Məhərrəmova
T.
Bir
ulduz kimi parladı, axdı... amma sönmədi
Səhnəyə dahilərə məxsus
yenilik gətirən Həsənağa Turabov
Dövlət Film Fondu və
Peşəkar Aktyorlar Gildiyasının təşkil etdiyi
növbəti xatirə gecəsi görkəmli aktyor, Xalq
artisti, "Şöhrət" ordenli sənətkar
Həsənağa Turabovun 70 illik yubileyinə həsr olundu.
Gecəyə dəvətlilər arasında müxtəlif
teatrların nümayəndələri, aktyorlar, reyissorlar gözə
dəyirdi. Tədbir aktyorun kino
yaradıcılığına həsr olunduğundan Akademik
Milli Dram Teatrın reyissoru Ağakişi Kazımov və
Əməkdar artist Səidə Quliyevanı çıxmaq
şərtilə, uzun illər birgə
çalışdığı doğma kollektivi
gecədə təmsil olunmamışdı. Yəni
sənətə qədəm basdığı gündən səhnəsində
aktyor, daha sonra bədii rəhbər və direktor kimi
çalışdığı teatrın üzvləri
üçün hər halda gecə maraq kəsb edə
bilərdi. Heç olmasa teatrın yaşlı kollektivi
səviyyəsində.
Tədbir
tanınmış kinoşünas Aydın Kazımzadənin
görkəmli aktyorun həyat və
yaradıcılığı haqqında verdiyi məlumatla
başladı: "Həsənağa Turabov 1938-ci il martın
24-də Bakıda doğulub. Teatr İnstitutunu bitirdikdən
sonra ömrünün sonuna qədər Akademik Milli Dram
Teatrında çalışıb. Tələbəlik
illərində Azərbaycan radiosunda və televiziyasında
diktor işləyib. Sonralar Akademik Teatra direktor seçilib,
eyni zamanda, bədii rəhbər təyin olunub. On ildən
artıq Azərbaycan Teatr Xadimləri İttifaqının
prezidenti kimi çalışıb".
H.Turabov teatr
səhnəsində fəaliyyətə epizodik rollarla
başlasa da, tezliklə ona əsas rollar həvalə edilib,
daha sonra teatrın aparıcı aktyoru kimi tanınıb.
Aktyor kinoda da fəaliyyətə epizodik rollarla
başlayıb. O, "Qara daşlar", "Telefonçu
qız", "İstintaq davam edir", "Sən niyə
susursan?", "Sevil" bədii filmlərində epizodlarda
çəkilib.
H.Turabovun
kinoda ilk böyük rolu "Yeddi oğul istərəm"
filmində Gəray bəy obrazı olub və bu rol onu
məhşurlaşdırıb. Çəkildiyi 50-dən
artıq filmdə müxtəlif xarakterli surətlər yaradan
aktyorun filmoqrafiyasında həmçinin Kəbirlinski
("Dantenin yubileyi"), Afşin ("Babək"),
Üçgöz Cəfər ("Qorxma
mən səninləyəm"), Qəzənfər Mamedoviç
("Yaramaz") Xəlil ("Axırıncı
aşırım"), Şəmsi ("Var olun,
qızlar"), Kamran ("Xatirələr sahili"), Mehdi
("Ömrün ilk saatı"), Biçeraxov ("Səmt
küləyi"), Fazilov ("Qızıl qaz"),
Səlimov ("Qatır Məmməd"), Müstəntiq
("Nə gözəldir bu dünya) və b. rolları
xüsusilə seçilir.
H.Turabov reyissor
kimi iki bədii filmə : "Tənha
narın nağılı" (Ş.Mahmudbəyovla birgə;
həm də Əli rolunun ifaçısı) və
"Atları yəhərləyin" (Ə.Mahmudovla
birgə) filmlərinə quruluş verib.
A.Kazımzadə
aktyorun yaradıcılığını
dəyərləndirərək vurğuladı ki, H.Turabov
bütün dillərdə oynamağı bacaran
sənətkar olub. "Doğru deyiblər ki, böyük
sənətkarın milliyyəti olmur. Doğrudan da
Həsənağa Turabov dünya şöhrətli aktyordur.
O, ömrünü teatr və kinoya həsr elədi.
