may ayında keçirilmiş
"Keçid cəmiyyətlərində demokratiya"
mövzusunda beynəlxalq konfransda çıxış
edərkən demokratik cəmiyyətin yaradılmasında
təkamül yoluna üstünlük verilməsi
ideyasını önə çəkmişdir. O,
"Gələcəyin strategiyasını müəyyənləşdirərkən:
modernləşmə xətti " adlı əsərində
demokratiyanın Azərbaycan dövlətçiliyinin
inkişafındakı rolunu çox yüksək qiymətləndirərək
qeyd edir:"Demokratiya xətti Azərbaycan
dövlətçiliyinin inkişafının əsas vektoru
və milli inkişaf strategiyasının həlledici
amilidir."
2003-cü il milli transformasiyanın yeni mərhələsinin
başlanğıcı oldu, səlis, sabit siyasi sistem
çoxukladlı iqtisadi strukturun intensiv formalaşmasına
yönəldildi. Həmin dövrdə cənab İlham
Əliyevin prezidentlik fəaliyyətinin əsas konsepsiyası
güclü iqtisadi bazanın formalaşdırılmasından
ibarət idi.
Son illərdə ölkəmizdə
Azərbaycan neftinin dünya bazarlarına, o cümlədən
Avropa bazarına çıxarılmasına imkan vermiş
Bakı-Tbilisi-Ceyhan əsas ixrac neft boru kəməri,
Bakı-Tbilisi-Ərzurum qaz kəməri kimi qlobal
layihələr başa çatdırılmışdır.
Regional iqtisadi əməkdaşlığın mühüm
tərkib hissəsinə çevriləcək, perspektivdə
Şimalla Cənubun, Qərblə Şərqin
genişmiqyaslı əməkdaşlığına imkanlar
yaradacaq Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolunun
çəkilişinə başlanmışdır. Böyük
İpək yolunun bərpası
çərçivəsində Azərbaycan təkcə
tranzit ölkəyə çevrilmir, həm də çox
vaxt özü ixracatçı dövlət kimi çıxış
edir. Bu isə milli iqtisadiyyat üçün yeni imkanlar,
perspektivlər yaradır. Eyni zamanda,
Azərbaycan özünün təbii qazının
Gürcüstan, Türkiyə, Yunanıstan, İtaliya
ərazisi ilə sonradan Avropa İttifaqı
ölkələrinə nəql edilməsini nəzərdə
tutan NABUKKO kimi layihələrə fəal surətdə
qoşulur, ölkəmiz "Yeni qonşuluq" proqramı
çərçivəsində Avropa İttifaqı ilə sıx
əməkdaşlıq edir. Azərbaycan
qazı artıq Avropa İttifaqı bazarlarına daxil olur.
İki qitənin qonşuluğunda yerləşən
Azərbaycan Avropa ilə Asiyanı əlaqələndirən,
onların nəinki mədəniyyətlərini və
sivilizasiyalarını, həm də əsas
iqtisadiyyatlarını birləşdirə biləcək
körpü rolunu oynayır.
İqtisadi artım və neftin dünya bazarında
qiymətinin xeyli dərəcədə yüksəlməsi
beynəlxalq aləmdə Azərbaycanın iqtisadi
cəhətdən mövqeyinin güclənməsinə
gətirib çıxarmışdır. Son 3 ildə cari
əməliyyatlar hesabının müsbət saldosu
təxminən 50 dəfə artaraq 7 milyard ABŞ
dollarını ötüb keçmişdir. Bu,
ölkənin ümumi daxili məhsulunun 30 faizini təşkil
edir. 2008-ci ildə bu göstəricinin 14 milyard dolları
ötəcəyi gözlənilir. Ölkənin xalis kreditor
mövqeyi əhəmiyyətli dərəcədə
güclənmişdir. 2007-ci ildə xarici maliyyə
aktivləri 3,3 milyard dollar artdığı halda,
öhdəliklərimiz 1,4 milyard dollar
azalmışdır. Azərbaycanın iqtisadi-sosial yüksəlişində
mühüm dövr olmuş 2007-ci ilin yekunlarını
bütövlükdə təhlil etsək, deyə bilərik
ki, məhz ötən il milli iqtisadiyyatın liberallaşmasında
müəyyənedici mərhələ olmuşdur.
Cənab İlham Əliyevin prezidentliyinin birinci
dövrünün əsas vəzifəsi - davamlı və
tərəqqi edən iqtisadi sistemin
formalaşdırılması artıq uğurla
reallaşdırılır. Məhz iqtisadi
modernləşdirmə, bazarın sabitliyi, bank mühitinin
təkmilləşməsi, orta sinfin formalaşması və
ümumi daxili məhsulda özəl bölmənin rolunun
güclənməsi ictimai şüuru latent şəkildə
təzələyəcək, onu yeni demokratik
ənənələr və təsisatlar müstəvisinə
yönəldəcəkdir.
