Əliyeva E.
Onun böyüklüyü
istedadı, ustalığı və heyrətamiz
təvazökarlığındadır
Dəfələrlə
müxtəlif yazıların, o cümlədən sənin
öz yazılarının qəhrəmanı olmuş insan
haqqında təzə söz demək həmişə
çətin olur. Hər halda, məşhur
həmyerlimiz, boyakarlıq sənətinin parlaq
nümayəndəsi, yaradıcılığı dünya
miqyasında çoxdan etiraf edilmiş Tahir Salahov haqqında
bir daha söhbət açmaq qərarına gələnə
qədər belə düşünürdüm.
Üstəlik, onun haqqında yazmağa ciddi əsas da
var - 2008-ci il böyük sənətkarın yubiley ilidir.
Nədən başlamalı?... Bu suala Tahir Salahovun
özündən cavab almaq niyyəti ilə ona zəng etdim.
Bəxtimdən, məlum oldu ki, Tahir
İçərişəhərdəki emalatxanasındadır.
Dedi ki, mənimlə görüşməyə
hazırdır, amma özünün ikinci evi hesab etdiyi
Moskvadan qayıdandan sonra: orada təcili işləri var.
Hansı işlərdən söhbət getdiyini isə mətbuatdan
öyrəndim. Məlum oldu ki, Rusiya
paytaxtının “Manej” Mərkəzi Sərgi Salonunda
dünyanın 25 ölkəsini təmsil edən 600-dən
çox müəllifin iştirak etdiyi İkinci beynəlxalq
“Ənənələr və müasirlik” incəsənət
festivalı keçirilmişdir. Bu
nüfuzlu forumun münsiflər heyətinə, əvvəlki
kimi, bu dəfə də SSRİ, Rusiya və
Azərbaycanın xalq rəssamı, SSRİ, Rusiya və
Azərbaycanın dövlət mükafatları laureatı,
Rusiya Rəssamlıq Akademiyasının vitse-prezidenti Tahir
Salahov başçılıq edirdi.
Mənimlə razılaşarsınız ki,
yaradıcı insanlar arasında öz uğurları
barədə söhbət etmək imkanından boyun
qaçıran adamlara o qədər də tez-tez rast
gəlmək olmaz. Tahir Salahov isə belə azsaylı
insanlardandır. Təbiəti belədir və rəssamı
yaxından tanıyanlar bu xasiyyətinə görə ona valeh
olurlar. Buna görə də təəccüblü deyil ki,
hətta sənətkarın pərəstişkarları da
onun haqqında çox şeyi bilmirlər. Bu, bakılılara
- onun həmyerlilərinə də aiddir. Halbuki, böyük
ustadın yaradıcılıq bioqrafiyası daim yeni faktlar
və hadisələrlə zənginləşir və bunlar sübut
edir ki, illər keçdikcə, Salahovun sənətində
yeni keyfiyyətlər üzə çıxır, ona maraq
get-gedə artır...
Təxminən iki il bundan əvvəl
Nyu-Yorkdakı məşhur Quqenheyn muzeyində Rusiya
rəngkarlıq sənəti incilərinə həsr
olunmuş sərgidə Salahovun hələ keçən
əsrin 60-cı illərinin əvvəlində
çəkdiyi “Bəstəkar Qara Qarayevin portreti”
əsəri də nümayiş etdirilməsi bu marağı
göstərmirmi?
Moskva Kremlində təşkil olunmuş son sərgilərin
birində bu tanınmış fırça ustasının
əsərlərinin uğurla nümayiş etdirilməsi
də bunun sübutu deyilmi?
Nəhayət, üç il bundan əvvəl Ankarada Mustafa
Kamal Atatürkün məqbərəsinin yenidən qurulması
üçün Türkiyəyə dəvət olunmuş
rəssamlar qrupuna başçılıq etməyin məhz
bizim soydaşımızdan xahiş olunması bunu
təsdiqləmirmi? Yaradıcı qrup bir
ildən artıq işləmiş, Atatürkün
rəhbərlik etdiyi döyüşlərin qəhrəman
iştirakçılarının onlarca portreti, tarixi savaşların
təsvir edildiyi üç diorama, Türkiyə
Cümhuriyyətinin banisinin və onun silahdaşlarının
qəhrəmanlıqları ilə əlaqədar 30
böyük tablo yaradılmışdır.
Məqbərənin təntənəli açılış
mərasimində Tahir Salahova Türkiyə Baş
Qərargahının Ali nişanını şəxsən ölkə
prezidenti təqdim etmişdi...
