Məhərrəmova T.
Bəzən
talelər lazımsız yeşiklər kimi istifadə
olunduqdan sonra atılır
Tahir Tahirov, rəssam:
"Mənə heç bir teatrda yer yoxdur"
O, nə aktyordur,
nə də reyissor. Ancaq ömrünü 45
ildən çoxdur ki, teatr və kinoya bağlayıb. Hazırladığı tərtibatlar, kostyumlar
üçün çəkdiyi eskizlərsiz nə teatrı,
nə də kinonu təsəvvür eləmək
mümkündür. Onun işindən
demək olar ki, çəkilən filmin və ya hazırlanan
tamaşanın taleyi çox asılıdır. Rəssam Tahir Tahirovun
yaradıcılığında belə uğurlu filmlərin
və tamaşaların sayı isə istənilən
qədərdir.
- Teatr
rəssamlığının adi rəssamlıqdan fərqi
nədir?
- Rəssamlıqda rəngkarlıq,
heykəltaraşlıq və s. növlər var.
Rəssamların özlərində də bölgü var.
Biri dəniz şəkli, biri natrümort, biri yalnız portret
çəkir. Elə rəssamlar da var ki,
yalnız tarixi süyetlər çəkir. Bu növlərin arasında teatr rəssamı
xüsusi fərqlənir. Əgər o
rəssamlar kətan üzərində
işləyirlərsə, teatr rəssamı məkanda
işləyir. Teatr
rəssamlığının çətinliyi də
bundadır. Burada miqyas böyükdür,
bundan əlavə, kollektiv əməkdir. Teatr
rəssamının çəkdiyi hansısa dramaturyi
materialdan asılıdır. Reyissorun
fikirləri də onun yaradıcı işinə təsir edir.
- Bəs
rəssamın təxəyyülü nə qədər rol
oynayır?
- O, pyesdən çıxış
edirsə, tutaq ki, otağı, ağacı və s. lazım
olan əşyaları çəkir. Ancaq
əsas ideyanı tutmaqdır. Dramaturq
çoxəhatəli bir pyes yaza bilər. Ancaq
ideyanı bir-iki cümlə ilə və ya sətiraltı
tutmaq lazımdır. Rəssam dramaturqun
ideyasını tutursa, o ideya ilə də tamaşa qurulur.
Rəssam həmin ideyanı tərtibat üsulu
ilə tamaşaçıya çatdırır.
- Siz bu
mövsümdə Kamera Teatrında "Aydın"
tamaşasının tərtibatını vermisiniz. Həmin teatrın səhnəsinə bələd
olanlar bilirlər ki, məkan çox kiçikdir və Opera
Teatrı və ya Akademik Teatrın səhnəsindən
fərqli olaraq, rəngarəng tərtibat qurulmur. Belə fərqli səhnələrdə
işləmək sizi nə qədər cəlb edir?
- Mən bir teatr rəssamı kimi
səhnənin böyük və ya kiçik olmasına
fərq qoymuram. Teatr rəssamı üçün
müxtəlif şəraitlər ola
bilər. Mən Milli Dram Teatrında və Opera
Teatrında tamaşaların tərtibatını
hazırlamışam və o zaman kiçik səhnə
üçün darıxmışam. Mən
də başa düşürəm ki, onların irihəcmli
dekorasiya etməyə imkanı yoxdur. Rəssam
orada bəzən dekorasiyanı boş bir səmada qurur. Rəssam süyet xəttini tutur. "Aydın" tamaşası "Azdrama"da
oynanılanda orada tamamilə başqa bir səhnə
qurmuşduq. Amma Kamera Teatrında tamam
fərqli dekorasiya idi. Küçədən
götürdüyümüz lazımsız
yeşiklərlə səhnədə gözəl bir
tərtibat alınmışdı. Həmin
yeşiklərlə demək istədim ki, bəzən
talelər lazımsız yeşiklər kimi istifadə
olunduqdan sonra atılır. Yuxarı
təbəqənin insanları aşağı
təbəqənin insanlarını bir yeşik kimi
istifadə edib, lazım olmayanda tullayır. Cəmiyyətdə belə hadisələr
çoxdur.
- Bir rəssam
kimi hal-hazırda iş yeriniz haradır?
- Mən özüm də
təəccüblənirəm ki, ölkəmizdə bu
qədər teatr ola-ola mənə heç bir teatrda yer yoxdur.