Azərbaycan demokratiya yolunu xalqının iradəsi ilə
seçmiş bir ölkədir. Biz bu yola qədəm qoymaqla,
bütün demokratik normalara riayət etməklə, özümüzün
tarixi, geosiyasi və başqa xüsusiyyətlərimizi
nəzərə almaqla, azadlıq və demokratiya
prinsiplərinin reallaşdırılmasını təmin
edəcəyik. Suveren dövlətçiliyin
formalaşması şəraitində Azərbaycan xalqı
konsolidasiya olunmuş demokratiya cəmiyyəti yaradılması
yolu ilə hərəkətin sürətini, müddətini
və şərtlərini müstəqil şəkildə
müəyyən etməyə qadirdir. Prezident İlham
Əliyevin dediyi kimi, vətəndaş cəmiyyətinin
yaradılması və möhkəmlənməsi, hüquqi
dövlətin qurulması, sadəcə olaraq, bir şüar,
yaxud da bir niyyət deyil, Azərbaycanın
hərtərəfli inkişafı üçün
başlıca şərtdir.
Prezident İlham Əliyevin siyasi
konsepsiyasının əsas yönü demokratik transformasiya
prosesini ən yaxın müddətdə başa
çatdırmaq, vətəndaş cəmiyyətinin strukturlarının
və təsisatlarının formalaşmasına başlamaq
səyləri ilə eyniləşdirilən "sabitlikdən
inkişafa doğru" tezisi ilə müəyyən
olunur. Çünki liberal-demokratik nümunələrin
ritorika səviyyəsində tanınması qətiyyən
uğur qazana bilməz. Siyasətin düzgün
istiqamətdə aparılması həmin nümunələri
ictimai inkişafın tərkib hissəsinə
çevirməyi təmin edib. Bununla bərabər,
transformasiyalar zamanı yaranan hibrid formalardan uzaqlaşmağa
çalışmaq, müasir həyatın
modernləşməsinə əsaslanan demokratik bazis
yaratmağı bacarmaq lazımdır. O (modernləşmə)
isə tam mənada demokratik cəmiyyətin
təşəkkülünü mümkün edir.
İndi ölkəmizin qarşısında keyfiyyətcə
yeni sosial siyasətə - sosial modernləşməyə
fəal surətdə keçmək vəzifəsi durur. Bu
baxımdan, Prezident İlham Əliyev deyir: "Biz sosial
məsələlərə 2008-ci ildə də diqqət
göstərməliyik. Həm əməkhaqlarının,
təqaüdlərin və ünvanlı sosial
yardımların məbləğinin artırılması,
həm də bütün sosial infrastrukturun
yeniləşməsi, təzələnməsi. Bildiyiniz kimi,
həm təhsil, həm səhiyyə sahələrinə,
həm də mədəniyyət sahəsinə böyük
investisiyalar qoyulur. Bütün bu işləri sadalamaq
üçün bu gün bizim vaxtımız yoxdur. Biz bu
işlərlə gündəlik rejimdə məşğuluq.
2008-ci ilin dövlət büdcəsində məktəb
tikintisinə, xəstəxanalara, mədəniyyət
ocaqlarına kifayət qədər vəsait nəzərdə
tutulubdur".
Azərbaycanın bütün
sahələrində həyata keçirilən uğurlu
siyasət, cəmiyyətin demokratikləşməsi prosesinin
incəlikləri, modernləşmə xəttinin
istiqamətləri, gələcəyin strategiyasını
müəyyənləşdirərkən
modernləşmə yanaşmalarının müasir dünya
reallıqları və olduqca böyük
əhəmiyyət kəsb edən amillər kimi beynəlxalq
ictimaiyyətin daim diqqət mərkəzindədir.
Respublikada aparılmış genişmiqyaslı
dövlət quruculuğu işləri ölkəmizin
inkişafında önəmli rol oynadı.
Demokratikləşmə prosesinin ən vacib amillərindən
olan seçki prosesi, onun kütləviliyi, vətəndaş
cəmiyyətinin ən müxtəlif
təbəqələrini əhatə etməsi, daha çox
rəqabətliyi ilə fərqlənir. Prezident
İlham Əliyev ölkəmizdə bərqərar edilmiş
azad və ədalətli seçki sisteminə uyğun olaraq,
seçkilər keçirilərkən hamının
seçmək və seçilmək hüququna
hörmətlə yanaşmaqla bərabər, seçilmiş
orqanın keyfiyyət tərkibinin
yaxşılaşdırılmasının vacibliyini qeyd
etmişdir.
Hazırda demokratiyanın və yerli
özünüidarənin gələcək inkişafı
istiqamətində respublikamızda yeni ictimai münasibətlərin
qərarlaşması, dövlət quruculuğunun
müasirləşməsi, əsas idarəetmə
subyektlərinin qarşılıqlı fəaliyyətinin yeni
tipinin formalaşması, dövlət-idarəetmə
sahəsində iştirakçıların statusunun
onların vəzifələrinə
uyğunlaşdırılması prosesi gedir ki, bu da
dövlətin əks-mərkəzləşdirmə
siyasətinin əsasını təşkil edir.
