Məhərrəmova T.
Qu quşunun oxunmayan sonuncu
nəğməsi
O, güclü tenor səsinin, gərgin
zəhmət nəticəsində qazandığı
professional hazırlığının, vokal və aktyor sənətinin harmoniyasına nail olmaq bacarığının sayəsində yaratdığı obrazlarla adını Azərbaycan opera və teatr sənəti tarixinə əbədi həkk edib. Xalq artisti Lütfiyar İmanov
dünyanın 50-dən çox ölkəsində
çıxış edərək Azərbaycan
incəsənətinə başucalığı gətirib.
İlk
xeyir-dua
İncəsənətə
uşaqlıqdan marağı olub. Lap kiçik
yaşlarından xalq yaradıcılığını
öyrənməyə başlayıb. Qardaşı
da teatra böyük həvəs göstərir, Sabirabad
mədəniyyət evində hazırlanan tamaşalarda
iştirak edirdi. Lütfiyar ona qoşularaq
tez-tez mədəniyyət evinə gedir, maraqla tamaşalara
baxırdı. Evlərindəki
köhnə qrammofonda Bülbülün ifasında
Koroğlunun aşıq mahnısını və Üzeyir
Hacıbəyovun "Sənsiz" romansını
dönə-dönə oxudar, bu səsə heyran
kəsilərdi.
Bir gün yenə
rayonlarına gələn dram truppasının
tamaşasına baxmağa gedərkən təsadüfən
həmin tamaşada baş rolun ifaçısına
çevrilir. Onda 6-7 yaşı ancaq olardı. Qardaşı gəlib onu səhnəyə
aparır. Ona başa salırlar ki,
tamaşada bir yer var, gərək içəri keçib
deyəsən ki, "ana, bəs mənim atam hanı"
və başlayasan ağlamağa. Guya
eşitmisən ki, atan ölüb.
O da səhnəyə
çıxıb sözünü deyir və ağlamağa
başlayır. Səhnədən
çıxanda ilk rolunu oynadığı üçün
anası onu qucaqlayıb öpür və "oğlum,
aktyorluğunu göstərdin, sən çox böyük
sənətkar olacaqsan" - deyə dillənir. Bu onun səhnədə ilk addımı və
xeyir-duası olur.
Müharibə
illəri idi. Lütfiyar İmanov özfəaliyyət
dərnəyində məşğul olurdu. Bir gün məşq edərkən içəri
daxil olan iki nəfərin salonda oturub ona qulaq
asdıqlarının fərqinə varmır. Qonaqlardan
biri onun oxumağını eşidib: "Nə gözəl
səsin var, oğul! Gözlərin də
mahnı ilə yaşayır. Sən
çox böyük oxuyan olacaqsan" - deyir. Lütfiyar sonradan onlardan birinin Sabirabada gəlmiş
aktyor truppasının rəhbəri Ələsgər
Ələkbərov, digərinin isə Mustafa Mərdanov
olduğunu öyrənir.
1943-cü ildə
Sabirabadda Dövlət Dram Teatrı yarananda Lütfiyarı
həmin teatra suflyor götürürlər. Tamaşalar
zamanı həm xorda oxuyur, həm də kiçik rollar
oynayırdı. Bir müddət sonra ona
böyük rollar tapşırılır və çox
keçmir ki, mədəniyyət evinə bədii
rəhbər təyin edirlər. Lütfiyar
orda məktəblilərdən ibarət yaratdığı
dram dərnəyinə 9-10-cu sinif şagirdlərini cəlb
edib tamaşalar hazırlayır. O, tamaşaların
reyissorluğunu etməklə yanaşı, rəssam kimi
tərtibatını da verir. Eləcə də
baş rolları özü oynayır.
