El sənətkarı
Saz-söz
ustadlarımızdan biri - Aşıq Qaracan
Gəl sarıl boynuma, a
telli sazım, Çıxaq yaylaqlara, el yada düşdü.
Gəzək oymaq-oymaq dağı, dərəni, Çəmən
yada düşdü, çöl yada düşdü.
Mən Aşıq
Qaracanı keçən əsrin 70-ci illərindən
tanıyıram. Səmimi, mehriban, qayğıkeş bir
insandı Aşıq Qaracan. Onun istedadına,
sənətinə vurğunluğuna, saza-sözə
inamına, zəngin yaradıcılığına yaxından
bələd olduqca Borçalı aşıq məktəbinin
yetkinliyinə əminlik yarandı məndə. Sazla
ülfət bağlayan, elimizi-obamızı qarış-qarış
gəzib dolaşan, elin şad günündə şadlanan
Aşıq Qaracan ustad aşıqlarımızdan
bəhrələnərək bu gün özü də kamil
ustad aşıqlarımızdan sayılır. Biz
ədəbiyyatdan da bilirik ki, aşıq
yaradıcılığının şahı dastandır.
Aşıq millətin dilini, dinini, adət-ənənəsini,
mənəvi dəyərlərini dərindən bilən,
məclis-mərəkədə ədəb-ərkan yolunu
saxlayan, Allahın güclü yaddaş bəxş etdiyi
bəşər övladıdır. Ustadnamə ilə
başlayan, duvaqqapma ilə qurtaran dastanı həm
nəsrlə, həm nəzm ilə başa vurmaq böyük
istedad, güclü yaddaş tələb edir. Mayası
sazla-sözlə yoğrulub Aşıq Qaracanın.
Ustadnamə, qoşma, gərəylı, təcnis, dodaqdəyməz,
qıfılbənd, duvaqqapma, qanına, canına, iliyinə,
sümüyünə hopub Aşıq Qaracanın.
Hörümçək
torunu hörsə yaxşıdır,
Çal köpək
zəncirdə hürsə yaxşıdır.
Hər kəs öz
köçünü sürsə yaxşıdır,
Mənim öz
mənliyim, mətanətim var.
Əlbəttə,
aşıq qətiyyətli, iradəli, vicdanlı,
dözümlü, mübariz olmalıdır. Mən bu
keyfiyyətləri Aşıq Qaracanda görmüşəm.
Mən aşığın dastan gecələrində
iştirak etmişəm, valeh olmuşam. Dastanın gedişində
dinləyicilərin ovqatını yüksəltmək
üçün müxtəlif maraqlı üsullardan
istifadə edir. Aşıq insanın yaş
ölçülərini dedikcə dinləyicilərin
dodağına təbəssüm qonur, çöhrəsi
gözəlləşir.
Onunda tullan,
İyirmidə evlən,
Otuzda pullan, Qırxda
ahıllan,
Əllidə hallan,
Altmışda çallan,
Yetmişdə
dillən, Səksəndə yallan,
Doxsanda çullan,
Yüzündə yollan.
Bəli, aşıq
hər yerdə maraqlı ürəyə yatan detallardan
bacarıqla istifadə etməlidir. Aşıq deyəndə
mənim nəzərimdə, buxarı papaqlı, kolfeyi şalvarlı,
uzunboğaz xrom çəkməli, enli toqqalı, rubaşkalı,
çiynində saz olan Allah bəndəsi canlanır.
Saz mənim ağlayan,
gülən könlümün,
Vuran ürəyimin
öz ahəngidir!
Sazdır saf eşqimin
Tanrısı, dini
Bu coşğun
qəlbimin söz çələngidir.
Aşıq
boşboğazlığın, yöndəmsiz söz
deməyin əleyhinədir.
Kəlmə
höcələyib, qafiyə gəzmə,
Qüdrətin
çatırsa, söz de. söz olsun.
İgid qılıncıyla,
aşıq sazıyla, şair qələmiylə, dərzi
iynəsiylə, qəvvas üzməsiylə və
bütün sənət sahibləri öz peşəsini
dərindən bilməsi ilə ad-san qazanır, eldə-obada
hörmətlə adı çəkilir. Bax, Aşıq
Qaracan adı hörmətlə çəkilən, kamil
saz-söz ustadlarımızdandır. Hazırcavab,
təvazökar aşıqda sazla sözün vəhdəti
daha gözəl alınır. Yazdığı şeirlər
saza uyğundur. Aşıq sənətində ən
çətin janrlardan biri də təcnis, cığalı
təcnisdir. Lakin Aşıq Qaracan
Dədə Ələsgərdən öyrənə-öyrənə
kamilləşib, püxtələşib.
Tanrı yazan alınlarda
sətirdi,
Eşq əhlinə
əsən yellər ətirdi.
Aşıq deyər
ətirdi,
Saç, ya teldi, ya
tirdi.
Əslini danan gəda
Əslizatın itirdi.
Ayrılıq
həsrəti təngə gətirdi,
Əl-əldən,
can-candan aralandı gəl.
Ömrünü-gününü
xalqın xeyrində-şərində keçirən
Aşıq Qaracan xalqdan ilham alıb ustad
aşıqlarımızın səviyyəsinə
yüksəlib. Onun divanları könül oxşayır,
qəlbə yatır, ürəyə sarı yağ kimi yayıhr. Aşığın divaniləri məna
tutumuna görə də çox dəyərlidir.
Bəxtin dönsə,
arxasınca
Baxmağın
faydası nə?
Cismi-cəsədi
yandırıb,
Yaxmağın
faydası nə?
İnsan olan
könül yanar
Ürək açar,
əl tutar
Verdiyini dönüb
başa
Qaxmağın
faydası nə?
Aşıq Qaracan
yüksək ifaçılıq mədəniyyətinə
malikdir. O, ifa zamanı özünü
çox təmkinli aparır, yüngül hərəkətləri,
artıq-əskik söz-söhbətə meyl etmir,
şitlikdən uzaq bir el sənətkarıdır. O,
bəzən naşılara, sazdan-sözdən
xəbərsizlərə söz meydanında divan tutur, onlara
bacardıqları işin qulpundan yapışmağı
tövsiyə edir.
Ağlını qanmaz
əlindən
İtirib gic olan
mənəm.
Aşıq Qaracanın
müxtəlif söz xiridarları ilə
deyişmələri də ustad aşıqlarımızın
ənənəsindən xəbər verir.
Bir hörmətli
salamım var,
Sizin elə, ay Qaracan,
Heç kəsi mən
tanımıram,
Ola sənə tay,
Qaracan.
Elə mən də
Aşıq Qaracana oxşar sadə, dilavər,
sazın-sözün vurğunu el sənətkarı
tanımıram.
Azad Azərbaycan.- 2008.- 9 aprel.- S. 7.