Yeri gəlmişkən, Tahir Salahovun mükafatlarının
sayı-hesabı yoxdur. O, Sovet İttifaqının ən
yüksək təltifləri və ordenlərinə layiq
görülmüş, Sosialist Əməyi
Qəhrəmanı adı almışdır. Rusiyanın
“Vətən qarşısında xidmətlərinə görə”
ikinci və üçüncü dərəcəli
ordenlərinə, müstəqil vətənimiz
Azərbaycanın ali mükafatı olan “İstiqlal”
ordeninə, Bolqarıstan, Polşa, Monqolustan və başqa
ölkələrin ordenləri, müxtəlif medallara,
prizlərə və mükafatlara layiq
görülmüşdür. Rəssam bütün bu
mükafatları çox yüksək qiymətləndirir
və onlarla fəxr edir.
Salahovu öz üzvləri sırasında görmək
arzusunu bildirmiş rəssamlıq, zərif sənətlər
akademiyaları və digərləri çox olmuşdur.
Həmyerlimiz Rusiyanın və MDB-nin başqa
ölkələrinin rəssamlıq akademiyaları ilə
yanaşı, Madriddəki San-Fernando Kral
İncəsənət Akademiyasının və Fransa
Zərif Sənətlər Akademiyasının müxbir
üzvüdür. Yeri gəlmişkən, həm də
Ölməzlər Akademiyası adlanan Fransa Zərif
Sənətlər Akademiyasına keçmiş SSRİ
məkanından cəmi üç nəfər üzv seçilmişdir
və onlardan ikisi - Rostropoviç və Salahov bizim
həmyerlilərimizdir.
Nəhayət, Salahov Amerika Birləşmiş
Ştatlarının bir neçə şəhərinin
və Montana ştatının fəxri
vətəndaşıdır...
Bilirəm ki, Tahir Salahovun uğurlu
yaradıcılığına, lap açıq desək,
zəfər yürüşünə dəlalət edən
bu faktları sadalamağım onun xoşuna
gəlməyəcəkdir. Amma bunlar ölkəmizin
mədəniyyətini bütün dünyada
ləyaqətlə təmsil edən, Azərbaycan
rəssamlıq məktəbinin uğurlarını
təbliğ edən həmyerlimizin qeyri-adi, parlaq istedadına
hörmətin əlamətidir. Bir də ki, bu gün həyat
yolunun başlanğıcında olan müasir
gənclərimiz bunları niyə bilməsinlər?!
...Tahir Salahov haqqında mənim ilk oçerkim
hələ 1972-ci ildə “İzvestiya” qəzetində dərc
ediləndə Bakıdakı Ə.Əzimzadə adına
Rəssamlıq Məktəbinin və Moskvadakı V.Surikov
adına Rəssamlıq İnstitutunun məzunu olan
həmyerlimizin yaradıcılığı ictimaiyyətin
diqqət mərkəzində idi. Onun
ötən əsrin 60-cı illərində Ümumittifaq
rəssamlıq sərgisində nümayiş etdirilmiş iki
əsəri - “Bəstəkar Qara Qarayevin portreti” və
“Təmirçilər” yüksək qiymət
almışdı. Sonralar Tretyakov qalereyasında
bəstəkarın portreti qarşısında
tamaşaçıların uzun müddət ayaq saxlayaraq, bu
əsərin qəhrəmanının daxili zənginliyinə
məftun olmasını dəfələrlə
müşahidə etmişəm. Rəssamın parlaq istedadı
sayəsində bu insanlar sanki yaradıcılıq
dəqiqələrinin canlı şahidlərinə
çevrilirdilər.
T.Salahovun fırçasının
məhsulları olan “Səhər eşelonu” və “Rezervuar
parkı” adlı sənaye peyzajları, “Abşeron
qadınları” və “Aydan” tabloları, əsrin taleyinə
görə məsuliyyət daşıyan İnsanın
fəlsəfi portreti adlandırılmış bəstəkar
Dmitri Şostakoviçin, şair Rəsul Rzanın, bəstəkar
Fikrət Əmirovun portretləri də istər
peşəkarlar, istərsə də
sənətsevərlər tərəfindən böyük
maraqla qarşılanmışdır. Bu əsərlərin
hər biri öz qəhrəmanlarının mənəvi
zənginliyini təcəssüm etdirir. T.Salahov teatrda da
işləmişdir.
Lakin o bir rəssam kimi, özünü daha əvvəl -
“Gecə növbəsindən qayıdanlar” adlı diplom
işi ilə tanıtmışdır. Kətan
üzərində təsvir edilən bütün detallar
mövzunun ideyasını açıqlayır, əməyin
insanı ucaltdığına dəlalət edirdi. Bir
məqamı xüsusi vurğulayım ki, Salahovun məhz bu
tablosu təsviri sənətdə “Sərt üslub” deyilən
yeni istiqamətin ilk nümunələrindən biri
olmuşdur. Məhz bu əsərlə əmək mövzusu
təsviri sənətə yol tapmışdır. Tahir
Salahovun Xəzər əməkçiləri haqqında
silsilə əsərləri ölkənin təsviri
sənətində hadisəyə çevrilmişdi.