Həsənağa teatrda təkcə aktyor kimi
çalışmadı, o, reyissor, bədii rəhbər,
direktor və Teatr Xadimləri İttifaqının prezidenti
oldu. O, çalışdığı bütün
sahələrdə həm yaradıcı insan, həm də
bir məmur kimi öz işinin öhdəsindən
layiqincə gəlirdi. Bəzən kinoda aktyorlar ilk
gəlişləri ilə şöhrət tapır və
yaddaşlarda qalırlar. Elə aktyorlar da var ki, onlar
tədricən tanınır. Həsənağa Turabov kinoda
tədricən tanınan aktyorlar sırasına daxildir. O,
kinoda 50-dən artıq rol yaratmasına baxmayaraq, böyük
səs-küyə səbəb olan və kinomuzun tarixinə
qızıl hərflərlə yazılan obrazı "Yeddi
oğul istərəm"dəki Gəray bəydir. Mən
deyərdim ki, onun kinodakı inkişafı məhz həmin
obrazdan başladı. Və o, aktyorluq baxımından
səviyyəsini axıra qədər saxladı".
Xalq artisti
Həmidə Ömərova Həsənağa Turabovu eksentrik
sənətkar adlandırdı: "Anarın "Dantenin
yubileyi" povestini oxuyanda Kəbirlinski rolunda istənilən
aktyoru təsəvvür etdim, Həsənağa Turabovdan
başqa. Ancaq o, Kəbirlinski rolu ilə kinoda ayrıca bir
səhifə yaratdı. Düzdür, Gəray bəy
güclü və mürəkkəb obrazdır. Amma Kəbirlinski
onun şah obrazıdır.
Mən
Həsənağa Turabovla bir neçə filmdə
çəkilmişəm. Ən çox yadımda qalan rolu
isə Oqtay Mirqasımovun "Anlamaq istəyirəm"
filmindəki Usta Həsən obrazı idi. Həsənağa
Turabov eksentrik aktyor idi. Onun eksentrikası xırda
yestlərdə görünürdü. Turabov ona görə
böyük idi ki, o, adi bir sözlə, adi bir baxışla
güclü təsir bağışlayırdı.
Həsənağa Turabov öz tərəf-müqabillərinə
qarşı diqqətli idi. Adama elə gəlirdi ki,
çəkiliş meydançasında o, adamı hiss
eləmir. Ancaq birdən elə söz deyirdi ki,
özünü itirirdin. Bəzən tamaşaçıya
elə gəlir ki, müsbət rol oynayan aktyor mənfi rol
oynaya bilməz. Məsələn, Rasim Balayevi
"Nəsimi"dəki rolundan sonra heç cür mənfi
rolda təsəvvür edə bilmirlər. Həsənağa
Turabov isə həm müsbət, həm də mənfi rollarda
oynaya-oynaya özünü tamaşaçılara sevdirə
bildi. Onun mənfi obrazlarının üstün cəhəti
onda idi ki, Turabov onları oynayarkən həmin obrazların
müsbət xüsusiyyətlərini tamaşaçılara
çatdıra bilirdi. Ancaq mən təkcə
Həsənağa Turabovun yox, ümumiyyətlə, başqa
aktyorlarımızın da çəkildiyi filmlərə
baxanda ürəyim ağrıyır ki, kameralarımız
aktyorları həmişə ümumi planda çəkib.
Çox nadir hallarda onlar iri planda ekrana gəlir. Bu bizim
kinomuzun mənfi cəhətlərindən biridir. Elə
psixoloyi məqamlar var ki, biz orda aktyorumuzun gözlərini
görmək istəyirik, ancaq görə bilmirik. Kinonun öz
qanunları var".
Xalq artisti
Ağakişi Kazımov çıxışında
Həsənağa Turabovun milli teatrımıza yeni
nəfəs gətirdiyini, köhnə teatr
ənənələrini alt-üst etdiyini söylədi:
"Həsənağa kinoya teatrdan gəlib. Ancaq onun kinoda
və teatrda yaratdığı obrazları tərəzinin bir
gözünə qoysaq, tən gələr. Çünki
Həsənağa Turabov həmişə kamera
qarşısına özünün teatrdakı
məsuliyyətini gətirirdi. O, teatra gələndə
Azərbaycan səhnəsində Rza Əfqanlı, Ələsgər
Ələkbərov, Həsənağa Salayev və başqa
xarakter ustaları var idi. Ancaq Turabov gəldi və
birdən-birə diqqəti cəlb elədi.
Həsənağa Turabov teatra yaxşı mənada
dahilərə məxsus yenilik gətirdi. Teatrda
qışqırığı, pafosu, hansısa bir ifadəni
qabartmağı unutdurdu. "Unuda bilmirəm"
əsərində Həsənağa Turabovun
oynadığı Kamran rolu Azərbaycan teatrında əsl
dönüş oldu. O, səhnəyə təbii, daxili
yaşantıları gətirdi. Biz hamımız buna sevindik.
Ona qədər bu bizim ağlımıza gəlməmişdi.