Hərbi
xidmətdən qayıdandan sonra yenidən Sabirabad
mədəniyyət evində işini davam etdirir. Bir il
sonra öz dərnəyi ilə Bakıda keçirilən bədii
özfəaliyyət dərnəklərinin
baxış-müsabiqəsində iştirak edir. Münsiflər heyətinin sədri Cahangir Cahangirov
ona Bakıda qalıb təhsil almağı məsləhət
görür. Səhəri gün onu
Konservatoriyaya oxumağa göndərmək üçün
nazirliyə çağırırlar. Ancaq
heç bir musiqi savadı olmadığı üçün
özü etiraz edərək, əvvəlcə musiqi
texnikumunda oxumaq istəyini bildirir. Texnikumun
direktoru Süleyman Ələsgərov səsinə qulaq
asır və o, Aleksandr Minovanovun sinfinə qəbul olunur.
Təhsilini davam etdirməklə yanaşı,
məktəbin rəssamlıq işlərini də ona
tapşırırlar. Ancaq səsi aktyorluq
və rəssamlıq qabiliyyətinə üstün gəlir.
Səsi ona çox şeyləri vəd edirdi.
Texnikumda oxuması
gənc Lütfiyarı ehtiyacla da üz-üzə qoyur. Atası bir il əvvəl dünyasını
dəyişmiş, ailələri başsız
qalmışdı. O, rayonda yaşayan ailələrinə
də kömək etməliydi.
Həyat yoldaşı Nina
xanım xatırlayır: "1954-cü ildə ailə
həyatı qurduq. İlk övladımız
dünyaya gələndən sonra ailəmiz daha çox maddi
sıxıntı ilə üzləşdi. Lakin bütün bu sıxıntılara onun
sənətə olan məhəbbəti üstün gəldi.
Həm Cahangir Cahangirovun rəhbərlik etdiyi
xorda, həm də "Araz" kinoteatrında seanslararası
verilən konsertlər zamanı oxuyur, eyni zamanda, ayaqqabı
tikir, dərzilik edirdi. Rəssamlığı
da köməyinə çatırdı, kinoteatrların
afişalarını yazırdı. Bir
gün görkəmli bəstəkar Tofiq Quliyev səsini
eşidərək onqa "Görüş" filmində
Kamilin mahnısını oxumağı təklif etdi. Həmin mahnını Tofiq Quliyevin
müşayiəti ilə kinostudiyada oxudu. Sonralar
"Səhər", "Koroğlu",
"Görüş", "Xüsusi
tapşırıq", "Məlikməmməd"
filmlərində, "Sevil" film-operasında, eləcə
də bir sıra televiziya filmlərində mahnıları
səsləndirdi".
5-6 aydan sonra isə
Lütfiyar İmanov onun haqqında "Biz bəstəkarlar
çalışırıq ki, mahnılarımızı
Lütfiyar İmanov oxusun. Çünki ilk ifadan
çox şey və ilk növbədə mahnının
gələcək taleyi asılıdır" - deyən Tofiq
Quliyevdən yeni bir təklif alır: "Rauf Hacıyev
Filarmoniyanın nəzdində yaratdığı estrada orkestrinə solist axtarır. İstəyirik ki, səni həmin orkestrə
aparaq". Lütfiyar İmanov may ayından həmin
orkestrin Mirzə Babayev, Elmira Rəhimova və Yevgeni Devis kimi
solistləri ilə yanaşı çalışmağa
başlayır. Bir müddətdən sonra
Şəmsi Bədəlbəylidən Musiqili Komediya
Teatrında işləmək dəvəti alır. 1956-cı ilin dekabrından həmin teatrda
işləməyə başlayır. Bir il
sonra isə Konservatoriyaya, Bülbülün sinfinə
qəbul edilir. Bülbül onu yaxşı
tanıyır, ehtiyac üçün bir neçə
yerdə işlədiyini də bilirdi. Ona görə
də maraqlanıb: "Oğlum, gözəl səsin var.
Bilirəm, sən həm rayonda, həm də burda ailə
dolandırdığın üçün
işləyirsən. Konservatoriyada təhsil
alanlara isə işləmək olmaz. Sən
işi buraxıb oxuyacaqsanmı?" - soruşanda
Lütfiyar: "Yox, mən işi buraxa bilmərəm"
cavabını verir. Bülbül də ona
işləməyi məsləhət görür.