Tənqidçilər bildirirlər ki, rəssamın ən
yaxşı əsərləri özünün milli
bənzərsizliyi, ciddiliyi, sadələyi, rəng və
kompozisiya həllinin lakonikliyi ilə fərqlənir. Salahovu
haqlı olaraq, virtuoz kompozisiya ustası hesab edirlər. Lakin
rəssamın əsərlərinə xas olan sərtlik və
ciddilik onları monumental cizgilərdən əsla məhrum
etmir və ən maraqlısı budur ki, onların lirizmini
azaltmır. Zənnimcə,
sənətşünaslar bu rəssamın fitri istedadı
barədə söz düşəndə haqlı olaraq
deyirlər ki, onun iti gözü və müdrikliyi ilə
yanaşı, daha bir qabiliyyəti var - o, əlinə
fırça alanda təkcə ağlının deyil, həm
də ürəyinin hökmü ilə hesablaşır.
Bəlkə də buna görədir ki, o,
lazımi rəng çalarlarını və məkan
ölçülərini dəqiq
müəyyənləşdirməyi bacarır.
Əlbəttə, mən Tahir Salahovun
yaradıcılığına sənətşünas kimi
qiymət vermək fikrindən uzağam. Lakin qəti
deyə bilərəm ki, bu əsərlərdə
tamaşaçını cəlb edən təkcə
ümumiləşdirmə və obrazların gücü,
rəssamın üslubu deyil, həm də onun
yaradıcılığındakı daxili təsir gücüdür.
Salahovun əsərlərinin harada - ABŞ-da, İtaliyada,
Fransada, Meksikada, İspaniyada, Yaponiyada və ya başqa
ölkələrdə yaradılmasından asılı
olmayaraq, bu əsərlərdə müəllifin ətraf
aləmlə təmasdan sevinc duyması hiss edilir. Lakin bu
sözlər onun natürmotlarına və doğma Abşeron
peyzajlarına daha çox aiddir.
Salahovun doğma diyara həsr etdiyi bir neçə
əsərinin reproduksiyaları 2008-ci ildə
buraxılmış iki təqvimə daxil edilmişdir. Söhbət “Köhnə Bakı”, “Səhər
ovu”, “Nardaran qarpızları”, eləcə də Abşeron
triptixi - “Atəşgah”, “Xəzər bu gün” və “Qız
qalası” əsərlərindən gedir. 6 x 2,5 metr
ölçülü “Qız qalası” monumental tablosu və
rəssamın daha 7 əsəri “Manej”də bu yaxınlarda
təşkil olunmuş sərgidə nümayiş
etdirilmişdir. Sözü gedən
əsərlər həmişəki kimi, təsviri
sənət dilinin zənginliyi və ifadəliliyi ilə
fərqlənir, müəllifin illər keçdikcə,
doğma yerlərə sanki daha da güclənmiş
məhəbbət hissini tamaşaçıya
çatdırır. Əsərlərin yaranma tarixi göstərir
ki, rəssam öz işindən heç vaxt ayrılmır.
O, hətta yaradıcılıq Olimpinin zirvəsində,
özünün kamillik yaşında olduğu bir vaxtda da
hər gün işləyir. Onun son illərə aid
işlərindən daha ikisini xatırlatmaq istərdim.
Salahovun yaradıcılığında ayrıca bir dövr
təşkil edən bu əsərlər onun portretlər
qalereyasını zənginləşdirmişdir. Azərbaycan xalqının ümummilli lideri
Heydər Əliyevin portretində müəllif bu böyük
insanın dühasına öz münasibətinin dərinliyini
ifadə etməyə müvəffəq olmuşdur. İkinci
əsər isə dünya şöhrətli həmyerlimiz
Mstislav Rostropoviçin monumental portretidir. Burada
rəssamın novatorluğu diqqəti cəlb edir.
Yadımdadır, həmyerlimizə həsr
edilmiş məqalələrdən birinin müəllifi
yazmışdı ki, Tahir Salahov başqaları
üçün açıq insandır və bir rəssam
kimi onu başa düşürlər, lakin o, öz
pərəstişkarlarını heyrətləndirməkdə
davam edir və bu mənada hələ də
müəmma olaraq qalır...