Mən teatrlara dəvətlə
çağırılıram. Deyim ki, bu
ştata ehtiyac yoxdur? Əksinə, ehtiyac
var. Məni Akademik Dram Teatrı da, Opera Teatrı da
dəvət edir. Mən Akademik Dram
Teatrında ştatda idim. Təzə
direktor gələndən sonra məni lazımsız bir
işçi kimi çıxartdı. 45
ildən çoxdur ki, teatr və kinoda
çalışıram. İlk
dəfə bu sənətə gələndə teatr və ya
kino rəssamı olacağım heç ağlıma da
gəlməzdi. Bu sənəti
sevmişəm, ona görə də qalıb
işləmişəm. Tale elə
gətirdi ki, teatr əl-qolumu bağladı. İlk tamaşam da Opera Teatrının
səhnəsində oldu. Fərəc
Qarayevlə "Koleydoskop" baletini işlədik. Tamaşanın həm dekorlarını, həm
də kostyumlarını mən hazırladım. Pərdə açılan kimi tamaşada
alqışlar eşitdim. Onda Qara Qarayev
də sağ idi. Tamaşadan sonra məni
çox təriflədilər. Bu tamaşa
ilə mən teatr aləminə vəsiqə aldım. İndi demək olar ki, boş vaxtım yoxdur. Yenə də kinodan dəvətlər var, yeni
filmlər çəkiləcək. Bu
sənəti sevirəm. Qiymət
verərlər, verməzlər, öz işləridir.
-
"Azdrama"da hansı tamaşalara tərtibat vermisiniz?
- Çox tamaşalara... Ən
böyük işim Cəfər Cabbarlının
"Aydın", "Od gəlini", İlyas
Əfəndiyevin "Büllur sarayda", Nəriman
Həsənzadənin "Pompeyin Qafqaza hücumu",
Həsən Həsənovun "Brüsseldən məktublar"
və s. tamaşaların quruluşçu rəssamı
olmuşam. Opera Teatrında isə
tamaşalarım daha çoxdur. Bu teatrda
üçüncü kursda oxuyan vaxtlardan işləyirəm.
Hər dəfə də ən böyük
tamaşalara dəvət olunmuşam. "Min
bir gecə" baletində Toğrul Nərimanbəyov kimi
rəssamla tərəf-müqabil olmuşam. O,
dekorasiyanı, mənsə tamaşanı
hazırlamışıq. Tahir Salahovla
"Babək" baletində işləmişəm.
Daha sonra "Sevil", "Traviata" operalarında, Qara
Qarayevin "Leyli və Məcnun", "Don Kixot" baletində,
Çaykovskinin "Romeo və Cülletta" və s.
tamaşalarda iştirak etmişəm.
- Teatra
gələndə, pərdə açılan kimi
tamaşaçının gözü qarşısında ilk
növbədə aktyor oyunundan, reyissor işindən daha tez
rəssamın işi görünür. Amma siz
həmişə kölgədə qalırsınız.
- Əgər pərdə
açılan kimi tamaşaçı alqışları
eşidilirsə, bu, rəssamın payına düşür. Deməli,
rəssam işi uğurludur. Dəfələrlə
öz ünvanıma belə alqışları
eşitmişəm. Düzdür, biz
çox kölgədə qalırıq. İstənilən
reyissor pyesi götürəndən sonra ilk addımını
rəssamla atır. Daha sonra aktyor
seçimi olunur. Paltarlar, kostyumlar tikilir,
dekorlar hazırlanır və aktyorun səhnəyə
çıxması üçün rahatlıq yaranır.
- Sizi kinoya da
rəssam kimi dəvət ediblər?
- Dəfələrlə dəvət
olunuşam. Cavan yaşlarımda Eldar
Quliyevlə "Babək" filmində iştirak
etmişəm. Bu mənim rəssam kimi ilk
və ən uğurlu filmimdir. Mən
kostyumları, Xalq rəssamı Mais Ağabəyov isə
dekorları işləyirdi. O filmin uğurundan sonra Eldar
Quliyev məni "Nizami" filminə dəvət etdi. Ancaq mən "Babək" filmində çox yorulmuşdum.
Çünki o, kütləvi
səhnələrlə zəngin olan bir film idi. Kütləvi rollarda 5 min nəfər
çəkilən var idi. Onların
hamısının kostyumları tikilirdi. Üstəgəl
100 personayın kostyumları. O zaman Bakı
şəhərinin 18 atelyesi bu filmə kostyum tikmək
üçün işləyirdi. Bunlar adi
kostyumlar deyildi. Babəkin beş
kostyumu vardı. Cavidan, Zərnisə, Afşin, Pərvinin
və başqa obrazların kostyumları da həmçinin. Onların qədim çəkmələri
eksperimental ayaqqabı fabrikində tikilirdi. Bu fabrik sərgi üçün, xarici
ölkələr üçün gözəl
çəkmələr tikirdi. O dövrə uyğun
hazırlanan eskizlər əsasında fabrik yalnız
"Babək" filmi üçün ayaqqabılar tikirdi. O
film çox böyük əzab-əziyyətlə çəkilib.