Sənətin
dəlisi
1959-cu ildə
Moskvada Azərbaycan incəsənəti
ongünlüyünün keçirilməsi
ərəfəsində Koroğlunun yeni
ifaçısını soraqlayırlar. Bu
rola Tatarıstandan Hüseyn Əliyev dəvət olunmuşdu.
Ancaq yazıçı Qurban Musayev
mədəniyyət nazirinə bu obraz üçün
Lütfiyar İmanovu sınaqdan keçirməyi
məsləhət bilir. Niyazi ilə nazir onun ifasına
baxmağa gələndə "Muskomediya"nın
səhnəsində "Hacı Qara" komediyasında
Heydər bəyi oynayırmış. Tamaşa
qurtarandan sonra qonaqlar onu təbrik edir və "sabah opera
teatrına gəl" - deyirlər. Operada onun
çıxışını bəyəndiklərini
deyən maestro Niyazi "Koroğlu"nun aşıq
mahnısını oxumağı Lütfiyar İmanova
təklif edir. Bu ifasını bəyənən
maestrodan: "Dörd aydan sonra gələrsən,
səsinə orkestrin müşayiəti ilə qulaq asaq,
götürək Opera Teatrına solistliyə, başla
Koroğlunu hazırlamağa" sözlərini
eşidəndə isə sevincindən uçmağa qanad
tapmır.
1959-cu ilin 26
aprelində onun həyatında ən unudulmaz gün
yaşanır. Lütfiyar İmanovun ifasında
"Koroğlu"ya bədii baxış keçirilir. Salonda oturan görkəmli sənətkarlar
sırasında birinci olaraq Bülbül onun ifası
haqqında xoş rəy söyləyir. Hətta onu
"cavan Koroğlu" adlandırır: "Əhsən, min
əhsən! Mən daha teatrı xatircəm
tərk edə bilərəm. Nə
qədər qısqansam da, Koroğlunu sənə etibar
edirəm. Əminəm ki, onu
səhnədə məhz Üzeyir ruhuna uyğun
yaşadacaqsan".
Zarafat deyildi,
Bülbül kimi böyük sənətkardan sonra
Koroğlunu tamaşaçıya qəbul etdirmək lazım
idi.
İstedadlı tenor bunun öhdəsindən
bacarıqla gəlir. Ustadı
Bülbüldən çox şey öyrənsə də,
onların ifaları başqa idi. Bu ifaya
güvənməsi illər keçəndən sonra ona
"Mən sənətimin dəlisiyəm" deməyə
haqq verəcək, düz 30 il
səhnəyə Koroğlu kimi çıxacaqdı.
Sonralar SSRİ Xalq artisti
Mehdi Məmmədov yazırdı ki, Lütfiyarın opera
səhnəsində görünməsi böyük
Bülbülün teatrdan getməsi ilə əlaqədar
əmələ gəlməkdə olan boşluğun
tezliklə aradan qaldırılmasına səbəb oldu...
Moskva dekadasından
sonra Lütfiyar İmanov Əməkdar artist, daha sonra Xalq
artisti, SSRİ Xalq artisti fəxri adlarına layiq
görüldü. Onun sinəsini
"İstiqlal" ordeni bəzədi. Bu yüksək
ordeni almaq münasibətilə ümummilli lider Heydər
Əliyevin 1998-ci il aprelin 16-da ona
ünvanladığı təbrik məktubunda
"Əminəm ki, bundan sonra da özünüzə xas olan
həvəslə, yorulmadan, əzmkarlıqla
çalışaraq pərəstişkarlarınızı
yeni-yeni mahnılarla sevindirəcək, müstəqil
Azərbaycan Respublikasının mədəniyyətinin
inkişafı üçün əlinizdən gələni
əsirgəməyəcəksiniz" sözləri ona
qol-qanad verir.