Fevral ayında respublikanın regionlarının sosial iqtisadi
inkişafına dair Dövlət Proqramının həyata
keçirilməsinin dördillik yekunlarına həsr
edilmiş konfrans keçirildi. Bu proqram cənab
İlham Əliyevin seçkiqabağı proqramının
əsas tərkib hissələrindən biri idi və
2003-cü ilin oktyabr ayında prezident seçkilərinə bu
proqramla getmişdi.
Ən yeni tarixdə iqtisadiyyatın bu cür
sürətlə inkişaf etməsi, bəlkə də
dünyanın heç bir ölkəsində müşahidə
olunmamışdır. Cəmi dörd ildə
ölkə iqtisadiyyatı 96 faiz artmış, bu isə
ümumi daxili məhsulu iki dəfə artırmağa imkan
vermişdir. 2007-ci ilin yekunlarına görə, Azərbaycanda
adambaşına ÜDM 3700 ABŞ dollarına bərabər
olmuşdur, 2008-ci ildə isə bu rəqəm 4500 dollara
çatacaqdır. Ötən dörd ildə 650
mindən çox yeni iş yeri açılmışdır.
Yoxsulluq səviyyəsində yaşayan sosial
təbəqənin nisbi sayı 49 faizdən 16 faizə
düşmüşdür. Bu isə cəmi dörd ildə
ölkəmizin postsovet məkanında ən firavan
dövlətlər sırasına daxil olmasına imkan
vermişdir.
Qeyd etmək yerinə düşərdi ki, ümummilli
inkişafda turizmə xüsusi əhəmiyyət verilir.
Turizm tez bir vaxtda ölkə büdcəsinə əlavə
vəsait gətirən yüksək gəlirli sahəyə
çevrilə bilər. Bu ildən etibarən
2016-cı ilə qədər olan dövrdə Azərbaycanda
turizmin inkişafı üçün yeni planın həyata
keçirilməsinə başlanacaqdır. Ölkədə
turizmin inkişafı üçün 2001-ci ildə qəbul
edilmiş birinci beşillik dövlət proqramının
əsas ideyası mehmanxanalar və istirahət zonaları
tikintisinə sərmayədarların cəlb edilməsi
üçün ən əlverişli şərait yaratmaqdan
ibarət idi. Dövlət bu sahəni inkişaf etdirmək
siyasəti yeridir. Mehmanxana biznesində xidmətin keyfiyyəti
və qiymət parametrləri isə əsasən bazardakı
mövcud tələb və təkliflə tənzimlənir.
Məsələyə bu cür yanaşma qarşıya
qoyulmuş məqsədə nail olmağa - məhz
ölkənin regionlarında turizm infrastrukturunun
inkişafına sərmayədarlar cəlb edilməsinə
şərait yaradır. Belə bir faktı xatırladaq ki,
2001-ci ildə Azərbaycana səfər etmiş əcnəbi
vətəndaşların sayı təxminən 680 min nəfər
idisə, 2007-ci ildə bu rəqəm 1,1 milyon
nəfərdən çox olmuşdur. Qeyd etmək
lazımdır ki, artıq növbəti dövr 2009-2013-cü
illər üçün regionların sosial-iqtisadi
inkişafının ikinci Dövlət Proqramının
işlənib hazırlanmasına başlanmışdır.
Dünyanın demokratikləşməsi prosesinin əsas
qayəsini şəxsiyyətin azadlıq hüququ, habelə
insana hörmət prinsipi təşkil edir. BMT-nin
10 dekabr 1948-ci il tarixli Ümumdünya İnsan Hüquqları
Bəyannaməsinin müqəddiməsində
göstərilir ki, bəşəriyyət dediyimiz bir
ailənin bütün üzvlərinin ləyaqətinə,
onların bərabər və ayrılmaz hüquqlarına
hörmət etmək azadlığın, ədalətin
və ümumi sülhün əsasını
təşkil edir.
XXI əsr bu baxımdan demokratiya əsridir. Yeni
yüzillikdə demokratik istiqamətdə inkişaf edən
ölkələrin sayı sürətlə artır,
"qlobal demokratikləşmə" adlanan proses baş
verir. Tarix sübut edir ki, azadlığa, demokratiyaya siyasi
inqilabla yox, iqtisadi inkişafla nail olmaq mümkündür.
Cəmiyyətin azadlığı şəxsiyyətin
azadlığından, şəxsiyyətin azadlığı
isə təfəkkürün azadlığından
başlanır.
Azərbaycanın sürətli inkişafı,
yaxın gələcəkdə qüdrətli
dövlətə, ədalətli cəmiyyətə, maddi
və mənəvi cəhətdən zəngin
vətəndaşlar diyarına çevrilməsi,
beləliklə, ulu öndərin ideyalarının uğurla
reallaşdırılması, qazanılan
çoxsaylı qələbələr əslində, həm
də Heydər Əliyev ömrünün məntiqi
davamıdır.
Azərbaycan.- 2008.- 17 aprel.- S. 2.