Zənnimcə, bu müəmmanın sirrlərini
rəssamın uzaq uşaqlıq illərində axtarmaq
lazımdır. Tahirdə əməyə münasibət,
tapşırılmış iş üçün
məsuliyyət, xeyirxahlıq və nəciblik kimi
keyfiyyətləri aşılayan onun valideynləri
olmuşdur. Hələ kiçik yaşlarında həyatda
üzləşdiyi, ünsiyyət saxladığı insanlar
və dövrün hadisələri də az rol oynamamışdır.
Axı “xalq düşməni” ailəsində
böyüməyin nə demək olduğunu çoxumuz
bilirik. Tahir özü uşaqlıq illəri barədə
xatirələrini Rusiya paytaxtında bu yaxınlarda çapdan
çıxmış “Baku” adlı maraqlı jurnalın ilk
nömrəsinin səhifələrində yığcam
şəkildə, lakin çox ifadəli ştrixlərlə
oxuculara çatdırmışdır.
Görkəmli müasirimiz Tahir Salahovun
həyatının emalatxanadan kənar məqamlarından
söhbət açmasaq, onun portreti yarımçıq olar.
İlk növbədə, onun çoxillik pedaqoji
fəaliyyəti barədə: o, Azərbaycan
İncəsənət İnstitutunda və V.Surikov adına
Moskva Rəssamlıq İnstitutunda gənc
rəssamların bir neçə nəslini
yetişdirmişdir. Ustad sənətkarın qızı Aydan
da onun şagirdi olmuş, sonradan sənətdə öz
dəst-xətti ilə, zamana, dövrə öz
münasibəti ilə fərqlənən rəssam kimi
tanınmışdır. Tahir Salahov bir neçə ildir ki,
Azərbaycan Rəssamlıq Akademiyasında bakalavrlar və
magistrlər buraxılışı üzrə Dövlət
komissiyasının sədridir. Rəssam doğma
Azərbaycanın həyatında həmişə fəal
iştirak edir. O, ulu öndər Heydər Əliyevin
xatirəsinin əbədiləşdirilməsi üzrə
Dövlət Komissiyasının, Heydər Əliyev
Mükafatı Komissiyasının üzvüdür.
Azərbaycan Ensiklopediyasının redaksiya heyətinə
daxildir. Moskvada isə onu Rusiya Federal Məclisi Federasiya
Şurasının sədri yanında Mədəniyyət
Şurasının üzvü seçmişlər.
Bir məqamı da qeyd etməliyəm. Tahir bəzən
bir-birindən çox fərqlənən insanlara heyrətamiz
dərəcədə yaxın olmağı bacarır. Bu
insanlar arasında xarici rəssamlar da az deyil.
Həmyerlimizdə onların hamısını cəlb
edən cəhətlər - həyat eşqi, geniş erudisiya,
cazibədarlığı və
hazırcavablığıdır. Yadımdadır, Tahirin
istedadının qızğın
pərəstişkarlarından biri, Böyük Vətən
müharibəsi qəhrəmanı Ziba Qəniyeva onu məhz
bu cür səciyyələndirmişdi. Rəssam lap
çoxdan bu qadının portretini çəkmişdir.
Hər dəfə bu portretə baxanda heyranlıqla
düşünürəm ki, Salahov öz
qəhrəmanını necə də dəqiq təsvir edib!
Axı igid snayper Ziba Qəniyeva məhz bu cür mərd,
güclü, iradəli qadın idi.
Salahovun insanlarla ünsiyyət saxlamaq bacarığı onun
ictimai fəaliyyətinin uğurlu olmasına kömək edir.
Tahir hələ Bakıda daimi yaşadığı
dövrdə Azərbaycan Rəssamlar İttifaqının
sədri, respublika Ali Sovetinin deputatı, 1973-cü ildə
SSRİ Rəssamlar İttifaqının birinci katibi
seçilmişdi. Məhz onun gərgin zəhməti və
incə zövqü sayəsində Moskvada dünyanın
ən böyük rəssamlarının sərgiləri
təşkil edilirdi. Təsadüfi deyil ki, çoxları
Salahovu “incəsənətin səlahiyyətli səfiri”
adlandırırlar. Salahovun özünün
əsərləri də Rusiyanın və Azərbaycanın,
Ukraynanın və Qırğızıstanın, digər
dövlətlərin ən yaxşı muzeylərində,
dünyanın müxtəlif yerlərində şəxsi
kolleksiyalarda saxlanılır.
Tahir Salahovun adının və onun
yaradıcılığının müasir
incəsənətdə öz yeri olduğunu deyənlər,
şübhəsiz ki, haqlıdırlar. O, yorulmaq bilməyən
fırça ustasıdır, zamanın nəbzini duyur, həyatı
və insanları sevir.
Xalq qəzeti.- 2008.- 6 aprel.- S. 5.