Ola bilər ki, kadrlarda çox şey
düşməyib. 5 min adamın ayaqqabısı,
kostyumu üzərindən geyinilən zirehli paltar,
dəbilqə, qılıncılar və s.
əşyaların hər biri ayrı-ayrı fabrikdə
hazırlanırdı. Kostyumlarda detallar
həddindən artıq çox idi. Bunları
düzəltmək üçün emalatxanalar lazım idi.
O vaxt anbarlardan dəri, xəz tapmaq çox çətin idi.
Üstəlik, zərli, dəbdəbəli
parçalar da tapmaq çox çətin idi. Sovet dövrünün dükanları çox
kasıb idi. Qızıl fabriki nə
qədər bəzək əşyası düzəltdi.
O vaxt Heydər Əliyevin tapşırığı ilə
bütün fabrik, zavod və müəssisələr bu film
üçün iş görürdü. Onun
tapşırığı ilə film üçün yol
açıq idi. Yoxsa film daha böyük
əzab-əziyyətlə başa gələrdi.
Bu filmdəki
işin çoxluğundan mən artıq yorulmuşdum. Həmçinin
paralel olaraq Opera Teatrı üçün "Min bir
gecə" baletini işləyirdim. Ona görə də
"Nizami" filmindən imtina etdim. Daha
sonra məni "Hacı Zeynalabdin Tağıyev"
filminə dəvət etdilər. Bu filmlə
bağlı çox böyük iş görsək də,
yarıda qaldı. Kostyumların çoxu
tikilmişdi. Filmin sponsoru "Vahid"
Bankın fəaliyyəti dayandırıldıqdan sonra filmin
çəkilişi də dayandırıldı. Bu yaxınlarda təhvil verilən "Cavad xan"
filmində də işlədim. Bundan əlavə, Vaqif
Mustafayevin çəkdiyi "Heydər Əliyev"
filmində, "Yoxlama" serialında, "Milli bomba"
filmlərində işləmişəm. Hal-hazırda
Opera Teatrında Qara Qarayevin 100 illik yubileyi ilə
əlaqədar "Yeddi gözəl" baleti
üzərində işlər gedir. Bu tamaşa
görkəmli bəstəkarın adına
layiq səviyyədə ortalığa
çıxarılmalıdır. "Yeddi
gözəl" Fikrət Əmirovun "Min bir gecə",
Arif Məlikovun "Məhəbbət əfsanəsi"
baletləri kimi dünya teatr səhnələrində öz
yerini tapmalıdır. Mən əminəm
ki, bu tamaşa xarici teatrların repertuarında öz yerini
tutacaq. Bundan əlavə, ötən il
"Min bir gecə" baletinin dekorlarını hazırlamaq
üçün Qahirə teatrına dəvət
olunmuşdum. Tamaşa çox böyük
müvəffəqiyyətlə keçdi. Bu, onlar üçün möcüzə idi. Onlar Azərbaycan musiqisini bilmirdilər.
-
Rəssam-reyissor tandemi barədə nə deyə
bilərsiniz?
- Reyissor var ki, rəssamın
duyğusunu başa düşür. Elə
reyissor var ki, hiss edir ki, rəssamın qəlbi o
tamaşanın açarını tapa bilər. Elə reyissorlar da var ki, "Tahir teatrı
yaxşı bilir və yaxşı eskizlər
edəcək" - deyə ssenarini təqdim edir. Tandem
odur ki, reyissor rəssamla yaxın dost kimi bir-birini
tanımalıdır. Onda tamaşa da maraqlı
alınar. Mən ümumiyyətlə,
hesab edirəm ki, reyissor rəssamı tapanda gərək ondan
əl çəkməsin və yaxud rəssam da reyissorunu
tapırsa, ondan əl çəkməməlidir. Məncə, ən uğurlu tandem budur.
- Emalatxanaya
necə, gedirsiniz?
- Sözün düzü, emalatxanada
çox az oluram. Çünki
teatrın öz emalatxanası var və səhərdən
axşama qədər gərək burada çalışasan,
işləri nəzarətdə saxlayasan. İşin
çoxluğundan evə çox yorğun gəlirəm.
İstirahət günlərində vaxt tapanda
emalatxanaya gedirəm.
Kaspi.- 2008.- 11 aprel.- S. 12.