Səməd
Vurğunun "Vaqif" əsərini yenidən bərpa
edəndə Vaqif obrazını Həsənağa Turabova
verdik. Köhnə reyissor olduğumdan qulağımda
hələ Ələsgər Ələkbərovun, Rza
Əfqanlının, İsmayıl Dağıstanlının
səsi vardı. Ona dedim ki, Ələsgər
Ələkbərovu yamsıla. Ancaq o: "Mən bunu edə
bilmərəm" - deyə etiraz etdi. Onda başa
düşdüm ki, bu, başqa fikirli aktyordur. Onun
ürəyi, düşüncəsi tamam başqadır.
Çox
xoşbəxtəm ki, Həsənağa Turabovun
səhnəyə gəlişini və yüksəlişini
görmüşəm. Dünyasını
dəyişməsinə isə ürəkdən
kədərlənmişəm. O mənim üçün bir
ulduz oldu: parladı, axdı... amma sönmədi. O
bizimlədir".
Həsənağa
Turabovla "Atları yəhərləyin" filminin
həmreyissoru olan Əbdül Mahmudov da sənət dostunun
milli teatr və kino məktəbinə təbii aktyor oyunu
gətirməsindən danışdı: "Atları
yəhərləyin" filmini çəkəndə o,
Qaçaq Nəbi obrazını oynamağı özü
boynuna götürdü. Çünki bu obrazı bir
sənətkar kimi yaratmaq lazım idi. Təbii ki,
Həsənağa Turabov bunun öhdəsindən gəldi. Biz
bu tarixi macəra filmini müasirləşdirdik.
Ümumiyyətlə, onun çəkildiyi filmlərə
tamaşaçılar həmişə baxacaqlar.
Həsənağa
Turabov əsl şəxsiyyət idi. Azərbaycan teatr və
kinosunda bir neçə nəfər barmaqla sayılası
kişilər var ki, onlardan biri də Həsənağa Turabovdur.
Azərbaycan mədəniyyəti, şüuru,
düşüncəsi, əxlaqı bu insanda
cəmləşmişdi".
TXİ-nin
sədri, Xalq artisti Azərpaşa Nemətov isə H.Turabovla
dostluqlarının tarixçəsini vərəqlədi:
"Həsənağa Turabov mənim üçün dostdan
əziz qardaş, qardaşdan əziz dost olub. O, böyük
aktyor, böyük insan, dostluğu saxlamağı bacaran
şəxsiyyət idi. Mən tələbə olanda o,
artıq səhnədə rollar oynayırdı. Demək olar
ki, onun rollarının hamısını izləmişəm.
Bir müddət mən Azərbaycandan kənarda
yaşadım, ancaq dostluğumuz yenə də davam edirdi.
Hərdən mənə qəfildən sual verirdi:
"Bilirsən ən böyük rolum hansıdır?"
Deyirdim ki, Gəray bəy rolu. O isə: "Mənim
üçün ən sevimli rol Kəbirlinski
obrazıdır" - deyir və "Məni çox zaman
dramatik və faciəvi rolların ifaçısı kimi
tanıyırlar. Ancaq gərək mən əslində komik
aktyor olaydım. Mən komediya ustasıyam" - deyə
əlavə edirdi. O, diplom işində Hacı Qəmbər
rolunu böyük məharətlə oynamışdı.
Mən onunla
bir çox ölkədə olmuşam. Başqa
ölkələrin aktyor və reyissorlarının ona olan
münasibətini də görmüşəm. Bilirəm ki,
bir çox başqa reyissorlar onu filmə dəvət
eləsə də, getməmişdi. Onun üçün
sənət çox böyük amil idi. O,
yüksək nöqtəyə tərəf həmişə
özü qalxırdı. Onu da bilirəm ki,
Həsənağa Turabovun çox kövrək ürəyi
vardı. Çox böyük zəhmə malik olan bir insan
həm də yumşaq ürək sahibi idi. O, heç
kəsə pislik etməməyə
çalışırdı".
Çıxış
edənlərdən səs reyissoru Əsəd Əsədov
H.Turabovla birgə işlədiyinə görə
özünü xoşbəxt sənətkar adlandırdı.
Əməkdar artist Səidə Quliyeva, Elmira Şabanova da
belə H.Turabov kimi insanların nadir hallarda doğulduğunu
dilə gətirərək, onun
yaradıcılığından daha çox insani
xüsusiyyətlərini önə çəkdilər.
Gecə iştirakçılarının gözü
qarşısında sözün həqiqi mənasında
böyük hərflərlə yazılan AKTYOR və
ŞƏXSİYYƏT canlandı.
Kaspi.- 2008.- 30 aprel.- S. 12.