Giley
"Sonrakı illərdə isə maneələr onun Koroğlu rolunun səhnə ömrünü yarıda qırdığı kimi, digər obrazlarının da tamaşaçılarla görüşməsinə əngəl yaratdı" - deyə Nina xanım danışır: "1990-cı ilin aprel ayında İstanbul Opera və Balet Teatrı Lütfiyar İmanovu Çaykovskinin "Qaratoxmaq qadın" operasında German rolunu oynamağa dəvət etdi. O, bu dəvətə qədər dəfələrlə Türkiyədə yaradıcılıq görüşlərində olmuşdu. Mayın 3-də keçirilən solo konsertindən sonra tanınmış türk bəstəkarı Adnan Saygün Lütfiyarı uğurlu çıxışına görə təbrik etdi və özünün "Kərəm" operasındakı Kərəm rolunu oynamağa onu dəvət etdi. Bakıya gəlib rəhbərliklə məsləhətləşdikdən sonra Lütfiyar 1990-cı ilin sentyabrında İstanbula yola düşdü. Kərəm obrazını Türkiyə səhnəsində ilk dəfə məhz o ifa edəcəyi üçün sevincinin həddi-hüdudu yox idi. Lakin bu arada Adnan Saygün vəfat etdiyindən o, Bakıya qayıtmalı
oldu. 1991-ci ilin noyabrında onu yenidən Türkiyə Opera Teatrından Kərəm rolunu oynamaq üçün
İstanbula dəvət etdilər. Teatr Xadimləri İttifaqının sədri və opera teatrının solisti işləyən müğənni rəhbərliyin razılığı ilə
Türkiyəyə yollandı. İstanbulda məşqlər apararkən ona TXİ-nin qurultayının keçirildiyini və onun iştirakının vacib olduğunu xəbər verirlər. O da ilk dəfə azərbaycanlı sənətçinin türk opera səhnəsində baş rolu ifa etdiyinin əhəmiyyətsiz iş olmadığını yazaraq, vaxtın dəyişdirilməsini xahiş etdi. Lakin xahişi nəzərə alınmadı. O, əvvəlcə sədrlikdən, daha sonra operanın solistliyindən azad olundu. 1992-ci ildə
bütün iş yerlərini itirdiyinə görə çox ölkədən aldığı dəvətlər içərisindən İstanbul Opera və Balet Teatrının dəvətini qəbul edərək orada çalışmağa və Kadıköy Konservatoriyasında, daha sonra İzmirdə və Bursada vokal dərsləri deməyə başladı.
1995-ci ildə
Heydər Əliyevin təklifi ilə müqaviləsinin vaxtı bitməmiş Bakıya qayıtdı. Bir il işsiz qaldıqdan sonra Musiqi Akademiyasında vokal dərslərini aparmağa başladı.
Nəhayət, 2001-ci il martın
6-da - düz
10 ildən sonra Lütfiyar yenidən Koroğlu kimi səhnəyə çıxır. Lakin rəhbərlik bildirdi ki, tamaşanı
xaric oxuyub. Bundan sonra Opera Teatrının qapıları yenidən onun üzünə qapandı. Bu ona böyük zərbə oldu".
Lütfiyar İmanov səhnəsiz yaşaya bilmirdi. Səsinin oxumağa imkan verdiyi bir vaxtda doğma səhnə üzünə həsrət qalan sənətkar xarici ölkələrə turneyə
çıxır,
bununla təsəlli tapırdı. Həmişə "Səhnəmiz
üçün nəinki darıxıram, az qalır ürəyim partlasın, elə bilirəm həbsxanadayam. Mən ömrüm boyu sənətimlə çalışıb yaşamışam. Əgər oxumasam, yaşamaram" - deyirdi.
Nina xanım danışır ki, Lütfiyar İmanov səhnə üçün darıxdığı
vaxtlarda boş vaxtlarında yazdığı şeirlərə musiqilər bəstələyir, arabir rəssamlıq vərdişini də yadına salırmış.
"Bununla belə, illərlə can qoyduğu səhnəyə qayıtmaq ümidini də üzmürdü. Deyirdi ki, qu quşunun sonuncu nəğməsini oxumasına çox var hələ... Amma bilmirdi ki, vəfasız həyat sonuncu nəğməsini oxumağa qoymayacaq..."
Kaspi.-2008.- 17 aprel.- S. 12.